شگفت‌انگیزترین درختان زیر آب در چابهار

جاذبه‌های گردشگری چابهار
شگفت‌انگیزترین درختان زیر آب در چابهار

جنگل‌های حرا یکی از جاذبه‌های دیدنی جنوب کشور است که در مناطق مختلفی از جمله چابهار، قشم، عسلویه و بندر خمیر وجود دارد و شما با سفر به هر کدام از این شهرها می‌توانید با اجاره قایقی به میان درختان رفته و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه از آنها دیدن کنید. اگر با تور چابهار سفر می‌کنید، لازم است یک روز خود را به رفتن به گواتر و جنگل حرا اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید برای رفتن به این منطقه حتما یک راهنمای محلی همراه خود ببرید.

جنگل‌های حرا در چابهار

درختان حرا از قدیمی‌ترین و مقاوم‌ترین گیاهان بومی نواحی گرمسیری همانند: استرالیا، اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس هستند. از شگفتی این درختان رشد و نمو آنها در آبهای شور است که ریشه آنها آب شور را به آب شیرین تسویه کرده و به گیاه می‌رساند. سرسبزی این درختان به هنگام جزر و پایین رفتن آب نمایان شده و به هنگام مد دریا و بالا آمدن آب پنهان شده و به زیر آب می‌روند. درختان حرا را در بلوچستان تمر نامیده و در بندرعباس حرا گویند.

 

راهنمای گردشگری سفر به چابهار

زیبایی چشم نواز جنگل‌های حرا در شرق چابهار در نزدیکی منطقه گواتر باعث شده تا گردشگران زیادی بازدید از آنها را در برنامه سفر خود قرار دهند. گردشگرانی که پس از دیدن دریاچه صورتی و کوه‌های شگفت‌انگیز مینیاتوری، برای اولین‌بار و در هنگام مد دریا با جنگل‌های سرسبز حرا مواجه می‌شوند که گویی روی آب‌های دریای عمان شناور هستند. در حالی‌که اگر با یک راهنما هماهنگ کنید و برای دیدن به موقع در هنگام پایین رفتن سطح آب با قایق به آن منطقه بروید، درخت‌های کوچک و متوسطی را با ریشه‌های انبوه خواهید دید که از خاک بیرون هستند و عجیب به نظر می‌رسند.

 

معرفی مراکز خرید چابهار

از فواید درختان حرا می‌توان به تولید زغال از شاخ و برگ و تنه‌های خشک آن اشاره کرد. زنبور عسل از گل‌های این درخت، عسلی رقیق و پرخاصیت به نام عسل حرا تولید می‌کند که طرفداران بسیاری دارد. همچنین زندگی کردن موجوداتی چون پرندگان مهاجر، حلزون، پلانگتون و دیگر آبزیان را در این آب‌ها می‌توان نام برد.

از تفریحات این منطقه می‌توان قایق‌سواری گروهی، عکاسی طبیعت و شنا در آب‌های شور را نام برد. معمولا افراد محلی و قایقرانان منطقه راهنمای مناسبی برای گرداندن گروه‌های گردشگری هستند و نهایت تلاششان را برای اینکه به شما خوش بگذرد می‌کنند. کافی است به آنها احترام بگذارید و خوشرو باشید. مردم بلوچستان از گرم‌ترین و مهمان‌نوازترین اقوام ایرانی هستند. اگر یکبار به این منطقه سفر کنید، محال است پذیرایی خانواده‌های بلوچ را از یاد ببرید. فراموش نکنید به هنگامی که از سوی جنگل‌های حرا به چابهار بر می‌گردید، یک وعده غذایی ترجیحا ناهار خود را در این مسیر و در کپرهای محلی نوش جان کنید. غذای دریایی همچون ماهی سرخ‌شده با ترشی‌های خانگی مزه دلچسب و فوق‌العاده‌ای را در خاطر شما ثبت می‌کند.
در زمان مد دریا که درختان به زیر آب می روند، هجوم ماهی‌ها آب‌های آن منطقه را به محلی مناسب برای ماهیگیری تبدیل می کند. جزر و مد دریا حدودا در هر ۶ ساعت یک بار اتفاق می‌افتد. شما به هنگام جزر ممکن است گمان کنید که این درختان در زمینی خشک و بر روی تپه‌های کوچک خاکی رشد کرده‌اند. در حالی که فقط اینطور به نظر می‌آید.

 

۵ نکته جالب در بازدید از جنگل حرا قشم

مزیت سفر به چابهار این است که شما در هر فصلی که دلتان بخواهد می‌توانید به این شهر بروید. همان طور که از اسمش پیداست هر چهار فصلش بهار است و آب و هوای مناسبی دارد. دقت کنید در استان‌های سیستان و بلوچستان حتما اقامتگاهی برای خود در داخل شهر انتخاب کنید. سعی کنید بر روی کوه‌ها یا سواحل کمپ نکنید. جاذبه‌های دیدنی اطراف چابهار انقدر زیاد است که هیچ وقت از پیمودن مسیرهای طولانی خسته نخواهید شد. به طور مثال اگر ۲۰۰ کیلومتر به شرق یا غرب می‌روید، در تمام طول راه زیبایی‌ بی‌انتهایی را تماشا خواهید کرد. رنگ آبی نیلگون دریای عمان از یک سو و کوه‌ها در سوی دیگر. این استان از ایران شاید دنیایی دیگر را به شما نشان می‌دهد، جدا از تمام زیبایی‌هایی که تابحال تجربه کرده‌اید.

۲۳ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران