۱۰ دلیل قانع کننده برای سفر به باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
۱۰ دلیل قانع کننده برای سفر به باتومی

گرجستان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعددی را در خود جای داده است. از طرفی دیگر طبیعت بی‌نظیر این کشور سبب شده تا سالانه گردشگران بسیاری تور گرجستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و در این میان نمی‌توان نقش مردم مهربان و مهمان‌نواز خود را در خصوص این موضوع نادیده گرفت. در این میان غذاهای رنگین و خوشمزه و همچنین بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن نیز به نوبه خود در جذب مسافر به این کشور بی‌تاثیر نبوده‌اند. هر چند که تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان مقصد اول گردشگران در سفر به این کشور است، اما باتومی نیز به دلیل داشتن سواحل زیبا و بی‌نظیر توانسته به قطب گردشگری در این سرزمین تبدیل شود. چنانچه بارها در مورد جذابیت‌های سفر به باتومی شنیده‌، اما هنوز تصمیم قطعی خود را برای همراه شدن با آن نگرفته‌اید این مقاله به شما کمک می‌کند تا با دلایل قانع‌کننده برای سفر به باتومی آشنا شوید.

 

۱. بلوارهای ساحلی باتومی، یکی از طولانی‌ترین بلوارهای جهان

بلوار ساحلی باتومی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی است. این بلوار از سال ۱۹۸۷ افتتاح شده و به عنوان یک منطقه تفریحی در باتومی شناخته می‌شود. البته در این میان نمی‌توان تاریخچه بلوار باتومی را نادیده گرفت که بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ، زندگی شهری و سنت‌های این شهر است. این بلوار شامل یک مسیر پیاده‌روی هفت کیلومتری، تفریح در محدوده ساحلی، کوچه‌های تاریخی، مسیر دوچرخه سواری، فضای سبز با بیش از ۴۰ هزار درخت و بسیاری موارد دیگر جذاب است که هر کدام به نوبه خود در ایجاد لحظات به یاد ماندنی برای شما نقش به سزایی خواهند داشت. این بلوار همچنین دارای خانه‌های ییلاقی، کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، تفریحات و سرگرمی‌های مخصوص سفر به باتومی با کودکان و فواره‌های مختلف رنگارنگ رقصنده است. به عنوان نکته آخر نیز در میان درختان کاشته شده در بلوار باتومی شاهد مجسمه‌های جالب و بناهای معماری متعددی خواهید بود که هر کدام از آن‌ها با جلوه‌ای زیبا و خاص به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

اقامت در بهترین بوتیک هتل‌های باتومی

 

۲. باغ گیاه‌شناسی باتومی، از غنی‌ترین باغ‌های گیاه شناسی جهان

از دیگر دلایل وسوسه کننده برای همراه شدن با تور گرجستان می‌توان به وجود باغ گیاه‌شناسی آن اشاره کرد که به عنوان یکی از غنی‌ترین باغ‌های گیاه شناسی جهان شناخته می‌شود. این باغ گیاهشناسی در منطقه آجارا در گرجستان و در ۹ کیلومتری شهر باتومی، در محل تلاقی رودخانه چاکویستسکالی (Chakvistskali River) و متسوانه کونتشکوی (Mtsvane Kontshkvi)، واقع شده است. این باغ بخش جنوب غربی ساحل دریا به طول حدود ۱ کیلومتر را در بر گرفته که تا ۲۲۰ متر بالاتر از سطح دریا امتداد دارد. بدون اغراق می‌توان گفت که باغ گیاه شناسی باتومی در دنیا مشابهی ندارد؛ به این معنا که در بازدید از آن شاهد گونه‌های گیاهی متنوع از مناطق آب و هوایی مختلف خواهید بود که چشم انداز‌های بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته‌اند. از منحصر به فردترین گونه‌های درختی که در باغ گیاه‌شناسی باتومی می‌توانید ببینید نخل قناری و ساکورای ژاپنی هستند.

 

۳. باتومی سرزمین تفریحگاه‌های زیبای دریایی و کوهستانی

باتومی مکانی است که در آن می‌توانید در آن واحد از مناظر کوهستانی و همچنین چشم‌اندازهای زیبای ساحلی نهایت لذت را ببرید. به خصوص در منطقه آجارا تلفیق بسیار جالبی از دریا و کوه به وجود آمده‌اند که هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کنند. همچنین در این مکان لوکس‌ترین هتل‌های باتومی وجود دارند و گردشگران می‌توانند در صورت تمایل یکی از آن‌ها را با مناظر باشکوه اطراف انتخاب کرده و سفری به یادماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنند.

 

۱۰ کاری که باید در شب در باتومی انجام دهید

 

۴. باتومی مجموعه‌ای زیبا از معماری مدرن و تاریخی

توصیه می‌کنیم که حتما تور گرجستان خود را ابتدا با قدم زدن در خیابان‌های این کشور و بازدید از معماری بناهای تاریخی آن آغاز کنید. همچنین در سفر به باتومی می‌توانید از ساختمان‌های مذهبی بزرگ متعلق به دین‌های مختلف اعم از ارتدوکس، کاتولیک، اسلام و یهودیت بازدید کنید. با توجه به تاریخ باستانی باتومی و به خصوص آجارا، بناهای معماری متفاوتی در آن وجود دارد که هر کدام به نوبه خود از جذابیت زیادی برخوردار هستند. گفته می‌شود در قرن نوزدهم، در دوره‌ای به نام پورتو فرانکو، باتومی توسط معماران اروپایی ساخته شد. البته این به معنای عدم وجود ساختمان‌ها مدرن نبوده و گردشگران در کنار ساختمان‌های قدیمی و تاریخی فرصت بازدید از بناهای جدید با سبک معماری مدرن را نیز خواهند داشت.

 

۵. غذاهای متنوع و نوشیدنی‌های خوشمزه باتومی

قطعا در هر سفری بخش اصلی هزینه‌ و زمان به رستوران‌گردی و خوردن غذاهای مخصوص آن منطقه سپری می‌شود. چنانچه شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که علاقه زیادی به امتحان کردن غذاهای متنوع از فرهنگ‌های مختلف دارید، حتما باید سفر به باتومی را در لیست مقاصد گردشگری محبوب خود قرار دهید. غذاهای آجاری بخشی جدایی ناپذیر از غذاهای سنتی گرجستان است که در سفر به باتومی فرصت خوردن آن ها را خواهید داشت. در کنار این موضوع محصولات لبنی در کوهستان‌های آجارا به بهترین شکل تهیه می‌شوند که در میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. از جمله معروف‌ترین غذاهای آجاری می‌توان به خاچاپوری، انواع شیرینی‌ها و تاریخچه قدیمی فرهنگ شراب‌سازی در آن اشاره کرد. به طوری که این منطقه دارای ۵۰ نوع انگور مختلف بوده که در تاکستان‌های همین محدوده پرورش داده و به بهره‌برداری می‌رسند. در این میان نمی‌توان لذت بودن بهترین رستوران‌های باتومی با غذای دریایی به دلیل موقعیت ساحلی آن نادیده گرفت.

 

۶. تنوع آثار فرهنگی و تاریخی باتومی

باتومی همواره در طول تاریخ  گرجستان نقش فعال و تاثیرگذاری داشته است. به طوری که امروزه وجود بقایای قلعه‌ها، بناهای مذهبی تاریخی و پل‌های قوسی سنگی در قلمرو آجارا گواهی بر این موضوع هستند. یکی از علت‌های این موضوع را می‌توان به موقعیت مکانی باتومی ارتباط داد. از آنجایی که آجارا یک منطقه مرزی در کشور گرجستان بود، دولت‌ها برای ساخت استحکامات و سازه‌های دفاعی احساس نیاز می‌کردند. از این قبیل بناها که امروزه در لیست جاذبه‌های توریستی باتومی قرار گرفته‌اند می‌توان به قلعه‌های گونیو آپساروس (Gonio-Apsaros)، قلعه پترا (Petra) و خیخانی (Khikhani) اشاره کرد.

بعدها نیز با تبدیل شدن باتومی به شهر بندری، ساختمان‌های غنی از لحاظ معماری در آن افزایش یافتند که از جمله این بناها عبارتند از: کلیسای ولادت باکره (Church of the Nativity of the Virgin)، اداره پست باتومی (Batumi Post Office)، ستون‌های بلوار ساحلی، خانه معماران (House of Architects)، تئاتر تابستانی (Summer Theater). چنانچه به بناها و بافت‌های تاریخی علاقه‌مند هستید در سفر به باتومی فرصت رفتن به شهر قدیمی (Old Town) را خواهید داشت که عمدتا با ساختمان‌های دو و سه طبقه قدیمی نمای بسیار زیبایی به آن بخشیده‌اند.

 

تفریحات جذاب باتومی در روزهای سرد و بارانی

 

۷. تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری باتومی

هدف اصلی گردشگران از انتخاب مقصد گردشگری و سفر به آن تنوع بالای جاذبه‌هایی است که در آنجا فرصت بازدید از آن‌ها را خواهند داشت. بنابراین مقصدی که برای سفر انتخاب می‌کنید را باید از تمامی ابعاد بررسی کرده و مناسب‌ترین گزینه را متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید. باتومی به عنوان یکی از مقاصدی که امروزه نام آن در بین گردشگران سرتاسر جهان پیچیده تنوع بالایی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. از تفریحات رمانتیک در باتومی و جاذبه‌های دریایی و ساحلی گرفته تا بناهای تاریخی، تنوع بالای غذایی، طبیعت گردی در باتومی همه و همه مواردی هستند که در سفر به باتومی فرصت لذت بردن از تک تک آن ها را خواهید داشت.

 

۸. طیف گسترده تفریحات باتومی

قطعا یکی از دلایلی که گردشگران را برای سفر به باتومی ترغیب می‌کند، طیف گسترده تفریحات آن است. باتومی مقصدی است که در آن می‌توانید هر تفریحی را متناسب با سن و علاقه خود پیدا کرده و از تک تک لحظات خود لذت ببرید. در میان تمامی این تفریحات پیاده‌روی در کنار ساحل و خیابان‌های شهر، کافه گردی در باتومی، کلاب‌های شبانه باتومی، رستوران‌ گردی و البته تفریحات دریایی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و مسافران باتومی می‌توانند به تفریح در دل طبیعت پرداخته و یا روز خود را در پارک آبی مهیج آن سپری کنند. مهم نیست که در چه فصلی به باتومی سفر می‌کنید؛ چرا که فصل زمستان نیز به اندازه سفر تابستانی به باتومی تفریحات خاص خود را داشته و علاقه‌مندان می‌توانند از اسکی در کوه‌های آجارا در فصل سرد سال لذت ببرند. در هر صورت شما به هیچ وجه در در سفر به باتومی وقت اضافه نداشته و با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید یک خاطره عالی و به یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

 

برترین ماجراجویی ها در باتومی

 

۹. وجود هتل‌های متنوع در باتومی

در سال‌های اخیر هتل‌های متنوعی در باتومی تاسیس شده‌اند که این هتل‌ها سعی دارند تا خدمات باکیفیتی را به مسافران خود ارائه دهند. مهم نیست که چه بودجه‌ای را برای سفر خود اختصاص داده‌اید. چرا که از هتل‌های سه ستاره باتومی گرفته تا هتل‌های فوق لوکس و هتل‌های ساحلی باتومی را برای رزرو و اقامت خود پیدا خواهید کرد. در کنار همه این موارد باتومی با ارائه هتل‌های درمانی نیز توانسته صفحه جدیدی در صنعت گردشگری رو کند. به عنوان مثال هتل کواریاتی در نزدیکی مرز گرجستان و ترکیه و محدوده باتومی قرار دارد که به دلیل خط ساحلی با آب‌های شفاف شناخته شده و مکانی برای درمان بیماری‌های قلبی، عروقی و سیستم عصبی است. همچنین ساحل شنی آن برای درمان هلیوتراپی، استخوان درد، بیماری مفاصلی و ... مناسب بوده و در بین گردشگران از نقاط مختلف دنیا طرفدار دارد.

 

آشنایی با فضاهای هنری در باتومی

 

۱۰. مناطق زیبا و حفاظت شده با اهمیت جهانی در باتومی

آخرین و البته یکی از مهم‌ترین دلایلی که گردشگران را برای سفر به باتومی ترغیب می‌کند، مناطق زیبا و حفاظت شده با اهمیت جهانی در آن است. در کل چهار منطقه حفاظت شده در آجارا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود جذاب و دیدنی هستند. در زیر به معرفی هر کدام از این مناطق می‌پردازیم:

  • مناطق حفاظت شده کوبولتی (Kobuleti Protected Areas)

اول از همه مناطق حفاظت شده کوبولتی را می‌توان نام برد که تنها ۳۰۰ متر دورتر از ساحل قرار داشته و می‌توانید بکرترین مناطق باتومی را در آنجا پیدا کنید.

  • مناطق حفاظت شده کینتریشی (Kintrishi Protected Areas)

مورد بعدی مناطق حفاظت شده کینتریشی است که با زمین‌های پیچیده و متنوع در منطقه بین کوه‌ها و دره‌ها از زیبایی خاصی برخوردار هستند.

  • پارک ملی متیرالا (Mtirala National Park)

پارک ملی متیرالا با مناظر طبیعی زیبا دارای جنگل‌های انبوهی بوده که در سایه باران‌های مکرر و سطح رطوبت بالا به وجود آمده‌اند.

  • پارک ملی ماچاخلا (Machakhela National Park)

پارک ملی ماچاخلا جنوب غربی گرجستان و شمال شرق ترکیه را به یکدیگر متصل کرده و دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا و دیدنی  است.

 

منبع

۲۴ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران