انواع غذاهای گیاهی در ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
انواع غذاهای گیاهی در ویتنام

گیاهخوار بودن، همیشه کار ساده ای نیست. خصوصا در ویتنام که اکثر رژیم‌های غذایی شامل گوشت و غذاهای دریایی هستند، به نظر می رسد گیاهخوار بودن غیرممکن باشد. اما با کمال تعجب، باید بگوییم اینطور نیست! در واقع یافتن غذاهای گیاهی ویتنام کار ساده‌ای است، به شرطی که بدانید چه چیزی باید سفارش دهید.

ویتنام حتی مجموعه‌ای از رستوران‌های خاص به نام Quay Chay را در این رابطه در خود جای داده است. اما غذای وگان، صرفا به رستوران‌های گیاهی محدود نمی‌شود و اکثر رستوران‌های ویتنامی، مجموعه‌ای از سالادها و سبزیجات پخته را ارائه می‌دهند. بسیاری از این غذاکده‌ها، یک بخش اختصاصی برای گزینه‌های گیاهخواری دارند که حتی می‌توانند توجه گوشت خواران را نیز به خود جلب کنند.

 

آشنایی با انواع غذاهای گیاهی ویتنام

در سفر با تور ویتنام، از منحصر به فرد بودن و تنوع فرهنگ غذایی، از غذاهای سنتی گرفته تا غربی، شگفت زده خواهید شد. در این میان، گیاهخواران نیز گزینه‌های جذابی خواهند یافت. آشپزخانه های ویتنامی نه تنها به خاطر پخت متعادل، خوش طعم و سالم، بلکه به دلیل استفاده آزادانه از سبزیجات و گیاهان تازه در هر وعده غذایی شهرت دارند. خصوصا اینکه نفوذ بودیسم در ویتنام، امکان دسترسی به غذاهای گیاهی را نیز افزایش می‌دهد.

سوی چی

برنج یک غذای اصلی در این کشور است و در ابتدای آشنایی با برترین غذاهای گیاهی ویتنام، به معرفی Xoi Chay می‌پردازیم که یک برنج چسبناک است و می‌توان آنرا با گوشت یا سبزیجات میل کرد. در واقع سوی چی، از دم کردن برنج و سرخ کردن آن در روغن داغ تهیه می‌شود. نسخه گیاهی Xoi Chay ، به طور کلی با اقلام متنوعی مانند نخود، نارگیل، شکر، قارچ، بروکلی، فلفل، فلفل قرمز و پیاز سرو می‌شود. این غذای خوشمزه را می‌توان در بسیاری از غذاکده‌های خیابانی پیدا کرد و قیمت آن، حدود ۱۰۰۰۰ دانگ است.

بان می چی

Banh Mi Chay، نسخه گیاهی اسنک معروف ویتنامی بان می است. این گزینه که از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی ویتنامی به شمار می‌آید، یک ساندویچ باگت به سبک فرانسوی است که با توفو، پنیر یا تخم مرغ سرخ شده، پر شده است. حتی می‌توانید انتخاب کنید که ساندویچتان، فقط با سالاد سبزیجات پر شود. این غذای خیابانی ویتنامی نسبتا ارزان است، به خصوص نسخه گیاهی آن که فقط شامل سبزیجات می‌شود.

عکس: easysmartvegan.com

 

بان خوآی تای چین

Banh Khoai Tay Chien یا کیک‌های سیب زمینی سرخ شده، با له کردن سیب زمینی شیرین، نارگیل و لوبیا سبز کوبیده شده تهیه می‌شوند تا این ترکیب به شکل کیک در آمده و پخته یا سرخ شوند و رنگی قهوه‌ای طلایی به خود بگیرند. سپس همراه با بادام زمینی و ادویه جات سرو می‌شوند. کیک سیب زمینی، یک میان وعده و از برترین غذاهای گیاهی ویتنام است که همه از خوردن آن لذت می‌برند. این گزینه، ارزش غذایی بالایی دارد و هر عدد آن، حدود ۵۰۰۰ دانگ قیمت دارد و در غرفه‌های خیابانی سراسر کشور در دسترس است.

دائو سوت کا چوا

Dau Sot Ca Chua، یکی از غذهای گیاهی ویتنامی اصیل است که در میان جمعیت گیاهخوار ویتنامی (و همچنین گردشگران)، به شدت محبوبیت دارد. این گزینه از ترکیب تکه‌های توفوی سرخ شده با تکه‌های گوجه فرنگی تازه (یا سس گوجه فرنگی)، پیاز بهار و سیر سبزیجات ویتنامی تشکیل شده است.

بهتر است این غذا که از طعمی شیرین، ترد و تند برخوردار است، با برنج بخارپز سرو شود. این غذا هم یک غذای خیابانی است و هم یک غذای رستورانی. پس می‌توانید آنرا در سفر با تور ویتنام، در هر غذاکده‌ای با قیمت حدود ۸۰۰۰ دانگ پیدا کنید.

 

۷ غذا برای کودکان در سفر به ویتنام

عکس: whiskeyandbooch.com

 

رائو مونگ سو توی

Rau Muong Xao Toi، یکی از سالم‌ترین غذاهای گیاهی ویتنامی است که از اسفناج آبی شیرین و سرخ کردن آن با سیر و سایر گیاهان و چاشنی‌های ویتنامی تهیه می‌شود و سطح آن با پودر بادام زمینی پر می‌شود. این غذای لذیذ، تقریبا در تمام رستوران‌های کشور در دسترس است. بعلاوه، این خوراک را می‌توان به تنهایی یا در کنار یک غذای اصلی میل کرد.

کای سو نام

Cai Xao Nam، یک غذای گیاهی ویتنامی است که از سرخ کردن بوک چوی با قارچ شیتاکه تهیه شده و با برنج چسبناک بخارپز و تکه‌های توفو سرو می‌شود. طعم و مزه قارچ شیتاکه با بوک چوی و قارچ یا سس سویا که در آن سرخ می‌شود، به شدت لذیذ بوده و این غذا، یکی از نفیس‌ترین غذاهای گیاهی ویتنام به شمار می‌آید که حتما باید آنرا امتحان کنید.

عکس: vickypham.com

 

چه چویی

Che Chuoi، یک دسر خوشمزه ویتنامی و از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی ویتنام است که از نوعی موز به نام Chuoi Xiem تهیه می‌شود. این موز رسیده که در شیر نارگیل با مروارید ساگو و برگ‌های معطر پاندان پخته می‌شود، طعمی شیرین و شکلی خامه‌ای داشته و رایحه‌ای لطیف موز را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. سطح این گزینه پودینگ مانند، با کمی بادام زمینی بوداده پوشانده می‌شود که طعم را متعادل کرده و زیبایی و رنگی جذاب به دسر می‌بخشد. گفتنی است این غذای گرم، خوراکی عالی  برای یک روز سرد در ویتنام بوده و هر کاسه، حدود ۱۰۰۰۰ دانگ قیمت دارد.  

چه تروی نوک

Che Troi Nuoc، نوعی کوفته برنجی چسبناک است که با خمیر ماش ترکیب شده و در شربت زنجبیل شیرین پخته می‌شود. نام این غذا که در شمار برترین غذاهای گیاهی ویتنام است، به معنی شناور بودن روی آب است. زیرا هنگام جوشیدن، کوفته‌ها از ته دیگ به سطح غذا بالا می‌آیند. در ضمن این گزینه، به صورت گرم سرو شده و روی آن با کنجد سفید و گاهی با مقداری شیر نارگیل پوشانده می‌شود. در نهایت این غذای رایج خیابانی، در ویتنام حدود ۱۰۰۰۰ دانگ قیمت دارد.

 

۷ رستوران غذای حلال در هانوی ویتنام

عکس: stocksy.com

 

چه باپ

از دیگر غذاهای گیاهی ویتنام، می‌توان به Che Bap اشاره کرد که یک پودینگ است که با ذرت شیرین برنج چسبناک درست می‌شود و روی آن شیر نارگیل غلیظ و دانه‌های کنجد برشته ریخته می‌شود. شیرینی طبیعی ذرت با شیر نارگیل خامه‌ای در یک بافت جویدنی از برنج چسبناک، یک خوراکی شیرین خوشمزه را برای علاقمندان به ارمغان می‌آورد. می‌توان این خوراکی لذیذ را در هر ساعتی از روز، بعنوان میان وعده گرم یا سرد صرف کرد. این گزینه، حدود ۸۰۰۰ قیمت داشته و در سرتاسر کشور در غرفه‌های خیابانی و رستوران‌ها در دسترس است.

فو

Pho، یکی از غذاهای معروف در ویتنام و یک نودل خوشمزه است که هم به صورت گیاهی و هم گوشتی سرو می‌شود. فوی سنتی معمولا با آب گوشت، گوشت گاو، نودل و سبزیجات، فلفل و لیمو ترش درست می‌شود. اما در نسخه گیاهی، نودل‌های برنج مسطح نرم در آبی از سبزیجات در حال جوشیدن به همراه ادویه‌های ضروری، پخته شده و افزودنی غنی از پروتئین توفو و قارچ شیتاکه سرخ شده به طعم خوش آن اضافه می‌کند. این غذای فاقد گلوتن که در شمار پرطرفدارترین غذاهای گیاهی ویتنام است، برای تمام گیاه‌خواران جذابیت دارد.

عکس: myfoodstory.com

 

گوی سون چی

Goi cuon chay، یک اسپرینگ رول لذیذ و یکی از معروف‌ترین غذاهای ویتنامی است. نسخه گیاهی این غذا، ترکیبی خوش طعم از قارچ صدفی پخته، خیار خرد شده، پیاز سبز، نودل برنج، هویج ترشی، انبه سبز خرد شده و گیاهان معطر را شامل می‌شود. این غذا، در سس سویای تخمیر شده یا سس شیرین و ترش غوطه ور می‌شود تا طعم و مزه‌ای تند پیدا کند.

لائو چی

Lau chay، یک هات پات جذاب برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی به شمار می‌آید و جزو لذیذترین غذاهای گیاهی ویتنام محسوب می‌شود. در تهیه این غذا، انواع سبزیجات از جمله نیلوفر پیچ، کلم ناپا، ذرت، انواع قارچ، چغندر و توفو مورد استفاده قرار می‌گیرند. و طعم دهنده‌هایی نظیر فلفل تایلندی تند و دانه‌های تخمیر شده سویا، به غنای طعم آن کمک می‌کنند.

همچنین مقداری گندم، نودل، سیر، آب نارگیل و شکر، تکمیل کننده این خوراک خوشمزه هستند. این گزینه، غذای دلپذیری را برای مشتریان غذاکده‌ها به ارمغان می‌آورد وخوردن آن در روزهای سرد زمستانی بسیار جذابیت دارد.

 

۱۰ رستوران برتر دالات ویتنام

عکس: e.vnexpress.net

 

کوم چی

در پایان به Com chay اشاره می‌کنیم که از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی ویتنامی بوده و یک غذای برنجی است که معمولا در وعده غذایی روزانه مردم این خطه دیده می‌شود. این غذا شامل یک بشقاب برنج بخارپز است و کافی است مخلفات گیاهی همراه آن مانند کلم سرخ شده، ترشی، توفوی سرخ شده و غیره را به سلیقه‌تان انتخاب کنید. می‌توانید رستوران‌های خوب زیادی را در ویتنام بیابید که این خوراک خوشمزه را سرو می‌کنند. این خوراک، خصوصا در بین کودکان بسیار پرطرفدار است.

عکس: bucketlistjourney.net

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۳۰ دی ۱۴۰۲

نظرات کاربران