۱۰ دانستنی جالب دریاچه خزر

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
۱۰ دانستنی جالب دریاچه خزر

خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان، آن قدر دارد که همه‌ی ما آن را با نام دریای خزر یا دریای کاسپین می‌شناسیم. این دریا مرز بین اروپا و آسیای مرکزی شناخته شده و اهمیت زیادی برای کشورهای حاشیه آن از جمله ایران، آذربایجان و حتی روسیه دارد. همراه ما باشید تا در نوشته‌ی امروز درباره این دریاچه زیبا برایتان بگوییم.

 

دریاچه خزر، بزرگترین دریاچه جهان در کجا قرار دارد؟

دریای خزر که در نقشه‌های کهن از آن به عنوان دریای کاسپین نام برده شده، بیش از ۳۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است و هم دوره‌ی دریای سیاه و دریای آرال برشمرده می‌شود. این دریاچه‌ی زیبا از جنوب به ایران، از شما به روسیه، از غرب به آذربایجان و روسیه و از شرق به جمهوری ترکمنستان و قزاقستان می‌رسد و تمامی این کشورها از طریق مسیرهای آبی به هم متصل هستند.

جالب است بدانید که همان طور که خزر را بزرگ‌ترین دریاچه جهان می‌دانند، بعضی‌ها به آن‌ لقب کوچک‌ترین دریای جهان نیز داده‌اند. طول این دریاچه حدود ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن حدود ۴۳۵ کیلومتر است. در مجموع نزدیک به ۷ هزار کیلومتر خط ساحلی در کشورهای مختلف حوضه دریای خزب وجود داشته و میانگین عمق آن به بیش از یک کیلومتر می‌رسد.

 

بلندترین برج های آذربایجان

عکس: wallpapercave.com

 

یکی از ویژگی‌های دریای خزر، تنوع گیاهی و جانوری و وجود حیوانات و گیاهان خاصی است که به خاطر طبیعت بسته‌ی این دریاچه شکل گرفته است. همچنین چندین جزیره کوچک نیز در دل این دریاچه وجود دارند که به جذابیت‌های آن می‌افزایند. جذابیت‌های دریای خزر به گونه‌ای است که تورهایی همچون تور آذربایجان در تابستان به انتخابی محبوب میان گردشگران بدل می‌شود.

البته در سال‌های اخیر دریای خزر درگیر آلودگی‌های زیست محیطی شده و درگیر مشکلات زیادی بوده که نیاز به عظم جدی برای حل آن است.

عکس: caspiannews.com

 

۱۰ دانستنی جالب درباره دریای خزر

بزرگترین دریاچه جهان بودن، تنها ویزگی خزر نیست و نکات جالب و زیادی در مورد این دریاچه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها گفت. در ادامه ۱۰ مورد از دانستنی‌های جالب در مورد دریای خزر را برایتان بر شمرده‌ایم:

اسامی مختلف

خزر دارای نام‌های مختلف بوده و در دوره‌های تاریخی مختلف نیز، به اسم‌های متفاوتی شناخته می‌شده است. در بیشتر نقشه‌های تاریخی آن را دریای کاسپین آن را ثبت کرده‌اند که به خاطر حضور مردمان کاسپی بوده که در قرن ششم قبل از میلاد مسیح، جزو بومیان منطقه محسوب می‌شده‌اند و اصلیتی ایرانی داشته‌اند. بعدها مصری‌ها، ایرانی‌ها، یونانی‌ها، ارامنه و ... همه اسم‌های مختلفی برای آن گذاشتند و حتی بعدها عرب‌ها نیز برایش اسم دریای قزوین را انتخاب کردند!

 

فاصله باکو از شهرهای مهم ایران

عکس: fotocommunity.com

 

منبع نفت

در سال‌های اخیر طی کشفیات گسترده‌ای که صورت گرفته، چاه‌های نفت در جاهای مختلف دریای خزر ساخته و کشورها در حال استخراج نفت از بستر این دریاچه هستند. حتی کشورهایی مثل آذربایجان توانسته‌اند با دریافت پول نفت، رونق ویژه‌ای به کشور خود داده و در صنعت گردشگری نیز سرمایه گذاری سنگینی کرده‌اند.

بخشی از دریایی بزرگ‌تر

دریای خزر قبلا بخشی از دریای تتیس بوده که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرده است. اما ۶۰ میلیون سال پیش با تغییرات جغرافیایی مسیر به مرور بسته شد و این دریاچه از آب‌های آزاد جدا گشت.

گونه‌های متنوع جانوری

با توجه به فضای بسته‌ی دریای خزر ، گونه‌های منحصر به همین محل در دریای خزر زندگی می‌کنند. بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری همین حالا در زمره گونه‌های محافظت شده محسوب شده. جالب است بدانید که با توجه به یافته‌های دیرینه‌شناسان، قبلا در این آب‌ها آبزیانی همچون دلفین‌ها زندگی می‌کردند. در حال حاضر ماهی‌های متنوع از جمله ماهی‌های خاویاری در دریای خزر زندگی می‌کنند و خیلی از آبزیان آن نیز در زمره گونه‌های در حال انقراض هستند.

عکس: theanimalreader.com

 

پایین آمدن سطح آب

بعد از یک دوره بالا آمدن سطح آب و آسیب دیدن خیلی از مناطق ساحلی در اطراف بزرگترین دریاچه جهان، حالا شرایط به کلی عوض شده و سطح آب در این دریاچه به سرعت در حال پایین آمدن است. دلیل این امر تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی بوده و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، بعضی از گونه‌های جانوری با بحران جدی در این دریاچه مواجه شوند.

معروف‌ترین خاویار جهان

بهترین و مرغوب‌‌ترن خاویار جهان از دریای خزر به نقاط مختلف جهان صادر می‌‌شود. این خاویار در بهترین شرای هر کیلو ۳۴ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد و بیشترین میزان صادرات آن نیز مربوط به روسیه و ایران است. التبه حتی در این مورد نیز با صید بی‌رویه، تعداد این چنین ماهی‌ها بسیار کم‌تر از قبل شده است.

 

برترین پارک‌های آبی باکو

عکس: oceanblueworld.com

 

دریاچه‌ای در میان دو قاره

بزرگترین دریاچه جهان در میان دو قاره قرار گرفته و به قولی، دروازه آسیا و اروپا به حساب می‌آید. به همین دلیل، نه تنها در کشورهای آسیایی می‌توانید به دیدن آن بروید، بلکه در روسیه نیز امکان رفتن به سواحل دریای خزر را خواهید داشت.

دریای مرده

در دورن شوروی در شهرهای ساحلی روسیه تعداد زیادی کارخانه ساخته شد که فاضلاب خود را به دریا می‌ریختند. با توجه به آمار بالای سرطان در میان مردم حاشیه دریای خزر، به نظر می‌‌رسد، دیگر این دریاچه آن قدر سالم نیست. البته در کشورهایی مثل آذربایجان، تغییرات زیادی برای بهبود این وضعیت انجام شده است.

دریاچه‌ی نسبتا شور

میزان شوری دریای خزر، یک سوم اقیانوس است، هر چند میزان شوری آب در جاهای مختلف بسیار متفاوت است. به طور نسبی، ۱۳۰ رودخانه به دریای خزر می‌ریزد و با توجه به بسترهای متفاوتی که از آن‌ها می‌گذرند، باعث می‌شود تا در هر کجا، میزان شوری تفاوت داشته باشد.

عکس: ifpnews.com

 

بهشتی برای پرندگان مهاجر

یکی از ویژگی‌های مهم بزرگترین دریاچه جهان این است که منزلگاه گونه‌های مختلف پرندگان بوده اما در کنار آن، به بهشتی برای پرندگان مهاجر نیز بدل شده است. در دوران مهاجرت پرندگان، تعداد زیادی از گونه‌های مختلف، برای مدتی طولانی در این دریاچه اقامت داشته و تصویری چشم‌نواز به سواحل دریای خزر می‌دهد. گردشگران داخلی نیز می‌توانند در تالاب‌های کرانه‌ی این دریاچه همچون تالاب انزلی به دیدن این پرندگان زیبا بروند. البته حتی در این مورد نیز شکار پرندگان مهاجر مشکلات زیادی پدید آورده که این روزها کشورهای مختلف، با وضع قوانین مختلف، شکار پرندگان را ممنوع کرده‌اند.

 

۱۰ موزه برتر باکو برای بازدید

عکس: pinterest.com

 

۰۶ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران