راهنمای گردشگری سفر به چابهار

جاذبه‌های گردشگری چابهار
راهنمای گردشگری سفر به چابهار

بندر چابهار یکی از زیباترین شهرهای جنوبی ایران در حاشیه دریای عمان است که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و از نظر آب‌و‌هوایی، در هر چهار فصلی که با تور چابهار به این شهر بروید مطبوع و دلپذیر است. این شهر، تنها بندر ایران است که به آب‌های آزاد راه دارد و نزدیک‌ترین راه دسترسی به کشورهای آسیایی از نظر داد و ستد و بازرگانی است. جاهای دیدنی این شهر و اطراف آن مثال‌زدنی و متفاوت با دیگر مناطق کشورمان است.

 

جغرافیای چابهار

بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در کرانه دریای مکران (عمان)، معتدل‌ترین شهر جنوبی ایران است که در چندین کیلومتری شرقی خود به مرزهای پاکستان و در چندین کیلومتری غربی خود به مرزهای استان هرمزگان می‌رسد. زبان و قومیت این شهر، بلوچ و بیشتر مردمانش سنی هستند. چابهار دورترین شهر ایران به تهران است که فاصله زمینی حدود ۲۰۰۰ کیلومتری از یکدیگر دارند. با اینکه در تمامی فصول از دمای معتدلی برخوردار است اما بهترین زمان سفر به این شهر در پاییز و زمستان است. به هنگامی که وارد چابهار شوید، شهری میان کوه‌هایی با عظمت و دریایی بی‌انتها خواهید یافت که چنین زیبایی فوق‌العاده‌ای را در هیچ کجای دیگر ایران نمی‌بینید.

چابهار

غذاهای چابهار

چابهار یکی از شهرهایی است که تنوع غذایی زیادی دارد. انواع غذاهای دریایی و محلی که بهتر است در هر وعده یکی از آنها را امتحان کنید. تباهِگ، خوراک سنتی بلوچی است که در آن گوشت را نمک‌سود کرده را به‌ همراه اناردانه ترش، خشک و با پلو سرو می‌کنند. تباهِگ از معروف‌ترین خوراک‌های مردم بلوچستان است. نان روغنی و پاکودا، پکوره یا فلافل محلی نیز از خوراکی‌هایی است که بهتر است مزه آن را امتحان کنید. برخی از غذاها نیز با طعم و ادویه‌های جنوبی و هندی طبخ می‌شوند که فوق‌العاده‌ هستند. اگر غذای تند و پر ادویه دوست دارید، کراهی مرغ یا ماهی، قلیه‌ماهی و قلیه‌میگو سفارش دهید. ماهی شکم‌پر و ماهی‌های دیگری که به صورت سرخ‌شده یا خوراک درست می‌شوند را نیز از دست ندهید.

 چابهار

مراکز خرید چابهار

این شهر به دو منطقه شهری و منطقه آزاد تقسیم شده است. اگر در داخل شهر ساکن هستید، بازار سنتی چابهار را از دست ندهید. انواع اجناس و صنایع دستی بلوچستان را می‌توانید در این بازار بیابید. انواع پارچه‌ها و لباس‌های محلی سوزن‌دوزی شده، ادویه‌های محلی و میوه‌های متفاوت را می‌توانید برای خود و عزیزانتان بخرید. همچنین اگر در منطقه آزاد چابهار اقامت می کنید، این منطقه دارای انواع پاساژها و مراکز خرید مختلف است. بازار چینی‌ها، پارچه‌فروش‌ها و زرگرها از مشهورترین فروشگاه‌های منطقه آزاد چابهار هستند.

چابهار

جاذبه‌های گردشگری چابهار

هر چقدر که از جاذبه‌های دیدنی چابهار بگوییم، کم گفته‌ایم. این شهر و جاذبه‌های اطراف آن، دنیایی دیگر است. به شرق بروید یا غرب، مناظر طبیعی شما را شگفت‌زده می‌کند. در واقع شما هر آنچه در طبیعت موجود است را در کنار یکدیگر خواهید دید. دریا، کوه، کویر، سرسبزی، صخره و نخل. ممکن است لحظه‌ای هوا آفتابی باشد و لحظه دیگری باران ببارد. در هر دو صورت شما از گشت‌وگذار در این منطقه لذت خواهید برد. دریاچه لیپار مشهور به دریاچه صورتی،‌ کوه‌های مریخی و مینیاتوری، روستای تیس، بندر بریس، درک و گل‌افشان از متفاوت‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف چابهار هستند که حداقل ۴ روز برای دیدن آنها لازم است. همچنین دیدن گاندوها را در این منطقه از دست ندهید. گاندوها نوعی کروکدیل، از گونه تمساح‌های پوزه کوتاه در حال انقراض هستند که به طور طبیعی در این ۹۰ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی رودخانه باهوکلات زندگی می‌کنند.

چابهار

دسترسی به چابهار

برای رسیدن به چابهار راه‌های زیادی وجود ندارد. راحت‌ترین آنها هواپیماست. علاوه بر این اگر از سمت تهران به صورت زمینی حرکت می‌کنید، می‌توانید به صورت زمینی از سمت کرمان به سمت ایرانشهر رفته و از آنجا به شهر چابهار برسید. شما در طول مسیر، از جاده‌های فوق‌العاده زیبای آن، نهایت لذت را خواهید برد. اگر چه این شهر دورترین نقطه ایران به پایتخت است، اما اگر یکبار آن را طی کنید، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای خود ثبت خواهید کرد. به گونه‌ای که با منطقه‌ای روبرو می‌شوید که هرگز انتظارش را نداشتید. اگر برای اولین بار است که به استان سیستان و بلوچستان می‌روید، همه چیز متفاوت با تصورات شما خواهد بود. پس خود را برای کسب تجربه‌ای به یاد ماندنی آماده کنید.

چابهار 

۳۱ فروردین ۱۳۹۹

نظرات کاربران