معرفی ۱۰ اسنک خوشمزه در سفر به هند

جاذبه‌های گردشگری هند
معرفی ۱۰ اسنک خوشمزه در سفر به هند

اسنک‌ها همیشه جایگاهی ویژه در فرهنگ غذایی کشورهای مختلف دارند. میان‌وعده‌های خوشمزه و مقوی که مخصوصا در سفر، با توجه به فعالیت‌هایی که هر روز انجام می‌دهید، اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کنند. اگر قصد رفتن به تور هند را دارید، بد نیست نگاهی به لیست اسنک‌های هندی که در این نوشته به شما معرفی می‌کنیم بندازید تا شما نیز در طول سفر، چند موردی از آن‌ها را امتحان نمایید.

دوسا

این پنکیک‌های رول شده‌ی نازک، از معروف‌ترین غذاها در هند به حساب می‌آیند. خمیر این نان‌های خوشمزه از برنج و لوبیای خیس شده استفاده شده و عموما بعد از اماده شدن، قبل از پخت یک شب خوابانده می‌شود. این اسنک خوشمزه طعمی عالی و کمی برشته دارد و به همین دلیل است که بیشتر گردشگران عاشق این غذا هستند. برای پخت آن نیز به جای تنور از تابه و روغن استفاده شده و همچون پنکیک سرخ می‌شود. گفته شده پیشینه‌ی دوسا از جنوب هند و تامیل نادو آمده و قدمت آن به قبل از قرن یکم میلادی می‌رسد.

ساموسا

ساموسا یک جورهایی همان سمبوسه خودمان است. این اسنک از یک نان نازک تهیه می‌شود که داخل آن را از چیزهای مختلفی پر می‌کنند. شما هم می‌توانید از مدل‌هایی که درونش گوشت‌های مختلف استفاده خریداری کنید یا مدل‌های کاملا گیاهی را سفارش دهید. اما همیشه چیزهایی از جمله پیاز داغ و تکه‌های سیب زمینی و البته فلفل قرمز در این غذا وجود دارد. این اسنک خوشمزه قیمت پایینی داشته و در هر جای هند می‌توانید آن را تهیه کنید.

 

معرفی چهار رستوران لوکس دهلی

پانیپوری

پانیپوری یکی از خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌ها و غذاهای خیابانی هند به حساب می‌آید که نه تنها در هند، بلکه در بنگلادش، پاکستان و نپال نیز بسیار محبوب است. هر قطعه از پانیپوری کوچک بوده و از خمیری درست می‌شود که وقتی در روغن سرخ می‌کنید پف کرده و کاملا برشته و ترد می‌شود. درون این نان‌های خوشمزه را ترکیبی از ادویه‌های مخصوص همچون چات ماسالا، سیب زمینی، فلفل قرمز تند و نخود پر می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که در شمال هند این غذا را با نام گولگاپا می‌شناسند اما با این حال اگر اسم پانیپوری را بیاورید، متوجه منظورتان خواهند شد.

وادا پاو

وادا پاو از آن دست ساندویچ‌هایی است که مردم بمبئی عاشقش هستند. ساندویچ‌های خوشمزه‌ای که جان می‌دهد تا در یک بعد از ظهر شلوغ میل کنید. وادا به معنی کوفته‌های سیبز زمینی خوشمزه‌ای بوده که در روغن سرخ می‌شود و پاو نیز به معنی نان رول شده است. این غذای خیابانی قدمت زیادی ندارد و می‌گویند ساخته  یک فروشنده غذای خیابانی در سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۷۰ بوده و از آن پس به سرعت در بمبئی و نهایتا دیگر شهرهای هند محبوب شده است.

آپام

این پنکیک‌های نازک از خمیرهای آبکی متشکل از برنج و شیر نارگیل درست می‌شوند که در ظرف‌های گود برای مدت کوتاهی گرما داده می‌شوند و به خاطر نازکی سریعا می‌پزند. بیشتر اوقات هندی‌ها آپام را برای صبحانه یا حتی در کنار شام میل می‌کنند، با این حال این اسنک خوشمزه به گونه‌ای است که در هر زمان از طول شبانه روز می‌توانید آن را سفارش دهید. جالب این که یک نویسنده‌ی آمریکایی پیشینه‌ی پنکیک‌های معروف آمریکایی را به هند و آپام نسبت داده است. این نکته هم در نظر داشته باشید که عموما آپام را با یک چاشنی تند همچون شیر نارگیل با طعم کاری سرو می‌شود.

 

بهترین شهرهای هند برای خوردن تندترین غذاها!

چات

این نام در واقع نوعی غذای هندی نسبت داده می‌شود که به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. اما به طور کلی این غذا شامل تمامی طعم‌های نمکی، تند، شیرین و ترش است. چات اسم جالبی برای این غذا است چون در زبان هندو می‌شود لیسیدن که در واقع به خاطر شکل غذا است و وقتی شما بعد از خوردن آن مجبورید انگشتان خود را تمیز کنید. این غذا در لقمه‌های کوچک سرو می‌شود و به همین دلیل برای صرف به عنوان اسنک عالی است، با این حال شما می‌توانید مقدار بیشتری از آن را سفارش داده و به عنوان یک غذای کامل میل نمایید.

ماسالا دوسا

 این غذا همانطور که از اسمش پیداست، خیلی شبیه به دوسا است، اما تفاوت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلفت‌تر بودن نتیجه نهایی و همچنین پر کردن نان‌ها از سیب زمینی، پیاز و دانه‌های خردل اشاره کرد. برای سرو غذا نیز عموما چند ماسالا دوسا را در کنار تکه‌های نارگیل و گشنیز خرد شده سرو می‌کنند. به طور کلی دوسا در مدل‌ها و شکل‌های مختلف سرو می‌شود و شما با توجه به ناحیه‌ای که در سفر به هند در نظر می‌گیرد، مدل‌های متفاوتی از آن را می‌توانید امتحان کنید.

چانا ماسالا

چانا ماسالا یکی از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی هندی است که البته غذایی مخصوص در شمال هند نیز محسوب می‌شود. این نخودهای کاری خورده را هم می‌توانید در مقدار کم به عنوان اسنک میل کنید و هم در کنار غذایی دیگر، آن را به عنوان یک وعده اصلی سفارش دهید. مردم هند اینقدر این غذا را دوست دارند که حتی می‌بینید به عنوان صبحانه نیز آن را میل می‌کنند. نکته‌ی دیگر در مورد چانا ماسالا شیوه‌ی پخت آن در کشورهای مختلف است به گونه‌ای که ترکیب نخود با گیاهان و مقدار کاری مصرف شده برایش، در کشورهایی همچون پاکستان متفاوت از چیزی است که در هند می‌بینید.

پاکورا

این غذای خوشمزه‌ی گیاهی، یکی دیگر از اسنک‌های بسیار محبوب است که عموما از ترکیب گل کلم و بادمجان است که در روغن بسیار داغ سرخ می‌شود. شما می‌توانید این اسنک را بسیاری از خیابان‌های هند پیدا کنید، اما عموما در فصل بهار، تعداد بیشتری از دکه‌های غذاهای خیابانی به پخت آن می‌پردازند. البته ترکیبات این غذای گیاهی به گل کلم و بادمجان ختم نشده و در آن از سیب زمینی، فلفل قرمز و انواع ادویه‌جات استفاده می‌شود.

 

غذاهای خیابانی دهلی که محلی‌ها عاشقش هستند

پاو بهاجی

اصل این غذا به ایالت ماهاراشترا باز می‌گردد، اما حالا دیگر تقریبا در هر جای هند می‌توانید آن را پیدا کنید.  نکات جالب در مورد این غذای گیاهی که شبیه سوپ است، زیاد بوده. اول این که ترکیب آن عموما از چیزهای گیاهی مختلفی است که هم می‌توانید آن را در رستوران‌ها پیدا کنید و هم در دکه‌های خیابانی. غذا سبک و بسیار خوب بوده و هم به عنوان میان وعده می‌توانید آن را سفارش دهید و هم به عنوان یک شام سبک.

۰۲ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران