سفری شیرین با دسرهای خوشمزه استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفری شیرین با دسرهای خوشمزه استانبول

ترکیه با داشتن تاریخ عثمانی عادات غذایی خاص خودش را دارد. تاریخ عثمانی از یک طرف و توریست‌پذیر بودن این کشور از طرفی دیگر باعث شده است تا غذاهای ترکیه پر آوازه شوند. دسرهای ترکیه جایگاه خاصی در سفره ترک‌ها دارد. پس اگر نگران چاق شدن خود نیستیند کوله بار خود را برای سفر به ترکیه ببندید. چرا که همیشه علاوه بر دیدن مناطق تاریخی و زیبای کشوری که به آن سفر می‌کنیم تست کردن غذاهایش نیز برای ما جالب می‌باشد. اگر تور استانبول را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اید مطمئن باشید که تجربه سفری خوشمزه با دسرهای خوشمزه استانبول را خواهید داشت. در این نوشته سعی کرده‌ایم تا انواع دسرهای خوشمزه استانبول را برای شما معرفی کنیم.

 

انواع دسرهای خوشمزه استانبول

 

باقلوا (Baklava)

اگر بخواهیم دسرهای خوشمزه استانبول را دسته بندی کنیم قطعا اولین موردی که باید نام ببریم باقلوا است. باقلوا به قدری در میان مردم و توریست‌ها محبوب شده است که در خیابان‌های ایران نیز باقلوای استانبول را می‌توانید پیدا کنید. مواد اصلی تشکیل دهنده آن انواع مغزهای پودر شده است که به صورت لایه‌ای در بین خمیر قرار گرفته است. خود دسر نیز انواع مختلفی دارد. تفاوت این باقلواها در تفاوت در مغز و شکل ظاهر آن است.

 

 ۱۰ شیرینی‌فرشی استانبول برای خرید بهترین باقلواهای ترکی 

باقلوا

 

کازان دیبی (Kazandibi)

یکی دیگر از انواع دسرهای خوشمزه استانبول که علاوه بر مزه ، ظاهر بسیار وسوسه کننده‌ای دارد کازان دیبی است. معنی تحت اللفظی این دسر به معنی ته دیگ است. دلیل نام گذاری این دسر طریقه پخت آن است که در کف قبلمه یا دیگ پخته می‌شود. کازان دیبی در واقع نوعی پودینگ با روکش قهوه‌ای است. در هنگام خوردن کازان دیبی آن را با بستنی سرو می‌کنند.

 

 کازان دیبی

 

کونفه  (Künefe)

یکی از انواع دسرهای خوشمزه استانبول که به احتمال زیاد در حین قدم زدن در خیابان‌هایش بوی خوشمزه آن را حس خواهید کرد کونفه است. ماهیت اصلی کونفه رشته‌های مخصوصی است که برشته شده‌اند. و به همراه پنیر آب شده بر روی آن و مقداری بستنی در کنار آن سرو می‌شود. ظاهر کونفه را معمولا با پودر پسته تزیین می‌کنند.

 

 بهترین دسرهای استانبول را کجا بخوریم؟ 

 کونفه

 

شکرپاره (Şekerpare)

نام شکرپاره به انواع دسرهای خوشمزه استانبول گفته می‌شود که به شکل کلوچه‌های کوچکی هستند. مواد اصلی تشکیل دهنده شکرپاره سمولینا، آرد و پودر شکر است. بعد از پخته شدن این دسر خوشمزه آن را درون شربت شیرین و ترشی قرار می‌دهند. دلیل اصلی خوشمزه شدن شکرپاره قرار دادن آن در این شیره غلیظ است. اگر دوست دارید این کلوچه‌های فوق‌العاده خوشمزه و بانمک را امتحان کنید اصلا نگران نباشید. چراکه در تمامی شیرینی فروشی‌ها و یا کافه‌های استانبول می‌توانید تهیه کنید.

 

 شکرپاره

 

فرین سوتلاچ (Fırın Sütlaç)

نوبت رسید به یکی از انواع دسرهای خوشمزه استانبول که شهرت جهانی دارد. فرین سوتلاچ در کافی‌شاپ‌های اروپایی نیز سرو می‌شود. این دسر در اصل یک نوع پودینگ برنجی است. در حین پذیرایی فرین سوتلاچ با دارچین و پودر فندق تزیین می‌شود. این دسر قطعا یکی از محبوب‌ترین دسرهای کافه‌های استانبول است که باید امتحان کنید.

 

  فستیوال خرید در شهر توریستی استانبول 

 فرین سوتلاچ

 

آشوره (Aşure)

آشوره یکی از انواع دسرهای خوشمزه استانبول است که پیشینه تاریخی دارد. مردم ترکیه آشوره را به عنوان نذری طبخ می‌کنند. چرا که اعتقاد دارند حضرت نوح بعد از اینکه از طوفان جان سالم به در برد خواست برای همراهانش غذایی بپزد و سیرشان کند. حضرت نوح تمامی توشه‌ای که داشتند را با هم مخلوط کرد و آشوره را اولین بار پخت. نام دیگر آشوره پودینگ نوح است. مواد اصلی تشکیل دهنده آشوره گندم، نخود و لوبیا سفید، انجیر، زردآلو و کشمش است. بعد از آماده شدن آشوره آن را با فندوق و گردو تزیین می‌کنند.

 

آشوره 

 

بستنی ماراش (Marash)

بستنی سنتی ماراش یکی از جذاب‌ترین نوع دسر استانبول است. بله تعجب نکنید شما با تصمیم گرفتن به خوردن بستنی ماراش کلی کلافه خواهید شد. بستنی ماراش بافت بسیار خاصی دارد. این بستنی بسیار چسبنده و متراکم است. مواد اصلی تشکیل دهنده آن شیر بز، شکر، خامه، ثعلب و کندر رومی است. دکه‌های کوچک بستنی فروشی که معمولا فروشندگان آن لباس‌های سنتی ترکیه را به تن کرده‌اند این بستنی را می‌فروشند.

 

 ۶ فروشگاه خوشمزه برای خوردن بهترین بستنی‌ها در استانبول! 

بستنی ماراش

 

شما بعد از پرداخت هزینه این بستنی جالب فکر نکنید که می‌توانید آن را به راحتی از فروشنده بگیرید و میل کنید. از آنجایی که بافت بستنی ماراش بسیار متراکم است فروشندگان نمایش کوچکی برای شما اجرا می‌کنند. هر بار که شما اقدام به گرفتن این بستنی کنید بستنی از دست شما در خواهد رفت. شاید توریست‌های زیادی برای دیدن این نمایش دور شما جمع شوند. شدیدا توصیه می‌کنیم که ۵ دقیقه از سفر خود را به سفارش دادن و خوردن بستنی ماراش اختصاص دهید. پشیمان نخواهید شد. اگر کسی به همراه شما آمده بود بگویید تا در این لحظات از شما فیلم بگیرد.

 

کاباک تاتلیسی (Kabak tatlısı)

یکی دیگر از خاص‌ترین انواع دسرهای خوشمزه استانبول کاباک تاتلیسی است. اگر به مزه کدو تنبل علاقه دارید این دسر را حتما تست کنید. ماده اصلی تشکیل دهنده این دسر خوشمزه کدو تنبل است. کاباک تاتلیسی دسری مجلسی با طریقه پخت سخت است. کاباک تاتلیسی عموما در فصل سرد سال خورده می‌شود.

 

 کاباک تاتلیسی

 

رِوانی (Revani)

از انواع دسرهای خوشمزه استانبول که از کشورهای دیگر وارد استانبول شده است روانی می‌باشد. این دسر به راحتی در استانبول یافت می‌شود. روانی در اصل کیکی با مزه پرتقال است. برای پذیرایی با روانی آن را با پودر پسته تزیین می‌کنند.

 

 ۱۰ رستوران عالی غذاهای ترکی در استانبول 

رِوانی 

 

لوکوم (Lokum)

نام یکی از انواع دسرهای خوشمزه استانبول که تحت عنوان راحت الحلقوم شناخته می‌شود لوکوم است. لوکوم به شکل مکعب‌های کوچکی است که نرم هستند و حالت ژله‌ای دارند. در شیرینی فروشی‌های ترکیه و البته ایران می‌توانید انواع رنگ‌ها و طعم‌های لوکوم را تهیه و نوش جان کنید.

 

 لوکوم

 

تاووک گوسو (Tavuk Gogsu)

دسر تاووک گوسو یکی از انواع دسرهای خوشمزه استانبول است که ترکیب متفاوتی دارد. سینه مرغ ماده اصلی تشکیل دهنده این دسر فوق‌العاده خوشمزه است. تاووک گوسو در اصل به معنی سینه مرغ است. اصلا نگران مزه مرغ نباشید زیرا طعم آن را به هیچ وجه حس نخواهید کرد. پیشینه این دسر به زمان حکومت عثمانی برمی‌گردد. تاووک گوسو هنگام خوردن با دارچین تزیین می‌شود.

 

تاووک گوسو

۱۱ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران