سفر در جاده زیبای Likya ، ماجراجویی در مسیر کنار دریایی از آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
سفر در جاده زیبای Likya ، ماجراجویی در مسیر کنار دریایی از آنتالیا

آنتالیا به خودی خود یکی از زیباترین نقاط ترکیه و تور آنتالیا یکی از محبوبترین تورها به حساب می‌آید. شهر ساحلی زیبایی که طرفداران بیشماری در ایران دارد و مقصدی محبوب در کشور ما محسوب می‌شود. با این حال چندین مطلب مختلف نوشته‌ایم و از زیبایی‌های اطراف این شهر هم گفته‌ایم، اما این بار می‌خواهیم سفری جاده‌ای و دلچسب را به شما معرفی کنیم که از آنتالیا آغاز می‌شود و در مسیری جاده‌ای ادامه می‌یابد. مسیری که با کرایه ماشین از آنتالیا به راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید.

 


تاریخچه مسیر Likya


جغرافیایی که از آن سخن به میان می‌آوریم، جایی بود که لیکیایی‌ها برای قرن‌ها در آن زندگی می‌کرددند و بعد از آن رومیان به کل منطقه حاکم شدند. جایی با پیشینه تاریخی چند هزار ساله. در مسیر جاده‌ای که آن را مرور خواهیم کرد چندین وچند شهر تاریخی پر رونق وجود داشت که بعد از جنگ‌ها و بلایای طبیعی بسیاری از آن‌ها از بین رفت و در حال حاضر چند ویرانه به عنوان بناهای تاریخی از دوره رومیان باقی مانده که خود بخشی از جلوه‌های این سفر محسوب می‌شود. جاده لیکیا که به واسطه اسم اولین ساکنانش به این نام شناخته می‌شود، یکی از بهترین مسیرهای جاده‌ای در ترکیه، برای دوست داران تاریخ است. جایی مملو از دیدنی‌های بسیار و جاده‌ای که به خودی خود، به واسطه ساحلی بودن و در مسیر کناره‌ی دریا، بسیار زیبا هم هست.

 

راهنمای سفر یک روزه به آنتالیا، شهر ساحلی شورها و حال‌ها

 

 

جاده زیبای Likya

 


در سال‌های ۱۹۷۰ یک زن خارجی به اسم Kate Clow برای انجام یک سری کارها به ترکیه آمد و در این کشور زندگی کرد. در سال ۱۹۹۹، اولین مسیر پیاده‌روی در کشور ترکیه یعنی جاده لیکیا را کشف کرد و برای تمام ایستگاه‌ها نامی گذاشت و کتابی نیز در این زمینه نوشت. نام کتاب‌اش را "جاده لیکیا" گذاشت.

 


جاده Likya در یک نگاه


این جاده ۵۳۵ کیلومتر طول دارد و از شهر اولودنیز در فتحیه آغاز می‌شود. قبل از آمدن به اولودنیز به منطقه Ovacık بروید. از آنجا به سمت هتل Montana Pine Resort بروید. قبل از ورود به هتل، تابلو نقطه شروع مسیر Lycian Way را می‌بینید، جایی که تقریبا شروع این جاده زیباست و مسیری دیدنی که لحظاتی فوق‌العاده را برایتان رقم خواهد زد.
نقطه پایانی جاده لیکیا هم در شهر Geyikbayırı است. این شهر حدود ۲۰ کیلومتر از آنتالیا فاصله دارد. در طول مسیر ۱۹ شهر باستانی وجود دارد. پیشنهاد ما به شما این است که از ابتدا تا انتهای این مسیر را رفته و از جاده‌ای زیبا و دیدنی‌های بسیار آن لذت ببرید، اما اگر تنها می‌خواهید بخشی از مسیر را ببینید، قسمت‌های منتهی به آنتالیا را در نظر بگیرید که بخش زیادی از سایت‌های تاریخی مهم در آن بخش وجود دارد و به راحتی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

 

 

جاده زیبای Likya

 


در مسیر Likya ، کجا اقامت کنید؟


زمانیکه جاده لیکیا را در پیش می‌گیرید هم می‌توانید به هتل و یا پانسیون بروید و اقامت کنید و یا خودتان می‌توانید کمپ بزنید. هم مراکز از پیش ساخته برای کمپ وجود دارد و هم مراکزی که به شما اجازه چادر زدن می‌دهند. در هر دو حالت عموما در مکان‌های در نظر گرفته شده هم آب وجود دارد و هم برق تا مسافرین به راحتی بتوانند از امکانات موجود بهره ببرند.

 

معرفی دره پل‌دار یا Koprulu در آنتالیا و طبیعت زیبای اطراف آن

 

 

 جاده زیبای Likya

 


بهترین مناظر برای عکاسی در جاده لیکیا


مناطق بسیار زیبایی در این جاده وجود دارد که می‌تونید در آن‌ها به عکاسی از نماهایی دیدنی بپردازید. از میان آن‌ها می‌توان به چند مورد همچون طبیعت بکر ابتدای فتحیه، روستای بسیار زیبای Alınca، خلیج کم‌نظیر Kabak، دیگر روستای زیبای این مسیرFaralya که در زمان غروب خورشید بی‌نهایت دیدنی می‌شود،Yediburunlar، بندر Kaş با آن دورنمای خاصش و صد البته فانوس دریایی Gelidonya Feneri که مدت‌هاست در این منطقه خودنمایی می‌کند.

 

 

 جاده زیبای Likya

 


راهنماهایی در طول مسیر


در طول مسیر، خطوط قرمز و سفید در واقع مسیر شما را تعیین می کنند. بنابراین، می‌توانید مسیر را با نگاه کردن به نشانگرهای قرمز سفید بر روی سنگ‌ها پیدا کنید. اما اگر از مسیرهای اصلی بروید تابلوها به شما مسیر را نشان می‌دهند. در طول راه مغازه‌های زیادی نیستند که بتوانید در میانه راه آب تهیه کنید، پس بد نیست قبل از راه افتادن مقداری آب همراه داشته باشید، مخصوصا از ایستگاهی به ایستگاه دیگر.قبل از رفتن به این مسیر برنامه Lycian Way بر روی تلفن‌تان داشته باشید. با این برنامه شما می‌توانید تمام جاده ها و موقعیتی که در آن قرار دارید را بر روی نقشه ببینید. روستاهای در طول مسیر، اردوگاه‌ها و محل‌هایی برای اقامت و حتی مکان‌هایی که ممکن است آب در آنجا پیدا کنید را به شما نشان می‌دهد. این مکان چون به جزایر یونان نزدیک است تلفن همراه سیگنال‌های آنجا را دریافت می‌کند و صورتحساب‌تان بین‌المللی حساب می‌شود، پس اگر سیم کارت داخلی ترکیه تهیه کرده‌اید، رومینگ خود را خاموش کنید.

 

۷ مکان فوق‌العاده‌ی آنتالیا برای گشت و گذارهای شبانه

 

 

جاده زیبای Likya

 


اگر نمی‌خواهید که به تنهایی این جاده را بروید می‌توانید از شرکت‌هایی که به صورت تور به این مسیر می‌آیند استفاده کنید. یکی از این شرکت‌ها، آژانس Düşpatikası است که می‌توانید از طریف آن‌ها برای این مسیر اقدام کنید.

 


چه زمانی باید به این مسیر رفت


اصلا و ابدا در فصل تابستان این مسیر را تجربه نکنید چون بسیار گرم است. بنابراین بهترین زمان برای جاده لیکیا مارس-آوریل و اکتبر-نوامبر است.

 

 

جاده زیبای Likya

 


در مجموع برای کسانی که از کشورهای دیگر جهت مسافرت به این منطقه می‌روند، استفاده از تورهای کوتاه مدت بهترین راه برای تجربه دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود. کم‌دردسر و راحت بدون درگیر مسیر بودن و تنها لذت بودن در طبیعتی زیبا و بهره بردن از سایت‌های مختلف تاریخی.

۱۲ مهر ۱۳۹۷

نظرات کاربران