گشت و گذاری بهاری در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
گشت و گذاری بهاری در تفلیس

بهار فصل فوق‌العاده‌ای برای سفر به اغلب نقاط دنیاست. زمان سپری شدن زمستان و نو شدن طبیعت، و همچنین زمانی است که فستیوال‌ها و جشن‌های گوناگونی در سراسر دنیا برگزار می‌شود در مورد تور تفلیس هم اوضاع همین است. در واقع بهار در تفلیس زمان شگفت‌انگیزی است که سفری به یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. بهار در تفلیس به معنی جشنواره‌های محلی، فستیوال‌ها و کلی کارهای جذاب فضای است اگر قبلا به این شهر سفر کرده باشید دقیقا می‌دانید ما از چه حرف می‌زنیم. در ماه آوریل، شهر در شاخ و برگ سبز و شکوفه‌های گیلاس سفید و صورتی و گل‌های ماگنولیا پوشیده شده است. بسیاری از بهترین محصولات محلی گرجستان وارد فصل می‌شوند و تاک‌های انگور شروع به میوه دادن می‌کنند. البته همانطور که می‌دانید آب و هوای بهاری غیرقابل پیش بینی است و قطعا مواقعی باران هم می‌بارد. در ادامه می‌توانید راهنمای ما برای سفری بهاری به تور گرجستان را بخوانید.

 

در تفلیس چه زمانی بهار می‌شود؟

گرجستان در نیم‌کره شمالی واقع شده بنابراین بهار در ماه همان سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد رخ می‌دهد. معمولا از نیمه اسفند (اوایل مارس) هوای بهاری کم کم احساس می‌شود. تا اواسط ماه مه، بهار به خوبی بهار شده و دما به طرز محسوسی گرم‌تر و با بارندگی اضافی باعث سبز شدن فضای سبز شهر می‌شود. تفلیس یکی از آن شهرهایی است که در زمستان بسیار سرد و در تابستان به شدت گرم می‌شود. در بهار، می‌توانید از هر دو حالت افراطی اجتناب کنید و از دمای هوای معمولا دلپذیر ۱۱ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد لذت ببرید. شب‌ها کمی سردتر هستند و در ماه مارس به ۲ درجه سانتیگراد و تا ماه می به ۱۱ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابند.

البته در مارس هوا به شدت دمدمی بوده و یک روز باران شدید، روز دیگر بادهای خروشان، بارش برف غیرمنتظره را به همراه دارد و درست زمانی که انتظارش را ندارید، آفتاب می‌شود. همچنین بارندگی به خصوص در اردیبهشت که مرطوب‌ترین ماه سال است اجتناب ناپذیر است. نکته مثبت این است که باران آلودگی و گرد و غبار پاک می‌کند و آسمان روشن و هوای پاکی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

اقامت در گران‌ترین هتل‌های تفلیس

چه چیزهایی برای بهار در تفلیس برداریم؟

یکی از چیزهای ضروری که باید برای سفری بهاری همراهتان به تفلیس ببرید چترهای تاشو است که به راحتی در کیف جا شود تا اگر گرفتار باران شدید خودتان را در امان نگه دارید. اگر در شهر اقامت دارید کفش‌های ضدآب ضروری نیستند، اما اگر قصد دارید در پارک‌های ملی یا کوه های اطراف تفلیس پیاده روی کنید، باید لباس‌هایی که سریع خشک می‌شوند و چکمه‌های ضد آب مناسب نیز به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که آب و هوای سایر نقاط گرجستان به طور قابل توجهی با تفلیس متفاوت است و در کوتایسی، باتومی و به خصوص در مناطق کوهستانی شرایط بسیار متفاوتی خواهید داشت.

در بهار در تفلیس چه بپوشیم؟

در هوای بهاری تفلیس باید جین و ژاکت بپوشید. در طول روز گرم می‌شود، به خصوص اگر در زیر نور خورشید یا مترو هستید، بنابراین توصیه می‌کنیم ترکیبی از چند لایه لباس سبک را بپوشید تا بتوانید دمای مناسب را برای خودتان تنظیم کنید. به عنوان مثال، ممکن است در اواسط تا اواخر بهار در تفلیس شلوار جین، تی شرت، یا دورس سبک به علاوه یک ژاکت جین مناسب باشد. لازم به ذکر است آخرین تلاش‌های زمستانه اوایل فروردین به مدت یکی دو روز رخ می‌دهد که مردم لباس‌های گرم با دستکش می‌پوشند. همیشه برای سفر در این دوره هواشناسی را بررسی کنید.

 

بازدید از نقاط منحصر به فرد گرجستان

مزایا و معایب سفر به گرجستان در بهار

مزایا: در این دوره هوا در یکی از بهترین حالت‌های خود قرار می‌گیرد در حالی که نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد. همچنین قیمت‌های پایین‌تر و در دسترس بودن بیشتر در تورها و هتل‌ها، روییدن گل‌های بهاری، آب و هوای ایده‌آل برای پیاده روی، عید پاک ارتدکس و دیگر جشن‌ها به علاوه شرایط بهتر برای فعالیت‌های فضای باز همگی از مزایای سفر در بهار است.

معایب: برای افرادی که سودای طبیعت‌گردی و فتح ارتفاعات مسکونی را در سر دارند خبر بد این که در این زمان جاده‌های کوهستانی به توشتی و اوشگولی همچنان بسته است. دماها غیرقابل پیش بینی هستند، که لباس پوشیدن را کمی چالش برانگیز می‌کند. ماه مه مرطوب ترین ماه سال در تفلیس است.

حالا که یک ذهنیتی از شرایط آب و هوایی و جو حاکم بر تفلیس در بهار داریم بهتر می‌توان برای انجام کارهای مختلف برنامه ریزی کرد. در ادامه برخی از این بهترین کارها را بررسی می‌کنیم.

شکوفه‌های گیلاس و مگنولیا تفلیس را شکار کنید

بسیار خوب، ساکورای گرجستان ممکن است به فراوانی، زیبایی یا شهرت ساکورای ژاپن نباشد، اما چند باغ واقعا دوست‌داشتنی در اطراف تفلیس وجود دارد که در اواخر مارس شروع به نمایشی دل انگیز از شکوفه‌های خود می‌کنند. اگر نمی‌دانستید که گرجستان حتی باغی از درختان گیلاس و زردآلو دارد، یک سورپرایز خوب در انتظار شماست. پارک ریک در مرکز تفلیس نمونه‌های دوست‌داشتنی در خود دارد و می‌توانید یک باغ ساکورا در داخل باغ گیاه‌شناسی ملی پیدا کنید. در غیر این صورت، شکوفه‌های گیلاس و درختان ماگنولیا در سراسر شهر پراکنده هستند، اغلب در مکان‌هایی که انتظارش را ندارید.

 

تعطیلاتی زمستانی و برفی در گرجستان

در کنار دریاچه استراحت کنید

با اولین بوی هوای گرم، تفلیسی‌ها به سمت یکی از مخازن آب مصنوعی و دریاچه‌های طبیعی در تپه‌های اطراف شهر می روند. دریای تفلیس، دریاچه لاک پشت تفلیس و دریاچه لیسی همگی محبوب هستند و به راحتی از مرکز شهر با استفاده از وسایل نقلیه عمومی قابل دسترسی هستند. همچنین کافه‌ها و بارهای روباز در اطراف دریاچه‌ها از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و در حدود ماه می شروع به سرو غذا و نوشیدنی می‌کنند. اگر به دنبال راهی خوب برای گذراندن یک بعد از ظهر بهاری در تفلیس هستید، مردم محلی این کار را به این ترتیب انجام می‌دهند.

به پیاده روی در باغ گیاه شناسی بروید

یکی از چشمگیرترین فضاهای سبز تفلیس، باغ گیاه شناسی درست در قلب شهر قدیمی واقع شده است. باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان که در کوهپایه‌های پشت قلعه ناریکالا قرار دارد، بیش از ۱۶۰ هکتار وسعت دارد و ۴۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. این باغ اولین بار در سال ۱۸۴۵ تأسیس شد و از نظر اهمیت ملی تنها پس از باغ گیاه شناسی باتومی در رتبه دوم قرار دارد. تعدادی مسیر پیاده روی در داخل باغ وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای کاوش در محوطه و کسب مناظر پانوراما از شهر استفاده کنید. حداقل دو آبشار وجود دارد که می‌توانید در اطراف آن‌ها خنک شوید. اگر از شرق به غرب پیاده روی کنید، از سمت دیگر نزدیک سولولاکی بیرون می‌آیید، جایی که می‌توانید به قدم زدن بهاری خود در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر ادامه دهید.

در کافه‌های رو باز لم بدهید

بهار ممکن است بهترین زمان برای پیاده روی در فضای باز باشد، اما برای نشستن در فضای باز نیز به شدت مناسب است. تفلیس ترکیبی از رستوران‌های زیرزمینی و کافه‌های مدرن‌تر در فضای باز دارد. اولی در زمستان دنج و در تابستان با طراوت و خنک هستند. اما در بهار و پاییز، حتما تمایل دارید تا آنجا که ممکن است از هوای ملس و نسیم خنک لذت ببرید. سوفیا ملناکوا، کافه لیترا و شاوی لومی همگی دارای حیاط‌های زیبایی هستند که می‌توانید در آن‌ها در سایه درختان شکوفه‌دار غذا بخورید یا از نوشیدنی‌های محبوب بنوشید.

 

تماشای رود کورا از روی پل صلح تفلیس

برای پاک‌سازی بهاری به حمام گوگرد بروید

بازدید از حمام گوگرد آبانوتوبانی یکی از کارهای مورد علاقه گردشگران برای انجام در تفلیس است. رفتن به این حمام‌ها به طور سنتی یک فعالیت زمستانی است، آب‌های گرم و سونای بخار واقعا بدن و روح شما را جلا می‌دهد اما رفتن به حمام در بهار، به خصوص در عصرهای خنک به همان اندازه خوب است. حمام‌های تفلیس با حمام های بوداپست، مراکش یا حتی استانبول کاملا متفاوت است اما برخی عناصر مشترک بین آن‌ها وجود دارد. شما می‌توانید اسکراب سنتی کیسه کشی ( همان مالش قوی با یک دستکش با بافت خشن) برای برداشتن پوست مرده در این حمام‌ها تجربه کنید.

عید پاک ارتدکس را در تفلیس جشن بگیرید

کارهای زیادی برای انجام در فصل بهار وجود دارد می توانید در تفلیس انجام دهید که جشن عید پاک ارتدکس یکی از آنهاست. بیش از ۸۵ درصد از مردم گرجستان مسیحی ارتدوکس شرقی هستند، بنابراین عید پاک که یک هفته یا بیشتر بعد از عید پاک کاتولیک رومی است جشن جالبی برای دیدن خواهد بود. جشن‌های عید پاک در روز شنبه به اوج خود می‌رسد و مهم‌ترین عید (به نام لیتونیوبا) در شنبه شب برگزار می شود. اگر می‌خواهید در بزرگ‌ترین گردهمایی شهر شرکت کنید، به کلیسای جامع غول‌پیکر سامبا بروید تا به هزاران عبادت‌کننده دیگر بپیوندید. توجه داشته باشید که عید پاک یک تعطیلات ملی در گرجستان است، بنابراین ممکن است برخی از رستوران‌ها و مغازه‌ها در آخر هفته تعطیل شوند، اما همه مشاغل ضروری در تفلیس باز هستند.

 

هتل ستاره و Castle in Old Town تفلیس

به یک جشنواره بهاری بپیوندید

به غیر از روز استقلال گرجستان و عید پاک، تعدادی رویداد قابل توجه دیگر در تقویم بهاری تفلیس وجود دارد. این‌ها شامل رویدادهای هنری و فرهنگی، و چند جشنواره غذا و نوشندنی می‌شود. تبلیسوبا، جشن برداشت محصول، اواخر سال در پاییز برگزار می‌شود. مهم‌ترین فستیوال‌های تفلیس در بهار جشنواره فولکلور (در اواسط تا اواخر آوریل برگزار می‌شود)، جشنواره نوشیدنی تازه (اوایل ماه می) و نمایشگاه هنر تفلیس (اواسط اردیبهشت) هستند. اگر به فرهنگ علاقه دارید یا فقط فضای جشنواره را دوست دارید، بهتر است زمان بازدید خود از تفلیس را برای فصل بهار تعیین کنید.

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 25 تیر 1401)

نظرات کاربران