آشنایی با صومعه گغارد ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
آشنایی با صومعه گغارد ایروان

شهر ایروان به عنوان پایتخت اولین کشور مسیحی دنیا صومعه‌ها و کلیساهای بسیار زیبا و دیدنی را در خود جای داده است. به طوری که امروزه بازدید از این صومعه‌ها به یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های گردشگران تور ارمنستان تبدیل شده است. یکی از تاریخی‌ترین صومعه‌های ارمنستان صومعه گغارد نام دارد. این جاذبه گردشگری تاریخی با داشتن سبک معماری منحصر به فرد و چشم‌انداز زیبایی که دارد هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا با هر آنچه که لازم است در مورد این صومعه بدانید آگاه شوید.

 

معرفی صومعه گغارد ایروان

صومعه گغارد با عنوان اولین کلیسای غاری جهان موفق شده تا نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. این بنای تاریخی در فاصله‌ای در حدود ۴۰ کیلومتری شهر ایروان قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند. آنچه باعث تمایز صومعه گغارد از سایر صومعه‌ها شده سبک معماری به خصوص آن است. به طوری که از حفاری صخره‌ها ایجاد شده است. زیبایی و اهمیت بالای این بنا باعث شده تا نام این صومعه در لیست میراث‌های جهانی یونسکو نیز به ثبت برسد. کلمه گغارد در زبان ارمنی به معنای سرنیزه بوده که اشاره به نیزه مقدسی دارد که حضرت عیسی قبل از به صلیب کشیده شدن با آن زخمی شده بود. طبق گفته تاریخ شناسان نیزه مذکور در این کلیسا پنهان شده است.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

 

آشنایی با سبک معماری صومعه گغارد

بیشتر از هر چیزی سبک معماری صومعه گغارد باعث شده تا در بین گردشگران طرفداران زیادی را پیدا کند. این مکان به فرمان یکی از شاهزاده‌های ارمنستان به نام زاکاریان بنا شده است. به طوری که امروزه نیز نماد این خانواده سلطنتی را که به شکل یک شیر است را در بالای یکی از درهای ورودی مشاهده کنید. به غیر از این دو در ورودی دیگر نیز وجود دارند که قدمت آن‌ها به قرن سیزده‌ام می‌رسد. هر یک از این درها دارای یک سری جذابیت‌ها می‌باشد که دیدن آن‌ها توصیه می‌شود.

در بخش بیرونی صومعه گغارد پله‌های سنگی دیده می‌شوند که با بالا رفتن از آن‌ها به یک تپه‌ای خواهید رسید. در بالای این تپه چندین صلیب‌ از جنس سنگ قرار گرفته‌اند. در سمت پشتی کلیسا نیز پله‌هایی به چشم می‌خورند که مسیر اتاق‌های کوچکی هستند که در آ‌نجا واقع شده‌اند. علاوه بر این موارد به محض رسیدن به صومعه گغارد غارهایی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. این غارها در اصل اتاق‌ راهبه‌های صومعه بوده است. زیبایی‌ها و جزئیات این مکان به قدری زیاد است که نمی‌توان تک تک آن‌ها را بیان کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر به ایروان سفر کردید حتما سری به این صومعه تاریخی و منحصر به فرد نیز بزنید.

 

معرفی صومعه‌ها و کلیساهای ارمنستان

تاریخچه صومعه گغارد

طبق شواهد تاریخی گفته می‌شود که صومعه گغارد در قرن ۴ میلادی ساخته شده است. به همین دلیل امروزه عنوان قدیمی‌ترین صومعه غاری را از آن خود کرده است. با اینکه هنوز هم این بنا زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را حفظ کرده است اما در طول تاریخ شاهد جنگ‌ها و حوادث طبیعی بسیاری بود. از جمله این موارد می توان به حمله اعراب به آن در سال ۹۲۳ اشاره کرد. البته ناگفته نماند که تمامی چیزهایی که امروزه در صومعه به چشم می‌خورد همگی در قرن چهارم ساخته نشده است. بلکه به مرور زمان و در طی سال‌ها بخش‌های زیادی به آن اضافه شده است.

 

بهترین رستوران‌های ایروان شهر کلیساهاو صومعه‌ها

مسیر دستیابی به صومعه گغارد

صومعه گغارد در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر ایروان و در شهر کوچکی به نام گوغت واقع شده است. بنابراین علاقه‌مندان به بازدید از این صومعه می‌توانند تاکسی را کرایه کنند و در عرض ۲۰ دقیقه به این مکان برسند. کرایه تقریبی تاکسی از ایروان تا گوغت حدود ۵۰ دلار است. اگر تصمیم به بازدید از صومعه گغارد گرفتید پیشنهاد می‌کنیم تا از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آن از جمله معبد گارنی و صومعه خور ویراپ نیز دیدن کنید. به غیر از تاکسی شما می‌توانید با یکی از تورهای گردشگری ایروان همراه شوید. این تورها بازدید از صومعه گغارد را در لیست برنامه‌های خود دارند و از لحاظ اقتصادی نیز برای گردشگران به صرفه خواهد بود.

خبر خوب اینکه ورود به کلیسا و بازدید از آن رایگان است و نیازی به خرید بلیط ورودی نخواهید داشت. یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از این معبد روزهای آخر هفته است. زیرا در این روزها دستفروش‌های زیادی را برای خرید یادگاری و یا سوغاتی‌های ارمنستان را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر آن می‌توانید در مسیر غذاهای خیابانی لذیذی را خریداری کرده و تست کنید.

۱۲ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 خرداد 1400)

نظرات کاربران