خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ویتنام

غذاهای خیابانی ویتنامی نقش مهمی را در ایجاد تنوع فرهنگ آشپزی این کشور ایفا می‌کند. به طوری که بخش اعظم غذاهای آسیای جنوب شرقی متعلق به کشور ویتنام هستند. به طوری که در کنار بازدید از سواحل زیبا ویتنام و کوه‌های دیدنی گردشگران تور ویتنام بخش زیادی از زمان خود را می‌توانند به شکم‌گردی و خوردن انواع غذاهای محلی و خیابانی در این کشور اختصاص دهند. به عبارتی دیگر این سفر خوش طعم به شما کمک می‌کند تا بهترین غذاهای خیابانی ویتنامی را کشف کنید. مهم نیست که به دنبال غذاهای دریایی یا گیاهی هستید، چرا که ویتنام طیف گسترده‌ای از انواع غذاهای بخارپز، سرخ شده و ... را برای کسانی که به دنبال تجربه‌های تازه در خوردن غذا هستند، ارائه می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ویتنام آشنا کنیم.

 

غذای خیابانی فو گا، ویتنام

Phở gà یا همان مرغ فو یک نوع غذای سنتی ویتنامی است. این غذا که از مرغ تهیه می‌شود در اشکال مختلف در خیابان‌های ویتنام به فروش می‌رسد. معمولاً فو گا به صورت گوشت ریش ریش شده سینه مرغ سرو می‌شود. به این صورت که این تکه‌های گوشت درون آب مرغ قرار گرفته و با سبزیجاتی مثل زنجبیل، سس ماهی، رشته برنج، موسیر، پیاز سبز و گشنیز طعم‌دار می‌شوند. چاشنی این غذا نیز شامل لیموترش، نعناع، ​​فلفل چیلی تکه تکه شده، جوانه لوبیا و برگ‌های ریحان تایلندی است.

هزینه تقریبی فو گا برای یک نفر در خیابان‌های ویتنام چیزی در حدود ۲.۵ دلار است.

 

غذای خیابانی کوم تام، ویتنام

از دیگر غذاهای خیابانی که در ویتنام پیدا خواهید کرد، کوم تام  (Cơm tấm) یا همان برنج شکسته ویتنامی نام دارد. کوم تام از دانه‌های برنج شکسته یا به اصطلاح نیم دانه که مراحل تهیه سنتی نظیر آسیاب کردن دارد طبخ می‌شود. کوم تام را می‌توان در تمامی شهرهای ویتنام و به خصوص هوشی مین پیدا کرد. هنگام سرو این غذا  تخم‌مرغ سرخ‌شده، گوشت رنده‌شده خوک، گوشت خوک کبابی یا تکه‌های ماهی سرخ‌شده را در کنار آن قرار می‌دهند. چاشنی‌های آن نیز شامل لیموترش، پیاز خرد شده و نعناع است. البته برخی از مردم محلی دوست دارند تا کوم تام را به همراه گوجه‌فرنگی و خیار خرد شده، ترشی سبزیجات یا سس‌های مختلف میل کنند.

هزینه تقریبی کوم تان برای یک نفر در خیابان‌های ویتنام بین ۱.۵ تا ۲ دلار متغیر است.

 

۷ رستوران غذای حلال در هانوی ویتنام

 

غذای خیابانی بان کوآن، ویتنام

بان کوآن (Bánh cuốn) یک غذای خیابانی محبوب ویتنامی است که از رول برنج بخارپز شده پر شده با مملو از گوشت خوک (banh cuon nhan tit) و قارچ تشکیل شده است. این غذا معمولا با دیپ موسیر سرخ شده، سس ماهی شیرین و ترش (nuoc mam chua ngot)، انواع سبزی‌های تازه و لیموترش سرو می‌شود. هر چند که بان کوآن نوعی غذای خیابانی در ویتنام به شمار می‌آید اما تهیه آن نیاز به مهارت خاصی دارد. به این صورت رول‌های باید به صورت کاملا نازک باشند تا بتوان دورن آن‌ها را با مواد از قبل تهیه شده پر کرده و سپس به صورت بخارپز طبخ کرد. بان کوآن معمولا در بین مردم محلی به عنوان صبحانه ویتنامی میل می‌شود. این در حالی است که نسخه مشابهی از آن به عنوان وعده غذا اصلی در تایلند مصرف می‌شود. نسخه تقریبا مشابه تایلندی این غذا خوآ فان (khao phan) نام دارد.

هزینه تقریبی بان کوآن برای یک نفر در خیابان‌های ویتنام بین ۲.۵ تا ۴ دلار متغیر است.

 

غذای خیابانی خوئی، ویتنام

خوئی (Xôi) نمونه دیگری از غذاهای خیابانی ویتنام است که در انواع مختلفی تهیه و سرو می‌شود. این یکی از محبوب‌ترین غذاهای ویتنامی هم در بین مردم محلی و هم در بین توریست‌ها بوده و به همین دلیل می‌توان آن را به راحتی در هر جایی از شهر مثل کنار جاده گرفته تا رستوران‌های سنتی و مجلل پیدا کرد. محتوای اصلی خوئی برنج چسبنده بخارپز شده است که در طعم‌های شور به نام xôi mặn و شیرین با نام xôi ngọt تهیه می‌شود. نسخه کاملا سنتی این غذا بر روی یک برگ موز سرو می‌شود و معمولاً به‌عنوان یک وعده صبحانه ارزان و لذیذ در تور ویتنام شهرت دارد. البته در بسیاری از مناطق کوهستانی شمال ویتنام مردم خوئی را به عنوان وعده اصلی می‌خورند.

هزینه تقریبی خوئی در خیابان‌های ویتنام برای هر یک نفر تقریبا ۱.۵ تا ۲.۵ دلار خواهد بود.

 

رستوران‌های ارزان‌قیمت آخرشبی در هوشی مین

 

غذای خیابانی بان بِئو، ویتنام

بان بِئو (Bánh bèo)  یک کیک بخارپز ویتنامی است که از مواد اصلی مانند آرد برنج، سس ماهی با فلفل سبز چیلی و میگو یا گوشت خوک تشکیل شده است! علاوه بر این، برخی از ویتنامی‌ها ترجیح می‌دهند تا رشته فرنگی، بادام زمینی تفت داده شده یا پیاز سرخ شده را نیز به این کیک اضافه کنند تا طعم آن بهتر شود. به غیر از کیک‌های خوش طعم، انواع شیرینی‌های متنوعی نیز وجود دارد که تقریباً به طور انحصاری در شهر هوی آن ویتنام تهیه می‌شوند و از خانواده بان بئو محسوب می‌شوند. این خوراکی به طور سنتی در یک کاسه چینی همراه با قاشق بامبو برای مصرف سرو می‌شود. مهم‌ترین ویژگی یک بان بئو خوب، فرورفتگی در مرکز آن است که برای نگهداری چاشنی‌های خوش طعم استفاده می‌شود.

هزینه تقریبی بان بئو برای یک نفر در خیابان‌های ویتنام ۱ تا ۲ دلار است.

 

غذای خیابانی فو بو، ویتنام

فو بو (Phở Bò) که از گوشت گاو تهیه می‌شود غذایی بسیار خوشمزه است که در خیابان‌های ویتنام می‌توانید آن را پیدا کنید. برای خوشمزه‌تر شدن این غذا تکه‌های گوشت گاو را به همراه استخوان‌های گاو طبخ می‌کنند. گوشتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد را معمولاً با ادویه‌های معطر مانند دارچین، میخک، هل و گشنیز طعم‌دار می‌کنند. این غذا به صورت گرم در یک کاسه همراه با رشته برنج سرو می‌شود و معمولاً با گشنیز، پیاز خلال شده و پیاز سبز خرد شده همراه است.

هزینه تقریبی فو بو برای یک نفر در خیابان‌های ویتنام تقریبا ۱.۵ تا ۲ دلار است.

 

بهترین رستوران‌های شهر هانوی در ویتنام

 

غذای خیابانی چا گیو، ویتنام

مورد بعدی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی که در ویتنام فرصت خوردن آن را خواهید داشت، چا گیو (Chả giò) است. این غذا تقریبا در تمامی خیابان‌های شهر هوشی مین ویتنام پیدا می‌شود. مردم محلی شمال ویتنام این غذا را با نام nem rán  می‌شناسند. چا گیو در اصل رول‌های خوش طعمی است که لابه‌لای آن‌ها گوشت خوک و میگو قرار دارد. چاشنی این غذا نیز شامل سبزیجاتی مانند هویج، کلم یا قارچ، رشته فرنگی و جوانه لوبیا است. این رول‌های سرخ شده یک خوراکی با رنگ طلایی اشتها آور است که لایه بیرونی آن کاملا نازک، ترد و سبک بوده همین سبب شده تا طعم و لذت وسوسه‌انگیزی پیدا کند.

هزینه تقریبی چا گیو برای هر یک نفر در خیابان‌های ویتنام ۲.۵ دلار است.

 

غذای خیابانی بان خِئو، ویتنام

بان خِئو (Bánh xèo) یک پنکیک ویتنامی ترد و خوشمزه است که در غرفه‌های کنار خیابانی به فروش می‌رسد. این پنکیک‌ها به همراه مواد خوش طعم دیگر با توجه به سلیقه افراد سرو می‌شوند. اگر آن را به عنوان یک دسر میل کنید می‌توانید از ترکیب شکلات یا عسل استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید آن را به همراه ترکیباتی از پیازچه، جوانه لوبیا، میگو، گوشت خوک یا گوشت گاو تفت داده میل کنید. مواد اصلی تشکیل دهنده این پنکیک‌ها نیز آرد برنج، آب، زردچوبه و شیر نارگیل یا کرم نارگیل است. به این صورت که آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنند تا خمیر زرد غلیظی ایجاد شود. مواد را با دمای پایین در تابه سرخ کرده و در انتها مواد از قبل تهیه شده را به آرامی در داخل پنکیک‌ها قرار می‌دهد.

هزینه تقریبی بان خِئو برای هر یک نفر در خیابان‌های ویتنام ۱ تا ۲ دلار است.

 

آشنایی با بهترین رستوران‌های هوشی مین

 

غذای خیابانی بان می، ویتنام

بان می (Bánh mì) که به صورت bun mee نیز تلفظ می‌شود، یک نوع ساندویچ محبوب ویتنامی است. گفته می‌شود تاریخچه این غذای خوشمزه به دوران استعمار فرانسوی و چینی در ویتنام برمی‌گردد. محتویات اصلی این غذای خیابانی همانند اغلب غذاهای دوران استعمار ویتنام، گوشت‌ها است. این گوشت‌ها به همراه چاشنی‌هایی نظیر گشنیز، چیلی و ترشی مخصوص ویتنام درون تکه‌ای نان شبیه به باگت قرار می‌گیرد و به عنوان یک وعده غذایی گزینه‌ بسیار خوشمزه و پرطرفداری بین مردم محلی محسوب می‌شود. البته جالب است بدانید که در نسخه اصلی این غذا چاشنی‌ها و سبزیجات وجود نداشتند و بعدها به آن اضافه شدند.

هزینه تقریبی بان می برای هر یک نفر در خیابان‌های ویتنام بین ۲.۵ تا ۳ دلار متغیر است.

 

غذای خیابانی فو، ویتنام

آخرین غذایی که قصد داریم در این مقاله به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ویتنام معرفی کنیم، فو (Pho) نام دارد. فو نوعی سوپ نودلی ویتنامی است که نه تنها به عنوان غذای خیابانی بلکه یکی از غذای ملی ویتنام نیز شناخته می‌شود. این یک غذای بسیار آسان و در عین حال خوشمزه است که اشاره‌ای به شیوه زندگی راحت ویتنامی‌ها دارد. با وجود اینکه فو در دسته سوپ طبقه‌بندی می‌شود، اما می‌توان آن را به عنوان غذای اصلی میل کرد. به طور سنتی این سوپ ویتنامی از آب مرغ یا گوشت گاو تهیه می‌شود و برای طعم‌دار کردن آن از انواع گیاهان و ادویه‌ها طعم ها استفاده می‌کنند.

هزینه تقریبی فو برای یک نفر در خیابان‌های ویتنان بین ۱.۵ تا ۲.۵ دلار است.

 

جذاب‌ترین بازارهای ویتنام

 

منبع

 

۲۴ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران