ساندویچ ماهی، فست فود سنتی مورد علاقه گردشگران تور استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
ساندویچ ماهی، فست فود سنتی مورد علاقه گردشگران تور استانبول

استانبول شهری است که در آن می‌توانید به اندازه کتاب هزار و یک شب شهرزاد، تجربه‌های هیجان‌انگیز فراموش نشدنی برای خودتان بسازید؛ یکی از این تجربه‌ها، مزه کردن طعم ویژه غذاهای محلی است.خوردن ماهی تازه کبابی در کنار بسفور با یک لیوان نوشیدنی سنتی ترکیه، یک سنت قدیمی در استانبول است که هرگز نباید آن را از برنامه سفرتان با تور استانبول حذف کنید؛ به خصوص اگر این نخستین باری است که تور استانبول را انتخاب کرده‌ و به این شهر آمده‌اید.

اگر در حاشیه بسفور قدم بزنید، فروشندگانی می‌بینید که غذاهای خیابانی سنتی سرو می‌کنند. یکی از معروف‌ترین، قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین این غذاها، ساندویچ ماهی است.

مردم ترکیه این غذا را به عنوان یک فست فود می‌شناسند و می‌دانند که ساندویج ماهی، تنها مورد علاقه خودشان نیست بلکه  گردشگرانی از سراسر جهان، با تور استانبول خودشان را به بوسفور رسانده‌اند تا این غذای خیابانی را امتحان کنند.

 

 

ترکیبی ساده، طعمی شگفت‌انگیز

شاید به نظر ساده برسد اما هر وعده از این ساندویج ترکیب حیرت‌انگیزی از ماهی سفید گریل شده، رشته‌های پیاز خام و سالاد مخصوصی است که در نصف یک نان سفید برای‌تان سرو می‌شود.

 

بهترین رستوران‌های لوکانتا در استانبول از نگاه گاردین

 

 

تور استانبول

 

 

ساندویچ ماهی تازه، از قرن نوزدهم تا امروز

ساندویچ ماهی استانبول تقریبا از نیمه قرن نوزدهم میلادی در همین منطقه سرو می‌شد. ماهی‌گیران، ماهی‌های تازه را از تنگه بسفور به دست آشپزهای ماهر ترک می‌سپردند تا آن‌ها را کباب کنند و در همان حاشیه ساحلی، نوش جان کنند.اندکی بعد، ماهی‌گیران بساط کوچکی برای کباب کردن ماهی در قایق‌های خود راه انداختند تا ماهی کباب شده لذیذ تازه را برای رهگذران یا مردم محلی و هرکسی که مشتاق بود، سرو کنند.

 

۸ خوراکی خوشمزه در استانبول که کمتر شنیده‌اید

 

 

تور استانبول

 

 

مدرنیته از راه می‌رسد و ماهی گران می‌شود

در دهه‌های پایانی قرن نوزدهم، تاثیر مدرنیته و صنعتی شدن همه چیز به استانبول هم رسید. جمعیت با سرعت زیادی در حال رشد بود اما تعداد ماهی‌گیران تغییری نکرده بود. در حالیکه تقاضا به سرعت رشد می‌کرد.کم کم رستوران‌هایی که بیشتر ماهی و غذای دریایی سرو می‌کردند، در حاشیه بسفور شکل گرفتند و ماهی‌گیران بیشتری برای صید ماهی‌های محلی راهی آب‌های دور و نزدیک می‌شدند.با این حال درآمد ماهی‌گیران آن‌طور نبود که نیازهای‌شان را برطرف کند. بسیاری از ماهی‌ها به قیمت ارزان خریداری شده و صادر می‎شدند و قیمت ماهی هم روز به روز افزایش پیدا می‌کرد.

 

بهترین رستوران‌ها برای خوردن غذای سالم و ارگانیک در استانبول

 

 

تور استانبول

 

 

به همین دلیل این ماهی‌گیران هنگامی که به دریا نمی‌رفتند، دوباره بساط‌های کوچک خود را به راه انداختند تا ماهی‌های تازه را با قیمت مناسبی به دست مردم محلی برسانند.

حالا با گذر زمان، هنوز هم بسیاری از رستوران‌های غذای دریایی همان قایق‌هایی هستند که حالا روی خشکی و در منطقه ساحلی ثابت مانده‌اند، برخی دیگر هم مغازه‌هایی هستند که ظاهری شبیه این قایق‌ها دارند. بیشتر آن‌ها میز و صندلی‌های کوچک‌شان را در ساحل جای داده‌اند و در همان فضای ساده اما اصیل، میزبان دیگران هستند.

 

 

تور استانبول

 

 

پاتوقی برای گردشگران

به مرور زمان دیگر مردم استانبول مشتری‌های پر و پا قرص ماهی تازه نبودند. بسیاری از رستوران‌ها برای جذب مشتری‌های بیشتر به مناطق دیگر شهر رفتند. احتمالا در آن زمان فکرش را هم نمی‌کردند که این راسته قرار است به پاتوقی برای گردشگران تبدیل شود.

علاوه بر غذاهای خیابانی هنوز هم رستوران‌های کوچکی در این محل فعالیت می‌کنند که غذای اصلی بیشتر آن‌ها ماهی و غذاهای دریایی است و بعضی دیگر هم همه کسب‌وکارشان را روی فروش ماهی متمرکز کرده‌اند و تنها یک غذا به شما پیشنهاد می‌دهند: ساندویچ ماهی.

 

بهترین و تازه‌ترین غذاهای دریایی را در این ۵ رستوران استانبول میل کنید

 

 

تور استانبول

 

 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به شما

اگر شانس این را داشته باشید که در یک روز خوش و آب و هوا، راهی تنگه بسفر شده باشید، قبل از نوش جان کردن ساندویچ ماهی، می‌توانید جاذبه‌های گردشگری دیگری را هم ببینید. قصرهای بزرگ به جای مانده از دوره عثمانی و خانه‌های باشکوه همان دوران در فاصله کمی از شما قرار گرفته‌اند.

 

۱۰ غذایی که باید در استانبول بخورید و مزه‌ی آن‌را به‌خاطر بسپارید

 

 

تور استانبول

 

 

علاوه بر این اگر کمی اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید از دلمه باغچه و تئپکاپی هم دیدن کنید. قدمت این دو قصر هم به دوره عثمانی می‌رسد. به همه این جاذبه‌های دیدنی، قصر بیرلی را هم اضافه کنید. این قصر اقامتگاه تابستانی عثمانی‌ها بوده و داستان‌های زیادی را از ناپلئون و سلطان‌های عثمانی را به چشم دیده‌است.

 

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران