جاذبه های گردشگری زیرزمینی

اخبار

از مکان‌های گردشگری دیدنی دنیا بر روی زمین که بگذریم، در اعماق زمین جاذبه‌هایی را می‌توان یافت که گردشگران مشتاق را ده‌ها متر به داخل می‌برند.


attractions

.

.


این جاذبه‌های گردشگری که در بسیاری موارد ارزشی همانند جاذبه‌های مشهور گردشگری جهان دارند،‌ به دلیل واقع شدن در اعماق زمین تا حدود زیادی ناشناخته مانده‌اند. با تماشای این مکان‌های شگفت‌انگیز، این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که به راستی با چه هنری مردمان قرون گذشته برخی از این مکان‌ها را خلق کرده‌اند؟

وب‌سایت mst به معرفی ۱۲ جاذبه برتر گردشگری زیرزمینی جهان، از پناهگاه هسته‌ای تا قبرستان قرون وسطی پرداخته است.


«کووبر پدی» – استرالیا

شهر تاریخی «کووبر پدی» سال‌ها قبل توسط ساکنان مناطق دور افتاده جنوب استرالیا ساخته شد که در معادن سنگ اطراف آن به کار اشتغال داشتند. این شهر زیبا در صخره‌های منطقه‌ای در استرالیا که حدود ۷۰ درصد از سنگ‌های قیمتی جهان از آن استخراج می‌شود، ساخته شد و از امکانات فراوانی از جمله سالن بازی، هتل‌،‌ مغازه‌ و رستوران بهره می‌برد.


معدن نمک «ویلیسزکا» – لهستان

.

.

attractions01

.

.

معدن نمک «ویلیسزکا» در منطقه جنگلی “کارلک”

در جنوب لهستان قرار دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و تا سال ۲۰۰۷ فعال بود. این معدن که

بهره‌برداری از آن از قرن ۱۳ میلادی آغاز شد،‌ تونل‌هایی به طول تقریبی دو مایل را در خود جای داده و داخل آن با مجسمه‌های زیبای نمکی و یک کلیسا که توسط معدنچیان خلق شده تزیین شده است.


«گورستان زیرزمینی» – فرانسه

«گورستان زیرزمینی» در شهر پاریس یکی از جاذبه‌های مقصد نخست گردشگری جهان به شمار می‌رود که بخش تاریکی از تاریخ پاریس در قرون وسطی را به تصویر می‌کشد. این گورستان مکانی است که در فاصله سال‌های ۱۷۸۵ تا ۱۸۶۰ به دلیل پر شدن ظرفیت گورستان‌های پاریس حدود شش میلیون جسد در آن دفن شدند. همچنین افراد بسیاری نیز در این گورستان در جریان انقلاب کبیر فرانسه گردن زده شدند.


مجموعه شهرهای زیرزمینی «کایپا دوسیا» – ترکیه

مجموعه شهرهای زیرزمینی «کایپا دوسیا» در مرکز منطقه آناتولی ترکیه محلی است که چند شهر زیرزمینی که قدمت برخی از آنها به ۲۸۰۰ سال می‌رسد را در خود جای داده است. در قرن‌های بعد این شهرها برای مخفی شدن برابر هجوم رومیان گسترش یافت. در این میان شهر “درینکویو” که در سال‌های اخیر بخش‌هایی از آن به هتل و موزه تبدیل شده است، برای قرن‌ها محل زندگی نزدیک به ۵۰ هزار مسیحی بوده که تحت تعقیب رومیان بوده‌اند.


«سرداب کلیسای مریم مقدس» – اسکاتلند

سرداب کلیسای «مریم مقدس» در شهر ادینبورگ اسکاتلند در قرن ۱۷ میلادی محل نگهداری بیمارانی بوده که به بیماری‌های صعب‌العلاج و واگیردار مبتلا بوده‌اند. درهای این بنا در سال ۱۷۵۳ بسته و مهر و موم شد تا اینکه پس از ۲۵۰ سال باردیگر درهای آن گشوده شدند و در سال‌های اخیر نیز به یک گالری عکس از شیوه زندگی مردم اسکاتلند فعلی در حدود دو قرن قبل تبدیل شده است.


شهر زیرزمینی «سیاتل» – آمریکا

پس از آنکه شهر سیاتل آمریکا در سال ۱۸۸۹ به طور کامل سوخت، مقامات آن تصمیم گرفتند بخش‌هایی از شهر جدید را حدود ۱۰ متر روی ویرانه‌های شهر قبلی بسازند تا بدینوسیله در برابر سیل‌های زیادی که در شهر جاری می‌شد کمتر صدمه ببیند که اکنون این بخش از سیاتل به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

.

.

attractions02

.

.

«تونل‌ جی_کن» در شهر توکیو

در سال ۱۹۹۲ میلادی و در عمق ۵۰ متری به طول شش کیلومتر ساخته شد که هدف از ساخت آن هدایت آبهای حاصل از باران‌های سیل آسا توکیو به خارج از شهر بوده تا این آب‌ها باعث جاری شدن سیل در پایتخت ژاپن نشود.


«تونل‌های شانگهای» – آمریکا

تونل‌های شانگهای در شهر پورتلند آمریکا مکانی است که حدود سال ۱۸۰۰ میلادی از آنها برای انتقال محموله‌های قاچاق از ساحل این شهر به داخل پورتلند استفاده می‌شد و اکنون به عنوان یک جاذبه گردشگری به امکانات اقامتی متنوع شامل هتل و رستوران برای جذب گردشگران مجهز شده است.


پناهگاه «گرین بریر» – آمریکا

پناهگاه «گرین بریر» در ویرجنینای غربی در دهه ۵۰ میلادی و در سال‌های جنگ سرد به عنوان یک پناهگاه برای مقابله با جنگ هسته‌ای ساخته شد و با حدود ۷۰۰ اتاق از امکانات ویژه‌ای از جمله نیروگاه برق و بیمارستان بهره می‌برد. پناهگاه گرین بریر تا دهه ۸۰ میلادی یک مکان سری محسوب می‌شد، تا اینکه از حدود یک دهه قبل درهای آن به روی گردشگران گشوده شد.


مجموعه تونل‌های «سو چی» – ویتنام


مجموعه تونل‌های «سو چی» منطقه‌ای به وسعت ۱۲۰ کیلومترمربع از خاک ویتنام را در بر گرفته و طی حدود ۲۵ سال محل زندگی هزاران سربازان ویتنامی بود که با دشمنان خارجی می‌جنگیدند. این تونل‌ها که بخش‌هایی از آنها طی سال‌ها از بین رفته و مابقی به یک مقصد گردشگری تبدیل شده‌اند، از امکانات فراوانی از جمله انبار آذوقه، خوابگاه و بیمارستان بهره می‌برده‌اند.


تونل‌ «موس» – کانادا


تونل‌ «موس» در زیر شهر “ساسکاچوان” کانادا در قرن ۱۹ میلادی برای حفاظت از کارگران آسیایی، بویژه چینی‌هایی که برای کار در معادن و احداث راه آهن به کانادا آمده بود‌ند، در برابر حملات بومیان محلی احداث شد. البته از این تونل‌ها که در دوره‌ای محل زندگی مهاجران بوده برای قاچاق کالا نیز استفاده می‌شده است.

.

.

attractions03111

۰۵ آذر ۱۳۹۲

نظرات کاربران