سفر به هند در ماه‌های مختلف سال

جاذبه‌های گردشگری هند
سفر به هند در ماه‌های مختلف سال

وقتی صحبت از کشور پهناوری نظیر هند به میان می‌آید، تصمیم گیری در مورد بهترین زمان سفر دشوار است، زیرا آب و هوا و شرایط اقلیمی در ایالات مختلف این خطه از تنوع بالایی برخوردار است. بعلاوه در سفر با تور هند متوجه خواهید شد که برگزاری انواع جشنواره‌ها در طول سال در فصول مختلف، در این تصمیم گیری نقش بسزایی دارند. ما در این مقاله، به بررسی سفر به هند در ماه‌های مختلف سال خواهیم پرداخت. هر چند که در نهایت بهترین زمان، بستگی به اهداف و علایق شما دارد.

 

شرایط آب و هوایی

بیایید در ابتدا نگاهی بیندازیم به شرایط کلی اقلیمی در هند. واقعیت این است که فصل موسمی یا مرطوب در هند، روی برنامه سفر گردشگران بسیار تاثیر گذار است. این فصل که از پایان ماه مه در سواحل کرالا شروع شده و طی یک ماه و نیم به شمال شرقی کشور کشیده می‌شود، باران‌های منظم و طولانی مدتی را با هوای بسیار شرجی و گرم و رطوبت فراگیر رقم می زند.

سامانه مونسون در مناطق جنگلی شمال غربی و سرزمین‌های دلتای کم ارتفاع بنگال، منجر به جاری شدن سیل می‌شوند و ارتباطات را به شدت مختل می‌کنند. در کوهپایه‌های هیمالیا نیز رانش زمین، یک روند متداول است و کل سیستم‌های دره را برای هفته‌ها قطع می‌کند.

 

معرفی ۵ هاستل در شهرهای مختلف هند

بطور کلی باید گفت که بهترین زمان برای بازدید از اکثر نقاط هند فصل خشک و خنک، یعنی ماه‌های نوامبر و مارس است. دهلی، آگرا، واراناسی، راجستان و مادیا پرادش در این زمان از سال ایده‌آل هستند و دمای هوا در گوا و مرکز هند همچنان مطلوب است. گرمای جنوب نیز کمی به حالت اعتدال در می‌آید، هر چند که در ماه های مه و ژوئن بسیار آزاردهنده می‌شود.‌ پیشنهاد می‌کنیم که ماههای ژانویه تا مارس را در تامیل نادو و کرالا بگذرانید.
از ماه مارس به بعد، هیمالیا برای کوهنوردان قابل دسترسی تر می‌شود. ماه اوت و سپتامبر برای عاشقان پیاده روی بهترین زمان را رقم می‌زند هر چند که سایر مناطق هند، کماکان درگیر بارندگی هستند.

آب و هوای موسمی تا ماه سپتامبر، تا حد زیادی از شمال عقب نشینی می‌کند. اما دو ماه دیگر طول می‌کشد تا ابرها کاملا در جنوب ناپدید شوند. سواحل شرقی آندرا پرادش و تامیل نادو و جنوب کرالا بین اکتبر و دسامبر، دومین دوره بارندگی را تجربه می‌کنند با این حال تا ماه دسامبر، بیشتر شبه قاره از آسمان صاف و دمای نسبتا خنکی برخوردار است. در ادامه به ارائه راهنمای فصلی برای سفر به هند خواهیم پرداخت تا به شما در برنامه‌ریزی بهتر سفرتان با تور هند کمک کنیم.

بازدید از هند از ماه مارس تا مه

با رسیدن به فصل بهار، مرکز شبه قاره دوباره شروع به گرم شدن می‌کند و در اواخر ماه مارس، دماسنج‌ها در بیشتر دشت‌های گنگتی و فلات دکن دمایی بالای ۳۳ درجه سانتیگراد را نشان می‌دهند.
هولی، جشنواره رنگ‌هاست که در ماه مارس برگزار می‌شود. اگر آنقدر خوش شانس باشید که در ایام برگزاری این جشن در هند باشید، فضای شگفت انگیزی از سرگرمی، جشن و پایکوبی و رنگ‌های روشن را تجربه خواهید کرد. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در مقاله جشن هولی، فستیوال رنگ‌ها در هند بیابید.

ماه مارس همچنین، بهترین زمان سال برای بازدید از پارک‌های حیات وحش مرکزی هند نظیر  Ranthambore و Kanha است.
در این زمان، دما در مناطق شمالی کشور به ویژه در دهلی، بین ۳۶ تا ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. در ماه مه نیز در مناطقی مانند گوا و کرالا دچار باران شدید و رطوبت بالا می‌شوند.
اوج دما در ماه مه و اوایل ژوئن است. این بازه زمانی، بهترین وقت برای پناه بردن به ارتفاعات و ایستگاه‌های تپه است که رطوبت جنوب غربی را می‌مکند و در اواخر ژوئن میلیون‌ها هندی گرمازده را خنک می‌کنند.

 

زیباترین مقاصدی که برای سفر به هند می توانید انتخاب کنید

بازدید از هند از ماه ژوئن تا آگوست

تابستان، آغاز فصل موسمی در بیشتر مناطق کشور است. بارش شدید باران در ماه های تابستان بیشتر کشور را فرا می‌گیرد و این امر تردد در برخی مکان‌ها، خصوصا مناطق روستایی را دشوار می‌کند و بیشتر گردشگران داخلی و بین‌المللی به حومه هند پناه می‌برند. اگر در فصل موسمی به هند سفر می‌کنید، لباس‌های ضد آب و کفش‌های مناسب را فراموش نکنید.

در ماه‌های تابستان از مناطق ساحلی کشور اجتناب کنید، زیرا شرایط اقلیمی نامناسب است و اکثر استراحتگاه‌های ساحلی تعطیل هستند. درعوض، به داخل کشور و به حومه تامیل نادو و گوا بروید و از برخی ایستگاه‌های تپه هند بازدید کنید. در شمال هند، ماه‌های جولای و آگوست زمان‌های مناسبی برای بازدید از ایستگاه‌های تپه لداخ هستند. راجستان همچنین، کمتر از سایر مناطق دیگر دچار رطوبت و باران‌های موسمی می‌شود. از طرفی قیمت‌ها در خارج از فصل اوج گردشگری نیز کاهش می‌یابند، بنابراین زمان مناسبی برای چانه زنی و گرفتن تخفیف است.

 

قشنگ‌ترین تپه‌های بمبئی برای پیک‌نیک در سفر

بازدید از هند از ماه سپتامبر تا نوامبر

ماه‌های پاییز برای کسانی که از هند بازدید می‌کنند، سفری نسبتا راحت را رقم می‌زنند. با قطع شدن باران، گردشگران می‌توانند با خیال راحت به گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های اصلی هند بپردازند.
ماه‌های اکتبر و نوامبر زمان‌های مناسبی برای بازدید از دهلی و مثلث طلایی هند هستند، زیرا دمای هوا قابل تحمل‌‌تر می‌‌شود. با این حال  در ماه‌های اکتبر و نوامبر، ممکن است با گردشگران زیادی در مکان‌های محبوب مواجه شوید و این ازدحام در جاهایی نظیر قلعه سرخ در دهلی یا تاج محل می‌تواند دردسر ساز شود.

سپتامبر و اکتبر زمان‌های مناسبی برای بازدید از کرالا هستند، زیرا از آب و هوای مطلوب‌تری همراه با رطوبت کمتر و باد خنک برخوردار است و در پایان این سفر باید گفت که جشن دیوالی‌ در هند، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های این کشور است که در ماه اکتبر یا ابتدای ماه نوامبر برگزار می‌شود و مورد علاقه بسیاری از گردشگران و افراد محلی هند است.

بازدید از هند از دسامبر تا فوریه

در ماه‌های زمستان، بیشترین تضاد را بین آب و هوای شمال و جنوب هند مشاهده خواهید کرد. بعنوان مثال در حالی که دهلی، تحت تاثیر وزش بادهای سرد هیمالیا قرار دارد، دشت‌های تامیل و ساحل کرالا، در معرض آفتاب شدید هستند.

ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه اوج فصل گردشگری برای شهرهای ساحلی مانند گوا به شمار می‌آیند. در این زمان، مناطق ساحلی دارای آب و هوای خشک و دمای مناسب پس از باران های موسمی هستند. در این ماه‌ها همچنین، کسب و کار بیشتر کلوپ‌های شبانه گوا رونق می‌گیرند.
در طول کریسمس و سال نو، گردشگران داخلی و همچنین بازدیدکنندگان بین المللی طرفدار گوا هستند. اگر در دسامبر و ژانویه قصد سفر به اینجا را دارید، توصیه می کنیم حمل و نقل و محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید. در همین حال دهلی، در ماه‌های زمستان از نظر شرایط آلودگی هوا در بدترین وضعیت خود به سر می‌برد و شهر پر از دود و ذرات معلق در هواست. بنابراین بهتر است که در زمستان، قید سفر به دهلی را بزنید.

 

در این ۳هتل گوا، سفری رویایی تجربه کنید

۱۲ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 خرداد 1400)

نظرات کاربران