هوامحل، قصر صورتی در جیپور هندوستان

جاذبه‌های گردشگری جیپور
هوامحل، قصر صورتی در جیپور هندوستان

هوامحل یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین قصرهای هند می‌باشد که در شهر جیپور قرار دارد. ظاهر زیبا و خیره کننده این قصر باعث شهرت و آوازه این بنای تاریخی شده است. سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن قصر هوامحل از شهر صورتی جیپور دیدن می‌کنند. بی‌شک اگر یک بار به دیدن این قصر زیبا بروید محو تماشای آن خواهید شد. رنگ قصر هوامحل کلا صورتی است. اگر تصمیم گرفتید تا با تور هند سفر کنید حتما به تماشای هوامحل، قصر صورتی در جیپور هندوستان بروید. قطعا دیدن این بنای تاریخی تجربه جالب و فراموش نشدنی برای شما خواهد شد.

 

قصر هوامحل (Hawa Mahal)

اصلی‌ترین ویژگی که قصر هوامحل هند دارد تعداد پنجره‌های زیاد آن است. این قصر صورتی رنگ ۹۵۳ عدد پنجره کوچک دارد. هدف اصلی برای ساختن این پنجره‌ها حفظ حریم شخصی زنان خانواده‌های سلطنتی بوده است. یعنی شاه دستور ساخت این پنجره‌ها را داد تا زنان دربار بتوانند بدون دیده شدن بیرون قصر هوامحل و زندگی روزمره مردم عادی را تماشا کنند. زیرا در ایام قدیم زنان دربار اجازه نداشتند در ملاعام حضور پیدا کنند و توسط نامحرم دیده شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب قصر هوامحل رنگ صورتی آن است. قصر هوامحل از شن‌های ریز سرخ رنگ و صورتی رنگ ساخته شده‌اند. این رنگ صورتی باعث شده است تا قصر جلوه خاصی پیدا کند و محل جذب توریست‌های زیادی از تمام نقاط دنیا شود.

 

 ۱۳ دلیل برای اینکه گشت‌وگذار در راجستان و جیپور را اصلا از دست ندهید 

 قصر هاوامحل

 

طراحی قصر هاوامحل

به گفته تاریخ دانان قصر هوامحل در سال ۱۷۹۹ میلادی در جیپور هند ساخته شده است. طراحی قصر به صورت ۵ طبقه است. البته باید گفت که فقط ۳ طبقه آن مورد استفاده قرار می‌گرفت و دو طبقه دیگر آن بی‌مصرف بوده است. دلیل اینکه دو طبقه دیگر قابل استفاده نیستند سقف کوتاه آن‌ها است. افرادی که وارد این طبقه‌ها می‌شوند باید سر خود را خم کنند. به همین علت دو طبقه بالا غیر قابل سکونت بود.  طراحی قصر هوامحل از نظر ظاهری هرمی شکل است و ارتفاعی حدودا ۱۵ متر دارد. نام دیگر این بنای تاریخی قصر بادها می‌باشد. زیرا تعداد پنجره‌هایی که در این قصر ساخته شده است باعث جریان هوا و ورود و خروج باد در آن می‌شود. نزدیک به ۱۰۰۰ عدد پنجره کار تهویه هوا را انجام می‌دهند. همین امر باعث می‌شود تا همیشه هوای تازه درون قصر هوامحل جریان داشته باشد.

 

۶ تفریح خاص که در جال محل جیپور می‌توانید انجام بدهید

قصر هاوامحل

 

ناگفته نماند، دلیل اصلی کوتاهی سقف دو طبقه بالایی به دلیل حفظ ظاهر هرمی شکل قصر هاوامحل است. پادشاه هند در حین طراحی ظاهر هرمی ‌شکل و خیره کننده را برای ساخت قصرش ترجیح داده است. امروزه نیز همین ظاهر خیره کننده آن دلیل جذابیت بالای این بنای باشکوه است. هر یک از این ۹۵۳ پنجره درون محفظه مشبکی قرار دارند. به این صفحه مشبک جهاروخا گفته می‌شود که شبیه به کندوی زنبور عسل است. نکته جالبی که در مورد این قصر صورتی می‌توان گفت تصور اشتباه مردم در مورد طراحی قصر هوامحل است. تصویر هرمی شکل و پر از پنجره بر خلاف تصور گردشگران نمای جلو ساختمان نیست. در اصل ظاهر زیبای قصر هاوامحل که هر گردشگری را جذب خود می‌کند دیوار پشتی قصر است که رو به خیابان ساخته شده است.

 

اصول مهندسی در قصر هاوامحل

جالب است بدانید که اصول مهندسی در قصر هوامحل در حین ساخت رعایت نشده است. و خیلی‌ها معتقد هستند که قصر هاوامحل معماری خیالی دارد. این به آن معنا است که در آن قوانین طراحی و مهندسی نادیده گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین هنجار شکنی‌ها همان نمای اصلی و ورودی قصر است که در پشت و رو به خیابان قرار گرفته است. مورد دیگر بدون زیرساخت و فوندیشن بودن این بنا با ارتفاع ۱۵ متر است. در اصل می‌توان گفت که قصر هاوامحل هند بلندترین ساختمان دنیا محسوب می‌شود که بدون زیرساخت است.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره جیپور برای اقامتی لوکس

قصر هاوامحل

 

همچنین باید گفت که در تمامی کاخ‌ها و قصرهای سلطنتی راهروهای مختلفی تعبیه می‌شد. این راهروها برای خدمتکاران و یا مردان و زنان متفاوت بودند. ولی در قصر بزرگ هوامحل فقط یک راهرو باریک وجود دارد که تمامی ساکنان قصر از آنجا رفت و آمد می‌کردند. یکی از جالبی‌های این قصر باشکوه اندازه پنجره‌های آن است. بر خلاف ظاهر کوچکی که دارند نمای دید آن‌ها بزرگ است و دو یا سه نفر می‌توانند کنار آن‌ها قرار بگیرند و بدون آن که شخصی از بیرون آن‌ها را ببیند منظره بیرون را تماشا کنند.

 

مسیر قصر هاوامحل

مسیر قصر هاوامحل، در کشور هند و در قسمت جنوبی شهر جیپور معروف به شهر صورتی (Pink City) واقع شده است. از لحاظ موقعیت شهری در تقاطع جاده اصلی و در میدان بیگ فور قرار دارد. گردشگران می‌توانند همه روزه از ساعت ۹صبح تا ۵ عصر به دیدن این بنای تاریخی بروند. همان‌طور که اشاره کردیم دقت کنید که برای ورود به داخل قصر نمی‌توانید از دیوار پشتی که رو به خیابان است وارد آن شوید. حتما باید از در ورودی که در جلو ساختمان تعبیه شده است وارد شوید. بعد از اینکه بازدیدتان از قصر هاوامحل تمام شد می‌توانید از موزه‌ها و بازارهای اطراف آن دیدن کنید و وقت خود را با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های شهر صورتی بگذرانید.

 

 ۱۰ تفریح نابی که در سفر به جیپور می‌توانید انجام دهید 

قصر هاوامحل

۲۹ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران