سفر به اروپا و بازدید از آکروپلیس آتن

جاذبه‌های گردشگری اروپا

آکروپلیس، معروف‌ترین جاذبه دیدنی یونان در شهر آتن، قل دوم پرسپلیس در ایران در شهر شیراز است. هر گاه با تور اروپا به یونان سفر کردید، از این مکان باستانی که تاریخ را در دل خود پنهان کرده است، بازدید کنید. مجموعه تاریخی آکروپولیس در شمال شرقی پارتنون در آتن برای مردم یونان یک نماد ملی محسوب می‌شود. این قلعه مستحکم با دقت و ظرافت بسیاری ساخته شده و نکته‌ای قابل توجه این که کلمه آکروپلیس در زبان یونانی، به معنی شهر مرتفع یا صخره مقدس است.
در پارتنون، برجسته‌ترین ساختمان آکروپولیس است که در گذشته به عنوان معبدی برای آتنا مورد استفاده قرار می‌گرفت. آکروپولیس از دو کلمه یونانی آکرو به معنای نهایت و پلیس به معنی شهر ایجاد شده است. این بنا بر روی یک تپه سنگی با ارتفاع ۱۵۰ متر در داخل شهر آتن واقع شده و نام دیگر آن، سکروپیاست که از نام افسانه‌ای مرد ماری، معروف به ککروپس یا سکروپس، اولین پادشاه آتن گرفته شده است.

 

مجموعه باستانی آکروپلیس آتن

در واقع آکروپلیس شبیه به یک تخته سنگ شیب‌دار است که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر آتن را برای شما به نمایش می‌گذارد. این اثر باستانی متعلق به ۵ قرن پیش از میلاد مسیح است، که امروزه یکی از مشهورترین بناهای میراث فرهنگی جهان است. قدمت آن به اواخر دوره برنز باز می‌گردد و از نظر معماری یونانی جزو بناهای کلاسیک به شمار می‌رود. آکروپولیس میزبان جشن‌ها و مراسم آیینی این شهر بوده است و در ال حاضر نیز به عنوان یک اثر باستانی و با ارزش، جزو افتخارات و جاذبه‌های توریستی یونان شناخته می‌شود.

یکی از معروف‌ترین بخش‌های آکروپولیس، یک معبد مستطیلی است که در حدود سال ۴۴۸ پیش از میلاد مسیح و بعد از حمله ایرانی‌ها به آتن ساخته شده است. در این بنا هشت ستون در قسمت‌های باریک و هفده ستون در قسمت‌های عریض آن وجود دارد. سنتوری‌های بالای ستون‌ها صحنه تاثیرگذار تولد آتنا و جنگ او به نام شهر با پوسایدون خدای دریاها را به نمایش می‌گذارند. معبد دیگری به نام ارِکتیون با قدمتی در حدود ۴۲۰ قبل از میلاد، نمونه‌ای از سبک ایونیایی است. ستون‌ها در این سبک باریک و بلند بوده و تزئینات بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر دارند.

 

سانتورینی Santorini یکی از زیباترین جزیره‌های یونان

جالب است بدانید که مسیحی‌ها در قرن ششم، آکروپولیس را تبدیل به کلیسا کردند. در سال ۱۶۸۷ این مکان توسط ونیزی‌ها اشغال و در اوایل دهه ۱۸۰۰ معابد آن به کلی غارت شد. سپس در طول جنگ‌های استقلال‌طلبی یونان، پارتنون مجددا در سال ۱۸۲۲ به یونانی‌ها بازگشت. در سال ۱۸۸۰ سنگ مرمرهای با ارزش آکروپلیس به موزه لندن انتقال داد شد اما به واسطه آلودگی و عوامل محیطی، پس از مدت کوتاهی دچار فرسودگی شدند. بعدا این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکنون برای عموم قابل بازدید است. برای دیدن این مکان، بهتر است لباس و کفش راحت بپوشید و وقت کافی برای گردش در داخل آن برای خود در نظر بگیرید. روزهایی از سال بازدید از آکروپلیس رایگان و روزهایی تعطیل است. پس برای رفتن به آنجا از قبل برنامه ریزی کرده و از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید. مبلغ بلیط برای ورود به آکروپلیس ۳۰ یورو است.

از نظر فرهنگی، هر ۴ سال یک بار جشنواره‌ای به نام پاناتنی‌آ در آتن برگزار می‌شود که شبیه بازی‌های المپیک است. در این رویداد، مردم آتن به صورت دسته جمعی از شهر به سمت تپه‌ای که آکروپلیس بر روی آن قرار گرفته می‌روند و وارد پارتنون می‌شوند. در آنجا، یک لباس بلند بافتنی پشمی به نام پپلوس بر روی فیدیاس عاج بزرگ فیل و تندیس طلایی از آتنا قرار گرفته است.

 

معرفی ۸ غذای معروف یونانی


از نظر باستان‌شناسی، می‌توان مجموعه آکروپلیس را به این صورت توصیف کرد که ورودی آن دروازه‌ پروپیل‌آ نامیده می‌شود. در بخش جنوبی پس از این ورودی، معبد کوچکی به نام آتنانایک قرار گرفته و یک مجسمه برنزی تراشیده شده از آتنا در مرکز آن قرار گرفته است. در بخش مرکزی آکروپلیس پارتنون، معبد آتنا پارتنوس قرار دارد. همچنین در بخش شرقی و شمال پارتنون نیز معبدی به نام ارکتیوم وجود دارد. بقایای تئاتر روباز آکروپلیس به نام تئاتر دیونی سوس و تئاتر هرودس آتیکوس را در این مجموعه خواهید دید که تا حدودی مرمت شده است.

در سفر به یونان، پس از دیدن مجموعه کهن آکروپلیس و پارتنون شگفت‌زده خواهید شد. همچنین می‌توانید در چند روز اقامت خود در آتن از موزه آگورا، معبد زئوس و طاق هادریان نیز بازدید نمایید.

۲۴ شهریور ۱۳۹۹