کلیسای سنت جورج در سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
کلیسای سنت جورج در سفر به استانبول

شهر استانبول به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته شده و سالانه میلیون‌ها نفر از سرتاسر دنیا برای گردش با تور استانبول سفر می‌کنند. توریست‌ها می‌توانند در این شهر مدرن و بزرگ هر آنچه که از یک مسافرت انتظار دارند را برآورده کنند. از جمله جاذبه‌های گردشگری استانبول عبارتند از موزه‌های باشکوه مدرن و قدیمی، ساحل و تنگه بسفر، مسجدهای منحصر به فرد باقی مانده از دوران عثمانی، کلیساها و ... . طبق این گفته ما نیز در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا به معرفی یکی از کلیساهای معروف و دیدنی استانبول به نام کلیسای سنت جورج بپردازیم. همراه ما باشید تا با این کلیسای جذاب استانبول بیشتر آشنا شوید.

 

کلیسای سنت جورج استانبول

کلیسای سنت جورج از جمله کلیساهای بزرگ و معروف شهر استانبول به حساب می‌آید. این کلیسا به طور تقریبی در سال‌های ۱۴۵۳ توسط ارتدوکس‌های یونانی تاسیس شده است. اهمیت این کلیسا در بین ارتدوکس‌ها به قدری بالا است که امروزه نیز این گروه از مسیحیان ساکن استانبول برای اجرای برخی از مراسم‌ها و عبادت به آنجا می‌روند. البته این کلیسا علاوه بر قدمتی که دارد از نظر معنوی نیز برای مسیحیان ارتودکس ارزش زیادی دارد. زیرا از سال‌های ۱۶۰۰ کلیسای سنت جورج مرکز رهبری جهانی اسقف ارشد ارتدوکس‌های یونانی بود. پس اگر قصد بازدید از کلیساهای استانبول را دارید حتما رفتن به سمت این کلیسا را نیز در لیست برنامه‌های اصلی خود قرار دهید.

تاریخچه کلیسای سنت جورج استانبول

کلیسای سنت جورج در سال‌های ۱۴۵۳ توسط ارتدوکس‌های یونانی که در شهر استانبول ترکیه اقامت داشتند بنا شد. نام این کلیسا متعلق به یکی از شهیدان مسیحی به نام سنت جورج است. از همان ابتدا این بنای مذهبی اهمیت زیادی پیدا کرد و سالانه شاهد برگزاری مراسم مهم و مختلف مسیحی می‌باشد. این کلیسا در بین بومیان با نام کلیسای پدر سالاری مرد بزرگ نیز می‌شناسند. علت آن نیز اجزای مراسم تدهین سران و بزرگان قبیله در آن بود. البته امروزه به دلیل از بین رفتن زندگی‌های قبیله‌ای اجرای چنین مراسم‌هایی نیز مشاهده نمی‌شود.

 

معرفی کلیسای چورا در استانبول

مسیر دستیابی به کلیسای سنت جورج استانبول

کلیسای سنت جورج استانبول در یکی از محله‌های قدیمی و تاریخی استانبول به نام فنر واقع شده است. علاقه‌مندان به بازدید می‌توانند از طریق آدرس زیر به این کلیسای مهم تاریخی دسترسی پیدا کنند:

Fener Rum Patrikhanesi, Sadrazam Ali Pasa Cadesi, Fener, Istanbul

محله فنر استانبول به دلیل تاریخی بودن همواره مورد توجه توریست‌ها بوده است. به همین دلیل راه‌های ارتباطی بسیاری برای رفتن به آن تعبیه شده است. از جمله اقتصادی‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رفتن به سمت آن استفاده از مترو است. در صورتی که تمایلی به استفاده از مترو ندارید تاکسی بهترین گزینه ممکن برای شما محسوب خواهد شد. اما باید در نظر بگیرید که هزینه تاکسی در استانبول کمی زیاد است. از آنجایی که این کلیسا در دوران عثمانی بنا شده قوانین اسلامی حاکم بر کشور ترکیه در آن تاریخ کاملا در آن رعایت شده است. از جمله این قوانین می‌توان به کوچک بودن وسعت آن اشاره کرد. چرا که در آن دوران بناهای مذهبی غیر اسلامی باید کوچک ساخته می‌شدند. در عوض بناهایی مثل مساجد را با شکوه و عظمت بیشتری بنا می‌کردند.

 

مروری بر تاریخ کلیسای چورا برای مسافران تور استانبول

بازدید از کلیسای سنت جورج استانبول

امروزه درهای کلیسای سنت جورج به روی تمامی علاقه‌مندان به بازدید از آن باز است. به طوری که تمامی افراد می‌توانند در ساعات مجاز به سمت آن رفته و از آن دیدن کنند. ساعات کاری این کلیسا در روزهای یکشنبه از ساعت ۹:۱۵ صبح تا ۱۲:۲۰ ظهر است. در سایر روزهای هفته از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ می‌توان وارد کلیسا شد. نکته مهمی که باید خاطر نشان کرد در نظر گرفتن مقررات سفت و سخت کلیسا است. به طوری که قبل از ورود بازرسی‌های امنیتی شدیدی به منظور کنترل افراد انجام می‌شود. شما در این بازدید به احتمال زیاد شاهد زائران ارتدوکس یونانی و حتی مسیحیان سایر کشورها خواهید بود.  

بعد از اینکه از فضای داخلی کلیسای سنت جورج دیدن کردید می‌توانید به سمت پشت آن رفته و از دفاتر اسقفی و کتابخانه اسقف هم بازدید کنید. این مکان در حقیقت با هدف صومعه ساخته شده بود که اسقف و پاپ کلیسا در آن زندگی می‌کردند. اما امروزه از آن به عنوان کتابخانه و دفتر بهره‌برداری می‌کنند. زیباترین بخش این کلیسا مربوط به فضای داخلی بنا است. زیرا این بخش به صورت خیلی باشکوه‌تری در مقایسه با سایر قسمت‌های کلیسا طراحی و تزیین شده است. همین هزینه‌ها و تزیین‌های مجلل را می‌توان دلیل بر اهمیت بالای آن در بین مسحیان و به خصوص ارتدوکس‌ها نامید.

۱۰ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران