گشتی تاریخی در خانه اعیانی کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش

گردشگران بسیار زیادی هستند که عاشق سفر به مقاصد گردشگری داخلی ایران عزیز هستند. چرا که کشور ایران با داشتن طبیعت متنوع و پیشینه تاریخی غنی در قدم به قدم خود جاذبه‌های بسیاری برای تماشا و بازدید دارد. در این میان یکی از پرطرفدارترین سفرها تور کیش است که می‌توان سفری لوکس و به یادماندنی را تجربه کرد. در این سفر بازدید از خانه اعیانی کیش یکی از گزینه‌های جالب برای آشنایی با بناهای تاریخی و قدیمی این جزیره زیبا است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله ما را دنبال کنید تا با این خانه دیدنی قدیمی آشنا شوید.

 

آشنایی با خانه اعیانی کیش

اگر عاشق بازدید از مکان‌ها و بناهای قدیمی و تاریخی هستید، بازدید از خانه اعیانی کیش مکانی است که هرگز نباید در این سفر از دست بدهید. سالانه مسافران بسیار زیادی از این جاذبه گردشگری تاریخی در کیش بازدید کرده و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند. این خانه تقریبا در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز جزیره کیش و در شهر باستانی حریره کیش قرار گرفته است. علاوه بر بازدید از این خانه قدیمی منطقه‌ای که این بنا در آن واقع شده است نیز از جذابیت‌های بسیار زیادی برخوردار است. خانه‌های واقع در شهر باستانی حریره مربوط به خانواده‌های ثروتمندی بود که در زمان‌های قدیم از فلات ایران، کاشان و یزد به این جزیره آمده و خانه‌هایی در آن بنا کرده‌اند.

 سبک معماری خانه اعیانی کیش

از آنجایی که خانه اعیانی کیش در زمان ایلخانیان و تیموریان توسط قشر ثروتمند کشور ساخته شده است می‌تواند شاهد سبک معماری بناهای سلطنتی همین دوره در آن شد. یکی از اصی‌ترین دلایلی که باعث شده تا این بنا از اهمیت بیشتری نسبت به سایر خانه‌های تاریخی کیش پیدا کند، ساخته شدن آن در دو دوره مختلف از تاریخ (ایلخانیان و تیموریان) است. از جمله ویژگی‌های بارز این بنا باید به کاشی‌کاری‌های ستاره‌ای شکل اشاره کرد. این سبک از کاشی‌کاری‌ها در تمامی بناهای سلطنتی آن دوران مشاهده می‌شود. البته کاشی‌های به کار رفته در این بنا وارداتی بوده و از طریق خلیج فارس به ایران وارد شده‌ است. دلیل نامیده شدن این بنای تاریخی به این نام به دلیل متعلق بودن آن به خانواده ثروتمند و سبک معماری سلطنتی آن است.

 

معرفی تفریحات خانوادگی در سفر به کیش

 بخش‌های مختلف خانه اعیانی کیش

از آنجایی که خانه اعیانی کیش به یکی از ثروتمندان آن دوران تعلق داشته می‌توان بخش‌های گوناگون و متنوعی را که در هر خانه‌ای وجود نداشت را مشاهده کرد. از جمله این قسمت‌ها عبارتند از:

مهمان خانه، آشپزخانه، ایوان، اتاق مخصوص زنان خانه و حمام قدیمی

جالب‌ترین بخش خانه اعیانی کیش که توجه اکثر گردشگران را به خود جلب می‌کند، حمام این بنای قدیمی است. حمام این خانه سلطنتی از چندین صحن‌ تشکیل شده است. همچنین شامل سر بینه، گرم خانه و کوره حمام است. حمام در انتهای بنا قرار گرفته است که به وسیله دالان‌های سرپوشیده از بنای اصلی جدا شده است. قطعا در حین بازدید از حمام این بنا مجذوب جزئیات و مهندسی‌هایی که در آن زمان برای ساخت استفاده شده‌اند خواهید شد. شاید تعجب کنید اما جالب است بدانید که حمام خانه اعیانی کیش یک حمام عمومی بوده و مردم محلی اجازه داشتند تا از آن استفاده کنند.  

بدون شک با وارد شدن به این بنا احساس خواهید کرد که در تونل زمان سفر کرده‌اید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا زمان کافی برای این بازدید اختصاص دهید. تا بتوانید از تمامی بخش‌های این خانه سلطنتی دیدن کنید. البته هنوز باستان‌شناسان موفق نشده‌اند به علت دقیق ساخت این بنا پی ببرند. اما گفته می‌شود به احتمال زیاد اصلی‌ترین دلیل ساخت آن نزدیک بودن به دریا برای فعالیت‌هایی مثل ماهیگیری بوده است. البته عده‌ای نیز بر این باورند که این خانه برای در امان ماندن از هجوم اهالی شهر در این مکان و با این شکوه ساخته شده است.

 

۳ مجموعه تفریحی در سفر به کیش

طریقه دستیابی به خانه اعیانی کیش

اکثر گردشگران تور کیش در سفر به این جزیره زیبا اتومبیلی برای گردش کرایه می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای گردشگری کرایه اتومبیل در جزیره کیش را مطالعه فرمایید. اگر شما نیز جز این دسته از افراد باشید می‌توانید با اتومبیل کرایه‌ای خود به سمت شهر باستانی حریره رفته و از خانه اعیانی کیش و چندین بنای باستانی دیگر این منطقه دیدن کنید. به غیر از آن راحت‌ترین و بهترین راه برای بازدید از این بنای زیبا استفاده از تاکسی‌های درون جزیره است.

۱۵ تیر ۱۳۹۹