شست و شوی بدن در حمام‌های سنتی باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
شست و شوی بدن در حمام‌های سنتی باکو

باکو پایتخت کشور آذربایجان یکی از زیباترین و پرامکانات‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آید که شبانه‌روزی پر شور و حال برای مسافرانش می‌سازد. شهری که با رفتن به آن می‌توانید در بهترین هتل‌های آذربایجان ساکن شوید و در بهترین رستوران‌های این کشور لذیذترین غذاها را نوش جان کنید. شهری دارای آب و هوایی سرد اما با مردمانی خونگرم. شهری که جاذبه‌های تاریخی و تفریحی پرشماری دارد. در سفرتان با تور باکو اگر به دنبال یک تفریح متفاوت هستید همراه ما باشید تا برایتان بازگو کنیم حمام کجاست و آداب و رسوم مربوط به رفتن به حمام‌های سنتی در این شهر چیست.


حمام‌های سنتی باکو

حمام‌های عمومی در گذشته یکی از محل‌های اصلی گردهمایی افراد اجتماع به حساب می‌آمده است. جاییکه در گذشته مردها و زن‌ها نه تنها برای شست و شوی بدن‌شان به آنها می‌رفته‌اند بلکه در این مکان انواع تفریحات و دید و بازدیدها را نیز انجام می‌شده است. برای مثل خانم‌ها برای انتخاب عروس مدنظر برای فرزندشان سعی می‌کردند آنها را در این مکان ببیند. یا آقایان برای انجام بازی و برخی صحبت‌های مهم مربوط به کسب و کار به این مکان مراجعه می‌کرده‌اند. بنابراین حمام یک مکان مهم برای وقوع رویداد بوده است. جاییکه امروزه نیز در شهر باکو وجود دارند و به نوعی جزو مکان‌های تاریخی شهر به حساب می‌آیند. حمام‌هایی که می‌توانید به آنها مراجعه کنید و جدای از یک بازدید تاریخی، یک تجربه سنتی از شست و شوی بدن‌تان را نیز پشت سر بگذارید. حمام‌هایی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی در این شهر استفاده از آنها رو به افول رفت اما امروزه به واسطه توریست‌ها گسترشی نو پیدا کرده‌اند. اگر می‌خواهید با انواع رویدادها و آداب مربوط به حمام‌های سنتی باکو آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

اقامتی لذت‌بخش‌ در بهترین بوتیک هتل‌های باکو


آداب حمام کردن در حمام‌های سنتی باکو

با رفتن به باکو و قصد حمام کردن در این شهر باید بدانید حمام‌های عمومی این شهر تفکیک شده و در بعضی روزهای سال مردانه و در بعضی روزهای دیگر زنانه است. حمام‌هایی که به غیر از یک محیط عمومی، اتاق‌هایی خصوصی برای دوش گرفتن نیز دارند. حمام‌هایی که در ابتدا پس از ورود به آنها لوازم بهداشتی تحویل می‌گیرید و بعد متناسب با آنچه خدمتتان در ادامه عرض خواهیم کرد آداب حمام کردن را شروع می‌کنید.


۱- حوله پوشی

در حمام‌های سنتی باکو برهنگی کامل مجاز نیست و در سرتاسر فرصت حمام کردن باید حوله‌ای بر تن داشته باشید. حوله‌ای نه چندان ضخیم که بیشتر به مانند پارچه است. بنابراین اولین مرحله بعد از ورود به حمام‎‌های سنت باکو حوله پوشی است.

 


۲- ورود به اتاق بخار

برای ورود به اتاق بخار برای اینکه بدن و موهایتان بیش از حد گرم نشوند، باید لباسی از نمد بپوشید.


۳- ترکه زنی

پس از ورود به حمام و داخل شدن به فضای آن که پر از بخار است دلاکانی حضور دارند که با ترکه‌های درخت معطر توس به بدن شما شلاق می‌زنند. کاری که باعث گرم شدن بدن و گردش مناسب خون می‌شود. سنتی که به نوعی تاثیر روس‌ها بر باکو و آذربایجانی‌ها است.

 

۱۰ مرکز خرید معتبر باکو برای خریدن بهترین و خاص‌ترین سوغاتی‌های سفر


۴- مالیدن قهوه، نمک و عسل بر بدن

نمک به تعریق بدن کمک می‌کند و قهوه سبب خوشبو شدن بدن می‌شود. عسل نیز هرگونه زخم و التهاب را بر پوست التیام می‌بخشد. بنابراین این ترکیب به هنگام رفتن به حمام‌های سنتی باکو برایتان به کار برده می‌شود.


۵- کیسه کشی

کیسه کشی از اصلی‌ترین مراحل و آداب حمام‌های سنتی باکو به حساب می‌آید که توسط دلاک انجام می‌شود. عملی که در ابتدا شاید اندکی خشن به نظر بیاید اما بدن را از آلودگی‌ها پاک می‌کند و جانی دوباره به پوست‌تان می‌بخشد. کاری که خستگی را از تن بیرون می‌کند و یک احساس خالی شدن برایتان به جا می‌گذارد.

 


۶- کف صابون

بعد از کیسه کشی نوبت لیف زدن است که در آن بدن‌تان را با حجم انبوهی از کف پر می‌کنند و به نوعی پوست‌تان را کف مالی می‌کنند. روشی که در آن پوست‌تان از چربی‌ها پاک می‌شود. این کار را نیز دلاک برایتان انجام می‌دهد.


۷- معاشرت

یکی از بهترین امکان‌هایی که حمام‌های سنتی برای افراد به وجود می‌آورند امکان معاشرت است. امکانی که در آن می‌توانید بازی‌هایی همچون تخت نرد انجام بدهید و یا اینکه فقط گفت و شنود کنید. البته انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد نیز برایتان سرو می‌شود.

 

۸ مرکز مراقبت از زیبایی و ماساژ باکو که می‌توانید به آنها بروید


با رفتن به حمام‌های سنتی باکو می‌توانید اگر خواستید ماساژ نیز دریافت کنید. این حمام‌ها بهترین ماساژورهای آذربایجان را به استخدام درآورده‌اند اما باید بدانید ماساژ جزو آداب سنتی حمام کردن در باکو به حساب نمی‌آیند.

۲۸ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران