۵ ورزشگاه استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۵ ورزشگاه استانبول

استانبول یکی از پایتخت‌های برگزاری فوتبال در اروپاست. استادیوم‌های فوتبال استانبول، امکاناتی در سطح جهانی را با پرشورترین هواداران از سراسر اروپا ترکیب می‌کنند. کیفیت فوتبال در سوپر لیگ نیز مورد غبطه اکثر لیگ‌ها بوده و این شهر با چندین باشگاه بزرگ، به طور منظم در رقابت‌های اروپایی یوفا برای کسب بالاترین افتخارات شرکت می‌کند.

بنابراین اگر به استانبول سفر می‌کنید و از علاقمندان دوآتیشه فوتبال هستید، می‌توانید مطمئن باشید که تقریبا هر آخر هفته بین ماه‌های اوت و می، بازی‌های زیادی در این شهر برگزار می‌شوند. در نتیجه هر طور می‌خواهید برای گذراندن تعطیلات برنامه ریزی کنید، اما توصیه می کنیم تماشای مسابقه یکی از تیم‌های بزرگ استانبول یعنی گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش را از دست ندهید و از این رهگذر، از تجربه حضور در ورزشگاه استانبول برخوردار شوید.

 

استادیوم المپیک آتاتورک استانبول

این ورزشگاه استانبول، بیشتر با نام استادیوم آتاتورک شناخته می‌شود و یکی از مکان‌های مورد استقبال گردشگران تور استانبول است که به فوتبال علاقمندند. این مکان در منطقه ایکیتلی استانبول واقع شده و با ظرفیت ۷۶۷۶۱ نفر، بزرگ‌ترین ورزشگاه ترکیه به شمار می‌آید. بعلاوه، بهترین زمین فوتبال این کشور را داراست.

این استادیوم که به افتخار فیلد مارشال ترکیه مصطفی کمال آتاتورک نامگذاری شد، در سال ۲۰۰۴ از سوی یوفا بعنوان یک مجموعه ورزشی ۵ ستاره شناخته شد. این بدان معنا بود که این زمین می‌تواند برای رویدادهای بزرگ یوفا استفاده شود و افتخار میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵ را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر قیمت بلیط حضور در این ورزشگاه، بسته به بازی که در حال انجام است، متفاوت خواهد بود. مسابقات مختلف هزینه‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت که جام جهانی و قهرمانی اروپا، گران‌ترین آنها محسوب می‌شوند.

 

۱۴ رستوران برتر بین‌المللی در استانبول

این ورزشگاه استانبول که به عنوان بخشی از پیشنهاد ناموفق بازی‌های المپیک در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، به نام مصطفی کمال آتاتورک، اولین رئیس جمهور ترکیه نامگذاری گردیده است. به منظور دسترسی به این استادیوم کافی است خود را به منطقه ایکیتلی (Ikitli)، واقع در فاصله‌ تقریبا ۳۰ دقیقه‌ای از مرکز توریستی استانبول برسانید. برای این منظور باید با مترو به ایستگاه المپیات رفته و با چند قدم پیاده‌روی به المپیک آتاتورک برسید. برای آشنایی با مترو استانبول پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله راهنمای جامع گردش با مترو استانبول بزنید. از آنجایی که این یک استادیوم چند منظوره با فضایی برای پیست دو و میدانی نیز است، صندلی‌ها کاملاً دور تا دور زمین قرار گرفته‌اند. در نتیجه تماشاگران از هر نقطه این استادیوم می‌توانند تسلط کامل به زمین بازی داشته و بازی پر شور و هیجانی را تماشا کنند.

توجه داشته باشید که برخی از صندلی‌ها (سمت غربی استادیوم) دارای سقف پوششی بوده و برخی (صتدلی‌های شمالی و جنوبی) بدون پوشش هستند. بنابراین حتما باید در رزرو صندلی این موضوع را مورد توجه قرار دهید. به صورت که اگر بازی در ساعات روز و در اوج تابش مستقیم آفتاب برگزار شوند، رزرو صندلی‌های پوشش‌دار انتخاب بهتری خواهند بود. نکته مهم دیگر اینکه استادیوم المپیک آتاتورک خارج از شهر قرار دارد و به همین دلیل نمی‌توان بارها یا رستوران‌های زیادی را در اطراف آن پیدا کرد. از همین رو بهتر است قبل رفتن به آنجا غذا خورده و احتیاجات خود را برآورده کنید.

آدرس: Ziya Gökalp, 34490 Başakşehir/İstanbul, Turkey

 

استادیوم تورک تلکام آرنا استانبول

مورد بعدی از بهترین استادیوم‌های فوتبال استانبول، استادیوم تورک تلکام آرنا نام دارد. این ورزشگاه استانبول اغلب به بازی‌های باشگاه گالاتاسرای اس کی (Galatasaray SK) ترکیه تعلق داشته و در منطقه Sariyerدر سمت غربی تنگه بسفر قرار دارد. از آنجایی که گالاتاسارای اس‌کی موفق‌ترین باشگاه ترکیه است، بازدید از این استادیوم قطعا مورد پسند هر گردشگری واقع خواهد شد. معمولا بازی‌های این استادیوم در روزهای سه شنبه تا یکشنبه و در ساعات مختلف روز برگزار می‌شوند. همچنین برخی از مردم محلی فوتبال دوست ساعاتی را رزرو کرده و بازی‌های دوستانه در آن برگزار می‌کنند. در صورت تمایل توریست‌ها می‌توانند از بخش‌های مختلف این استادیوم اعم از رختکن، جعبه‌های VIP و اتاق جام‌های یوفا و سوپر جام یوفا و کاپ‌های قهرمانی دیگر دیدن کنند.

 

گشت و گذار در منطقه آوجیلار استانبول

سالن تماشاگران در استادیوم تورک تلکام آرنا دارای ظرفیتی در حدود ۵۲۰۰۰ نفری بوده و علاقه‌مندان به تماشای فوتبال‌ها رسمی می‌توانند با تهیه بلیط در صندلی دلخواه خود نشسته و از بازی لذت ببرند. هواداران گالاتاسرای بسیار پرشور هستند، بنابراین اگر به همراه خانواده به تماشای یکی از بازی‌ها می‌روید، بهتر است بلیطی را در امتداد خط میانی انتخاب کنید تا شور و هیجان زیاد آن‌ها شما را اذیت نکند. نکته مهم دیگر اینکه هرگز خرید بلیط را به لحظه آخر موکول نکنید. چرا که احتمال دارد امکان رزرو جای دلخواه شما وجود نداشته باشد.

بهترین روش برای دسترسی به این ورزشگاه استانبول، سوار شدن به مترو و رفتن به سمت ایستگاه Seyrantepe  در خط M2 است. سپس می‌توانید از آنجا در کمتر از ۱۰ دقیقه به استادیوم برسید. بارها و رستوران‌های متعددی در همین نزدیکی و به خصوص مرکز خرید Forum Istanbul Alisveris Merkezi قرار دارد که در صورت تمایل می‌توانید قبل یا بعد از بازی سری به آن‌ها نیز بزنید.

آدرس: Huzur, Harp Akademileri Girişi-K5, 34396 Şişli/İstanbul, Turkey

 

استادیوم شوکرو ساراچ اوغلو استانبول

از دیگر استادیوم‌های محبوبی که می‌توان در تور استانبول برای تماشای یک بازی پرهیحان فوتبالی انتخاب کرد، استادیوم شوکرو ساراچ اوغلو است. این ورزشگاه استانبول، بیشتر با برگزاری بازی‌های تیم فنرباغچه (Fenerbahçe) شهرت داشته و در سمت آسیایی استانبول قرار دارد. این استادیوم با ظرفیت ۵۰۰۰۰ نفر به دلیل حمایت پر سر و صدای هواداران پرشور خود، به ویژه در بازی با رقبای محلی مثل گالاتاسرای یا هنگام رقابت در لیگ قهرمانان اروپا شور و هیجان وصف ناپذیری را برای تماشاگران به ارمغان می‌آورد. بهتر است بدانید که سکوی شمالی معمولاً برای هواداران خارج از خانه در نظر گرفته شده است؛ در حالی که پر سر و صداترین هواداران که به تیم فنرباغچه تعلق دارند معمولاً بر روی صندلی‌های سکوی غربی می‌نشینند. چنانچه قصد رفتن به استادیوم شوکرو ساراچ اوغلو را در سفر به استانبول گرفتید، قبل از هر کاری خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو رسانده و از آنجا به سمت ایستگاه سوگوتلوچسمه حرکت کنید.

آدرس: Zühtüpaşa, Bağdat Cad, Recep Peker Cd. No.2, 34724 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

استادیوم باشاک شهیر فاتح تریم استانبول

مورد بعدی از بهترین استادیوم‌های فوتبال استانبول، استادیوم باشاک شهیر فاتح تریم است. این ورزشگاه استانبول، خانه بازی‌های تیم باشاک شهیر اف کی (Başakşehir FK) بوده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت گروهی با دوستان یا خانواده به آنجا برای تماشای بازی‌های هیجانی بروند. استادیوم Başakşehir Fatih Terim یک استادیوم مدرن در غرب استانبول بوده و در نزدیکی استادیوم المپیک آتاتورک قرار گرفته است. همان طور که گفته شد، این ورزشگاه محل بازی‌های باشاک‌شهیر FK است که اخیراً در لیگ قهرمانان اروپا موفقیت‌هایی را کسب کرده است و بزرگترین افتخار آن شکست منچستریونایتد در بازی‌های سال ۲۰۲۰ است. این استادیوم با ظرفیت ۱۷۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و به افتخار بازیکن و مربی افسانه‌ای ترکیه، فاتح تریم که مدیریت آن را بر عهده داشت، نامگذاری شده است.

 

۱۰ تفریح جذاب شبانه در استانبول

فضای این استادیوم از دو طبقه صندلی تشکیل شده که معمولا پرشورترین هواداران در طبقه بالایی به تشویق تیم خود می‌پردازند. متاسفانه دسترسی به این استادیوم در مقایسه با دیگر باشگاه‌های فوتبال کمی دشوار است. چرا که در فاصله ۲۵ کیلومتری از خارج مرکز شهر استانبول قرار دارد. علاقه‌مندان به تماشای بازی‌های باشاک شهیر ترکیه می‌توانند برای رفتن به این استادیوم از مسیر مترو استفاده کنند. به این صورت که باید خود را با مترو به Basaksehir Metrokent رسانده و از آنجا پیاده‌روی در حدود ۳۰ دقیقه داشته باشید. البته اگر اهل پیاده‌روی نیستید، می‌توانید سوار بر اتوبوس‌های مخصوصی شوید که به منظور دسترسی به این استادیوم تعبیه شده‌اند. فاصله این ورزشگاه استانبول از ایستگاه مترو Basaksehir Metrokent با اتوبوس چیزی در حدود ۱۵ دقیقه است.

آدرس: Başak, 4.Etap Fatih Teri̇m Stadı Başakşehir, Yunus Emre Cd., 34480 Başakşehir/İstanbul, Turkey

 

استادیوم وودافون آرنا استانبول

آخرین مورد از استادیوم‌های فوتبال استانبول که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، استادیوم وودافون آرنا است. این مکان خانه بازی‌های تیم بشیکتاش جی کی (Beşiktaş JK) بوده و برای تماشای یک بازی هیجانی به همراه خانواده بسیار مناسب است. همچنین علاقه‌مندان می‌‌توانند عکس‌های زیبایی را از فضای اطراف این استادیوم که سبکی تاریخی دارند، به ثبت برسانند. وودافون آرنا در کرانه غربی تنگه بسفر استانبول قرار گرفته و ظرفیت پذیرش حدود ۴۱۰۰۰ تماشاگر را در هر بازی دارد. چنانچه به دنبال فضایی با شور و هیجان فوق‌العاده بالا برای تماشای بازی فوتبال در سفر خود با تور استانبول هستید، حتما زمان برگزاری مسابقات در این استادیوم را بررسی کرده و از قبل برای خرید بلیط آن اقدام کنید. بدون اغراق می‌توان استادیوم وودافون آرنا یکی از هیجان انگیزترین استادیوم‌های فوتبال در استانبول دانست.

طراحی این استادیوم به شکل یک کاسه انجام شده که دارای دو ردیف صندلی است. بهترین فضا برای تماشای بازی در پشت دروازه‌ها و در طبقات بالایی است. پس اگر ظرفیت خالی در این محدوده‌ها بود حتما آن‌ها را برای تماشای بازی رزرو کنید. از آنجایی که Vodafone Arena به مرکز توریستی استانبول نزدیک است، گردشگران علاقه‌مند به بازی‌های فوتبال خیلی راحت می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. به این صورت که برای رسیدن به ورزشگاه استانبول با مترو ابتدا باید خود را به میدام تکسیم (Taksim) استانبول برسانید. سپس تنها با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به وودافون آرنا بروید. از جمله مزیت‌های این استادیوم موقعیت مکانی عالی آن است که رستوران‌ها و کافه‌های فراوانی در اطراف خود دارد.

 

مهم‌ترین قلعه‌ها، برج‌ها و دژ‌های تاریخی استانبول

آدرس: Vişnezade Mah., Dolmabahçe Cad., 34357 Beşiktaş/Istanbul, Turkey

 

منبع

 

۰۶ اسفند ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران