جاذبه های تاریخی در کلمبو

جاذبه‌های گردشگری کلمبو
جاذبه های تاریخی در کلمبو

کلمبو مکان‌های بسیاری مانند بناهای تاریخی، ساختمان‌ها، پارک‌ها و کاخ‌ها را در برگرفته است. جاذبه های تاریخی کلمبو، اطلاعاتی در مورد تاریخ درخشان این شهر ارائه داده و بازدیدکنندگان را به سفری در گذشته غنی کلمبو هدایت می‌نمایند.

 

آشنایی با برترین جاذبه های تاریخی کلمبو

اگر می‌خواهید درباره تاریخ کلمبو بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم از یک تور عالی با راهنما برخوردار شوید که نقاط دیدنی تاریخی مهم را پوشش می‌دهد. بدین ترتیب، می‌توانید میراث فرهنگی غنی را در سفر با تور سریلانکا کشف کنید و در هزارتوری معابد باستانی، کاخ‌ها و سایر مکان‌های تاریخی به گردش بپردازید.

کلیسای وولوندال

شکل کلیسای قرن هفدهمی Wolvendaal مانند یک صلیب یونانی است و همچنین فضای داخلی، منبت کاری‌های چوبی باشکوه را به نمایش می‌گذارد. اینجا یادآور ثروت هلندی بوده و خاکستر پنج رهبر مشهور هلندی را در خود جای داده است.

این کلیسای ۳۰۰ ساله، تاریخ غنی مهاجران هلندی ساکن سریلانکا را به نمایش می‌گذارد. این بنا که حدود ۳۰ کیلومتر از فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی فاصله دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه های تاریخی کلمبو به شمار می آید. همچنین کلیسا پس از ۳ قرن، همچنان برای خدمات تجاری و عبادت روزانه منظم و همیشگی پذیرای علاقمندان بوده و بازدید از آن رایگان است. می‌توانید همه روزه، از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ از این کلیسای مقدس دیدن کنید.

 

درباره ویزای سریلانکا

عکس: lonelyplanet.com

 

سالن یادبود استقلال کلمبو

Independence Memorial Hal که در میدان استقلال قرار دارد، بعنوان یک غرفه روباز عمل کرده و میزبان فعالیت‌های مذهبی و تعطیلات ملی سالانه است. این مکان که از معروف‌ترین جاذبه های تاریخی کلمبو است، برای بزرگداشت آزادی سریلانکا از استعمار بریتانیا ساخته شده و توسط ردیفی از شیرهای حکاکی شده سنگی و طبیعت سبز احاطه شده است. در فضای داخلی افسانه‌ای ۱۰۰۰۰ فوت مربعی این سالن نیز، شاهد ستون‌های سنگی خواهید بود که به زیبایی، با نقوش سنتی سریلانکایی حجاری شده‌اند.

از طرفی موزه این تالار، با فضایی کم نور و شمایلی معبد مانند، اطلاعاتی از تاریخ کشور را به مخاطبان ارائه می‌دهد. همچنین مجموعه‌ای از نیم تنه‌های استادانه افراد تاریخی، سلاح‌ها و دست نوشته های روزانه آنها را به نمایش می‌گذارد. بعلاوه اتاقی مملو از کاغذهای پوستی زیبای برگ خرما در اینجا وجود دارند که نام رزمندگان جنگ داخلی سریلانکا روی آنها نوشته شده است. در نهایت برای بازدید از این مکان، لازم است ۱۰ روپیه بعنوان ورودی بپردازید. اما اگر می‌خواهید عکس بگیرید، لازم است ۲۵۰ روپیه پرداخت نمایید.

عکس: trip.com

 

بنای واتاداج پولونارووا

واتاداج‌ها، ساختمان‌های معمولی بودایی در سریلانکا هستند و سازه‌هایی گرد، سنگی و آجری با کنده کاری‌های سنگی نفیس به شمار می‌آیند. این گزینه‌ها که از برترین جاذبه های تاریخی کلمبو محسوب می‌شوند، برای محافظت از استوپاها ساخته شده‌اند. در حال حاضر، ۱۰ واتاداج در سریلانکا وجود دارند که محبوب‌ترین آنها، همین Polonnaruwa Vatadage است. این واتاداج، یک سازه باستانی به زیبایی حفظ شده است که قدمت آن، به پادشاهی پولونارووا در سریلانکا باز می‌گردد.

داستان‌های زیادی پیرامون ایجاد این بنای تاریخی وجود دارند. اگرچه بیشتر مورخان معتقدند که این بنا، در قرن دوازدهم بدستور پاراکراماباهو اول ساخته شده است. در ضمن، هزینه ورودی این مکان نیز ۳۷۵۰ روپیه است.

 

بهترین هاستل‌های کلمبو

عکس: landofsize.com

 

قلعه سیگیریا

Sigiriya، قلعه‌ای قرن پنجمی و ۱۶۰۰ ساله است که به دستور پادشاه کاسیاپا روی تپه‌ای از سنگ‌های آتشفشانی سخت تراشیده شده بنا نهاده شده و ۲ خندق و ۳ بارو از این محوطه وسیع محافظت می‌کنند. این بنا، در نزدیکی شهر دامبولا در استان مرکزی سریلانکا قرار دارد. اینجا، با محوطه‌ای سبز احاطه شده و نقاشی‌های دیواری را به معرض نمایش می‌گذارد که توسط شخص پادشاه خلق شده‌اند.

گفتنی است این کاخ سلطنتی که از مهمترین جاذبه های تاریخی کلمبو به شمار می‌آید، پس از مرگ پادشاه رها شد. تا قرن چهاردهم، از این مکان بعنوان صومعه بودایی استفاده می‌شد. و امروزه، در فهرست میراث جهانی یونسکو و معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا به ثبت رسیده و یکی از بهترین نمونه‌های حفظ شده شهرسازی باستانی محسوب می‌شود. در ضمن بهترین زمان برای بازدید از این سازه و محیط اطرافش، صبح زود یا اواخر ظهر بوده و هزینه ورودی آن ۱۰۹۶۳ روپیه است.

عکس: planetofhotels.com

 

معبد گانگارامایا

معبد بودایی Gangaramaya، در اواخر دهه ۱۸۰۰ ساخته شد. هدف از بنای این مکان که در شمار مهمترین جاذبه های تاریخی کلمبو است، آموزش بودیسم به مردم بود. فضای اینجا شبیه موزه است، زیرا مصنوعات واقعی مختلف مانند جواهرات، سکه‌ها و رولزرویس قدیمی را به نمایش می‌گذارد.

همچنین می‌توانید مقدس‌ترین گنج مذهبی معبد، یعنی دسته‌ای از موهای بودا و درخت مقدسی که الهام‌بخش ساخت معبد بوده است را در اینجا شاهد باشید. گفتنی است مجموعه معبد در مرکز شهر کلمبو، نزدیک دریاچه Bere قرار دارد.  در ضمن، هزینه ورود به معبد رایگان است. اما برای بازدید از موزه، باید ۱۰۰ روپیه بپردازید.

 

جذاب‌ترین تفریحات آبی در سریلانکا

عکس: albinger.me

 

مسجد سرخ 

مسجد سرخ، از دیگر جاذبه های تاریخی کلمبو است که به طور رسمی به نام مسجد جامی الفار شناخته می‌شود. این بنا در اوایل قرن بیستم به سبک "هندو ساراسنیک"، با مناره های سنگی قرمز و سفید همراه با گنبدهای پیازی و اناری شکل ساخته شد.

گفتنی است مسجد در نزدیکی بندر قرار دارد و رنگ‌های متضاد سفید و قرمز آجرهایش، بعنوان یک نشانگر بصری برای نزدیک شدن و راهنمایی کشتی‌ها عمل می‌کنند. ورود به این مکان، برای مردمان بومی رایگان بوده ولی برای گردشگران تور کلمبو ۱۵۰۰ روپیه است.

عکس: timeout.com

 

معبد بلانویلا راجا ماها ویهارایا

Bellanwila Rajamaha Viharaya، یک معبد بودایی است که در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شهر کلمبو قرار دارد و روزانه صدها علاقمند را به خود جذب می‌کند. این مکان که از دیگر جاذبه های تاریخی کلمبو است، همچنین میزبان جشنواره سالانه Esala Perehera است که معمولا در ماه آگوست یا سپتامبر برگزار می‌شود. بعلاوه اینجا، یکی از مورد احترام‌ترین معابد بودایی در سریلانکاست و بسیاری از ارادتمندان، برای عبادت درخت مقدس در اینجا جمع می‌شوند.

 

۱۰ اقامتگاه رویایی و متفاوت سریلانکا

عکس: en.wikipedia.org

 

ساختمان قدیم مجلس

شاید تعجب کنید که این مکان که در دسترس عموم نیست، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های تاریخی کلمبو به شمار می‌آید.  در واقع با توجه معماری باشکوه، این بنا یکی از سوژه‌های جذاب برای ثبت عک‌سهای منحصر به فرد از سفر با تور سریلانکاست. گفتنی است این سازه، در دهه ۱۹۳۰ با معماری نئوباروک ساخته شد. امروزه، دبیرخانه ریاست جمهوری در آن قرار دارد و محل فعالیت‌ها و رویدادهای مهم دولتی است. در محوطه روبروی ساختمان نیز، مجسمه‌هایی از چندین رهبر مشهور سریلانکا به چشم می‌خورند.

عکس: monkeystale.ca

 

معبد ناواگامووا پاتینی دوالایا

Nawagamuwa Pattini Devalaya، یک معبد تاریخی است که در دهکده ناواگامووا واقع شده و از دیگر جاذبه های تاریخی کلمبو محسوب می‌شود.  این بنا با توجه به اهمیت تاریخی، معماری، قوم شناسی و باستان شناسی‌اش، بعنوان یک اثر حفاظت شده در کشور شناخته می‌شود. بعلاوه این معبد بودایی، در میان مردمان بعنوان مکانی محبوب برای تقدیس الهه پاتینی، الهه حامی باروری و سلامتی شهرت دارد و از محیطی زیبا و آرام برخوردار است.

عکس: mapio.net

 

موزه هلندی کلمبو   

در انتهای سفر به جاذبه های تاریخی کلمبو، سری هم می‌زنیم به موزه هلندی کلمبو که یک ساختمان ۲ طبقه زیباست و معماری خارق العاده و تاریخ حکومت استعماری هلندی سریلانکا را به نمایش می‌گذارد. این موزه در ابتدا، محل سکونت فرماندار هلندی توماس ون ری بود و در داخل دیوارهای این موزه بود که قراردادی با هلندی‌ها امضا شد.

ساختمان موزه تاکنون، برای اهداف بسیاری مانند کالج، بیمارستان نظامی، ایستگاه پلیس، حوزه علمیه و حتی اداره پست مورد استفاده قرار گرفته است. و امروزه موزه، مخزنی از بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری مانند مبلمان، سکه، سرامیک، سلاح و بسیاری از المان‌های فرهنگی هلندی است. در صورت تمایل می‌توانید روزهای سه شنبه تا شنبه، از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ از این موزه دیدن کنید.  هزینه ورودی، برای بزرگسالان ۱۲۰۰ روپیه و برای کودکان ۳۰۰ روپیه است.

 

بهترین هاستل‌های کلمبو

عکس: timeout.com

 

۲۷ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران