معرفی و راهنمای بازدید از موزه آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
معرفی و راهنمای بازدید از موزه آنتالیا

آنتالیا یک شهر مهم تاریخی محسوب می‌شود. در نقاط مختلف این شهر می‌توانید نشانه‌هایی از امپراطوری‌های گذشته را مشاهده کنید که نشان از شکوه هنر در دوران باستان دارد. اما به غیر از بازدید از سایت‌های تاریخی، رفتن به موزه‌ها می‌تواند ایده‌ای عالی برای گشت زدن در تاریخ آنتالیا، ترکیه و حتی بخش بزرگی از این منطقه به حساب می‌آید.

"موزه آنتالیا" اگر نه مهم‌ترین، یکی از مهم‌ترین موزه‌های ترکیه است که در آن آثار بسیار مهم و ارزشمندی به چشم می‌خورد. به همین دلیل، بر آن شدیم تا این موزه را به شما معرفی کرده و راهنمایی جمع و جور برای بازدید از آن‌جا برایتان ارائه نماییم.

 

تاریخچه‌ی "موزه آنتالیا"

موزه آنتالیا در در سال ۱۹۲۲ به دست Süleyman Fikri Erten ساخته شد. او که معلم بود، این کار را به خاطر حفظ آثار مهمی کرد که در آنتالیا وجود داشت و بعد از جنگ جهانی اول و به واسطه‌ی حضور نیروهای کشورهای مختلف، ممکن بود به سرقت برود. موزه ابتدا در مسجد علائدین بودو سپس به مسجد ییولی نقل مکان کرد و در سال ۱۹۷۲ نهایتا به محل حاضر موزه منتقل شد.

 

۸ ساحل زیبای آنتالیا؛ نگین توریستی دریای مدیترانه

کلیاتی در مورد "موزه آنتالیا"

در مجموع "موزه آنتالیا" شامل ۱۴ سالن نمایشگاه در مساحتی به اندازه ۳۰ هزار متر مربع می‌شود، که البته بخشی از آن شامل گالری‌هایی است که در فضای باز واقع شده‌اند و نمایشگاه‌های موقتی که در باغ این موزه برگزار می‌شود. همانطور که گفتیم، آنتالیا بخش مهمی تاریخ این منطقه را به دوش می‌کشد که در زمان‌های متفاوت فرهنگ‌های متفاوت لیکیا، پامفیلیه و پیسیدیان در آن اثر گذار بوده‌اند. به همین خاطر آثاری که در آن مشاهده می‌کنید، در عین این که کاملا مشخص است از یک پیشینه‌ی یکتا سرچشمه‌ می‌گیرند، با این حال تنوعی چشم‌گیر دارند.

"موزه آنتالیا" یک موزه باستان شناسی و تاریخ محسوب می‌شود و آثاری که در آن وجود دارد، نشانه‌ای از هزاران سال تاریخ این خطه است که در حفاری‌هایی مربوط به سال‌های مختلف کشف شده‌اند. یکی از نمونه‌های جالب آثار کشف شده مربوط به پیکر تراشی هرکول است که نیمه‌ی پایینی آن در سال ۱۹۸۰ توسط باستان شناسان ترک کشف شد و سپس نیمه‌ی بالایی آن را در موزه‌ی بوستون پیدا کردند که سال‌های پیش از کشور خارج شده بود. البته بعدها موزه این بخش از پیکرتراشی را نیز به ترک‌ها بازگرداند. برای گشت و گذاری تاریخی در آنتالیا پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سالن‌های مختلف موزه

سالن‌های مختلف با تم‌های متفاوت برای موزه در نظر گرفته شده که شما بتوانید به تفکیک آثار موجود در این موزه را تماشا کنید. برای هر کس و در هر رده سنی، بخشی از این موزه از جذابیت مضاعفی برخوردار است، اما بسیاری از مراجعه کنندگان، با توجه به داستان‌های اساطیری، "سالن خدایان" جذابیتی دو چندان دارد. تلفیقی از داستان‌های اساطیری با پیکرتراشی‌های فوق‌العاده زیبا را در این بخش از موزه تماشا خواهید کرد که داستان‌های یونانی از خدایان و الهه‌گان را برایتان به تصویر می‌کشد. شما در سالن می‌توانید پیکرتراشی‌هایی از زئوس، آفرودیت، آپولو و ... را ببینید.

اما قبل از این که به دیگر بخش‌های موزه اشاره کنیم، ابتدا از سالن مخصوص کودکان بگوییم که بازی‌های مختلفی برای سنین  پایین دارد که در بعضی از نقاطش از تم‌های تاریخی استفاده شده است. برای مثال یک بازار آناتولیایی کاملا سنتی به صورت مینیاتوری و با عروسک‌های زیبا در این بخش طراحی شده که احتمالا بچه‌ها از دیدنشان لذت ببرند.

 

پارک ملی ساحلی المپیوس در آنتالیا

دو سالن مربوط به کارهای سرامیک و موزاییک به صورت جداگانه در نظر گرفته شده که هر کدام جذابیت خاص به خود را دارند. در سالن مخصوص موزاییک‌ها، شما آثاری از ۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا دوره‌ی بیزانتین را مشاهده می‌کنید. جدا از زیبایی خود این آثار، تماشای سیر تغییرات در سال‌های مختلف نیز، خود جذاب است. در سالن موزاییک نیز چیزهای جالبی از جمله "موزاییک فیلسوف" وجود دارد که مربوط به شهر پامفیلیا است.

سالن اختصاصی سارکوفاگوس که یکی از حیرت‌انگیزترین کارهای هنری کشف شده در ترکیه است، سالن فرهنگ مردگان که مربوط به فرهنگ‌های مختلف مراسم تدفین بوده، سالن سکه و آثار کوچک و ...، همگی بخش‌هایی بسیار جذاب هستند که حتما در بازدید از "موزه آنتالیا" باید به سراغشان بروید و نباید هیچ بخشی را ندیده، از موزه بروید.

 

معرفی هتل‌های ساحلی برای گردشگران تور آنتالیا

نکات آخر

موزه کمی دور از مرکز شهر است و برای رفتن به آن‌جا می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. این موزه تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر فعالیت می‌کند و هزینه‌ی ورودی آن ۲۰ لیر است. همچنین بعد از بازدید از موزه نیز می‌توانید کمی پیاده روی کرده و از ساحل کنیالتی آنتالیا در آن نزدیکی نیز دیدن نمایید.

۳۰ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران