آشنایی با اپرای کلاسیک پکن

جاذبه‌های گردشگری پکن
آشنایی با اپرای کلاسیک پکن

اپرای پکن به عنوان یکی از اشکال هنری کلاسیک امپراطوری چین بوده و امروزه یکی از نشانه‌های فرهنگی آن می‌باشد. با بازنویسی داستان‌های شگفت‌انگیز و افسانه‌های مربوط به تاریخ چین، بازیگران مرد و زن تلاش می‌کنند تا تاریخ چین را دوباره احیا کنند. در اجرای این اپراها معمولا از لباس‌ها و گریم‌های غیرمعمول استفاده می‌شود. در سفر با تور چین به پکن و برای درک بیشتر و بهتر فرهنگ چین یکی از بهترین کارها رفتن به اپرای سنتی است. اما این اپرا به طور کلی چیست؟ این مطلب را مطالعه کنید.

 

اپرای پکن چیست؟

اپرای پکن ترکیبی از حرکت دارای سبک، آواز خواندن، گفت و گو، حرکات صامت بدون گفت و گو، مبارزات آکروباتیک و همچنین رقص برای بیان یک داستان و مبارزه با آکروباتیک و رقص برای نشان دادن یک داستان و یا نشان دادن شخصیت‌های مختلف و احساسات آن‌ها اعم از خوشحالی، خشم، غم و اندوه، شادی، تعجب، ترس و غم و اندوه می‌شود. شخصیت‌ها می‌توانند وفادار یا خائنانه، زیبا یا زشت، خوب یا بد باشند و شما می‌توانید این را از سبک لباس و گریم‌های افراطی‌شان متوجه شوید.

 

 ۱۰ گالری هنرهای معاصر پکن ؛ با هنر شرق آسیا آشنا شوید

 

 

 اپرای پکن

 

 

چهار شخصیت اصلی

در حال حاضر اپرای چین شامل چهار نقش اصلی می‌شود. آن‌ها شامل شنگ نقش مرد ،دن  نقش زن، جینگ چهره نقاشی شده مرد و در نهایت چو یک نقش کمدی می‌شود. هر نقشی در این چهار دسته و یا زیرمجموعه‌های آن‌ها بازی می‌شود. به جز دسته دوم دن، باقی نقش‌ها مردانه هستند.

 

 

 اپرای پکن

 

 

بستر داستان‌ها

اپراهای سنتی عمدتا شامل داستان‌های سلسله‌های پیشین، حوادث مهم تاریخی، امپراطورها و مهاجران، وزرا و ژنرال‌ها و نابغه‌ها می‌شوند. این داستان‌ها به زمان‌های بهار و پاییز، دوره حکومت ایالت‌ها و همچنین سلسله‌های ژین، هان، سویی، تانگ، سونگ، یوان، مینگ و ژینگ تقسیم می‌شود. بعضی ار اپراهای جدیدتر از داستان‌های رمان‌های کمونیستی اقتباس می‌شوند. این داستان‌ها عموما بین خود مردم شناخته شده هستند اما ممکن است مانند هر سبک هنری دیگری در دنیا خیلی دقیق و شناخته شده نباشند.

 

۷ مکان فوق‌العاده‌ در پکن برای تماشای موسیقی جاز در دل شب‌های نورانی شهر

 

 

 اپرای پکن

 

 

موسیقی در اپرای چین

ملودی‌ها دارای ریتم‌های هماهنگ، زیبا و گوش‌نوازی هستند که با حال و هوای داستان هم‌خوانی دارند. معمولا موسیقی اپرا به دو گروه Xipi و erhong تقسیم می‌شوند. این آهنگ‌ها معمولا با سازهای بادی، کوبه‌ای و سیمی نواخته می‌شود. سازهای اصلی نیز شامل چند گزینه بومی و محلی، شیپور سونا، فلوت‌های سرخ پوستی، طبل‌های بزرگ، سنج و اقلامی از این دست می‌شود.

 

 

 اپرای پکن

 

 

لباس در اپرای چین

یکی از برجسته‌ترین نمودهای اپرای چین را می‌توان در لباس‌های زیبا، رنگی و طراحی‌های منحصر به فرد و غیر معمول آن دید. اغلب این لباس‌ها دست‌دوز، گلدوزی شده و صد البته گران هستند. در طراحی و دوخت لباس‌ها نیز از الگو‌ها و اشکال و نمادهای سنتی چینی استفاده می‌شود که ارزش آن‌ها را از لحاظ زیبایی شناسی چندین برابر می‌کند.

 

معرفی برترین سینماهای پکن برای دیدن فیلم‌های روز دنیا

 

 

 اپرای پکن

 

 

گریم صورت در اپرا پکن

گریم صورت و یا گاها ماسک‌هایی که برای اجرا استفاده می‌شوند زیبا و نمایان کننده حالات شخصیت هستند. مثلا رنگ مشکی معمولا برای شخصیت‌های خردمند به کار می‌رود در حالی که صورت‌های سفید نمایان‌گر شرارت هستند. گریم صورت یکی دیگر از بخش‌های مهم و سازنده اپرای پکن است که از نظر زیبایی‌شناسی نیز ارزشمند است.

 

 

 اپرای پکن

 

 

صحنه اجرای اپرای پکن

در گذشته صحنه اپرای پکن به شکل سنی مربع شکل بود که سه طرف آن را جایگاه تماشاچیان پر می‌کرد. گاهی اوقات هم بود که صحنه در مرکز قرار گرفته و چهار طرفش را جایگاه تماشاچیان پر می‌کرد. بیشتر صحنه‌های نماش اما مثل سن اجرای سنتی در غرب از یک زمین اجرا با پرده‌های بلند سراسری باز شونده تشکیل می‌شوند.

 

 

 اپرای پکن

 

 

بهترین اجرا در تئاتر لی یوان

تئاتر اپرای لی یوان یکی از برجسته‌ترین و بهترین سالن‌های اجرای برنامه در پکن است که حتی به پرورش بهترین استعدادها نیز می‌پردازد. در واقع بیشتر بازیگران زن و مرد رویای بازی در این سالن را در سر می‌پرورانند. بیشتر کارشناسان و هنرپردازان برجسته پکن هم در این سالن حضور دارند.

 

 

 اپرای پکن

 

 

تاریخچه اپرای پکن

تاریخچه اپرا در پکن به ۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد. در  ۵۵ امین سال پادشاهی Qianlong از سلسله ژینگ که برابر با ۱۷۹۰ می‌شود. چهار گروه بزرگ اپرا از استان آنهویی به پایتخت وارد شده و اپرای Kunqu، یی‌یانگ، هانجو و لوآنتان را با هم ترکیب کرده تا چیزی که امروزه شاهدش هستیم خلق شود. بعد از گذشت نیم قرن این اپرا به خوبی همه اجزایش را هماهنگ و موضون ارائه داده و تبدیل به اثری هنری و ارزشمند شده است. این اپرا مهم‌ترین هنری چین است که در آن برجسته‌ترین افراد سراسر چین با مهارت‌های بالا فعالیت می‌کنند. به علاوه این اپرا راهی شده تا نمایشنامه‌های سنتی نقش مهمی در حفظ فرهنگ چینی برای نسل‌های جدید داشته باشد.

۱۱ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران