کلیساهای روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
کلیساهای روسیه

روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پهناورترین کشورهای دنیا باید در فهرست مقاصد دیدنی هر توریستی باشد! این کشور سردسیر و زیبا آنقدر جذابیت‌های متنوعی دارد که تقریبا همه از گردش در آن لذت می‌برند. حتی اگر طرفدار سرما نیستید فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای گشت و گذار در این کشور است. یکی از جاذبه‌های اصلی در روسیه که همه آن‌ها را می‌شناسند کلیساهای منحصر به فرد این کشور است. در اینجا می‌خواهیم به بررسی زیباترین کلیساهای روسیه بپردازیم.

 

زیباترین کلیساهای روسیه

تور روسیه شامل تفریحات متنوع، جاهای دیدنی رویایی و بازدید از انواع موزه‌ها و کلیساهای تاریخی و گالری‌های هنری می‌شود. یکی از چیزهایی که در عکس‌های روسیه می‌بینیم کلیساهای گنبد پیازی رنگی است که با کلیساهای رایج کاتولیک بسیار متفاوت هستند و ردی از جادو و افسانه در آن‌ها دیده می‌شود. آنچه در بین کلیساهای اروپایی کاتولیک می‌بینیم دیوارهای بلند سنگی و پنجره‌های متعدد است درحالی که کلیساهای پروتستان روسیه رنگی، با گنبدهای متعدد افسانه‌ای است. در این مقاله به برجسته‌ترین کلیساهای روسیه می‌پردازیم.  شما می‌توانید در سراسر روسیه بچرخید و عجیب‌ترین و خیره کننده‌ترین کلیساها و عبادتگاه‌ها را بازدید کنید.

 

سنت پترزبورگ، کلیسای جامع اسمولنی

کلیسای اسمولنی یکی از زیباترین کلیساهای سن پترزبورگ و از خیره کننده‌ترین معماری‌های کل شهر است که به مناسبت سفر ملکه الیزابت به این شهر ساخته شد. این کلیسا نیز همچون بسیاری از بناهای برجسته شهر توسط معمار زبر دست ایتالیایی فرانچسکو بارتولومئو راسترلی ساخته شد. صفر تا صد اتمام کار این پروژه حدود ۱ قرن به طول انجامید اما به نظر می‌رسد در نهایت ارزش این همه سال صبوری را داشته است. در ادامه واسیلی استاسوف با تغییر سبک معماری باروک و اضافه کردن یک فضای داخلی نئوکلاسیک از این بنا چیزی مثل شاهکار واقعی را به یادگار گذاشت. این کلیسا از مهم‌ترین کلیساهای روسیه و از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های این کشور محسوب می‌شود.

آدرس: 1 Ploshchad' Rastrelli, Tsentralnyy rayon Sankt-Peterburg, 191124, Russia

 

کیژی، کلیسای چوبی ترنسفیگوریشن

حتی با وجود این که این شاهکار چوبی قرن هجدهمی در جزیره کوچک کیژی واقع شده، هنوز هم گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این سازه ۳۷ متری تمام از چوب ساخته شده و همچون گوهری ارزشمند در دریاچه یونگا خودنمایی می‌کند. این کلیسا آنقدر چشمگیر و منحصر به فرد است که می‌توان آن را زیباترین کلیسای روسیه هم نامید. طبق افسانه‌های محلی، نجاری به نام نستور کلیسا را با یک تبر و بدون استفاده از میخ بنا کرد و پس از پایان کار ساخت، تبر را به دریاچه یونگا انداخت تا مطمئن شود هیچ کسی هرگز دست آفریده او را از بین نخواهد برد.

 

بازدید از کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ

آدرس: Остров Кижи, Республика Карелия, 186318, Russia

 

کرونستاد، کلیسای جامع دریایی سنت نیکلاس

کلیسای جامع دریایی کرونستاد که در شهر کوچک جزیره‌ای کرونستاد ۳۰ کیلومتری سن پترزبورگ واقع شده، در سال ۱۹۱۳ به عنوان کلیسای اصلی نیروی دریایی روسیه ساخته شد که از قضا به عنوان یکی از برترین کلیساهای روسیه مورد توجه قرار گرفت. این کلیسای جامع توسط استاد مشهور واسیلی کوسیاکف طراحی شده و گنجایش پذیرش ۵۰۰۰ عبادت کننده را در خود دارد. این کلیسای جامع بی‌نظیر که توسط برادر کوچک‌تر کوسیاکف جورج ساخته شده مجهز به ۵ هزار لامپ و سیستم گرمایش مرکزی بود اما متاسفانه تنها ۱۶ سال پس از فعالیت توسط مقامات شوروی سابق بسته شد و تبدیل به سالن سینما و سپس موزه شد. در نهایت این کلیسا در دهه ۱۹۹۰ به عنوان کلیسای ارتدکس روسیه فعالیت مذهبی خود را آغاز کرد و همچنین تحت مرمت‌های گسترده‌ای قرار گرفت.

 

آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم روسیه

آدرس: 1 Yakornaya Ploshchad', Sankt-Peterburg, 197762, Russia

 

مسکو، کلیسای سنت باسیل

در بین بیش از هزار کلیسای مسکو، قطعا کلیسای سنت باسیل مسکو از قابل توجه‌ترین و خیره کننده‌ترین کلیساهای روسیه است. این کلیسای جامع که در قلب مسکو واقع شده نه تنها زیباترین کلیسای روسیه است، بلکه یکی از پر کارترین مکان‌های عبادی در کل جهان هم هست. سنت باسیل به دستور ایوان مخوف با 11 گنبد رنگی آنباتی و فضایی خیره‌کننده ساخته شد که معماری منحصر به فردش باعث شد تا به ثبت میراث جهانی یونسکو برسد. طبق روایات بعد از انمام ساخت کلیسا ایوان مخوف چشم‌های معمار را از او گرفت تا هرگز دیگر نتواند بنایی چنین زیبا خلق کند.

آدرس: Red Square, Tsentralnyy administrativnyy okrug Moskva, 109012, Russia

 

سن پترزبورگ، کلیسای جامع کازان

کلیسای جامع کازان در سال ۱۸۱۱ ساخته شد تا شبیه کلیسای جامع سنت پیتر در رم باشد. این کلیسای جامع به دلیل نمای شمالی سبک امپراطوری خود با ستون‌هایی با ارتفاع نود و شش، ۱۳ متر که به صورت نیم دایره صف شده‌اند، به شهرت رسیده و بین کلیساهای روسیه توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این کلیسای جامع جدا از اینکه یکی از زیباترین کلیساهای کشور است ، یک نمونه زنده از تاریخ روسیه نیز هست زیرا بسیاری از مراسم‌های عمومی و تظاهرات در میدان جلوی ساختمان برگزار می‌شد.

آدرس: 2 Kazanskaya ploshchad, Tsentralnyy rayon Sankt-Peterburg, 191186, Russia

 

دوبروفسکی، کلیسای دوبرو ویتسیای 

تنها با نیم ساعت ماشین سواری از مسکو می‌توانید به یکی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین کلیساهای روسیه بلکه کل دنیا بروید. این کلیسای باروک اروپایی (The Church of the Sign of the Most Holy Mother of God) با سنگ سفید به سفارش شاهزاده گولیتسین ساخته شده اما متاسفانه اسمی از معماران آن باقی نمانده و در تاریخ به فراموشی سپرده شده است. البته برخی می‌گویند شاهزاده گروهی از معماران ایتالیایی را برای ساخت کلیسا دعوت کرد و نام‌های آن‌ها را مخفی نگه داشت تا کسی هرگز متوجه نشود چه کسی این کلیسای زیبا را ساخته است.

 

حقایق که باید قبل از سفر به کازان بدانید

آدرس: Dubrovitsy, Moskovskaya oblast', 142132, Russia

۱۹ تیر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 18 شهریور 1402)

نظرات کاربران