میوه‌های خاص سریلانکا را از دست ندهید

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
میوه‌های خاص سریلانکا را از دست ندهید

همه ما دوست داریم که در سفر به مقاصد گردشگری مختلف غذاها و خوراکی‌های مخصوص آن منطقه را تجربه کنیم. چرا که غذاها و خوراکی‌ها تا حد زیادی ما را با فرهنگ، شرایط آب و هوایی و عادات مردم آن منطقه آشنا خواهد کرد. به خصوص اینکه قصد سفر به مقصدی خارجی و خاص را داشته باشید این موضوع اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. یکی از مقاصد گردشگری محبوب  و پرطرفداری که این روزها توریست‌های زیادی آرزوی سفر به آن را دارند، کشور جزیره‌ای سریلانکا است. از آنجایی که سریلانکا یک کشور گرمسیری است، خوراکی‌ها و به خصوص میوه‌های متنوعی در آن وجود دارند که اکثرا ارزان بوده و یا شکل و طعم متفاوت خود توریست‌ها را جذب خود می‌کنند. اگر شما نیز اهل تست کردن مزه‌های جدید و خاص هستید، بهتر است تا پایان این مقاله ما را دنبال کنید. چرا که این بار به معرفی میوه‌های خاص تور سریلانکا که امتحان کردن آن‌ها بر هر گردشگری واجب است، پرداخته‌ایم.

 

میوه تامبیلی در سریلانکا

تامبیلی (Thambili) یکی از معروف‌ترین میوه‌های سریلانکا بوده و به نام نارگیل پادشاه شناخته می‌شود. این میوه خاص منبع عالی کربوهیدرات، ویتامین E، آهن، کلسیم و فسفر است و در بین مردم سریلانکا محبوبیت بسیار بالایی دارد. گردشگران می‌توانند تامبیلی را در خیابان‌ها و بازارهای میوه فروشی محلی در سریلانکا پیدا کرده و خریداری کنند. نحوه خوردن این میوه شباهت زیادی به نارگیل داشته و به این صورت است که اول آن را باز می‌کنند تا آب دورنش را بخورند. سپس از وسط نصف کرده و قسمت گوشتی درون را میل می‌کنند. طعم این میوه نیز شباهت کمی به نارگیل نداشته و تقریبا چیزی در همین مایه‌ها است.

 

میوه ورالو در سریلانکا

مورد بعدی از میوه‌های خاصی که در سریلانکا می‌توان پیدا کرد، ورالو (Veralu) نام دارد. این میوه که به عنوان زیتون سیلان نیز در سریلانکا شناخته می‌شود یک میان وعده خوب مملو از مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و آنتی اکسیدان‌های ارزشمند است. به طوری که اغلب مردم محلی نه تنها به عنوان میوه بلکه برای اهداف دارویی نیز از آن استفاده می‌کنند.

 

در سفر به سریلانکا چه کارهایی را نباید انجام داد

 

میوه نمینم در سریلانکا

نمینم (Naminam) که می‌توان آن را به معنای "خوشمزه" در زبان سوئدی ترجمه کرد، یک میوه متفاوت دیگری است که گردشگران تور سریلانکا فرصت مزه کردن آن را خواهند داشت. نمینم میوه‌ای چروکیده است که ظاهری تقریباً شبیه قارچ دارد. بسیاری از افراد از ظاهر نه چندان خوش آیند نمینم رغبتی به مزه کردن آن از خود نشان نمی‌دهند اما باید بگوییم که بر خلاف ظاهر نه چندان زیبا، طعم ترش و نسبتا خوبی دارد. پیدا کردن این میوه از میوه‌فروشی‌های محلی سریلانکا کمی دشوار بوده اما توصیه می‌کنیم حتما آن را در سفر خود به این کشور پیدا کرده و مزه کنید.

 

میوه موز قرمز در سریلانکا

موز زرد که تقریبا در سراسر جهان فروخته می‌شود یک میوه استوایی پرطرفدار و خوشمزه است. اما موز قرمز (Red Bananas) گونه‌ای کمیاب‌تر از موزه زرد بوده و شما می‌توانید آن را در میوه‌فروشی‌های سریلانکا پیدا کنید. موز قرمز نسبت به همتای زرد خود بتاکاروتن و ویتامین C بیشتری داشته و به خصوص درکشورهای  آمریکای مرکزی بسیار محبوب است. باید بگوییم که از لحاظ طعم موز قرمز تفاوت چندانی با موز زرد ندارد اما به دلیل ظاهر متفاوت و خواص بیشتر در بین گردشگران پرطرفدار است.

 

راه‌هایی برای صرفه جویی در سفر به سریلانکا

 

میوه سیب چوبی در سریلانکا

از دیگر گزینه‌های خاصی که مسافران تور سریلانکا می‌توانند در میوه فروشی‌های این کشور پیدا کرده و نوش جان کنند سیب چوبی (Wood Apple) است. سیب چوبی از بیرون شباهت کمی به نارگیل دارد. آنچه که در مورد این میوه می‌تواند برای گردشگران ناخوش آیند باشد، بوی نسبتا بد آن است که تقریبا بویی شبیه به پنیر دارد. این میوه در سریلانکا و همچنین هند بسیار رایج بوده و که مطمئنا امتحانش در سفر لذت بخش خواهد بود! طعم سیب چوبی ترش و شیرین است و رنگ قهوه دارد. باز کردن این میوه کمی سخت بوده و برای این کار باید آن را به چیزی سفت بکوبید یا از کسی بخواهید تا با چاقو برای شما باز کند.

 

میوه نان در سریلانکا

میوه نان (Breadfruit) چیزی شبیه به جک فروت است که طعمی خوشمزه داشته نه تنها به عنوان میوه بلکه در بسیاری از غذاهای محلی سریلانکا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شما می‌توانید این میوه را باز کرده و داخل آن را خام بخورید. همچنین می‌توانید آن را پخته و در کنار ادویه‌های مخصوص سریلانکایی نوش جان کنید. در صورتی که در مورد این میوه نیاز به راهنمایی داشتید، می‌توانید از مردم محلی منطقه کمک بگیرید.

 

میوه پاپایا در سریلانکا

پاپایا (Papaya) در بسیاری از کشورهای گرمسیری از جمله سریلانکا، هند و بالی رشد می‌کند. پیدا کردن این میوه چندان دشوار نبوده و شما می‌توانید آن را در همه بازارهای محلی منطقه پیدا کنید. توجه داشته باشید که پاپایا انواع مختلفی داشته و محبوب‌ترین آن به بانوی سرخ (Red Lady) معروف است. مردم سریلانکا معمولا پاپایا را در وعده صبحانه می‌خورند یا از میوه آن آبمیوه درست می‌کنند.

 

زیباترین شهرهای ساحلی سریلانکا

 

میوه رامبوتان در سریلانکا

یکی از عجیب‌ترین میوه‌هایی که در سریلانکا و دیگر مقاصد گردشگری در سراسر آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود، رامبوتان (Rambutan) نام دارد. رامبوتان میوه‌ای محبوب در بین مردم سریلانکا بوده که ظاهر و طعمی مشابه لیچی دارد. این میوه بسیار خوشمزه است و قطعا مورد پسند شما واقع خواهد شد.

 

میوه منگوستین در سریلانکا

منگوستین (Mangosteen) که اغلب به عنوان ملکه میوه‌ها در مناطق استوایی و به خصوص سریلانکا شناخته می‌شود از جمله مواردی است که حتما باید خوردن آن را در این کشور امتحان کنید. از جمله مناطقی از سریلانکا که به پرورش منگوستین‌های خوشمزه شهرت دارند می‌توان به کالوتارا (Kalutara)، کگاله (Kegalle)، کندی (Kandy)،  گاله (Galle) و ماتاله (Matale) اشاره کرد. بنابراین اگر در سفر خود با تور سریلانکا قصد بازدید از یکی از مناطق فوق را داشتید حتما منگوستین تازه را امتحان کنید. البته، در کلمبو نیز می‌توان این میوه را به وفور پیدا کرد. این میوه نه تنها خوشمزه بوده، بلکه سرشار از کلسیم، ویتامین C و B نیز است.

 

میوه سیب بادام هندی در سریلانکا

مورد بعدی از میوه‌های خاص سریلانکا که امتحان کردن آن بر هر گردشگری واجب است، میوه سیب بادام هندی (Cashew Apple) نام دارد. نکته جالب اینکه سیب بادام هندی پنج برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد و این آن را به یکی از پرطرفدارترین میوه‌های این سرزمین تبدیل کرده است. موضوع مهمی که باید در مورد این میوه بدانید این است که بادام هندی از این میوه به دست می‌آید. به این صورت که در قسمت انتهایی میوه رشد کرده و در نهایت از آن جدا می‌گردد. به همین دلیل میوه آن با نام سیب بادام هندی شناخته می‌شود.

 

ریزورت‌های ساحلی با رتبه برتر در سریلانکا

 

میوه انگور فرنگی در سریلانکا

انگور فرنگی (Gooseberry) که در ایران نیز اخیرا میوه‌ای مشابه با نام فیسالیس وارد بازار شده از دیگر گزینه‌های خوشمزه‌ای است که در سفر به سریلانکا فرصت مزه کردن آن را خواهید داشت. این میوه معمولا در فصل‌های بهار و پاییز به دست آمده و ظاهری شبیه به دانه‌های گیلاس دارد که هر کدام به صورت جداگانه در پوستی از جنس برگ رشد می‌کنند. انگور فرنگی با مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، پلی فنول‌ها و آنتوسیانین‌ها عرضه شده و طعمی ترش دارد. معمولا مردم محلی سریلانکا آن را به صورت مربا تهیه کرده و یا در تهیه دسر مورد استفاده قرار می‌دهند. هر یک درخت قادر است نزدیک به ۴۰ کیلوگرم انگور فرنگی تولید کند.

 

میوه ککیری در سریلانکا

از دیگر میوه‌های خاص سرزمین سریلانکا می‌توان ککیری (Kekiri) را نام برد. این میوه از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به خیار دارد. به طوری که می‌توان آن را به خربزه در حال رشد تشبیه کرد؛ اما بسیار طعمی بسیار متفاوت از خیار داشته و به نظر بسیاری از گردشگران بسیار خوش طعم‌تر است. این میوه بومی سریلانکا نه تنها به عنوان خوراکی بلکه به عنوان یک گزینه کاربردی در طب سنتی منطقه نیز استفاده می‌شود. ککیری را می‌توان در دو نوع سبز و زرد در سریلانکا پیدا کد که نوع زرد شیرین‌تر و خوشمزه‌تر است.

 

میوه جامبو در سریلانکا

جامبو (Jambu) که با نام سیب گل رز نیز شناخته می‌شود از دیگر میوه‌هایی است که خوردن آن به هر گردشگری در تور سریلانکا پیشنهاد می‌شود. جامبو سریلانکا دارای بافتی ترد و طعم ملایمی بوده و یک اثر خنک کننده بر روی بدن دارد. از همین رو مردم محلی در روزهای گرم تابستان تمایل زیادی به خوردن آن دارند. از لحاظ ظاهری این میوه شبیه به یک گلابی کوچک است.

 

سفری جذاب به میریسا در سریلانکا

 

میوه آنودا (سورسوپ) در سریلانکا

آنودا (Annoda) که به عنوان سورسوپ (Soursop) نیز شناخته می‌شود ظاهری شبیه به جوجه‌تیغی داشته و  روی درخت به رنگ سبز رشد می‌کند. طعم آنودا تقریباً شبیه ترکیبی عجیب از آناناس و توت فرنگی با عطری از مرکبات ترش بوده که خوردن آن قطعا تجربه جالبی برای شما در سفر با تور سریلانکا خواهد بود. آنودا بیضی شکل است و می تواند تا ۳۰ سانتی متر رشد کند.

 

میوه انبه در سریلانکا

انبه (Mango) تقریباً در سراسر جهان کشت می‌شود و میوه‌ای آشنا برای ما ایرانیان نیز به شمار می‌رود. هر چند که در ایران نیز می‌توان میوه انبه را پیدا کرده اما خوردن آن در سریلانکا لذت بیشتری خواهد داشت. چرا که سریلانکا از لحاظ آب و هوایی برای پرورش این میوه بسیار مناسب بوده و با طعم و عطری دوچندان به بازار عرضه می‌شود. البته میوه‌ای فوق‌العاده مقوی بوده و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و فولات است.

 

سفر به شهر زیبای جافنا در سریلانکا

 

منبع

 

۳۰ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران