۹ نمایشگاه هنری که تابستان ۲۰۲۲ در دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
۹ نمایشگاه هنری که تابستان ۲۰۲۲ در دبی

اگر اهل هنر هستید و دوست دارید تا در سفر به نقاط مختلف دنیا، از گالری‌های هنری و موزه‌های مختلف بازدید کنید، مسلما تور دبی انتخابی عالی برای شماست. این شهر چندین گالری همیشگی و نمایشگاه‌های دوره‌ای دارد و هر بار که به آن‌جا سفر کنید، با آثاری جدید مواجه خواهید شد. تابستان امسال، نمایشگاه‌های مختلف هنری در دبی برپا خواهد شد که ۹ مورد از بهترین‌های آن‌ها را جدا کرده و در نوشته‌ی امروز به شما معرفی خواهیم کرد.

 

A Space of Celebration

این نمایشگاه هنری بسیار مهم متعلق به هنرمند معروف روسی تائوس ماخاچوا (Taus Makhacheva) است که پدربزرگ او، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار مشهور رسول گامزاتوف (Rasul Gamzatov) بوده و خودش نیز با کارهای خلاقانه‌ای که ارائه داده‌ است، شهرتی جهانی دارد.

او که متولد مسکو است، کارهای خود را با ترکیبی از نقاشی و قرار دادن اشیا مختلف در فضایی خلوت شکل می‌دهد و در آن‌ها هم می‌توان نگاه نقادانه و هم نوعی شوخی را متوجه شد. اکثر کارهای او برگرفته از فضاهای مختلف در شوروی سابق است، مثل محل تمرین ژیمناست‌ها یا پارکی که گویا در لحظه‌ای خاص متوقف شده است. این گالری هنری مهم تا ۲۳ مرداد ماه امسال در دبی برپا خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم، حتما از این محل بازدید به عمل بیاورید.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌های شبانه در دبی

آدرس: Jameel Arts Centre, Jaddaf Waterfront, Al Jaddaf (روزهای چهارشنبه تا دوشنبه)

 

Daydreams

نمایشگاه Daydreams شامل آثار نقاشی، طراحی و مجسمه سازی فهد بورکی (Fahd Burki) است که با الهام از چیزهای مختلف از جمله معماری‌های خاص، طبیعت و حتی آثار مدرن دیگر به انجام رسیده‌اند. این نمایشگاه نیز در مرکز هنری جمیل برگزار می‌شود و در طول تابستان تا ۱۷ مهرماه درهای آن به روی عموم باز است.

یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه، تنوع آثار به نمایش در آمده در آن است که شامل کارهای فیگوراتیو، انتزاعی و حتی منتخبی از کارهای سفارشی می‌شود. استفاده از سمبل‌های مختلف، به کار گیری اشکال و رنگ‌های متنوع و نقش اساسی خطوط از ویژگی‌های کارهای این هنرمند پاکشتانی است که نمایشگاه‌های مختلفی را در شهرهای مختلف جهان برپا کرده. در مجموع این مکان را به آن‌هایی که علاقه به هنرهای معاصر دارند پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: Jameel Arts Centre, Jaddaf Waterfront, Al Jaddaf (روزهای چهارشنبه تا دوشنبه)

 

Digital Extravaganza

با جدیدترین نمایشگاه "تئاتر هنرهای دیجیتال" در دبی، به آینده سفر کنید و ترکیبی ارزشمند و جذاب از هنرهای معاصر و تکنولوژی روز را ببینید. آثاری به شدت تاثیر گذار و خاص که دیدن آن‌ها به هر کسی پیشنهاد می‌شود. البته Digital Extravaganza نمایشگاه ارزانی نیست و بر خلاف دیگر انتخاب‌های ما در این لیست، ورودی ۱۰۰ درهمی دارد.

در این نمایشگاه خاص و متفاوت، هنرمندانی از سراسر جهان گرد آمده‌اند که برخی از آن‌ها را قبلا در بازار NFT و حتی کارهای منتشر شده برای متاورس دیده‌اید. این نمایشگاه تنها آثار را به شکل سه بعدی به شما نمایش نمی‌دهد بلکه نمایشی از صدا و تصویر است که به صورت فراگیر شما را وارد فضایی که هنرمند خلق کرده وارد می‌کند. از سواری بر روی اسب‌های مغولی در سواحلی منحصر به فرد تا تجربه زندگی پس از مرگ، آثار به نمایش در آمده در Digital Extravaganza بسیار متنوع هستند. این نمایشگاه تا ۱۹ شهریور برپا خواهد بود.

 

دانستنی‌های هتل برج العرب دبی

آدرس: Souk Madinat Jumeirah  (همه روزه)

 

Echoes of Tomorrow

این سومین هنرمند بزرگی است که هتل جمیرا کریک‌ساید (Jumeirah Creekside) میزبان او خواهد بود. ماری ترس مادانی (Marie Theres Madani) نمایشگاه Echoes of Tomorrow را در این هتل جذاب برپا خواهد کرد که شامل نقاشی‌های بزرگ انتزاعی او می‌شود. نقاشی‌هایی که در سال‌های اخیر او را به شهرتی جهانی رسانده‌اند.

نقاشی‌های این هنرمند پس زمینه‌هایی داینامیک هستند که با تغییر رنگ در هر کار، مفهومی متفاوت را می‌سازند. مفهومی که در بر گیرنده حالت ذهنی هنرمند در زمان خلق این آثار است. البته ماری ترس مادانی چند کار قدیمی‌تر خود که از رنگ‌های تیره و بعضا سیاه و سفید در آن‌ها استفاده شده را نیز به این نمایشگاه می‌برد و اگر بخواهید از ۱۵۰۰ تا چند هزار دلار در دبی خرج کنید، می‌توانید یکی از آثار او را از محل همین نمایشگاه خریداری نمایید! نمایشگاه  Echoes of Tomorrow تا اواسط مرداد و به صورت رایگان در دبی برپا خواهد بود.

آدرس: Jumeirah Creekside Hotel, Garhoud (جمعه‌ها)

 

Facial Recognition

فابین فینز (Fabien Fryns) یکی دیگر از نام‌های آشنا در زمینه‌ی آثار پست مردن، نمایشگاه پاپ آپ خود با نام Facial Recognition را در "خیابان آرسرکال" برپا می‌کند. نمایشگاه که در واقع از به تصویر کشیدن آثار هنرمندان مختلف در فضایی خاص شکل می‌گیرد و به این ترتیب، سیر تکامل و تغییر آثار پرتره و همچنین تقابل آن‌ها به سیستم‌های تشخیص چره را به نمایش می‌گذارد.

نگاه نقادانی نمایشگاه Facial Recognition‌ به مسئله سیستم‌های امنیتی و تلفیق آن با نقاشی‌های پرتره، ایده‌ای نوآورانه و بسیار جذاب است و آن حس نبود امنیت و جاسوسی این سیستم‌ها از شما به خوبی در نمایشگاه به تصویر در آمده. این نمایشگاه تا ۲۴ شهریورماه فعال خواهد بود و بازدید از آن برای همه رایگان است.

 

۱۱ فعالیت جذاب در جزیره نخل دبی

آدرس: Alserkal Avenue, Warehouse 17 (همه روزه)

 

Power of Female Art at RED

هتل Radisson RED در دبی دارای یک سالن بزرگ است که خیلی اوقات نمایشگاه‌هایی از هنرمندان زن در آن‌جا برگزار می‌شود. نمایشگاه Power of Female Art آن متعلق به یک هنرمند زن محلی از کشور امارات با نام فاطمه الحمادی است که که ابتدا شهرت خود را به عنوان اولین رهبر گروه گرافیتی در امارات به دست آورد و حالا به عنوان هنرمندی قابل در امارات شناخته می‌شود.

جدا از نقش او در بسیاری از پروژه‌های گرافیتی که رکوردهای مختلفی را در کتاب گینس شکسته، او آثار مهمی از نظر هنری نیز خلف کرده است و حالا این نمایشگاه، همان‌طور که از اسمش پیداست، به هنر زنان اختصاص داشته و او سعی دارد با این کار، زنان و دختران بیشتری را به سمت هنر جذب کند. این نمایشگاه کار خود را در هتل آغاز کرده و هنوز مشخص نیست تا کی، هتل از آثار این هنرمند میزبانی می‌کند.

آدرس: Radisson RED Dubai Silicon Oasis, Dubai Digital Park (همه روزه)

 

Proposals for a Memorial to Partition

یکی دیگر از نمایشگاه‌های مهم تابستانی که در مرکز هنری جمیل برگزار می‌شود و به آثار هنری، نوشته‌ها و طراحی‌هایی اختصاص دارد که برای بناهای یادبود جنوب آسیا ارائه شده بودند.  این نمایشگاه جایی خاص و متفاوت  نسبت به دیگر جاهایی است که در این نشوته از آن‌ها یاد کردیم و همه‌ی آثار آن را نیز منتقد، طراح و مورخ هنری مرتضی گردآوری کرده است. او این پروژه را از سال ۲۰۱۱ کلید زده بود و معتقد بود که این آثار و ابنیه در نهایت به خروج انگلیس از این ناحیه و استقالا مردم جنوب آسیا کمک کرده است.

آثار به نمایش در آمده متنوع بوه و متعلق به هنرمند مختلفی هستند. اما خب این نمایشگاه جایی خاص است و برای هر کسی مناسب نیست. نمایشگاه تا اواسط مرداد ماه برقرار خواهد بود و بازدید از آن نیز رایگان است.

 

عکاسی در ۱۴ مکان اینستاگرامی در دبی

آدرس: Jameel Arts Centre, Jaddaf Waterfront, Al Jaddaf (روزهای چهارشنبه تا دوشنبه)

 

Unseen Flow

این گالری که کارلا چان (Carla Chan) در دبی برپا کرده، نمایشی خارق‌العاده است که به وسیله‌ی عکس‌های او اجرا شده و در مرزهای واقعیت و رویا قدم می‌گذارد. فضای این نمایشگاه به صورت سه بعدی بوده و آثار با پروژکتور بر روی دیوار نقش می‌بندد. اگر چه کارلا چان کارهای بسیار متنوعی دارد، اما نمایشگاه Unseen Flow توسط عکس‌های او که از امارات گرفته شده انجام می‌شود.

البته تصور نکنید Unseen Flow تنها از چند عکس که با پروژکتور به تصور درآمده شکل گرفته است، در این نمایشگاه ترکیبی از نور، صدا، ترکیب بندی و بافت، تجربه‌ای خارق‌العاده و خاص را برای بازدید کنندگان به وجود می‌آرود. کارلا چان هنرمندی جوان متولد ۱۹۸۹ است که در برلین و هنگ کنگ زندگی  و کار می‌کند و به خاطر همین کارهای خلاقانه‌ای که طی سال‌های اخیر ارائه کرده، شهرت زیادی برای خود دست و پا نموده است. نمایشگاه Unseen Flow تا اواسط مرداد ماه در سیتی والک دبی برپا خواهد بود.

آدرس: Galloire, London Street, City Walk (همه روزه)

 

Embryonic Coat

محمد ابراهیم یکی دیگر از هنرمندان معروف محلی است که امسال تابستان در دبی، نمایشگاهی ویژه دارد. او آثار خود را با الهام از خاطرات کودکی خلق کرده و یک فضای رنگارنگ و متفاوت را ایجاد کرده است، فضایی که گویی از ذهن یک کودک به وجود آمده است.

این آثار برگرفته از خاطرات شخصی یا فضایی است که هنرمند در آن رشد کرده و یک ترکیب جالب توجه و متفاوت را به وجود آورده است. این نمایشگاه تا ۱۶ مرداد ماه در دبی برپا خواهد بود.

آدرس: Lawrie Shabibi Unit 21, Alserkal Avenue Al-Quoz (همه روزه)

البته این نمایشگاه‌ها که از آن‌ها یاد کردیم تنها ۹ نمونه از مهم‌ترین‌ها هستند. دبی گالری‌های هنری بسیار زیادی دارد که در جاهای مختلف شهر قرار گرفته‌اند و در آن‌ها، نمایشگاه‌های دوره‌ای متنوعی را مشاهده خواهید کرد. همین مرکز هنری جمیل که بارها در این نوشته از آن‌ سخت گفتیم، بهش‌های مختلفی دارد که برای دوست‌داران هنر، بسیار جذاب خواهد بود.

XVA یکی دیگر از گالری‌های هنری مهم در دبی بوده که از جمله بهترین‌ها در کل خاور میانه به حساب می‌آید. یک مرکز هنرهای معاصر بزرگ و پرطرفدار که کار خود را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده است.

 

هتل‌های جدید دبی در سال ۲۰۲۲

۱۰ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران