مسجد الفاروق عمر بن الخطاب دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
مسجد الفاروق عمر بن الخطاب دبی

دبی یکی از شهرهای کشور امارات است این شهر زیبا و رویایی زمانی یک مکان کوچک برای ماهیگیری محسوب می‌شد که امروزه به یک مرکز تجاری و گردشگری تبدیل شده است. این مسجد سالانه میزبان میلیون‌‌ها گردشگر از سراسر دنیا است. شهر دبی با داشتن معماری مدرن، ساختمان‌های لوکس و مراکز خرید مجلل به یکی از شهرهای بندری مهم برای تجارت و گردشگری تبدیل شده است. البته در بین همه جاذبه‌های گردشگری جذاب و پر زرق و برق مساجد و سایر اماکن مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. زیرا مساجد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورهای اسلامی محسوب می‌شوند.

دبی نیز یکی از شهرهای اسلامی بوده که دارای مساجد بسیاری می‌باشد. تمامی این موارد سبب شده تا تور دبی توجه افراد زیادی را در کل دنیا به خود جلب کند. مساجد مشهور دبی علاوه بر اینکه بسیار منحصر به فرد و باشکوه هستند از لحاظ معنوی نیز مکانی مقدس و پر از حس و حال عرفانی است که با ورود به آن می‌توانید اوقاتی ناب و بی‌نظیر را تجربه کنید. مسجد الفاروق عمر بن الخطاب یکی از جذاب‌ترین این مساجد بوده که در بازدید از آن، آنقدر مجذوب زیبایی‌های آن خواهید شد که متوجه گذر زمان نمی‌شوید. در ادامه با مسجد زیبای الفاروق عمر بن الخطاب که یک شاهکار معماری است بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

مسجد الفاروق عمر بن الخطاب

مسجد الفاروق را یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام می‌دانند. این مسجد پس از مسجد شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در ابوظبی و مسجد جامع جمیرا یکی از اولین مساجدی است که درهای خود را به روی غیر مسلمانان باز کرد تا گردشگران با فرهنگ غنی اسلامی بیشتر آشنا شوند. این مسجد پلی برای وصل کردن تمدن عرب با بقیه جهان به حساب می‌آید. البته برای احترام به این مکان مقدس توریست‌ها و گردشگران  برای بازدید از آن باید پوشش مناسب داشته باشند و بانوان نیز باید حجاب خود را رعایت کنند. این مسجد زیبا نماد صلح و همبستگی در دبی شناخته می‌شود.

 

تاریخچه و ویژگی‌های مسجد الفاروق عمر بن الخطاب

نام این مسجد به نام عمر بن الخطاب، یار پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) نامگذاری شده است که پس از ابوبکر خلیفه دوم شد. الفاروق نیز به معنای تشخیص دهنده خوبی از بدی بوده که زمانی لقب عمر بن خطاب بود. این مسجد باشکوه در سال ۱۹۸۴ در دبی ساخته شد و ساختمان آن در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ دو بار به دستور خلف احمد ال هبتور «رئیس امپراطوری تجارت که نام خانوادگی وی را یدک می‌کشد و منافع وی از فروش وسایل نقلیه، مدارس و هتل‌ها گرفته تا مهندسی و انتشارات نشات میگیرد» بازسازی شد و سرانجام در سال ۲۰۱۱ افتتاح گردید.

این مکان می‌تواند بیش از دو هزار نمازگزار را به طور همزمان در خود جای دهد. فضای کلی این مسجد ۸۷۰۰ متر مربع بوده و ساختمان آن ۴۲۰۰ متر مربع است. همچنین دارای ۴ مناره ۶۵ متری و ۲۱ گنبد با اندازه‌های متفاوت می‌باشد که طول گنبد اصلی به ۳٠ متر می‌رسد. از دیگر بناهای این مسجد می‌توان یک کلوب جوانان، سالن سخنرانی، کلاس درس، دفتر مدیریت، کتابخانه با چهار هزار کتاب مذهبی و یک سالن مطالعه را نام برد.

 

سفر به دبی در طول ماه رمضان

 

معماری مسجد الفاروق عمر بن الخطاب

مسجد الفاروق این شاهکار معماری اسلامی حاصل همکاری ۶۰ معمار داخلی امارات و معماران مراکشی است.  نمای داخلی و بیرونی این مسجد با معماری و هنر اسلامی ساخته و مزین شده و آن را به یک اثر هنری و یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

این مسجد با الهام از سبک‌های داخلی ایرانی و آندلس ساخته شده است. مناره‌ها، گنبدها و شیشه‌های رنگی و نقش‌دار آن که گویی روح معماری و هنر اصیل ایرانی در آن‌ها حبس گشته، بازگو کننده فرهنگ عمیق سلامی است. در این میان کاشی‌های رنگارنگ، سالن سخنرانی و کتیبه‌های فضای داخلی که با دست حکاکی شده‌اند به زیبایی و گیرایی آن افزوده‌اند.

اگر قبلا به تور استانبول سفر کرده و عاشق و شیفته مسجد آبی آن شده‌اید دیدار از مسجد الفاروق را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زیرا معماری آن بسیار به مسجد سلطان احمد شبیه بوده و توانسته زیبایی و ظرافت معماری مساجد عثمانی را به شکلی تماشایی و تحسین برانگیز به تصویر بکشد.

 

لاکچری‌ترین تورهای داخلی دبی

 

۳۰ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران