جذاب‌ترین فعالیت‌ها در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
جذاب‌ترین فعالیت‌ها در تفلیس

قطعا تبدیل تفلیس به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا بی‌دلیل نبوده و توریست‌ها در این شهر زیبای گرجی فرصت بازدید از جاذبه‌های متنوع و لذت بردن از تفریحات گوناگون بسیاری را خواهند داشت. به طوری که در این شهر زنده و پر شور و هیجان در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید کاری را برای انجام دادن و لذت بردن از آن پیدا کنید. چنانچه برای اولین بار قصد سفر با تور گرجستان را کرده‌اید بهتر است در خواندن این مقاله ما را همراهی کنید. چرا که لیستی از جذابیت‌ترین کارهایی که باید در تفلیس انجام دهید را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 

گشت و گذار در شهر قدیمی تفلیس

آیا برای اولین بار به تفلیس سفر کرده‌اید و نمی‌دانید که از کجا باید بازدید خود را شروع کنید؟ برای آشنایی اولیه با بافت شهری و تاریخچه این شهر زیبا به شما گشت و گذار در شهر قدیمی تفلیس (Tbilisi Old Town) را پیشنهاد می‌کنیم. شهر قدیم تصویر عالی از تفلیس را به تصویر کشیده و شما فرصت ساعت‌ها پیاده‌روی در پیچ و خم خیابان‌های کوچک با خانه‌های رنگارنگ و قدیمی را خواهید داشت. به طوری که اغلب جاذبه‌های گردشگری تفلیس در این محدوده واقع شده و چشم‌اندازهای زیبایی را از این شهر به نمایش می‌گذارد. کلیساها، حمام‌های گوگردی و قلعه ناریکالا تنها بخشی از مواردی هستند که در این محدودخ فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت.

 

سری به حمام‌های گوگرد تفلیس قدیم بزنید

آبانوتوبانی (Abanotubani) یا همان حمام‌های گوگرد تفلیس (The Sulphur Baths of Old Tbilisi) یکی از مهم‌ترین جاذبه گردشگری تفلیس است که نباید از دست داد! به عنوان نکته جالب بهتر است بدانید که شهر تفلیس در زبان گرجی به معنای چشمه‌های آب گرم است. بنابراین جای تعجبی نخواهد بود که این شهر دارای چشمه‌های گوگرد متعددی برای آبدرمانی باشد. برای استفاده از آب گرم گوگردی حمام‌های متعددی در محدوده شهر قدیمی تفلیس قرار دارند که بیشتر آنها به صورت حمام‌های عمومی با بخش‌های مردانه و زنانه با هزینه ورودی حدود ۵ تا ۱۰ لاری یا اتاق‌های خصوصی با هزینه ۴۰ تا ۹۰ لاری به ازای یک ساعت در اختیار توریست‌ها قرار می‌گیرند. علاقه‌مندان می‌توانند در طول آبدرمانی از خدمات دیگری مثل ماساژ نیز با پرداخت هزینه جداگانه بهره ببرند.

 

بهترین رستوران‌های فضای باز تفلیس

 

بازدید از کلیساهای تاریخی و باشکوه تفلیس

از دیگر کارهایی که باید در تفلیس انجام داد بازدید از کلیساهای تاریخی تفلیس است. چندین کلیسای ارتدکس برای بازدید در سراسر تفلیس وجود دارد که دو مورد از زیباترین آن‌ها کلیسای بتلمی (Betlemi Church) و کلیسای جامع تثلیث مقدس (Holy Trinity Cathedral) هستند. کلیسای بتلمی در شهر قدیم تفلیس قرار داشته و مناظر زیبایی از شهر را به نمایش می‌گذارد. در عوض کلیسای جامع تثلیث مقدس، یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدکس محسوب می‌شود و از نقاط مختلف شهر قابل دیدن است. کلیسای جامع تثلیث نسبتاً تازه ساخت بوده و در سال ۲۰۰۴ برای جشن گرفتن ۱۵۰۰ سال کلیسای ارتدکس گرجستان و تولد دو هزار سال عیسی مسیح ساخته شد.

 

سوار شدن به تله کابین تفلیس

در شهر تفلیس تله کابینی وجود دارد که با استقبال شدید توریست‌ها روبرو است. این تله‌کابین که به سمت قلعه ناریکالا (Narikala Fortress) حرکت می‌کند، در طول مسیر نیز چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای از تفلیس را به نمایش می‌گذارد. علاقه‌مندان می‌توانند در پارک ریکه تفلیس (Rike Park)، درست روبه‌روی شهر قدیمی در سراسر رودخانه کورا (Kura River) سوار تله‌کابین شوند. قلعه ناریکالا که مقصد این تله‌کابین است برای اولین بار در قرن چهارم پس از میلاد ساخته شد. البته در طول سال‌ها و جنگ‌های تاریخی بخش‌هایی از آن تخریب شده‌اند؛ اما امروزه دو بخش قلعه مستحکم باقی مانده و گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟

 

بازدید از مجسمه مادر جورجیا در تفلیس

یکی از جذاب‌ترین مجسمه‌هایی که در سفر به تفلیس با آن روبرو خواهید شد، مجسمه مادر جورجیا (Mother Georgia Statue) است. این مجسمه باشکوه درست در کنار قلعه ناریکالا قرار داشته و از سال ۱۹۵۸ پذیرای بازدیدکنندگان است. این مجسمه نمونه‌ای عالی از هنر شوروی است که از جنس آلومینیومی به ارتفاع ۲۰ متر ساخته شده و تصویر یک بانوی گرجی که تاجی بر سر داشته و در یک دست فنجان شراب برای استقبال از دوستان و در دست دیگر شمشیر برای دفاع در برابر دشمنان طراحی شده است. این مجسمه نمادی از شهر تفلیس بوده و ترک این شهر بدون بازدید از آن مناسب نخواهد بود.

 

پیاده‌روی بر روی پل صلح تفلیس

دو قسمت قدیمی و مدرن شهر تفلیس توسط یک پل مدرن و خاص به یکدیگر متصل شده‌اند که با نام پل صلح تفلیس (Tbilisi Peace Bridge) شناخته می‌شود. این پل کل منطقه پارک رایک را همچون کمانی در بر گرفته و بر روی رودخانه کورا کشیده شده است. چنانچه در حوالی غروب خورشید به دنبال مکانی برای پیاده‌روی و گشت و گذار در تفلیس بودید توصیه می‌کنیم سری به این پل خاص زده و بر روی آن زیر نورپردازی‌های خیره‌کننده قدم بزنید.

 

گشت و گذار در خیابان روستاولی و میدان لیبرتی

میدان شلوغ لیبرتی (Liberty Square)، مرز بین شهر قدیم و جدید، و همچنین ابتدای خیابان روستاولی در تفلیس (Rustaveli Avenue)، پرترافیک‌ترین خیابان شهر تفلیس، با در بر داشتن ساختمان‌های زیبا از اوایل قرن بیستم، مانند هتل Biltmore، موزه ملی گرجستان و سینما روستاولی مکانی پرجنب و جوش برای بازدید و گشت و گذار توریست‌ها است. به طوری که این محدوده امروزه به یک مکان توریستی محبوب در تفلیس تبدیل شده و نقش ویژه‌ای در خلق لحظات به یادماندنی برای گردشگران دارد.

 

سفر تابستانی جذاب به باتومی

 

تفریحات آبی در دریای تفلیس

هر چند که باتومی به عنوان مقصد گردشگری مورد علاقه گرجستان برای تفریحات آبی شناخته می‌شود، اما تفلیس نیز از این نعمت بی بهره نیست. پس اگر در تفلیس هستید و تمایل به شنا و آفتاب گرفتن دارید توصیه می کنیم مسیر دریای تفلیس (Tbilisi Sea) را در پیش بگیرید. به خصوص در فصل تابستان این منطقه به یک مکان توریستی پرجنب و جوشی تبدیل می‌شود.

 

بازدید از مسجد جمعه تفلیس

هر چند که گرجستان به عنوان یک کشور مسیحی شناخته می‌شود و اغلب جاذبه‌های آن را کلیساهای باشکوه تشکیل می‌دهند اما در این میان ساختمان قدیمی مسجد جمعه تفلیس (Jumah Mosque) بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند. نکته مهم اینکه این بنا، تنها مسجدی در جهان است که در آن مسلمانان سنی و شیعه در کنار یکدیگر نماز می‌خوانند. این مسجد اولین بار در قرن هجدهم و در زمان عثمانیان ساخته شد و اما تا به امروز سه بار مورد بازسازی واقع شده است. این مسجد در اصل یک مسجد اهل سنت بود و شیعیان تفلیس در جای دیگری عبادت می کردند. اما در سال ۱۹۵۱، مسجد شیعیان برای ساختن پل تخریب شد و جامعه جایی برای نماز خواندن نداشت. در نتیجه، سنی‌های تفلیس تصمیم گرفتند مسجد جمعه را به روی شیعیان نیز بگشایند و اکنون، این دو جامعه در کنار هم نماز می‌خوانند.

 

رستوران‌گردی در تفلیس

از دیگر کارهای بسیار محبوبی که گردشگران دوست دارند در تور گرجستان انجام دهند رستوران‌گردی است. تفلیس رستوران‌های متنوع بسیاری را دارد که خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرجستان را سرو می‌کنند. بنابراین اگر دوست دارید تا در طول سفر خود طعم لذیذ این غذاهای گرجی را بچشید توصیه می‌کنیم حتما در وعده‌های غذایی خود سری به رستوران‌های سنتی تفلیس بزنید. همچنین می‌توانید در حین گشت و گذار شهری از غرفه‌های کنار خیابان غذاهای خیابانی تفلیس را خریداری کرده و خود را سیر نگه دارید. چرچخلا  (Churchkhela) نوعی تنقلات مقوی و محبوب گرجی است که پیشنهاد می‌کنیم بدون مزه کردن آن به سفر خود در تفلیس خاتمه ندهید. حتی شما می‌توانید این خوراکی خوشمزه را به عنوان سوغاتی برای آشنایان خود تهیه کنید.

 

بهترین کافه‌های تفلیس با فضای باز

 

لذت بردن از تفریحات شبانه تفلیس

تفلیس مقصد گردشگری بسیار مناسب برای همه افراد با هر سلیقه‌ای است. به طوری که اگر بعد از تاریک شدن هوا هنوز هم انرژی کافی برای گشت و گذار در آن را دارید، می‌توانید به لذت بردن از تفریحات شبانه تفلیس بپردازید. این شهر که تا حوالی طلوع آفتاب بیدار است با داشتن کلاب‌های شبانه پر هیاهو و بارهای متنوع با انواع نوشیدنی‌ها هر توریستی را شیفته خود می‌کند. از جمله معروف‌ترین کلاب‌های شبانه تفلیس که در سفر خود می‌توانید سری به آن‌ها زده و با ریتم موسیقی آن‌ها همراه شوید می‌توان به Dive X Fabrika و Bassiani اشاره کرد.

 

تجربه سفرهای یک روزه از تفلیس

مورد بعدی از جذاب‌ترین کارهایی که باید در تفلیس انجام دهید، داشتن یک برنامه‌ریزی برای سفرهای یک روز است. زیرا همان قدر که تفلیس شهری زیبا و مملو از جاذبه‌های گردشگری متنوعی است، شهرها و روستاهای اطراف تفلیس نیز از جذابیت خاص خود برخوردار هستند. یکی از پرطرفدارترین سفرهای یک روزه از تفلیس به مقصد متسختا (Mtskhketa) است که به عنوان پایتخت باستانی گرجستان شناخته می‌شود. این شهر زیبا تنها نیم ساعت با مرکز تفلیس فاصله داشته و طبیعت و کلیساهای تاریخی بسیار زیبا و دیدنی را به نمایش می‌گذارد. از دیگر سفرهای یک روزه از تفلیس می‌توان به شهر گوری (Gori) اشاره کرد. مهم‌‌ترین جاذبه گوری، موزه استالین است. چرا که گوری، زادگاه استالین بوده و تصویری از زندگی او را برای علاقه مندان به تاریخ به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن مکان‌های دیدنی متنوعی دارد که در این سفر می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

 

بهترین هتل‌های باتومی برای اقامتی عاشقانه

 

منبع

۰۹ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران