مکان‌هایی عالی در ایروان برای خرید سوغات

جاذبه‌های گردشگری ایروان
مکان‌هایی عالی در ایروان برای خرید سوغات

اگر به دنبال خرید سوغات در تور ارمنستان هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ایروان، به دنبال صنایع دستی این کشور و کارهایی که مردم آن‌جا با دست می‌سازند بروید. از سرامیک‌های دست‌ساز تا پارچه‌ها و فرش‌هایی که تماما از نخ‌های اورگانیک ساخته شده‌اند، چیزهای بسیاری برای خرید در این شهر وجود دارد به شرط این که بدانید، کجا باید خرید کنید. نوشته امروز ما را دنبال کنید تا جاهایی عالی برای خرید سوغات در ایروان را به شما معرفی نماییم:

 

در سفر به ارمنستان، چه چیزهایی به عنوان سوغات بخریم؟

قبل از این که به فکر کجایی خرید سوغات در ایروان باشید، احتمالا به این فکر می‌کنید که چیزی باید در این شهر به عنوان سوغات خریداری کنید. در زیر بعضی از معروف‌ترین سوغات ارمنستان را برایتان لیست می‌کنیم:

  • فرش و گلیم ارمنی
  • زیورآلات سنتی
  • عروسک‌های دست دوز که با لباس‌های محلی آذین شده‌اند
  • پارچه‌های طرح‌دار سنتی
  • سوجوک که از میوه تهیه می‌شود

 

تشیر استریت شاپینگ بازار محبوب ایروان

مکان‌هایی برای خرید سوغات کلاسیک ارمنستان

در جاهای زیادی از ایروان می‌توانید، برای خرید سوغات اقدام کنید، اما بعضی محل‌های خاص هستند که بهترین‌ها را ارائه کرده و از نظر قیمتی نیز مناسب هستند.

بازار ورنیساژ ایروان (Vernissage)

این بازار بزرگ روباز بدون شک از بهترین جاهای ایروان برای خرید سوغات به حساب می‌آید که در آن‌جا، کلی از محصولاتی که در ابتدای نوشته در موردشان صحبت کردیم را پیدا خواهید کرد. این مکان جزو بهترین بازارهای محلی ایروان بوده و در آن‌جا چیزهای زیادی از سوغات، خوراکی و حتی کارهای نقاشی و هنری پیدا می‌کنید. اگر قبلا به تفلیس رفته باشید، احتمالا شباهت‌هایی بین بازار ورنیساژ ایروان و بازار پل خشک این شهر مشاهده خواهید کرد.

 بازار ورنیساژ به  بخش تقسیم شده است که هر کدام در واقع راهرویی بزرگ به شمار می‌رود. در میان مغاز‌ه‌ها و دکه‌های مختلف، محصولات مختلفی پیدا می‌کنید. به غیر از سوغاتی که از آن‌ها حرف زدیم، این بازار برای خرید کتاب، لوازم آنتیک و دست دو و انواع پارچه نیز مناسب است و حتی عکس‌هایی از ارمنستان قدیم را در آن‌جا مشاهده می‌کنید که برای فروش گذاشته شده‌اند. اگر می‌خواهید فرش دستباف ارمنی بخرید، ورنیساژ یکی از بهترین بازارهای سنتی ارمنستان به شمار می‌رود.

آدرس: 1, 3 Buzand St

 

ایمپکت شاپ بای اچ‌دی‌آی‌اف ایروان (Impact Shop by HDIF)

این فروشگاه بزرگ، اولین مرکز فروش محصولات دستی در ایروان است که ارگان HDIF آن را پایه گذاری کرده و بنیاد تجارت منصفانه جهانی نیز آن را تایید کرده است. این مجموعه محصولات مختلفی که همه جزو سوغات ارمنستان به حساب می‌آیند را به فروش رسانده و این محصولات همگی دارای کیفیت عالی و قیمت مناسبی هستند.

چیزهایی که در ایمپکت شاپ می‌بینید، همه توسط هنرمندان و مردم محلی مختلف ارمنی درست شده‌اند و آن‌ها می‌توانند، کارهای خود را بدون واسطه در این محل به فروش برسانند. برای مثال، می‌توانید اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های محلی را در کنار انواع کارهای سرامیک، پارچه، فرش و ... مشاهده کرده و حتی از نوشیدنی‌های معروف ارمنی نیز برای خود چیزی بخرید.

 

لذت خرید از بازار سر پوشیده ایروان

آدرس: Impact Hub, 80 Tigran Mets Avenue

 

اسپیتاک سرامیک ایروان (Spitak Ceramics)

این مجموعه نسبتا بزرگ، در طبقه همکف هتل ویلا دلندا (Hotel Villa Delenda) قرار گرفته است. اسپیتاک سرامیک در واقع یک تولیدی جمع و جور است که در آن‌جا، محصولات سرامیکی با طرح‌ها و نقش‌های مختلف تولید شده و البته خیلی از آن‌ها نیز از گیومری و مدرسه هنر اسپیتاک به ایروان آورده می‌شود.

در این محل می‌توانید محصولات مختلف سرامیکی از پیاله و لیوان تا ست‌های پارچ و لیوان، ماگ و ... خریداری نمایید. در واقع هم از نظر قیمت و هم کیفیت، اسپیتاک سرامیک، بهترین جا برای خرید محصولات سرامیکی است که تماما با دست رنگ می‌شود. اگر در طول روز، در فروشگاه بسته بود، به خدمات هتل بگویید تا یکی در آن‌‌جا را برایتان باز کنند، اما در روزهای پیک سفر، آن‌جا همیشه مملو از جمعیت توریست‌هاست.

آدرس: 10 Yeznik Koghbatsi St

 

فروشگاه سوغات و گالری هنری دالان ایروان (Dalan Souvenir Store & Art Gallery)

خیابان آبوویان -مخصوصا بین میدان‌های آزادی و جمهوری- از جمله جاهای عالی برای خرید سوغات است که چنیدن و چند فروشگاه در این زمینه در خود دارد. اما بزرگ‌ترین و بهتین مجموعه را دالان در خود دارد که در واقع یک پاساژ زیباست که در آن‌جا می‌توانید محصولات مختلف چرمی، پارچه‌های اورگانیک و انواع سوغات دیگر را پیدا کنید.

در کنار این فروشگاه‌های بسیار خوب برای خرید، در ایان پاساژ، یک کافه‌ی روباز و همچنین یک تولیدی کوچک سفالگری هم واقع شده است و اگر از پله‌ها بالا بروید، گالری هنری پیدا می‌نید که محصولات چوبی و نقاشی و چاپ را به نمایش گذاشته و آن‌ها را هم می‌توانید خریداری نمایید. البته فراموش نکنید که در دالان، همه چیز دست دوز نیست و اگر خیلی اصرار به این موضوع دارید، حتما باید با فروشنده این موضوع را هماهنگ کنید.

 

معرفی تفریحات خاص ارمنستان

آدرس: 12 Abovyan St

 

تید مسترز کالکشن ایروان (Tade Masters’ Selection)

این فروشگاه کمی از مرکز شهر دور است و به همین دلیل، از چشم توریست‌ها پنهان مانده اما شک نکنید که یک از بهترین جاها برای خرید سوغات در ایروان به حساب می‌آید.

تید مسترز کالکشن خیلی بزرگ نیست، اما هر چیزی در آن‌جا پیدا می‌کنید. از محصولات چرمی و نقاشی‌های مختلف تا انواع کارهای دستی در زمینه چوب و ... در این مکان به فروش می‌رسد. حتی عروسک‌های دست ساز به سبک سنتی هم با قیمت مناسب در آن‌جا قابل خرید هستند.

آدرس: 8 Moskovyan St

 

مِگِرین کارپت ایروان (Megerian Carpet)

فرش و گلیم همیشه جزو انتخاب‌های برتر برای خرید سوغات در ایروان و کلا در تور ارمنستان هستند و از جمله جاهای محبوب برای خرید این نوع محصولات در ایروان، می‌توان به مِگِریان کارپت اشاره کرد که در طول روز بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر باز بوده و روزهای یکشنبه نیز تعطیل است. این فروشگاه بزرگ، یک کسب و کار قدیمی خانوادگی است که خانواده مگرین آن را به راه انداخته‌‌اند و قدمت آن به سال ۱۹۱۷ میلادی بر می‌گردد. کارهایی که کارگاه فرش بافی این مجموعه ارائه می‌کند، به کشورهای مختلفی صادی می‌شود.

یکی از نکات جالب توجه در مورد مگرین کارپت این است که از طرح‌های کاملا سنتی در محصولات خود استفاده کرده و خیلی از فرش‌ها و گلیم‌هایش نیز با مواد اولیه اورگانیک تولید می‌شوند. البته از جاهای ارزان برای خرید فرش نیست، چون طرح‌های اختصاصی داشته و بخشی از بهایی که پرداخت می‌کنید، مربوط به همین طراحی است.

 

جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

آدرس:  9 Madoyan St

 

توفنکیان آرتیست کارپت ایروان (Tufenkian Artisan Carpets)

اما یک جای دیگر هم برای خرید فرش و گلیم ارمنی با کیفیت به شما معرفی کنیم به نام توفنکیان که تمام طول هفته بین ساعات ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر فعال بوده و از تکنیک‌های سنتی و الیام اورگانیک در محصولاتش استفاده می‌کند. یعنی تمامی فرش‌ها و گلیم‌هایی که از آن‌جا خریداری می‌کنید، کاملا دست ساز هستند و ظاهر آن‌ها نیز مطابق با طرح‌های سنتی است.

بیش از ۵۰۰ طراحی مختلف وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید و اگر مدتی طولانی در ارمنستان باشید، می‌توانید سفارش ساخت طرح‌هایی که موجود نیست را بدهید یا حتی بخواهید که برای شما به کشور مقصد ارسال کنند.

آدرس: 48 Hanrapetutyan St

 

نرنِنی گورمت هاوس ایروان (Nrneni Gourmet House)

در زمینه خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان سه مکان متفاوت به شما معرفی خواهیم کرد که حتما در آن‌جا، چیزهایی عالی برای خرید پیدا می‌کنید. اولین جا نرننی گورمت هاوس بوده که از جمله جاهای بسیار معروف برای خرید خوراکی‌های سنتی ارمنستان با کیفیت بسیار بالا است. محصولات کاملا اورگانیک زیادی پیدا می‌کنید که از برندهای محلی معروف در آن‌جا به فروش می‌رسند.

جدا از خوراکی‌های مرسوم ارمنی، حتما پیشنهاد می‌کنیم که عسل‌های معروف اورگانیکی که در این محل به فروش می‌رسند را تهیه نمایید که از بهترین‌ها در کل ارمنستان به شمار می‌آیند و خود به تنهایی می‌توانند، سوغاتی عالی از سفر باشند.

 

زیباترین نقاط ارمنستان برای بازدید

آدرس: 21 Pushkin St

 

گورمت دورم ایروان (Gourmet Dourme)

شاید این مکان برای خرید یک سوغات سنتی به حساب نیاید، اما مسلما جایی متفاوت برای خرید یک سوغات خاص است. این برند شکلات محلی، از مواد اولیه محلی برای طعم دادن به محصولات خود استفاده کرده و در نهایت، شکلات‌هایی متفاوت و بسیار خوشمزه را درست می‌کند که از دیگر محصولات این چنینی متفاوت هستند.

گورمت دورم برندی ارمنی است کهاز سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده و استفاده از مواد اولیه متفاوت و با کیفیت، باعث پیشرفت سریعش شده است. البته تنها فروشگاه محلی آن‌ها در ایروان، مکانی برای دسترسی به شکلات‌های آن‌ها نیست و بسیاری فروشگاه‌های بزرگ هم محصولات آن‌ها را به فروش می‌رسانند. حتی در فرودگاه ایروان نیز می‌توانید، فروشگاه اختصاصی آن‌ها را برای خرید شکلات‌های خوشمزه‌شان پیدا کنید. یک یدیگر از شعبه‌های معروف و در دسترس گورمت دورم، در مرکز خرید دولما گاردن قرار گرفته است.

 

هزینه اقامت و سفری ارزان به ارمنستان

آدرس: 19 Abovyan St

 

بازار گام ایروان (The GUM Market)

اما بازار شلوغ و همیشه گام نیز بدون شک برای خرید خوراکی‌های محلی ارمنی در ایروان، انتخابی بسیار عالی‌ست. جایی که قیمت‌های مناسب دارند و افراد عادی شهر برای خرید به آن‌جا مراجعه می‌کنند.

میوه‌های خشک، انواع خوراکی‌های خوشمزه محلی، ادویه جات و خیلی چیزهای دیگر را در این بازار پیدا می‌کنید. محصولات تازه‌ای که دست فروش‌ها از باغ‌های اطراف ایروان به این بازار می‌آورند. برای اطلاعات بیشتر درباره این بازار پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله یک روز خوشمزه در بازار گوم ایروان بزنید.

آدرس: 35 Khorenatsi St

 

منبع

 

۱۲ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران