بازدید از مسجد شیخ زاید؛ گران‌ترین مسجد جهان

جاذبه‌های گردشگری دبی
بازدید از مسجد شیخ زاید؛ گران‌ترین مسجد جهان

مسجد شیخ زاید، یک پدیده معماری در امارات متحده عربی است که در شهر ابوظبی واقع شده است. این مسجد گران‌ترین مسجد جهان است که هزینه ساخت آن بیش‌تر از ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. جالب است بدانید هفت لوستر کریستال که توسط یک شرکت آلمانی ساخته شده‌اند در فضای داخلی این مسجد قرار دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها ۱۲ تن وزن دارد.مسجد شیخ زاید از نظر وسعت هم پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی، بزرگترین مسجد جهان است و می‌تواند به طور همزمان میزبان چهارهزار نمازگزار و گردشگر باشد.

بیش از سه هزار کارگر و ۳۸ شرکت ساختمانی برای ساخت این بنای عظیم دست به دست هم داده‌اند. شاید برای‌تان سوال باشد که چرا به گردشگران ایرانی پیشنهاد کرده‌ایم تا در سفر با تور دبی از این مسجد بازدید کنند. دلایل زیادی برای این پیشنهاد وجود دارد. نخست آنکه این یک پیشنهاد گردشگری برای بازدید از پدیده جادویی معماری است نه یک پیشنهاد مذهبی.  

 

نکاتی برای بازدید از مسجد

 

۱- روزهای بازدید

مسجد شیخ زاید سالانه میزبان گردشگرانی از سراسر جهان است که برای دیدن عظمت این بنا به ابوظبی آمده‌اند. جالب است بدانید برخلاف بسیاری از نقاط دیگر کشور امارات متحده عربی، بازدید از این مسجد کاملا رایگان است و برای ورود به آن نیازی به تهیه بلیط ندارید.بازدید عمومی از مسجد شیخ زاید، در تمام روزهای هفته به جز جمعه، از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب امکان‌پذیر است اما از آن‌جایی که نماز جمعه، در این محل برگزار می‌شود، گردشگران پس از ساعت ۱۶:۳۰ می‌توانند به این مسجد بیایند.

 

مشهورترین مساجد دبی که باید از آن‌ها بازدید کنید

 

 

مسجد شیخ زاید

 

 

به خاطر داشته باشید که یک استثناء هم وجود دارد. اگر ماه رمضان را برای سفر به کشور امارات انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که ساعات بازدید در این ماه، از ساعت ۹ صبح تا ۲ نیمه شب ادامه پیدا می‌کند و این یعنی می‌توانید عظمت این مسجد در نیمه‌شب را هم ببینید. البته در ماه رمضان، درهای مسجد شیخ زاید در روز جمعه به روی گردشگران بسته است.

 

 

۲- بهترین ساعت بازدید در شبانه‌روز

شکوه و عظمت این مسجد در هنگام غروب، شبیه به تصاویری است که در فیلم‌ها دیه‌اید. مناره‌های سفید در برابر آسمانی که طیفی از رنگ‌ها را به خود گرفته است؛ از آبی تیره گرفته تا بنفش و صورتی روشن. در این زمان خواندن دعا آغاز می‌شود و چراغ‌های مسجد یکی پس از دیگری روشن می‌شوند و شما را به دل شب می‌سپارند.

 

 

مسجد شیخ زاید

 

 

زمان مورد نیاز: مسجد شیخ زاید، یک مجموعه بی‌نظیر برای مشاهده ترکیب معماری نوین با معماری سنتی شرقی است، پس باید وقت کافی به آن اختصاص دهید. حداقل زمان پیشنهادی برای بازدید از تمام بخش‌های این مسجد، سه ساعت است.

 

 

۳- پوشش گردشگران

برخلاف بسیاری از مساجد و مکان‌های مقدس کشور ایران، که استفاده از چادر برای خانم‌ها اجباری است، در این مسجد الزامی برای استفاده از چادر وجود ندارد اما از گردشگران انتظار دارند که به مسجد احترام بگذارند. این یعنی پوشیدن لباس‌های بلند (شلوار یا دامن) و استفاده از روسری برای خانم‌ها الزامی است. مردان هم نمی‌توانند با پوشش ساحلی هم‌چون شلوارک از این مسجد بازدید کنند.

 

۷ فعالیت منحصر به فرد که تنها در دبی می‌توانید تجربه کنید

 

 

مسجد شیخ زاید

 

 

اگر دست خالی به مسجد آمده‌اید، می‌توانید عبایه یا پوشش‌های اسلامی دیگر را به طور رایگان امانت بگیرید. اتاق اجاره لباس در نزدیکی پارکینگ ماشین‌ها قرار دارد.

 

 

۴- فضای استراحت

شاید برای‌تان عجیب باشد اما در نزدیکی دروازه شمالی مسجد شیخ زاید، فضایی کافه‌مانند برای نمازگزاران و گردشگران در نظر گرفته شده است. در این کافه می‌توانید شاهد تلفیق زیبایی سنت عربی و مدرنیته غربی باشید: زنانی با عبایه عربی، چای لاتین می‌نوشند و در انتظار غروب هستند.

 

 

مسجد شیخ زاید

 

 

در این کافه می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها را نوش جان کنید و علاوه بر آن به اینترنت وای‌فای رایگان و پرسرعت دسترسی خواهید داشت.

 

 

۵- بازدید در تابستان

اگر در تابستان با تور ابوظبی به این کشور سفر کرده‌اید، باید خودتان را برای گرمای فضای بیرون آماده کنید. با این حال سالن نماز با تهویه بسیار خوب در انتظارتان است.

 

۸ بنای باشکوه دبی که شهرت جهانی دارند و باید از آنها بازدید کنید

 

 

مسجد شیخ زاید

 

 

عینک آفتابی را فراموش نکنید. در سفر به امارات متحده عربی همه جا به عینک آفتابی نیاز خواهید داشت، فرقی ندارد که از ساحل دوبی لذت می‌برید یا به تور سافاری رفته‌اید. اما نیاز شما به عینک در این مسجد چندبرابر می‌شود چراکه ممکن است چشمان شما از نور خیره‌کننده‌ای که از ساختمان سفید مسجد مشاهده خواهید کرد، خسته شود.

 

۰۲ بهمن ۱۳۹۷

نظرات کاربران