چهار مکان گردشگری اعجاب‌انگیز در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
چهار مکان گردشگری اعجاب‌انگیز در ارمنستان

ارمنستان، کشوری با طبیعت و فرهنگ ویژه، یکی از نزدیک‌ترین مقاصد گردشگری برای مردم ایران است و بسیاری از گردشگران ایرانی، بیشتر از یک بار با تورارمنستان از این کشور بازدید کرده‌اند. با این حال هنوز هم مکان‌های گردشگری اعجاب‌انگیزی در ارمنستان وجود دارد که برای گردشگران، چندان آشنا نیست که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

۱- صومعه گغارد، نخستین صومعه غاری جهان

بر اساس آنچه در تاریخ ثبت شده، صومعه گغارد، نخستین کلیسای غاری جهان است که در قرن چهارم میلادی ساخته شده است. این کلیسا در نزدیکی ایروان واقع شده است و همین به شما فرصت می‌دهد در سفر با تور ارمنستان به راحتی از این بنای اعجاب‌انگیز بازدید کنید.این صومعه، یکی از معروف‌ترین مراکز مذهبی و فرهنگی ارمنستان در قرون وسطا است که علاوه بر صومعه و بناهای مذهبی، شامل مدرسه، کتابخانه و اتاق‌هایی برای اقامت مدرسان است. گغارد، یکی از میراث‌های جهانی ثبت شده در یونسکو است.

 

راهنمای سفر ارزان به ارمنستان؛ کشور جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی

 

 

صومعه گغارد

 

 

بنای این صومعه، از سخت‌ترین سنگ‌های گرانیت ساخته شده است  و با اینکه در سال ۹۲۳ میلادی، بخشی از آن در زمان حمله اعراب، سوزانده شده بود، هنوز نشانه‌های ماندگاری از آن وجود دارد. شگفتی معماری این بنا به اندازه‌ای است که به عنوان نمونه‌ای استثنایی و باثبات از معماری مدرن قرون وسطا که با بسیاری از ویژگی‌های نوآورانه تأثیر زیادی بر پیشرفت‌های بعدی در منطقه داشته، شناخته می‌شود.

مردم محلی گرجستان بر اساس افسانه‌های ملی‌شان بر این باورند که اگر تکه‌ای از پارچه لباس‌تان را به درختی در نزدیکی صومعه گره بزنید، آرزوی‌تان برآورده خواهد شد. بنا به روایات اگر دعا و یا آرزو ای دارید باید تکه ای از پارچه لباس خود را به درختی در نزدیکی صومعه گره بزنید ، تا آرزویتان به حقیقت بپیوندد.

 

 

۲- دلیجان، سرزمین رویایی ارمنستان

شهر کوچک دلیجان، یکی از مقاصد پرطرفداران گردشگرانی است که تور ارمنستان را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند. این شهر زیبا، با آب و هوای معتدل در شمال شرقی شهر ایروان واقع شده است. مردم ارمنستان، این سرزمین رویایی را سوییس ارمنی نام گذاشته‌اند؛ علاوه بر کیفیت آب و هوایی، دره‌های پرجمعیت و کوه‌های آلپی دلایل دیگر این نامگذاری هستند.بیشتر گردشگران ارمنستان، شب‌های خود را در شهر ایروان سپری می‌کنند اما اقامت یک شبه در دلیجان، می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی برای‌تان به ارمغان بیاورد. علاوه بر هتل‌های لوکس و گران‌قیمت، خانه‌های محلی هم برای اقامت اجاره داده می‌شوند.

 

زیباترین شهرهای ارمنستان

 

 

 دلیجان

 

 

این شهر که در نزدیکی پارک ملی دلیجان واقع شده است، با جنگل‌های وحشی و سرشار از تمشک، سیب ترش، گلابی وحشی و آلو احاطه شده است. علاوه بر این، با رسیدن به شهر دلیجان، منظره دل‌انگیزی از جنگل‌زارهای بلوط و کاج پیشِ‌روی شماست. اگر به درون شهر دلیجان و منطقه‌های قدیمی آن بروید، می‌توانید از موزه مردم‌شناسی، موزه شارامبیان و کتابخانه داوتیان بازدید کنید.

 

 

۳- دریاچه سوان، بازی سایه‌ها در آب

دریاچه سوان، یکی از بزرگترین دریاچه‌های جهان با منبع آب‌های زیرزمینی است که هزار و ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این دریاچه به رنگ‌ها و سایه‌های ترکیب شده در آب، شهرت دارد، تصویر زیبایی که با حرکت آفتاب، تغییر می‌کنند.جزیره سوان در میان این دریاچه قرار گرفته است که با پایین رفتن سطح آب، با بالا آمدن قلعه‌ها و خانه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود حدود دو هزار سال پیش ساخته شده‌اند، به یک شبه جزیره تبدیل شد.

یک ویژگی دیگر این دریاچه، دسترسی آسان به آن از شهر ایروان است و به همین دلیل هم امکانات مورد نیاز گردشگران در آن از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اگر در تابستان به ایروان سفر کرده‌اید بازدید از این دریاچه را حتما در برنامه خود جای دهید تا یک آب و هوای بهشتی را در روزهای گرم تجربه کرده باشید.

 

 

دریاچه سوان

 

 

تفریح‌های آبی مانند شنا، جت اسکی، قایق سواری و گشت‌وگذار در امتداد دریاچه در کنار این دریاچه در انتظار گردشگران هستند. برای وعده غذایی، به سراغ غذاهای دریایی بروید. ماهی‌های تازه و سالم این دریاچه، پرطرفدارترین غذایی هستند که گردشگران و مردم بومی ارمنستان را به این دریاچه می‌کشاند. ماهی قزل‌آلا، ماهی سرخ و ماهی سفید جمعیت اصلی آبزیان این دریاچه را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

۴- سمفونی سنگ‌ها در کوه‌های گارنی

سمفونی سنگ‌ها، نام استعاره‌ای کوه‌های شگفت‌انگیزی است که در روستای گارنی و درست در بالای معبد گارنی قرار دارد. با نگاه کردن به این کوه‌ها، احساس می‌کنید که سنگ‌ها، خودشان را برای نواختن یک سمفونی اعجاب‌انگیز آماده کرده‌اند اما واقعیت این است که این تصویر زیبا یک اثر هنری طبیعی است که بدون دخالت بشر شکل گرفته‌است.

 

بهترین ماه‌های سال برای سفر به ارمنستان کدامند؟

 

 

کوه‌های گارنی

 

 

این سنگ‌ها، شامل ستون‌های عمودی شش ضلعی هستند که در ارتفاع حدود ۵۰ متر از سطح زمین قرار گرفته‌اند. بر اساس یک نظریه، شکل‌گیری این تصویر خارق‌العاده از سنگ‌ها بر روی این کوه، نتیجه سقوط سنگ‌های آتشفشانی است.در حال حاضر تعداد اندکی از تورهای روزانه گردشگری، مسافران را به بازدید از این اثر طبیعی دعوت می‌کنند که یک دلیل آن، تلاش برای حفظ این کوهستان‌های زیبا از انبوه گردشگرانی است که تعهدی به حفاظت از محیط زیست ندارند.

 

۰۹ بهمن ۱۳۹۷

نظرات کاربران