بهترین غذاهای خیابانی جهان

اطلاعات مفید
بهترین غذاهای خیابانی جهان

غذاهای خیابانی، بخشی جدا نشدنی از فرهنگ غذایی بسیاری کشورهای جهان به شمار می‌رود. اگر در سفرهای خود به دور دنیا، مسیرتان به کشورهای شرق آسیا افتاده باشد یا از شهرهای بزرگ آمریکای جنوبی دیدن کرده باشید یا حتی در مرکز بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای جهان مثل نیویورک قدم بزنید، خواهید دید که غذاهای خیابانی از چه اهمیتی برخوردار است. در میان انواع غذاهای خیابانی، لیست ما به بعضی از معروف‌ترینِ آن‌ها اختصاص داشته و سعی کرده‌ایم از کشورهای متفاوت، غذاهای مختلفی را برایتان لیست کنیم.

 

جرک چیکن (Jerk chicken)  |  جامائیکا

کم‌تر غذای خیابانی مرغی در جهان را خواهید یافت که طعم دودی و خاص جرک چیکن را داشته باشد. مرغ‌هایی که در این غذا سرو می‌شوند، از یک روز قبل در موادی که از فلفل دلمه‌ای، آویشن، پاپریکا، زنجبیل، پیازچه و چند چیز دیگر خوابانده شده و سپس آن را گریل می‌کنند. این غذای خوشمزه را از بارهای کنار ساحل تا بازارهای و غذاخوری‌های مختلف جامائیکا پیدا خواهید کرد.

 

خرچنگ چیلی (Chilli crab)   |  سنگاپور

یک غذای کامل و بسیار خوشمزه سنگاپوری که در هر خیابانی شلوغی در این کشور کوچک، آن را پیدا می‌کنید. ابداء این غذا به چِر یام تیان (Cher Yam Tian) بر می‌گردد که این غذا را در دکه‌ی خود در سال‌های ۱۹۵۰ سرو می‌کرد. در این غذا خرچنگ در روغن داغ سرخ شده و در سس غلیظی از گوجه، تخم مرغ و البته چیلی سرو می‌شود. این غذا تند اما بسیار خوشمزه است و البته از جمله غذاهای خیابانی به حساب می‌آید که خیلی هم ارزان نیستند.

 

بهترین کشورها برای عاشقان غذا

آرِپاس (Arepas)  |  کلمبیا

این ساندوچی‌های کوچک که یا با پنیر یا با گوشت درست می‌شوند، از جمله فست فودهای محبوب در کلمبیا به حساب آمده و تقریبا هر جایی در این کشور، آن‌ها را پیدا می‌کنید. ساندویچ‌هایی که مردم کلمبیا با آن بزرگ شده‌اند و توریست‌ها نیز با توجه به قیمت کم و کیفیتشان، همیشه طرفدارش هستند. نان‌های آرِپاس از تورتیلا زخیم‌تر بوده و همچنین این ساندویچ‌ها، بیشتر برای وعده‌ی صبحانه در نظر گرفته می‌شوند.

 

هالو-هالو (Halo-halo)  |  فیلیپین

یک کاسه هالو-هالو سرد و خوشمزه، هم میان وعده یا وعده‌ی غذایی کامل و خوشمزه‌ است و هم در روزهای گرم تابستان، دمای بدن شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این غذای خیابانی خوشمزه و رنگارنگ از ترکیب لوبیا، نارگیل، شیره، تکه‌های میوه، شیر نارگیل و ... درست شده و اگر طرفدار غذاهای شیرین باشید، عاشقش می‌شوید. در سفر با تور فیلیپین حتما هالو هالو را امتحان کنید.

بانی چو (Bunny chow)  |  آفریقای جنوبی

نگران نباشید، در میان وعده‌ی خوشمزه و محبوب آفریقای جنوبی، هیچ خرگوشی به کار گرفته نشده است. این غذا از برش‌های کوچک نان درست شده که در آن گوشت گوسفند یا مرغ با سس کاری پخته و ریخته می‌شود. این غذا ریشه در هند دارد اما در حال حاضر، معروف‌ترین غذای خیابانی دوربان به حساب می‌آید و سفر به کشور آفریقای جنوبی، بدون چشیدن طعم آن، کامل نخواهد بود.

 

عجیب‌ترین غذاهایی که می‌توانید در سراسر جهان تجربه کنید

پیروگی (Pierogi)  |  لهستان

نسخه‌های مختلفی از پیروگی را در شهرهای مختلف لهستان پیدا می‌کنید اما شهر کراکو یک فستیوال اختصاصی برای این غذا دارد که شبیه به دامپلینگ است. خمیر به کار گرفته در پیروگی ساده است و از آرد، تخم مرغ، آب و نمک درست شده و سپس درون آن را با مخلوط گوشت، سیب زمینی و پنیر پر می‌کنند. بعد از این که خمیر را بستند، آن را در آب داغ جوشانده و سپس سرخ می‌کنند.

هات داگ (Hot Dog)  |  آمریکا

ساندویچ هات داگ در حال حاضر ی غذای بین‌المللی محسوب شده و در هر کشوری، فست فودها آن را سرو می‌کنند. اما در آمریکا، آن را در سر هر کوچه و خیابانی پیدا خواهید کرد. هاد داگ فروشی‌های آمریکا، عموما دکه‌ها یا ون‌های کوچک هستند و در پارک، خیابان یا میادین دیده می‌شوند. در گذشته هات داگ تنها با گوشت قرمز درست می‌شد اما حالا آن را با مرغ، اردک و حتی به صورت گیاهی نیز درست می‌کنند و عموما خیلی ساده درون نان گذاشته و رویش را خردل و سس کچاپ می‌ریزند.

 

تجربه‌ی غذا خوردن در رستوران‌های معلق دنیا

بان می (Banh mi)  |  ویتنام

همان‌طور که گفتیم، در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، غذاهای خیابانی در تار و پود فرهنگی مردم قرار دارد و می‌توان از هر کدام آن سرزمین‌ها، چندین غذای خیابانی جذاب معرفی کرد. اما اگر به تور ویتنام رفتید، حتما باید بان می را امتحان کنید. البته ریشه‌های این غذا به زمان استعمار فرانسوی‌ها در این منطقه بر می‌گردد. نان بان می کمی از باگت‌های معمولی تردتر است و از ترکیب آرد گندم و برنج درست می‌شود و درون آن عموما مخلوطی از گشنیز، هویچ طعم دار، دایکون و گوشت خواهد بود. البته دکه‌های مختلف بان می را با گوشت‌های مختلف درست می‌کنند و از گوشت قرمز تا مرغ و در موارد معدود، گوشت‌های دریایی را هم شامل می‌شود. اگر مسافر شهر هوشی‌ مین هستید، غذاهای خیابانی هوشی مین را حتما امتحان کنید.

پوتین (Poutine)  |  کانادا

اول از همه باید بگوییم که پوتین بیشتر غذای خیابانی معروف کبک است تا این که در تمام کانادا به وفور پیدا شود. یک میان وعده یا شام سبک و خوشمزه که از سیب زمینی‌های سرخ کرده، پنیر و سس غلیط درست شده است. پوتین را هم در رستوران‌ها و هم غذا خوری‌های کنار خیابانی می‌توانید، سفارش دهید.

سیمیت (Simit) |  ترکیه

یکی از واجبات تور ترکیه، خوردن این نان‌های خوشمزه است که در گوشه و کنار کشور به فروش می‌رود. در سفر به استانبول، وقتی در میادین معروف هستید یا می‌خواهید وارد بازار بزرگ استانبول شوید یا در واقع هر جایی از آن شهر بزرگ باشید، دکه‌ای را برای فروش سیمیت پیدا می‌کنید. این نان‌ها طعم جالبی دارند و می‌توان آن‌ها را خالی نیز میل کرد اما اگر همراه یک چای خوشمزه میلش کنید، ترکیب بهتری را تجربه خواهید کرد.

ژیائو لونگ بائو (Xiao long bao)  |  چین

تمام غذاهای خیابانی چین، به گزینه‌های عجیب و غریب ختم نمی‌شود و امکان چشیدن غذاهای بسیار خوشمزه‌ای را در بازارهای این کشور دارید. اما با اختلاف ژیائو لونگ بائو، گزینه‌ای جذاب‌تر از هر غذای خیابانی دیگری در چین است. دامپلینگ‌های خوشمزه‌ای که در سبدهای بامبو و با بخار پخت می‌شوندو همراه سس مخصوص عرضه خواهند شد. خوردن این غذای خوشمزه -بدون این که محتویاتش را روی لباستان بریزید- نیاز به مهارت دارد! اما حتما در سفر به تور چین آن را امتحان کنید و یک خاطر‌ه‌ی خوشمزه از این سفر برای خود ثبت نمایید.

 

عادات غذایی سرزمین‌های مختلف را بشناسید

توستاداس (Tostadas)  |  مکزیک

بر خلاف تاکو که از تورتیلای نرم در آن‌ها استفاده می‌شود، توستاداس به صورت سنتی در نان‌های تخت و کوچک و دایره‌ای و ترد درست می‌شود. روی این نان‌ها با ترکیب‌های مختلفی پر می‌کنند اما معروف‌ترینش، ترکیب سالاد، لوبیا، گواکامول و گوشت دریایی سبک مثل میگو است. البته مطمئن باشید که موقع خوردن این غذا، حسابی خراب کاری می‌کنید و مواد آن همه جا خواهد ریخت!

باکسو (Bakso) |  اندونزی

 این غذای خیابانی خوشمزه اندونزیایی، در بین توریست‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و حتی زمانی که اوباما -رییس جمهور آمریکا- نیز از این کشور بازدید می‌کرد، عاشقش شده بود. سوپ کوفته‌ که می‌توان آن را در رستوران‌های شیک هم سفارش داد اما اصل باکسو برای دکه‌های اغذیه فروشی خیابانی است. باکسو با آب گوشت تمیز و روشن پخته و همراه آن در کنار نودل، تخم مرغ و موسیر سرو می‌شود.

گیمباپ (Gimbap)  |  کره جنوبی

اگر قبلا رول‌های ماکی خورده باشید، کافی‌ست آن را در اندازه‌ی بزر تصویر کنید تا به گیمباپ برسید. غذایی که آن را با نام سوشی کره‌ای نیز می‌شناسند و مواد آن عموما از خرچنگ، تخم مرغ، گوشت و هویچ تشکیل شده است که در برنج پخت شده و جلبک پیچیده می‌شوند. این غذای خوشمزه و سالم را در همه جای کره جنوبی پیدا خواهید کرد. غذایی ارزان و عالی که گزینه‌ای مطلوب برای شام است.

 

رمانتیک‌ترین رستوران‌های دنیا را بشناسید

بل پوری (Bhel puri)  |  هند

تور هند نیز از آن کشورهایی است که می‌تواند چندین مقاله را تنها به غذاهای دریایی‌اش اختصاص داد. بل پوری البته بیشتر به غذاهای خیابانی بمبئی و اطراف آن اختصاص داشته و برنج و ورمشیل پخته شده است که با سبزی‌های مختلف و سس تمبر هندی مخلوط می‌شود. اگر دوست دارید بهترین نسخه از بل پوری را بچشید، حتما سراغ آن‌هایی که دارای بادوم و دانه‌های انار هستند بروید که طعم بسیار دلچسب‌تری دارند.

پد تای (Pad Thai)  |  تایلند

و خب همه می‌دانیم که در تور تایلند، چشیدن طعم جذاب غذاهای این کشور، از جمله جاذبه‌های گردشگری آن‌جا به حساب می‌آید و چه غذایی بهتر از پد تای برای امتحان کردن طعم اصیل غذاهای خیابانی تایلندی. غذایی که از ترکیب نودل، تخم مرغ سرخ شده، بادوم، سبزیجات و گوشت (مرغ، میگو یا گوشت قرمز) درست می‌شود که همه‌ی آن را در تابه سرخ می‌کنند. البته گزینه‌های گیاهی این غذا نیز برای گیاه‌خواران وجود دارد. در کل، در بازارهای بانکوک یا پوکت یا حتی تور پاتایا، غذاهای خیابانی مختلف تایلندی را امتحان کنید.

تامیا (Ta'amiya)  |  مصر

با فلافل که آشنایی دارید؟ در مصر این غذا به شیوه‌ای متفاوت و با طعم و مزه‌ای بسیار بهتر پخت می‌شود که البته این نسخه اصیل‌تر از فلافل‌های مرسوم نیز هست. این فلافل‌های خوشمزه از نخود فرنگی درست می‌شود و ادویه‌ جات مختلف در آن به کار می‌رود. عموما تامیا را با نان‌های پیتا سرو می‌کنند و درون ساندویچ، سالاد و خیارشور می‌ریزند. احتمالا اوبین بار که طعم تامیا را بچشید، دیگر به سراغ فلافل‌های معمولی نرفته و از این به بعد در خانه این غذای محبوب را خواهید پخت.

 

رستوران هایی با منظره های زیبا

۰۴ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران