حمل و نقل عمومی سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
حمل و نقل عمومی سریلانکا

سفر به کشور زیبا و دیدنی سریلانکا با تجربه‌های بی‌نظیری برای هر گردشگری همراه خواهد بود. چرا که این کشور با مناظر خیره‌کننده از کوه‌ها و آبشارها گرفته تا مزارع چای سرسبز هر بازدیدکننده‌ای را شیفته خود کرده آنها را مشتاق به گشت و گذار بیشتر در این سرزمین می‌کند. از همین رو موضوع حمل و نقل عمومی در این کشور اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که توریست‌ها از یک طرف باید بهترین گزینه را برای دسترسی به نقاط مختلف گردشگری در این مقصد انتخاب کرده و از طرفی به دنبال وسیله‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود باشند. ما در این مقاله با در نظر گرفتن اهمیت هر دو این موارد به بررسی و معرفی سیستم‌های حمل و نقل عمومی در سریلانکا پرداخته‌ایم. در صورت تمایل شما را به خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

همان طور که گفته شد آشنایی با سیستم حمل و نقل قبل از همراه شدن با تور سریلانکا از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم حمل و نقل عمومی نه تنها راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه‌های سفر است، بلکه بینشی از زندگی روزمره مردم محلی مقصدی که به آن سفر می‌کنید را نیز به شما می‌دهد. از همین رو توصیه می‌شود حتما توریست‌ها در مقاصدی که به آن‌ها سفر می‌کنند از وسیله‌های حمل و نقل عمومی نیز استفاده کرده و تجربه‌های ارزشمندی را برای خود خلق کنند. خوشبختانه استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سریلانکا بسیار ساده است. برای آشنایی با این وسیله‌ها در زیر به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

اتوبوس در سریلانکا

مقرون به صرفه‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در سریلانکا، اتوبوس است. خبر خوب اینکه اتوبوس‌های محلی به اکثر مکان‌ها از جمله روستاهای خارج از شهرهای اصلی دسترسی داشته و گردشگران می‌توانند از آن‌ها به منظور دست‌یابی به اغلب نقاط سریلانکا استفاده کنند. کرایه‌های اتوبوس در سریلانکا بسته به مسیر و مسافت متفاوت بوده و در حالت کلی قیمت بسیار مناسبی دارند. از دیگر مزایای اتوبوس‌ها در سریلانکا می‌توان به ساعات کاری آن‌ها اشاره کرد که از ساعات اولیه روز تا تاریکی شب حرکت می‌کنند. علاوه بر آن اتوبوس‌های شبانه نیز در پایتخت و شهرهای اصلی سریلانکا نیز وجود دارند که در صورت نیاز در اختیار مسافران قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد برای رسیدن به مقصد نهایی به بیش از یک اتوبوس سوار شوید. فضای داخلی اتوبوس‌های سریلانکا با چراغ‌ها، پوسترهای بودا و جلوه‌های متعدد دیگر تزیین شده و خود از همین رو توصیه می‌شود حتی یک بار هم که شده در سفر خود به سریلانکا سوار بر اتوبوس‌های آن شده و تجربه جابجایی در آن‌ها را داشته باشید. همچنین اگر تصمیم بر سوار شدن به اتوبوس‌های این کشور کردید حتما خود را آماده موسیقی بسیار بلند و همچنین موزیک ویدیوها بکنید.

در بین صحبت‌های خود در مورد اتوبوس‌ها در خصوص حمل و نقل عمومی در سریلانکا، باید بگوییم که دو نوع اتوبوس عمومی در سریلانکا وجود دارد. برخی از آن‌ها دولتی (SLTB) بوده و با رنگ قرمز مشخص می‌شوند؛ مورد بعدی اتوبوس‌های خصوصی هستند که در هر رنگ یا نامی آن‌ها را در خیابان‌ها مشاهده خواهید کرد. اصلی‌ترین تفاوتی که بین این دو نوع اتوبوس وجود دارد این است که اتوبوس‌های SLTB از یک جدول زمانی دقیق‌تری پیروی کنند، در حالی که اتوبوس‌های خصوصی این کار را نمی‌کنند. علاوه بر این، در بخش خصوصی، مقیاسی از سرعت / انواع / قیمت‌ها و ... وجود دارد که مسافران بسته به سلیقه خود می‌توانند هر یک از آن‌ها را انتخاب کنند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به سریلانکا

عکس: buzzer.lk

 

قطار در سریلانکا

مورد بعدی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای حمل و نقل عمومی در سریلانکا، قطار است. سفر با قطار نه تنها وسیله‌ای برای جابجایی بلکه یک تفریح سرگرم‌کننده در سریلانکا است که نباید از دست داد. چرا که سفر با قطار شما را با چشم‌اندازهای طبیعی زیبایی در سریلانکا روبرو کرده و ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل طولانی مدت در کشور است. سریلانکا دارای یک شبکه ریلی عالی و ایمنی است که زیباترین جلوه‌های کشور را به‌ویژه در مناطق تپه‌ای با کوه‌های سبز بی‌پایان و مزارع چای را به نمایش می‌گذارد. به خصوص سفر بین کندی و الا یکی از زیباترین سفرهای قطار در جهان محسوب می‌شود که مسافران تور سریلانکا فرصت تجربه آن را خواهند داشت.

قطارهای سریلانکا معمولاً واگن‌های کلاس اول، کلاس دوم و کلاس سوم دارند که هر کدام استانداردهای خاص خود را داشته و مسافران می‌توانند با توجه به شرایط و سلیقه یکی از آن‌ها را برای سفر خود انتخاب کنند. واگن‌های کلاس یک راحت‌ترین صندلی‌ها را داشته و بهترین خدمات را به مسافران خود ارائه می‌دهد. در حالی که واگن‌های کلاس سه ارزان‌تر بوده و به اندازه واگن‌های دیگر راحت نیستند.  

عکس: fodors.com

 

توک توک در سریلانکا

توک توک برای کسانی که دوست دارند با سرعت بیشتر به مقصد مورد نظر خود در سریلانکا دسترسی پیدا کنند، توصیه می‌شود. در عوض به نسبت دیگر وسیله‌های حمل و نقل عمومی در سریلانکا، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری را دارند. توک توک به سه چرخه‌هایی گفته می‌شود که در برخی از کشورهای آسیایی مثل هند نیز می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. معمولا توک توک‌ها ظرفیت نهایت ۳ مسافر را داشته و جالب است بدانید که سوار شدن به آن‌ها به یکی از سرگرمی‌های توریست‌ها در سفر به کشورهای آسیایی تبدیل شده است. اگر قصد کرایه توک توک در سریلانکا را داشتید، توصیه می‌کنیم حتما قبل از سوار شدن به آن با راننده سر قیمت به توافق رسیده و از مهارت‌های چانه‌زنی خود استفاده کنید.

 

در سفر به سریلانکا چه کارهایی را نباید انجام داد

عکس: gewoonwateenstudentjesavondseet.nl

 

تاکسی در سریلانکا

مثل هر مقصد دیگری در دنیا، در سریلانکا نیز تاکسی‌ها از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین وسیله‌ها برای جابجایی استفاده می‌شوند. البته توجه داشته باشید که اگر بخواهیم تاکسی را با دیگر وسیله‌های حمل و نقل عمومی در سریلانکا مقایسه کنیم، باید هزینه بیشتری را بابت آن پرداخت. به طوری که تاکسی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر اما گران‌تر از توک‌توک‌ها هستند. در عوض تاکسی‌ها گزینه آسانی برای دسترسی به جاذبه‌های گردشگری سریلانکا در نقاط مختلف آن به شمار می‌آیند. چنانچه دوست دارید با تاکسی در این مقصد توریستی جابجا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما برنامه Uber را بر روی تلفن همراه خود نسب کرده و از آن برای کرایه تاکسی استفاده کنید. اوبر برنامه‌ای مشابه اسنپ در ایران است.

عکس: nashaplaneta.net

 

قایق‌سواری در سریلانکا

سریلانکا دارای ۱۶۰ کیلومتر آبراه داخلی است که امکان جابجایی مسافران توسط قایق‌ها و کشتی‌ها را به آن‌ها می‌دهد. همچنین این کشور دارای بنادر مهمی است که از جمله آن‌ها می‌توان به بنادر کلمبو، هامبانتوتا، گاله و ترینکومالی اشاره کرد. این موضوع باعث شده تا مسافران تور سریلانکا یک بار هم که شده از مسیرهای آبی برای جابجایی خود استفاده کرده و حتی آن را به یکی از تفریحات دوست داشتنی در این مقصد گردشگری تبدیل کنند. حمل و نقل عمومی در سریلانکا با قایق چندان گران نبوده و مسافران می‌توانند در صورت تمایل قایق‌های خصوصی را با قیمت مناسب کرایه کرده و با آن‌ها به گشت و گذار در آب‌های زلال این کشور جزیره‌ای بپردازند.

 

جذاب‌ترین تفریحات آبی در سریلانکا

عکس: connaissance.lk

 

بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در سریلانکا کدام است؟

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید با وسیله‌های حمل و نقلی که در کشور جزیره‌ای سریلانکا در اختیار شما قرار خواهند گرفت آشنا شده‌اید. اینکه کدام یک از موارد معرفی شده در بالا بهترین گزینه برای گشت و گذار در این کشور هستند؟ سوال چندان مناسبی نخواهد بود. چرا که هر یک از آن‌ها به نوبه خود می‌توانند بهترین انتخاب برای توریست‌ها باشند. اما در حالت کلی توصیه می‌کنیم حتما از تجربه توک توک‌‌سواری در سریلانکا بهره برده و در صورتی که محدودیتی در بودجه سفر خود ندارید تاکسی را هم برای راحتی خود و هم برای دسترسی سریع به جاذبه‌های گردشگری آن انتخاب کنید. علاوه بر آن چنانچه زمان کافی برای سفر بین شهرهای کلمبو و الا داشتید، حتما سوار بر ریل قطار این مسیر شوید که تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

عکس: bradtguides.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۶ دی ۱۴۰۲

نظرات کاربران