سن پترزبورگ شهری در میان ۷ رود

جاذبه‌های گردشگری روسیه
سن پترزبورگ شهری در میان ۷ رود

شهر سن پترزبورگ به عنوان دومین شهر بزرگ روسیه و سردترین شهر پرجمعیت جهان به شمار می‌رود. این شهر که بر روی باتلاقی در دلتای رود نوا واقع شده و رودهای بسیاری از این شهر می‌گذرند، دارای کانال‌های آبی زیبایی است که نزدیک به ۸۰۰۰ پل از رود آنها و رودهای فرعی ساخته شده‌اند. موقعیت جغرافیایی سن پترزبورگ باعث شده است تا در اوایل تابستان تابش آفتاب در ساعت شبانه روز مانع از تاریکی هوا شود. در این فصل هوا یا روشن است یا گرگ و میش. به همین دلیل گردشگران بسیاری در تابستان با تور روسیه به این شهر سفر می‌کنند تا این تفاوت جغرافیایی را در شب‌های سفید ببینند.

 

رود نوا Neva

مهم‌ترین رود سن پترزبورگ که در امتداد سواحل و جزایر دلتای نوا گسترش‌ یافته، رود نواست. این رود با طولی در حدود ۷۴ کیلومتر، یکی از کوتاه‌ترین رودهای اصلی جهان و در عین حال یکی از بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین رودهای اروپا است که دریاچه‌ لادوگا را به دریای بالتیک وصل می‌کند. گردشگران تور سن پترزبورگ هر ساله برای تماشای باز شدن و بالا رفتن پل‌ها از ساحل یا از درون قایق‌های تفریحی، به اینجا سفر می‌کنند. گذراندن لحظاتی خوش و متفاوت بر روی قایق یکی از تجربه‌های دلپذیر در شب‌های ماه ژوئن و جولای به‌حساب می‌آید. چرا که بیشتر جاذبه‌های گردشگری سن‌ پترزبورگ در کنار آب جای گرفته‌اند و به‌راحتی از درون قایق دیده می‌شوند. شما با گشت و گذار بر روی رود باشکوه نوا حال و هوایی بی‌همتا را خواهید داشت. این رود در مرکز شهر قرار دارد و ایستگاه‌های متروی ادمیرالتی اسکایا، اسپورتیونایا، میدان لنین یا پلوشچاد لنینا و کرستوفسکی استروف در نزدیکی آن واقع شده‌اند.

 

۷ مسیر حمل و نقل عمومی برای دیدن سن پترزبورگ

رود اوختا Okhta

رود اوختا بزرگ‌ترین انشعاب رود نوا به حساب می‌آید که تاریخی بسیار غنی در دل آن نهفته است که به زمان قبل از ساخت شهر سن‌ پترزبورگ باز می‌گردد. در دهانه‌ این رود، چندین قلعه و آثار باستانی وجود دارد که به تروآی سن‌پترزبورگ مشهور شده است. شما با بازدید از موزه‌ نینشانز می‌توانید به ۷۰۰ سال از تاریخ پیش از تاسیس شهر پترزبورگ سفر کنید. همچنین با گردش در شهر می‌توانید ۴۵ پلی که در قرن بیستم بر روی انشعاب‌های مختلف اوختا ساخته شده‌اند را ببینید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به رود اوختا در این شهر ایستگاه لادیژنسکایا است که می‌توانید به کنار رود رفته و ساعاتی را به تماشای آن و مردمی که در حاشیه آن در حال قدم زدن هستند بپردازید.

رود کارپوکا Karpovka

رود کارپوکا در سال‌های تاسیس شهر سن پترزبورگ با نامی که از یک کلمه فنلاندی با تلفظ کورپیوکی Korpiyoki به معنی رودی در جنگل گرفته شده است. در امتداد این رود، دیدنی‌های بسیاری از جمله صومعه سنت جان ریلا و باغ گیاه‌شناسی سن‌ پترزبورگ واقع شده که جذابیت بیشتری به این منطقه می‌بخشد. علاوه بر این رود کارپوکا جزایر پتروگرادسکی و آپتکارسکی را نیز از یکدیگر جدا می‌کند. از روی این رود هفت پل می‌گذرد که آپتکارسکی و سیلیناز قدیمی‌ترین آن‌ها هستند. متروی پتروگرادسکایا نیز نزدیک‌ترین ایستگاه برای تماشا و پیاده‌روی در کنار این رود است.

 

۶ کاری که در سن پترزبورگ نباید انجام بدهید

رود سیاه

در قرن نوزدهم، رود سیاه در سن پترزبورگ بسیار سرسبز و زیبا بود. اکنون نیز امتداد این رود علفزارهای رویایی دارد که گردشگران زیادی را در تور روسیه مجذوب خود می‌کند. در روسیه، رود سیاه به رودهایی گفته می‌شود که در میان باتلاق‌ها جاری هستند و رودخانه سیاه، چرنایا در زبان روسی جایی است که در سال ۱۸۳۷ شاهد دوئلی میان پوشکین و یک افسر فرانسوی بود. به همین دلیل در سال ۱۸۸۷ تندیسی از پوشکین در این منطقه قرار داده شد تا یاد این شاعر زنده بماند. سال‌ها بعد، مجسمه او با ستون هرمی گرانیتی تزیین شده از نقش برجسته‌ برنزی از پوشکین تعویض شد. رود سیاه از پشت دانشکده‌ دریایی کوزنستوف می‌گذرد که با سبک نئوکلاسیک استالینیستی ساخته شده است. برای تماشای جاذبه‌های اطراف رود سیاه، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، چرنایا رچکا می‌باشد.

رود فونتانکا Fontanka

رود فونتانکا با طولی در حدود ۷ کیلومتر در خاکریز دلتای نوا ادامه می‌یابد. این رود تا نیمه‌ قرن هجدهم، مرز جنوبی سن‌ پترزبورگ را تشکیل می‌داد. به همین دلیل تعدادی از بناهای تاریخی و فرهنگی این شهر در اطراف فونتانکا بنا شده‌اند. اولین ساختمانی که در سواحل فونتانکا بنا شد، کاخ تابستانی پترکبیر بود. علاوه بر این قلعه‌ میخایلوسکی در میان سال‌های ۱۷۹۷ تا ۱۸۰۰به دستور تزار پاول اول با حفر خندقی در سه طرف آن توسط وینچنزو برانا ساخته شد. در قرن نوزدهم، چندین کاخ مجلل همچون کاخ شووالوف و شرمتوف متعلق به آنا اخماتووا شاعر روسی، در نزدیکی تقاطع رود فونتانکا و خیابان نوسکی پراسپکت بنا شدند که با پیاده شدن در ایستگاه متروی گوستینی دوور، داستایووسکایا، سادووایا، پوشکینسکایا و انستیتوی تکنولوژیچسکی می‌توانید از هر کدام از جاذبه‌های نزدیک به رود فونتانکا به راحتی دیدن کنید. همچنین از میان زیباترین پل‌های ساخته شده بر روی این رود می‌توان به پل آنیچکوف با مجسمه‌های مشهور رام کنندگان اسب اثر پیتر وان کلود و پل مصری با مجسمه‌های ابوالهول اشاره کرد.

 

بهترین هاستل‌های سن پترزبورگ

رود اسمولنکا Smolenka

رود اسمولنکا میان دو جزیره‌ واسیلیوسکی و دسمبریستز قرار گرفته است. اسمولنکا به خلیج فنلاند می‌ریزد. در سواحل این رود کارخانه‌های بسیاری وجود دارد که این رود را علاوه بر شهرت آن به این خاطر، به گورستان اسمولنسکو نیز می‌شناسند. این گورستان در دو طرف رودخانه قرار دارد و به چندین قسمت ارتودکس‌ها، ارمنی‌ها و لوتران‌ها تقسیم می‌شود. از ساختمان‌های دیدنی کرانه‌ رود اسمولنکا می‌توان به کلوپ کارگری کارخانه‌ی کوزیتسکیکه به سبک زیبای نئوکلاسیک استالینیستی ساخته شده، هاستل کارگران کارخانه‌ی ‌ریشل به سبکآرت نووو همچنین کلیسای ارمنی رستاخیز مقدس که قدمت آن به سال ۱۷۹۷ باز می‌گردد، اشاره کرد. از پل‌های زیبا و قدیمی روی این رود، پل اورالسکی که ستون‌های گرانیتی آن با قایق‌های طلایی ‌رنگ تزیین شده‌ بسیار دیدنی است. ایستگاه پریمورسکایا نیز نزدیک‌ترین مترو به این رود محسوب می‌شود.

رود مویکا Moyka

اولین مرز پترزبورگ در قرن هجدهم، رود کوچک و پر پیچ ‌و خمی است که مویکا نام دارد. برای ساخت بنای باغ تابستانی مسیر این رود به سمت رود فونتانکا تغییر کرد و برای اتصال این رود به رود نوا، کانال سوان ایجاد شد. در نهایت جزیره‌ای مصنوعی در میان فونتانکا، مویکا، کانال سوان و نوا پدید آمد که امروزه جزیره‌ باغ تابستانی نام گرفته است و جاذبه‌ای برای گردشگرانی است که از این منطقه دیدن می‌کنند. از دیگر جذابیت‌های پیرامون این رود، کلیسای سنت ایزاک است که توسط معمار فرانسوی آگوست مونتفرند ساخته شده و از بناهای محبوب این سرزمین محسوب می‌شود. عریض‌ترین پل پترزبورگ به نام پل آبی یا بلو بریج ، با پهنای ۹۷ متر نیز در نزدیکی میدان سنت ایزاک قرار دارد. رود مویکا از مرکز شهر می‌گذرد و ایستگاه‌های متروی گوستینی دوور یا نوسکی، سنایا پلوسچاد، سادووایا و ادمیرالتیسکایا نیز در نزدیکی آن قرار دارند.

 

گردش در کاخ‌های سن پترزبورگ

۲۴ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران