در استانبول کجا نخودپلو بخوریم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
در استانبول کجا نخودپلو بخوریم

وقتی در خیابان‌های شهر استانبول پرسه می‌زنید و مکان‌های جدیدی را کاوش می‌کنید، چیز خاصی در مورد غذاهای خیابانی وجود دارد که نمی‌توان از آن گذشت. اگر کسی هستید که عاشق امتحان کردن غذاها و طعم‌های مختلف است، نکته جالب در مورد غذاهای خیابانی استانبول نظرتان را جلب می‌کند و می‌توانید مطمئن باشید که واقعاً از آن لذت خواهید برد. در سفرتان با تور استانبول نخود با برنج را به عنوان یک غذای کلاسیک خیابانی در این شهر را مزه کنید.

 

نخود پلو در استانبول

نحود پلو (Nohutlu Pilav) یک غذای محبوب در بسیاری از فرهنگ‌های سراسر جهان است و در ترکیه نیز تفاوتی با آن ندارد. یک نوع پلوی خوشمزه است که می‌توانید در غرفه‌هایی که غذاهای خیابانی ترکی می‌فروشند، پیدا کنید. این غذای کلاسیک با برنج و نخود درست می شود و با مرغ یا گوشت سرو می‌شود. این غذای سنتی با محبوبیت زیاد میان مردم ترکیه و همچنین گردشگران جزو غذاهای ارزان هم به شمار می‌رود و شما با پرداخت مقدار کمی لیر، یک غذای پرحجم و لذیذ نوش جان کنید و سیر شوید. این غذا برای افرادی که با بودجه محدود به تور استانبول سفر می‌کنند عالی است!

 

۱۰ رستوران در استانبول با غذاهای اروپایی

تاووکلو نوهوتلو پیلاو

نخودپلو با مرغ (Tavuklu nohutlu pilav) این غذای سنتی ترکی که از ترکیب برنج باسماتی سفید پخته شده و نخود درست می‌شود و طعم و مزه‌ای لذیذ را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما با سلیقه خودتان می‌توانید آن را به عنوان غذای اولیه همراه با مرغ یا جانبی بدون مرغ همراه با سالاد، سس‌های مختلف و برخی سبزیجات ترد مانند گوجه‌فرنگی یا خیار سرو کنید. منشاء غذای کلاسیک ترکی از امپراتوری عثمانی است و در خانه‌ها و رستوران‌های ترکیه یا غرفه‌های خیابانی استانبول شامل برنج پخته شده با نخود با انواع ادویه‌ها و سبزیجات مثل پیاز، جعفری و شوید، می‌توانید آن را امتحان کنید. نوهوتلو پیلاو علاوه بر ترکیه دارد، در سایر کشورها و خاورمیانه مانند قفقاز، آسیای مرکزی و بالکان پخته می‌شود و شهرت دارد. البته هر کدام نسخه و تفاوت‌های خود را دارند. این غذل علاوه بر خوشمزگی، فواید سلامتی زیادی هم دارد.

نخود این ماده مغذی حاوی مقادیر زیادی فیبر است که به حفظ باکتری‌های روده سالم کمک می‌کند و در عین حال به کاهش سطح کلسترول در بدن نیز کمک می‌کند. برنج باسماتی ویتامین‌های B6 و E دارد که برای رشد پوست و موی سالم ضروری هستند و همچنین باعث تقویت بینایی و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. بنابراین به جز طعم فوق‌العاده این غذا می‌تواند به سلامت ما هم کمک کند. شما با خوردن یک غذای سالم و حداقل مقدار لیری که برای سفارش آن پرداخت می‌کنید، پاداش تجربه آن را هم می‌گیرید.

تاووک پیلاو، غذای خیابانی لذیذ در استانبول

تاووک پیلاو، معادلی دیگر برای نخودپلو با مرغ است که می‌توانید آن را با عنوان (Tavuk Pilav) درخواست و سفارش دهید. درست است که حضور برنج در میان غذاهای خیابانی شاید برای بیشتر گردشگران ایرانی مرسوم نباشد، اما پلو با مرغ و نخود آب‌پز در ترکیه، یکی از بهترین غذاهای خیابانی است که می‌توانید در سفر به استانبول امتحان کنید. ما معمولا برنج را در سفره‌های رنگین با خورشت‌های خوشمزه ایران میل می‌کنیم. در صورتی که در استانبول شما می‌توانید یک ظرف تاووک پیلاوی داغ را در دست بگیرید و قدم‌زنان آن را بخورید و یا در یک نیمکت کنار دریا نوش جان کنید. برای مزه کردن این غذا می‌بایست یک مدل چرخ دستی را که در خیابان‌های این شهر غذا می‌فروشد را پیدا کنید که اغلب در کنار دریا یا مرکز شهر تعداد آنها بیشتر است. این وسیله غرفه‌مانند، محفظه‌ای شیشه‌ای دارد که آن را با برنج، مرغ و نخود پخته شده پر کرده و انتظار شما را می‌کشد.

 

بهترین رستوران‌های بشیکتاش در استانبول

کجای استانبول نخودپلو بخوریم؟

علاوه بر چرخ دستی‌های خیابانی، می‌توانید در رستوران‌های بزرگ یا مشهور شهر هم این غذا را سفارش دهید. بستگی دارد کدام را ترجیح دهید. یکی از معروف‌ترین جاها میان گردشگران منطقه آنکاپانی (Unkapanı) رو‌به‌روی بازار مانیفاتورچیلار (Manifaturacılar Çarşısı) است که غذای خوشمزه‌ای درست می‌کند. برخی از افراد که در استانبول زندگی می‌کنند به شما آدرس Unkapanı Pilavcısı در منطقه فاتح استانبول را می‌دهند تا آنجا غذای آماده بخورید.

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های استانبول که به نخودپلوهای خوشمزه‌اش معروف است، رستوران باروتانه (baruthane pilavcısı) است که بسیار به میهمانان خوش می‌گذرد. اگر به این رستوران رفتید، علاوه بر نخودپلو، از سوپ‌های لذیذش هم سفارش دهید. محلی‌ها معمولا نخودپلو با بادمجون پر از گوشت یا نخودپلو با مرغ آب‌پز، کله‌پاچه، سیرابی یا سوپ گوجه و سوپ عدس می‌خورند. طرفدار هر کدام از این غذاها که هستید، به آن نخودپلو هم اضافه کنید. اگر چند نفر دوست یا به همراه خانواده به این رستوران می‌روید، چند غذای مختلف سفارش دهید و آنها را با هم به اشتراک بگذارید تا طعم انواع غذاهای ترکی را بچشید. رستوران باروتانه برای مشتری‌ها سیبیل مصنوعی هم می‌آورد تا آن را به صورتشان بگیرند، بخندند و عکس بگیرند. این محل یکی از جاهایی است که می توانید به همراه دوستانتان بروید، حسابی خوش بگذرانید. و خاطره بسازید. بجز اینجا می‌توانید برای خوردن نخودپلو به یکی از رستوران‌های زیر در استانبول بروید:

 

نخودپلو با ترشی

پس از گشت و گذار در جاهای دیدنی استانبول، دلتان می‌خواهد چیزی بخورید. بخشی از شهر را بازدید کرده و عکس گرفته‌اید. به سمت دریا حرکت می‌کنید تا از نسیم دریا و شنیدن امواج گوش‌نواز لذت ببرید. قدم می‌زنید تا به یک شخصی می‌رسید که در کنار جاده نوهوتلو پیلاو می‌فروشد. برنج با نخود یکی از غذاهای خیابانی است که انتظار دارید شکم غرغرویتان را سیر کند. زمان ناهار رسیده و آنجا می‌ایستید تا یک پرس نوهوتلو پیلاو بگیرید. مرد فروشنده یکی از تاج‌های مرغ سوخاری را گرفته و تکه‌های آن را با چنگال خرد می‌کند و روی پلو می‌گذارد. سپس از شما می‌پرسد: Turşu ister misiniz. به این معنی که ترشی میخواهی؟ در این لحظه شک نکنید. نخودپلو با ترشی دلچسب‌تر است. به خصوص ترشی فلفل! بعد از آن چشمتان به فلفل دلمه‌ای می‌افتد و بهتر است بگویید: لوتفن به معنی لطفا. او ممکن است با نگاهی نگران و دوستانه تاکید کند: Acı, Acı. او احساس می‌کند که لازم است به یک گردشگر خارجی هشدار دهد که این فلفل دلمه‌ای داغ است و بپرسد که آیا واقعا مطمئن هستید که آنها را می‌خواهید؟ شما هم لبخندی مؤدبانه می‌زنید و یک بله قاطعانه به او تحویل می‌دهید. این کلمه را به ترکی می‌توانید این گونه بگویید: اِوید. او هم ترشی فلفل‌ را روی مرغ، برنج و نخود قرار می‌دهد و غذا را به سمت شما می‌گیرد. آن را بردارید و بروید. یک نیمکت مشرف به دریا پیدا کنید و در حالی که خورشید در آسمان می‌درخشد، بنشینید و چنگال‌ پلاستیکی خود را در نخودپلو فرو کنید و تکه‌های کوچک باقیمانده مرغ‌ها را به گربه‌ای بدهید که کنارتان به شما خیره شده است.

 

بهترین رستوران‌های محله اسکودار

طرز تهیه نوهوتلو پیلاو، پلو ترکی با نخود

اگر قبلا این غذا را میل کرده‌اید و دلتان می‌خواهد یک بار برای زنده کردن خاطرات استانبول، آن را برای خودتان یا دوستانتان درست کرده و با یکدیگر عکس‌های سفرتان را تماشا کنید، دستور پخت نخود پلو در زیر به کارتان می‌آید.

تهیه نخود پلو آسان است. به خصوص اگر از نخود کنسرو شده استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است نخود را از شب قبل خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس نخود را بپزید تا برای پخت غذا از آن استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه نخود پلوی ترکیه، روغن، برنج، آب مرغ، نخود پخته شده و مرغ پخته شده است. در ابتدا برنج را خوب بشویید و در کاسه‌ای بریزید. به آن آب گرم اضافه کنید و بگذارید برنج به مدت بیست دقیقه در آب گرم خیس بخورد. سپس آن را بدون آب روی روغن یا کره آب شده در قابلمه بریزید. در این مرحله آب مرغ یا ترکیب آن با آب جوش را اضافه کنید. آب مرغ طعم خوبی به نخود پلو می‌دهد. نخود پخته شده یا کنسروش را باز کنید و پس از جوشیدن آب داخل قابلمه، آن را هم روی برنج بریزید. درش را بگذارید و حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج کامل بپزد. پس از آن می‌توانید مرغ ریش‌ریش شده را با پلو مخلوط کنید یا اینکه تکه‌های مرغ را روی آن بریزید. توجه داشته باشید که وقتی برنج کاملا نرم شد، می‌توانید نخودپلو را سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه نخود پلو

  • برای تهیه نخود پلو ترکی بهتر است از آب مرغ استفاده کنید تا آب جوش عادی. همچنین می‌توانید یک عصاره فشرده مرغ را در سه لیوان آب جوش حل کنید و بدون افزودن نمک برای پخت برنج به کار ببرید.
  • نخودها را حتما شب قبل در ظرفی خیس کنید. در زودپز بپزید. آن را آبکش کرده و کنار بگذارید تا آماده باشد.
  • اگر نمی‌خواهید از گوشت مرغ استفاده کنید، می‌توانید از قبل گوشت را پخته و ریش‌ریش کنید و به جای آب مرغ از آب گوشت استفاده کنید.
  • افراد گیاه‌خوار می‌توانند نخود پلو را با آب سبزیجات تهیه کنند و به راحتی آن را بدون مرغ بخورند.

 

بهترین رستوران‌های ایتالیایی استانبول

 

منبع

 

۱۵ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران