راهنمای انجام آزمایش پی‌سی‌آر (PCR) در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای انجام آزمایش پی‌سی‌آر (PCR) در استانبول

با این که بسیاری از کشورها، شرط ورود با آزمایش منفی پی‌سی‌آر یا همان آزمایش کرونا را برای سفر خارجی‌ها برداشته‌اند، با این حال نباید فراموش کرد که در مواقعی که مشکوک به این بیماری هستید، بهترین راه برای فهمیدن این که به کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر، همین آزمایش خواهد بود. با توجه به این که تور استانبول، جزو محبوب‌ترین سفرها در میان مردم کشورمان است، بهتر است بدانید که چطور در این کشور، آزمایش پی‌سی‌آر را در جاهایی تایید شده بگیرید و اگر نیاز به مدرکش داشتید نیز، آزمایش تایید شده کسب کنید.

در نوشته‌ی امروزمان ما به روش‌هایی برای آزمایش پی‌سی‌آر خواهیم پرداخت که مناسب خارجی‌ها بوده و بسته به شرایطتان، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با این حال، دو روش اول از هر نظر، بهترین گزینه‌ها برای انجام این آزمایش به حساب می‌آیند.

 

آزمایشگاه‌های تایید شده استانبول

یکی از دو روش بسیار عالی برای انجام آزمایش پی‌سی‌آر در استانبول، مراجعه به آزمایشگاه‌های تایید شده در این شهر است. بر خلاف بیمارستان‌ها، این آزمایشگاه‌ها شلوغ نیستند و نیازی نیست، زمان زیادی از سفر خود را در صف‌های طولانی برای آزمایش تلف کنید. همچنین اغلب کارکنان این آزمایشگاه‌ها به زبان انگلیسی مسلط بوده و شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد. آزمایش‌ها به زبان انگلیسی ثبت و در اختیارتان گذاشته شده و همچنین یک نسخه ترکی نیز به شما داده می‌شود.

از دیگر خوبی‌های آزمایشگاه‌های خصوصی این است که چندین مورد از این مراکز تایید شده در جاهای توریستی قرار دارند که یکی از آن‌ها در نزدیکی خیابان استقلال است. نتایج آزمایش نیز در عرض کم‌تر از ۲۴ ساعت هم به صورت فیزیکی هم با کد QR در اختیارتان گذاشته خواهد شد. خیلی از آزمایشگاه‌ها، امکان آمدن به هتل و گرفتن آزمایش را نیز دارند که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نکته مهم این است که حتما چک کنید، آزمایشگاه در لیست وزارت بهداشت ترکیه ثبت شده باشد. هزینه‌ی آزمایش عموما بالاتر از بیمارستان است که با توجه به توریست بودن شما و نداشتن بیمه، این مسئله طبیعی خواهد بود. نکته منفی هم این که، جواب آزمایش‌ها عموما از ۸ صبح تا ۵ بعد از بعد از ظهر اعلام می‌شود و اگر صبح زود به آن‌جا مراجعه نکنید، عموما جواب را روز بعد دریافت می‌کنید. از این سایت می‌توانید، در یکی از  آزمایشگاه‌های نزدیک تکسیم، برای خود نوبت بگیرید.

 

دانستنی‌هایی درباره شهر استانبول

انجام آزمایش در هتل‌های استانبول

این گزینه البته نه تنها برای هتل، بلکه برای خانه‌ها نیز مهیاست و یکی از پرستارها برای دریافت آزمایش به مکان مورد نظر شما می‌آید. این روش، راحت‌ترین راه برای گرفتن آزمایش خواهد بود اما از طرفی، هزینه‌ی آن از رفتن به آزمایشگاه بیشتر است. از خوبی‌های انجام آزمایش در هتل، امن‌تر بودن و درصد پایین گرفتن بیماری در محل آزمایشگاه بوده، زمان کمی از شما در تور استانبول صرف این کار می‌شود و نتیجه نیز به صورت ایمیل برای شما ارسال شده و نیازی نیست برای گرفتن برگه آزمایش به محل مراجعه کنید.

همان سایتی که در بخش قبلی به شما معرفی کردیم، ارسال پرستار به محل شما را انجام می‌دهد اما مراکز بسیار زیادی در جاهای مختلف استانبول هستند که برای آزمایش به هتل می‌آیند و برای این کار کافی است با مسئولان هتل صحبت کنید تا آزمایشگاهی نزدیک به آن‌جا را به شما معرفی نمایند. موارد مربوط به جواب آزمایش در روز بعد، محدودیت زمانی برای آمدن به هتل و مسائلی از این قبیل، دقیقا شبیه به مراجعه به آزمایشگاه به صورت حضوری است و تفاوت چندانی ندارد.

البته فراموش نکنید که قرار خود با آزمایشگاه را باید در محل اقامت خود در نظر بگیرید که شامل هتل، خانه یا حتی واحدهای ایر‌بی‌اندبی (Airbnb) می‌شود و نمی‌توانید مثلا بگویید که در فلان مرکز خرید یا در فلان محل، پرستار به دیدن شما بیاید و در راه از شما آزمایش بگیرد. آزمایشگاه‌ها این مسئله را قبول نخواهند کرد.

 

راهنمای رسیدن به شهر ساحلی کوش آداسی

آزمایش PCR در محل فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول یک آزمایشگاه اختصاصی هم دارد که می‌توانید در همان‌جا، آزمایش PCR انجام دهید و نتیجه را در عرض چند ساعت بگیرید. این آزمایش با هزینه‌ی ۲۵۰ لیر در فرودگاه انجام می‌شود که نسبت به برخی از آزمایشگاه‌های داخل شهر ارزان بوده اما قیمت چندان فرقی ندارد. مهم اما این است که نتایج بین ۲ ساعت و نیم تا ۴ ساعت به شما داده می‌شود که این قضیه برای مواقعی که جواب منفی آزمایش کرونا مهم باشد، به کمک شما می‌آید، اما باید برنامه ریزی کنید و زمان مناسب در محل فرودگاه باشید. همچنین این را هم مد نظر داشته باشید که آزمایشگاه ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته فعالیت می‌کند.

اما از مشکلات آزمایش کرونا در فرودگاه بگوییم. گاهی ممکن است با صف‌های طولانی در این مورد مواجه شوید که در روزهای شلوغ، امکان دارد باعث جا ماندن از پرواز هم شود و به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم، حتما آزمایش خود را در شهر انجام دهید. در واقع ریسک این که به امید آزمایشگاه فرودگاه به این محل بروید، زیاد است و ممکن است جواب آزمایش به موقع به دستتان نرسد. البته فرودگاه جدید استانبول، با تجهیزات خیلی خوبی که دارد، امکان ۲۰ هزار آمایش در روز را فراهم کرده و غیر از تست پی‌سی‌آر، امکانات دیگری را نیز برای مسافران مهیا کرده است.

 

بازدید از ۸ شهر باستانی مهم ترکیه

بیمارستان‌های عمومی استانبول

تمامی بیمارستان‌های دولتی استانبول، آزمایش کرونا را در محل خود بیمارستان انجام می‌دهند. با این حال این گزینه را به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. دلیل این موضوع هم این است که صف‌های طولانی و معطلی زیادی برای دادن آزمایش باید صرف کنید و عموما، مشخص نیست که جواب آزمایش چه زمانی به دست شما می‌رسد و ممکن است این جواب، تا ۴۸ ساعت نیز طول بکشد و به همین دلیل روی آن نمی‌توانید برنامه ریزی کنید. اگر انگلیسی بلد نباشید هم مشکلتان بیشتر خواهد شد، چون در بیمارستان‌های ترکیه، اغلب عوامل اجرایی، زبان انگلیسی بلد نیستند.

هزینه آزمایش پی‌سی‌آر در بیمارستان‌های استانبول برای گردشگران ۲۵۰ لیر بوده که خیلی فرقی با آزمایشگاه‌ها نمی‌کند و عملا دلیلی برای مراجعه باقی نمی‌گذارد. البته یکی از مزیت‌های آزمایش در بیمارستان این است که این مراکز به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند و درمواقع بسیار ضروری، می‌توانید به آن‌جاها مراجعه نمایید.

بیمارستان‌های خصوصی استانبول

شرایط اما در بیمارستان‌های خصوصی بسیار فرق می‌کند. در این محل‌ها از صف‌های طولانی خبری نیست و زمان زیادی هم از شما صرف نمی‌شود و همچنین می‌توانید از قبل در این بیمارستان‌ها، وقت بگیرید و بعد برای انجام آزمایش به مرکز مورد نظر خود بروید. همچنین عواملی در بیمارستان‌های خصوصی پیدا می‌شوند که با شما به زبان انگلیسی صحبت کنند. البته در این محل‌ها، ممکن است کمی بیشتر از هزینه استاندارد ۲۵۰ لیر برای آزمایش کرونا بگیرند و گاهی این مبلغ تا ۷۵۰ لیر هم بالا خواهد رفت، همین باعث می‌شود، آزمایشگاه‌های خصوصی که در دسترس هستند را پیشنهاد کنیم و دلیلی برای مراجعه به بیمارستان‌های بزرگ نبینیم.

نتایج آزمایش در بیمارستان‌های خصوصی در عرض چند ساعت به شما اعلام شده و این بیمارستان‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند که این دو مورد، بزرگ‌ترین مزیت مراجعه به مراکز این چنینی خواهد بود. به طور کلی اگر مشکل اورژانسی داشتید، حتما به سراغ بیمارستان‌های خصوصی بروید تا سریعا به شما رسیدگی شود. این بیمارستان‌ها با این که هزینه‌ی نسبتا سنگینی برایتان خواهند داشت اما امکانات خیلی خوبی را نیز برای بیماران در نظر می‌گیرند.

 

۹ نکته‌ی فرهنگی در سفر به شهرهای توریستی ترکیه

آیا برای سفر به استانبول، نیاز به آزمایش پی‌سی‌آر دارید؟

از اول ماه جون سال ۲۰۲۲ میلادی، ترکیه نیاز به آزمایش منفی پی‌سی‌آر را از لیست پیش‌نیازهای سفر به این کشور حذف کرد و حالا همه می‌توانند، بدون نیاز به آزمایش به این کشور بروید. در حال حاضر تنها داشتن پاسپورت با ۶ ماه زمان تا موعد تعویض، برای سفر به این کشور کافی است. البته باید در نظر داشته باشید که این مهم، تا زمانی که این نوشته را می‌نویسیم (بهمن ماه سال ۱۴۰۱) بوده و ممکن است با توجه به تغییر وضعیت این بیماری، قوانین سفر به ترکیه یا هر جای دیگری نیز تغییر کند. البته پر واضح است که این موضوع تنها مختص به استانبول نبوده و قوانین مربوط به کرونا در تمامی شهرهای ترکیه به همین ترتیب اعمال می‌شود.

برای بازگشت به ایران از تور استانبول، نیاز به آزمایش پی‌سی‌آر دارید؟

در حال حاضر، تامی افراد ایرانی، برای سفر به ایران، یا باید گواهی واکسیناسیون داشته باشند یا این که آزمایش منفی پی‌سی‌آر ارائه دهند. آن‌هایی که واکسیناسیون خود را در ایران انجام داده‌اند، مدارک و مشخصاتشان در سیستم ثبت شده و نیازی به ارائه مدرک ندارند اما آن‌هایی که خارج از کشور واکسینه شده‌اند، باید کد QR را همراه داشته باشند. این قانون البته برای افراد بالای ۱۲ سال است و افراد کم‌تر از این سن، نیاز به هیچ مدرکی ندارند.

 

شهرهای منتخب برای سفر زمستانه به ترکیه

نکات پایانی درباره انجام تست پی‌سی‌آر در استانبول

با توجه به شرایط کلی موجود در شهر، بهترین راه همان دو گزینه اول است و بهتر است به سراغ آزمایشگاه‌های موجود در استانبول بروید. رفتن به فرودگاه و امید داشتن به این که شرایط برای انجام آزمایش ایده‌آل باشد، ریسک بالایی داشته و امکان دارد شما از سفر باز بمانید. همچنین از نظر هزینه نیز، تفاوت چندانی وجود ندارد و خیلی از این نظر، آزمایش در فرودگاه یا در آزمایشگاه‌ها، فرقی نخواهد کرد.

منبع

 

۱۳ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران