باغ گیاه‌شناسی باتومی، بهشت گم شده گرجستان

جاذبه‌های گردشگری باتومی
باغ گیاه‌شناسی باتومی، بهشت گم شده گرجستان

بوتانیکال گاردن یا باغ گیاه‌شناسی باتومی، یک مقصد رویایی برای کسانی است که ترجیح می‌دهند در سفرشان با تور گرجستان، از یک فضای سرسبز و آرامش‌بخش هم دیدار کنند. باغ گیاه شناسی باتومی در  حدود ۹ کیلومتری شمال این شهر واقع شده است. اگر با تور گرجستان به این کشور سفر کرده و ساکن باتومی هستید، به راحتی می‌توانید برای بازدید از این مجموعه برنامه‌ریزی کنید.

 

 

۱- باغ سلطنتی در قرن هفدهم

باغ گیاه‌شناسی باتومی، بیشتر از سه قرن قدمت دارد. این باغ به عنوان یک مجموعه سلطنتی در قرن هفدهم تاسیس شد که در آن زمان، سرشار از گیاهان دارویی و هم‌چنین گیاهان زینتی بود.در سال ۱۷۹۵ با آغاز نبرد کرتسانیسی که میان آقامحمدخان قاجار و پادشاه گرجستان (هراکلیوس دوم) باغ گیاه‌شناسی باتومی هم از آسیب مصون نماند و بخش چشمگیری از آن ویران شد. با این حال بوتانیکال گاردن دوباره در قرن نوزدهم میلادی بازسازی شد و از سال ۱۸۴۵ هم به صورت رسمی به عنوان باغ  گیاه‌شناسی باتومی معرفی شد.

این باغ هم‌اکنون، حدود ۹۰ هکتار زمین را به خود اختصاص داده است و علاوه بر یک مکان تحقیقاتی به مرکزی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. جغرافیای این پارک به شکلی است که می‌توان گفت بر روی تپه‌ای بنا شده است که بیشتر از ۴۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این ارتفاع در بخش‌های مرتفع‌تر باغ گیاه‌شناسی باتومی به بیشتر از ۷۰۰ متر هم می‌رسد.

 

چرا تور باتومی، بهترین انتخاب برای سفرهای نوروزی 98 است؟

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

بوتانیکال گاردن یا همان باغ گیاه‌شناسی باتومی، میزبان گیاهان منحصربه‌فردی از ۹ منطقه جغرافیایی متفاوت است: شرق آسیا، آمریکای شمالی، نیوزیلند، آمریکای جنوبی، هیمالیا، مکزیک، استرالیا، مدیترانه و منطقه قفقاز. 

 

 

۲- گونه‌های کمیاب گیاهی

اگر در سفر خود به گرجستان طوری برنامه ریزی کنید که فرصت بازدید از این بهشت گم شده را داشته باشید، شانس این را خواهید داشت که میوه‌های کمیابی که به عمرتان ندیده‌اید را، تماشا کنید.میوه‌های کمیابی که تنها متعلق به منطقه گرجستان نیستند، چراکه باغ گیاه شناسی باتومی تنها مجموعه‌ای است که گونه‌هایی از میوه‌های کمیاب را در خود حفاظت می‌کند.

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

۳- پارک‌هایی در دل باغ

باغ گیاه شناسی باتومی که در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است، اکنون به محل آرامی برای تفریح و تحقیق تبدیل شده است. اکنون سه پارک جداگانه که با نام‌های پارک ساحلی، پارک بالایی و پارک پایینی شناخته می‌شوند، در محوطه این باغ قرار دارند که هرکدام بخش‌های دیگری را در خود جای داده‌اند.

 

گشت وگذاری رویایی برای آخر هفته در باتومی

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

۴- تجربه واقعی گل‌کاری برای کودکان

یکی از بخش‌های آموزشی باغ ملی گیاه شناسی باتومی، باغ کودکان نام گرفته است. پس اگر در یک جمع خانوادگی و با کودکان‌تان به گرجستان سفر کرده‌اید، فرصت ساعتی باغ‌بانی را از آن‌ها دریغ نکنید.این باغ آموزشی و تجربی ویژه افراد ۲ تا ۱۷ سال است. فرزندان شما در بازدید از این بخش باغ، می‌توانند با کمک افراد آموزش دیده، در کاشت گل‌های مورد علاقه‌شان سهیم شوند و نحوه کاشت انواع گیاهان و گل‌ها را از نزدیک ببینند.

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

۵- سفر با تله‌کابین و بازدید از مجسمه مادر

فرقی نمی‌کند در کدام قسمت باتومی ساکن شده باشید، تقریبا از تمام شهر می‌توانید مجسمه مادر یا کارتلیس ددا را مشاهده کنید. این مجسمه بر بلندازی تپه‌های سولالاکی تفلیس قرار گرفته است. این مجسمه عظیم که در سال ۱۹۵۸ میلادی، به مناسبت هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس ساخته شده، ۲۰ متر ارتفاع دارد.

 

طبیعت زیبای باتومی که در یک گردش ماجراجویانه باید ببینید

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

خبر خوب اینکه در محوطه باغ گیاه‌شناسی باتومی، تله‌ کابینی وجود دارد که شما را به مهمانی مجسمه مادر می‌برد. علاوه بر این می‌توانید از آثار تاریخی که در نزدیکی این باغ واقع شده‌اند، بازدید کنید. آثاری همچون بازمانده‌های سیستم آبیاری و لوله‌کشی باستانی، پل ملکه تامار و قلعه تاریخی ناریکالا در نزدیکی این باغ واقع شده‌اند.

 

 

۶- بخش‌های مختلف پارک

این پارک از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها فقط جنبه تحقیقاتی هستند، برخی از آن‌ها کاربرد آموزشی دارند اما بازدید از تعداد زیادی از این بخش‌ها برای عموم مردم و گردشگران آزاد است. برخی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های این باغ، شامل این موارد است.

  • باغ ارکیده و آبزیان
  • باغ لیلی
  • باغ سنگ‌ها
  • تفرجگاه گیلاس
  • باغ کودکان
  • باغ خانوادگی
  • تپه نرگس‌ها
  • مجموعه گیاهان دارویی
  • موزه بونسای

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

 ۷- خدمات ویژه برای گردشگران

  • خدمات راهنمایی و راهنمای تور برای گروه‌های دسته‌جمعی
  • امکان کمپینگ و پیک نیک در مناطق مشخص شده
  • فرصت خرید گیاهان تزئینی

دیدنی‌های پارک معجزه‌ی باتومی را از دست ندهید

 

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

 

۸- زمان بازدید

هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶:۳۰  بعدازظهر

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران