مهمترین مناطق و محله‌های پاتایا

جاذبه‌های گردشگری پاتایا
مهمترین مناطق و محله‌های پاتایا

پاتایا، یک استراحتگاه ساحلی محبوب در خلیج تایلند است که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک واقع شده و فقط دو ساعت رانندگی با آن فاصله دارد. زندگی شبانه تپنده پاتایا نیز شهرت بالایی داشته، اما در عین حال مقامات محلی در سال‌های اخیر کیفیت سواحل را بهبود بخشیده‌اند تا مقصد مناسب‌تری برای حضور خانواده‌ها باشند.

امروزه صدها هزار مسافر تور پاتایا برای بانجی جامپینگ، چتربازی، کارتینگ، موج سواری، اسکی روی آب، شنا، حمام آفتاب، غواصی، قایق سواری یا سفر به جزایر مجاور به پاتایا کشیده می‌شوند. از طرفی طیف وسیع رستوران‌هایی که غذاهای تازه دریایی سرو می‌کنند و غذاکده‌هایی که خوراکی‌های بین‌المللی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند نیز در این خطه، گردشگران را غافلگیر خواهند کرد. مقاله بهترین رستوران‌های پاتایا اطلاعات ارزشمندی در این رابطه در اختیارتان قرار خواهد داد. خلاصه که این منطقه، سرشار از جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد است. اما اگر مایلید راجع به مناطق مختلف پاتایا و پتانسیل‌های گردشگری این نواحی اطلاعات مفیدی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

 

مناطق و بخش‌های پاتایا

پاتایا، بعنوان یک استراحتگاه بی‌نظیر در سطح جهانی شهرت دارد. این جزیره در ساحل شرقی خلیج سیام (یا همانطور که اکنون تایلند نامیده می‌شود)، در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک واقع شده است. این محدوده امروزه شامل ۳ منطقه اصلی یعنی پاتایای مرکزی، پاتایای جنوبی و تپه پراتومناک است.

در عین حال، پاتایای بزرگ‌تر (یا شهر پاتایا)، مجموعه‌ای از چندین ناحیه ‌و در ۳۰ کیلومتر خط ساحلی امتداد می‌یابد. جالب است بدانید که هنگام خرید یا اجاره ملک در اینجا، احتمالا کلمه "پاتایا" را در آدرس خود پیدا نخواهید کرد. واقعیت این است که شهر پاتایا، یک منطقه اداری مستقل است که مناطق جغرافیایی مانند Naklua، Nongprue و بخش‌هایی از Huay Yai و Nong Pla Lai را شامل می‌شود. بنابراین به احتمال زیاد، این اسامی را در آدرس مشاهده خواهید کرد.

یک خط مهم مرزبندی در این منطقه، بزرگراه اصلی شهر یعنی جاده سوخومویت است که بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و در مسیر خود از بانکوک به سمت جنوب شرقی و استان ترات، از پاتایا نیز می‌گذرد.

در نهایت به لحاظ جغرافیایی، پاتایا را می توان به چهار منطقه متعارف تقسیم کرد: منطقه مرکزی (مرکز تاریخی)، بخش شمالی، بخش جنوبی و بخش شرقی.

 

لوکس‌ترین هتل‌های پاتایا: قسمت اول

پاتایای مرکزی

اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی و ارتباط با طبیعت هستید، این محدوده مناسب شما نیست. شعار اصلی اینجا، حرکت است! جاده ساحلی همراه با خیابان معروف واکینگ استریت (در مجاورت منطقه پاتایا جنوبی)، "مرکز" زندگی شبانه است. چندین مرکز خرید بزرگ و همچنین بارها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های مختلف، سالن‌های ماساژ و سایر تفریحات در پاتایای مرکزی وجود دارند. شاید این منطقه، پرجمعیت‌ترین منطقه پاتایا باشد که حتی تا ساعات اولیه صبح نیز خیابان‌هایش ترافیک دائمی دارند و انبوه مردمان را در حال رفت و آمد مشاهده خواهید کرد.

این منطقه احتمالا بهترین مکان برای ریلکس کردن و استراحت در زیر نور خورشید نیست، زیرا ساحل در این حوالی، نسبتا پر سر و صدا و شلوغ است. با این حال، کمیت و کیفیت سایر جاذبه‌های دیدنی پاتایا که در فاصله چند قدمی از هم قرار دارند، کاملا جایگزین این عیب می‌شوند و این امر به نوبه خود، استفاده از وسایل نقلیه شخصی را برای بازدید از این جاذبه‌ها غیرضروری می‌کند.

در پاتایای مرکزی اکثر ساختمان‌ها قدیمی بوده و ساخت و سازهای مسکونی جدید بسیار اندک هستند. قیمت مسکن نیز بالاست و هتل‌های لوکس بسیاری را می‌توان در این محدوده یافت. با اینحال تعدادی هاستل ارزان قیمت و هتل‌های کوچک با اجاره روزانه ارزان را نیز می‌توانید بیابید.

در نهایت همانطور که تا به حال باید متوجه شده باشید، پاتایای مرکزی مناسب افرادی است که برای تعطیلات پر جنب و جوش به اینجا می‌آیند و می‌خواهند به صورت کوتاه مدت در اینجا اقامت کنند. بعلاوه این منطقه را به مهاجرانی که نیاز به سکونت نزدیک به محل کارشان دارند، توصیه کنیم. با توجه به تقاضای زیاد برای اجاره کوتاه مدت، پاتایای مرکزی برای خرید ملک و سرمایه گذاری ایده‌آل است.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در پاتایا

پاتایای جنوبی

پاتایای جنوبی را می‌توان مشتمل بر قسمت مجاور خط ساحلی (نزدیک جاده پاتایا جنوبی)، قسمت شرقی (نزدیک جاده تپراسیت) و بخشی در مرز پراتومناک (جاده تاپرایا) دانست. بخش ساحلی، جایی که واکینگ استریت و اسکله بالی های واقع شده‌اند، از نظر ویژگی‌های املاک و مستغلات بسیار شبیه پاتایای مرکزی است.

جاده تپراسیت و تمام جنوب پاتایا در مجاورت سوخومویت، منطقه‌ "کار" است و عمدتا تایلندی‌هایی در آن زندگی می‌کنند که محل کارشان نیز در همان حوالی است. هر چند مهاجران زیادی را نیز شامل می‌شود که به طور طولانی مدت، در این منطقه سکونت دارند.

در پاتایای جنوبی فعالیت‌های کمتری برای گردشگران تور تایلند وجود دارد، اما بسیاری از دفاتر و فروشگاه‌های مختلف خرده فروشی را شامل می‌شود و بهترین مکان برای خرید سوغاتی است. از اینرو، محبوب گردشگران تور پاتایا می‌باشد. این منطقه به لحاظ سرمایه گذاری، پتانسیل کمتری نسبت به پاتایای مرکزی دارد. با این حال، برخی از پروژه‌های بزرگ در اینجا در حال برنامه‌ریزی هستند و برایشان آینده روشنی پیش بینی می‌شود.

در مورد جاده‌ای که پاتایای جنوبی و جاده پراتومناک - تاپرایا را شامل می‌شود باید گفت که دورتر بودن از خط ساحلی، مزیتی منحصر به فرد به آن بخشیده و از شلوغی‌های توریستی در آنجا خبری نیست.

می‌توان دید که بافت جمعیت در محدوده تاپرایا، کمی متفاوت است: مجتمع‌های بزرگ و هتل‌های باشکوه چندانی در این حوالی نخواهید یافت و همانطور که اشاره شد، اکثریت آنها در پاتایای مرکزی واقع شده‌اند. ساکنان اصلی تاپرایا، بیشتر ساکنان زمستانی هستند که معمولا صرفا چند ماه از سال را در اینجا سپری می‌کنند.  و در نهایت نوار "ساحلی" پاتایای جنوبی، برای زوج‌های مسن‌تر و خانواده‌های دارای فرزند و همچنین کسانی که می‌خواهند به تفریحات شبانه نزدیک باشند، مطلوب‌تر است. و البته جذابیت سرمایه گذاری در این منطقه بالاست.

 

موزه جذاب بطری‌های شیشه‌ای در پاتایا

پراتومناک

تپه پراتومناک، اغلب بعنوان بورلی هیلز پاتایا شناخته می‌شود. مسافران تور تایلند در این حوالی، با یک تپه و یک معبد بودایی طلایی مواجه خواهند شد. به طور خلاصه، پراتومناک را می‌توان اینگونه توصیف کرد:

سرسبزترین و تمیزترین منطقه پاتایا: با ارتفاع ۱۲۰ متری از سطح دریا، طبیعتی باشکوه و چشم‌اندازهایی پانوراما

دارای زیباترین پارک‌های پاتایا

دارای زیباترین مناظر از شهر و خلیج

دارای سواحل تمیز و آرام

جالب است بدانید پراتومناک، محل سکونت یکی از اعضای خانواده سلطنتی محترم تایلند است. بنابراین این منطقه، محافظت شده و امن‌ترین منطقه پاتایا به شمار می‌آید. از طرفی پراتومناک، یکی از مکان‌های نخبه و گران قیمت پاتایا است. طبق آمار املاک پاتایا، قیمت فروش خانه‌ها در اینجا در بالاترین حد است.

پراتومناک، مکان خلوت‌تر و آرام‌تری نسبت به منطقه پاتایای مرکزی است، با این حال، به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوان، می‌توانید آژانس‌های گردشگری متعددی را در خیابان‌های آن پیدا کنید. و البته پراتومناک، شب هنگام نیز بسیار آرام است، زیرا تمام "جاذبه‌های" شبانه در فاصله‌ای دور از آن قرار دارند.

در حالی که پراتومناک از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک به پاتایای مرکزی و جامتین قرار دارد، هیچ مسیر اصلی حمل و نقل عمومی در پاتایا (اتوبوس‌های بات) در آن وجود ندارد. با این حال، تاکسی‌های موتوری متعددی را در اینجا خواهید یافت که بسیاری از آنها مجهز به تهویه مطبوع هستند.

زیرساخت پراتومناک، به خوبی توسعه یافته است. کافه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های ماساژ و مکان‌های دیگر برای سرگرمی و تفریح در این محدوده شکل گرفته‌اند. البته هیچ مرکز خرید بزرگی در آن وجود ندارد، اما گزینه‌های خرده فروشی بسیاری را در اینجا خواهید یافت.

پراتومناک مکانی محبوب برای تایلندی‌های ثروتمندی است که در اینجا دارای ملک هستند و برای آخر هفته‌ها از بانکوک به پاتایا می‌آیند. بنابراین، در بیشتر استراحتگاه‌ها، استخرها در طول هفته آرام و خالی خواهند بود. پراتومناک برای دسته‌های مختلف گردشگران و بازدیدکنندگان مناسب است و خرید یک آپارتمان کاندو کوچک، سرمایه گذاری خوبی برای اقامت‌های کوتاه‌مدت به شمار می‌آید. گفتنی است آپارتمان‌ها و خانه‌های بزرگ از نظر اجاره، گران بوده و بیشتر برای اجاره بلندمدت شرکتی مناسب هستند.

 

تجربه خریدی متفاوت در بازار شناور پاتایا

مناطق ناکلوا و وانگ آمات

از لحاظ تاریخی، پاتایا به شرح زیر توسعه یافته است: پس از اینکه بخش مرکزی به ساخت و ساز انبوه رسید و در دسترس بودن زمین با کیفیت، کمتر و کمتر شد، تمام ساخت و سازهای جدید مجتمع‌های مدرن به شمال انتقال یافت و سپس با کمبود زمین باکیفیت، این ساخت و ساز به مناطق جنوبی یعنی جامتین و ناجامتین منتقل شد. در واقع، اگر به خط ساحلی نگاه کنیم، خوشه اصلی آسمان‌خراش‌های سفید، دقیقا در شمال پاتایا و در ناکلوا است.

برای دسترسی از منطقه ناکلوا به بخش‌های مرکزی و جنوبی پاتایا، می‌توانید یک ترانسفر با تاکسی داشته باشید و حدود ۱۵-۲۰ دقیقه زمان صرف کنید.

سواحل شمال پاتایا بسیار تمیز بوده و می‌تواند با مناطق دنج نظیر ناجامتین رقابت کند. هیچ مرکز خرید بزرگی در شمال پاتایا وجود ندارد، اما زیرساخت‌های گردشگری نظیر کافه‌ها، اسنک‌بارها، رستوران‌های باکیفیت، فروشگاه‌های سوغاتی و غیره را در اینجا خواهید یافت. با توجه به تراکم هتل‌ها و کاندومینیوم‌های درجه یک، املاک شمال پاتایا گران‌ترین املاک پاتایا محسوب می‌شود.

این محدوده شمالی به دلیل فقدان زندگی شبانه (به ویژه در دورافتاده‌ترین مناطق شمالی)، مورد توجه جوانان نخواهد بود. اما برای زوج‌های دارای فرزند، افراد مسن و هرکسی که به دنبال آرامش و سکوت است، ایده‌آل می‌باشد.

 

پارک آبی هیجان‌انگیز رامایانا در پاتایا

جامتین، ناجامتین

همانطور که قبلا توضیح داده شد، تمرکز بر توسعه بیشتر پاتایا بعنوان یک استراحتگاه، امروزه در مناطق جامتین واقع در جنوب (Na-Jomtien، Ban Amphur و BangSaray) تحقق یافته است.

هرچند توسعه جامتین بعنوان یک استراحتگاه اخیرا آغاز شده، اما بسیار سریع گسترش یافته است. چندی پیش جاده عریض و راحت Jomtien Second Road، برای مطالعه سوخومویت در نزدیکی خط ساحلی افتتاح شد. امروزه شاهد رشد عظیم مجتمع‌های کاندومینیوم با دفاتر فروش، نمایشگاه‌ها و همچنین سایر عناصر زیرساختی در این محدوده هستیم.

در ضمن دولت در حال سرمایه‌گذاری برای ساخت خط آهن پرسرعت است که بانکوک و مناطق جنوبی ساحل شرقی تایلند را به هم متصل می‌کند. در این صورت، یکی از ایستگاه‌های راه آهن در منطقه ناجامتین قرار خواهد داشت.

بعلاوه جامتین با وجود کافه بارها، رستوران‌ها، سالن‌های ماساژ و فروشگاه‌های سوغاتی، شبیه به جاده ساحلی در پاتایای مرکزی است. مراکز خرید بزرگ پاتایا، در اینجا وجود ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید به صورت عمده یک خرید هفتگی داشته باشید، باید به مراکز خرید در بخش مرکزی سوخومویت بروید. و اگر وسیله نقلیه نظیر خودرو یا دوچرخه دارید، کارتان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

ساحل و دریا در اینجا نسبتا تمیز است، بسیار تمیزتر از مرکز پاتایا. برخلاف خط ساحلی در ناکلوا، خط ساحلی جامتین در پاتایا دارای یک خاکریز در امتداد دریا بوده و پر از حرکت و شلوغی است. با اینحال خلوت‌تر و ساکت‌تر از مناطق جنوبی است. درضمن در حالی که در قسمت شمالی پاتایا، همه مجتمع‌های ساحلی دسترسی مستقیم به دریا دارند، اما در جامتین شما باید از طریق جاده به مسیرهای ساحلی دسترسی پیدا کنید.

جالب است بدانید جامتین، منطقه‌ای است که اولین مجتمع‌های مسکونی بزرگ نسل جدید در آن ظاهر شدند و در این محدوده، می‌توانید شاهد برج‌های مدرن و راحت و مناطق تفریحی جذاب با چشم‌اندازهایی دیدنی از طبیعت باشید.

 

تفریح در تم پارک آبی کارتون نتورک آمازون پاتایا

شاید عجیب به نظر برسد، اما هزینه آپارتمان در منطقه دورافتاده ناجامتین بیشتر از جامتین است. این امر به این دلیل است که ناجامتین از نظر توریستی کمتر توسعه یافته، اما مجتمع‌های مستقل آن کیفیتی برتر را به مخاطبان ارائه می‌دهند. در ضمن در ناجامتین برخلاف جامتین، هیچ خاکریز عمومی در امتداد دریا وجود ندارد و هتل‌ها و کاندوهای استراحتگاهی، دسترسی مستقیم به سواحل خصوصی خودشان دارند.

در واقع، ناجامتین امروزه از طرف ثروتمندان تایلندی و خارجی‌های نخبه‌ بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اما از طرفی رستوران‌های کمتری با غذاهای اروپایی و بین‌المللی را در این محدوده خواهید یافت و سالن‌های ماساژ و فروشگاه‌های سوغاتی چندانی وجود ندارد. با این حال طبیعت استوایی واقعی و دریای شفاف، این کمبودها را جبران می‌کنند. این مکان، بدون شک، برای کسانی است که نمی‌توانند شلوغی را تحمل کنند و می‌خواهند حداکثر کیفیت زندگی را خارج از جمعیت گردشگران داشته باشند، ایده‌آل است. در اینجا خانه‌ها و ویلاها، اغلب دارای باغ اختصاصی بوده و از چشم‌اندازهای عالی و حریم شخصی کافی برخوردارند.

بان آمفور، بنگ سارای

ایندو، دورترین مناطق از بخش پاتایای مرکزی هستند. به طور رسمی، آنها حتی در حوزه قضایی شهرداری پاتایا قرار نمی‌گیرند. با این حال، آژانس‌های توریستی و املاک، از قبل آنها را در کاتالوگ خود بعنوان بخشی از پاتایا گنجانده‌اند. اینجا ۲۰ کیلومتر دورتر از مرکز است و این بدان معناست که برای حمل و نقل، به خودروی شخصی و دوچرخه یا موتور نیاز دارید. در ضمن در اینجا، سواحل زیبا و محیط طبیعی جذابی را خواهید یافت.

در حال حاضر در این محدوده، زیرساخت‌های بسیار کمی یافت می‌شوند و امکانات خرید و زندگی شبانه وجود ندارد. غذاهای اروپایی در دسترس هستند، اما تنوع چندانی ندارند. با اینحال رستوران‌های دریایی محلی عالی هستند و در واقع بنگ سارای، یک دهکده ماهیگیری کلاسیک است. اما در عوض همه اینها شما صد در صد آرامش، دنجی، دسترسی به سواحل زیبا و دریا و شانس زندگی در مجتمع مسکونی لوکس و البته گران قیمت را خواهید داشت دارید.

علاوه بر پروژه‌های مجتمع‌های تفریحی، این منطقه در توسعه‌ زیرساخت‌های اجتماعی سرپوشیده بسیار فعال است. اما اکثریت آنها در چند کیلومتری ساحل، در سمت شرقی سوخومویت قرار دارند.

 

جذاب‌ترین و دیدنی ترین جزایر نزدیک به پاتایا

مناطق شرقی

در نهایت سری می‌زنیم به مناطق شرقی پاتایا. این مناطق شامل بزرگراه ۳۶، ناکلوای شرقی، پاتایا شرقی، مابپراچان- پونگ، جامتین شرقی، بخش‌های شرقی بان آمفور و بنگ سارای هستند.

برای اکثر گردشگران و بازدیدکنندگان تور تایلند، قسمت‌های شرقی پاتایا تقریبا ناشناخته هستند. اگر به تازگی وارد پاتایا شده‌اید، احتمالا در ابتدا تصور می‌کنید که این محدوده توسعه نیافته و با پوشش گیاهی وسیعی مواجه خواهید شد. با اینحال اکثر جوامع ثروتمند، در اینجا صاحب املاک خصوصی هستند.

حریم شخصی بالا، استخر خصوصی، آرامش و زیبایی، هدیه بخش شرقی پاتایا به مخاطبانش است. بعلاوه اینجا بسیار مورد توجه علاقمندان به گلف بوده و زمین گلف این نواحی، بسیار مناسب برگزاری مسابقات بین‌المللی گلف می‌باشد. جالب است بدانید حدود ۲۴ باشگاه گلف از باشگاه‌های پاتایا، در ساحل شرقی واقع شده‌اند.

از طرفی دیگر به سختی می‌توان روند رایج قیمت گذاری املاک حومه شرقی را به دست آورد: پراکندگی قیمت‌ها بسیار گسترده است. شما می‌توانید یک خانه یا آپارتمان بسیار ارزان را در جایی نزدیک سوخومویت خریداری یا اجاره کنید، در حالی که قیمت یک پروژه جدید در یک دهکده منحصر به فرد شرقی، بسیار بالاتر خواهد بود.

در ضمن باید بدانید مستاجران بالقوه در اینجا، عمدتا کسانی هستند که می‌خواهند برای مدت طولانی (حداقل ۶ ماه) در تایلند بمانند. با این حال، بازار اجاره‌های کوتاه‌مدت نیز در حال رشد است. اما به طور کلی، خانه‌ها در حومه‌های شرقی نسبت به آپارتمان‌های مسکونی در مرکز شهر پاتایا ارزان‌تر هستند.

 

چهار فستیوال‌ شگفت‌انگیز پاتایا که پیش از سفر باید بشناسید

۱۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران