جشن دیوالی نماد روشنایی در هند

جاذبه‌های گردشگری هند
جشن دیوالی نماد روشنایی در هند

هند، کشور رنگارنگ با مردمی شاد پر از مراسم سنتی و فستیوال‌های گوناگون است که تمام افراد از اطراف جهان را برای دیدن این جشن‌ها و سنن به خود جذب می‌کند. یکی از جشن‌های باشکوه این کشور جشن دیوالی است که نماد آن روشن کردن هزاران چراغ است. در صورتی که قصد سفر با تور هند را در فصل پاییز دارید، می‌توانید تاریخ سفرتان را طوری تنظیم کنید که در این مراسم حضور داشته باشید.

یکی از بزرگترین جشن‌ها و فستیوال‌های هندوستان، دیوالی یا دیپاوالی (Diwali) است. در واقع دیپا به معنی نور و آوالی به معنای ردیف و صف است که به خوبی این فستیوال را معنا می‌دهد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این جشن، نمایش نور است. تمام خانه‌ها از فقیرترین خانه تا اشرافی‌ترین کاخ را با نور نارنجی فانوس‌هایی به نام دیا (Diya) خواهید دید که نورانی شده‌اند. این مراسم در فصل پاییز و در ماه‌های اکتبر یا نوامبر برگزار می‌شود. به طور مثال زمان برگزاری آن در سال ۲۰۱۹ ، به تاریخ ما در روز یکشنبه ۵ ام آبان ماه می‌باشد و به مدت ۵ روز ادامه دارد و مراسم اصلی آن در روز سوم انجام می‌شود. هندوها با این مراسم برای پایان سال جشن می‌گیرند. در واقع این جشن، شباهت بسیار زیادی به شب چهارشنبه سوری ما دارد که در آخرین سه‌شنبه سال برگزار می‌شود و پس از آن سال، نو می‌شود. در جشن دیوالی نیز مردم خانه‌هایشان را پاکیزه می‌کنند و پیروزی نور بر تاریکی و خوبی بر بدی را جشن می گیرند.

بهترین شهرها در هند برای شرکت در جشن هولی، فستیوال رنگ‌ها

 


در روز سوم جشن دیوالی مردم از الهه ثروتشان برای نعمات متعدد او سپاسگزاری می‌کنند. آنها معتقدند اگر خانه‌هایشان پاکیزه نباشد و در این شب به خوبی روشن نشده باشد ممکن است سال خوبی برای آنها در پی نداشته باشد. همچنین مردم بعد از مراسم دعا و عبادت به دیدار یکدیگر می‌روند و با شیرینی و هدیه از هم پذیرایی می کنند و به آتش‌بازی و تماشای فانوس‌ها می‌پردازند.
افسانه‌ای به جهت تاریخ برگزاری این جشن وجود دارد که می‌گوید لرد لاما به شهر آیودها می‌رود و پادشاه راوانای ده سر را که همسرش را دزدیده بود شکست می‌دهد و پس از آن مردم در شهر جشن برپا کرده و ردیف‌هایی از چراغ‌ها را روشن می‌کنند و این موضوع به معنی پیروزی خیر بر شر باقی می‌ماند. در واقع این افسانه غلبه بر جهل و تسلط انسانیت بر تاریکی را نشان می‌دهد. به همین دلیل فانوس یا دیا (Diya) که در این مراسم روشن می‌کنند، نشانگر علم و آگاهی است. مردم با آویختن فانوس‌ها سعی دارند نادانی را از خود دور کنند.

سفر به هند و بازدید از قلعه سرخ، یادگار نمادین دهلی

 

جشن دیوالی


ممکن است در جلوی همه خانه‌ها، تزئیناتی با برگ‌های انبه و گل همیشه بهار، پارچه‌هایی نقاشی شده با پودرهای رنگی برای جلوی پای مهمانان و چراغ‌ها و شمع‌های مختلف ببینید. در این جشن مردم برای یکدیگر هدیه‌ای مانند جواهرات یا اجسام فلزی می‌خرند. شیرینی می‌خورند و لباس‌های نو می‌پوشند. به همین دلیل، این جشن تبدیل به فعالیتی تجاری شده و بازارها در این چند روز بسیار شلوغ می شود، دقیقا مانند شب‌های قبل از نوروز ایرانی که مردم خانه‌هایشان را تمیز می‌کنند، لباس‌ها و جواهرات نو می‌خرند، برای یکدیگر هدیه می‌گیرند و شور و شوقی برای نو شدن همه شهر را فرا می‌گیرد. هند نیز این چنین است، با این تفاوت که نماد اصلی این جشن در هند چراغ روشن کردن و نور است. سنت هدیه دادن و خرید کردن در مدت این جشن بسیار محبوب است و بسیاری از فروشندگان محصولات خود را با زرق و برق بسیار جلوی دید مردم قرار می‌دهند تا آن ها را جذب کنند. همچنین چون دیوالی یک جشن مذهبی است هدیه دادن نشان دهنده دعای خیر برای سعادت فرد هدیه گیرنده است.

 جاذبه‌های عجیب و طبیعت زیبای هند 

 

جشن دیوالی


در این پنج روز جشن، هندی‌ها به کارهای مختلفی می‌پردازند:

  • در روز اول ، خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و طرح‌هایی از برنج رنگی، شن و ماسه یا گل ها را در کف خانه ایجاد می‌کنند.
  • در روز دوم غذای مخصوص هند (مخصوصاً شیرینی‌هایی به نام میتای) خریداری می‌شود.
  • در روز سوم (روز اصلی دیوالی) ، خانواده‌ها با نورپردازی فانوس‌ها و شمع های موجود در خانه‌ها و خیابان ها و با آتش بازی جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند.
  • روایات روز چهارم متفاوت است، اما یک موضوع مشترک پیوند زن و شوهر است، بنابراین همسرها غالباً برای جشن خود هدایای همسر خود را خریداری می‌کنند.
  • روز پنجم پیوند بین خواهر و برادرهاست.
۲۶ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران