آشنایی با باغ‌ لودی یا باغ پنج حس در دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
آشنایی با باغ‌ لودی یا باغ پنج حس در دهلی

همیشه تور هند با جاذبه‌های گردشگری متنوعی که دارد یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در بین تمامی توریست‌ها محسوب می‌شود. در میان تمامی مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی هند این بار قصد داریم تا در مورد باغ‌ لودی دهلی صحبت کنیم. اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که قصد سفر به دهلی و بازدید از این باغ‌ها را دارید توصیه می‌کنیم تا ما را همراهی کنید.

 

معرفی باغ‌ لودی دهلی

باغ لودی پارکی بزرگ و گسترده با وسعتی در حدود ۳۶۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد که در پایتخت هند، دهلی واقع شده است. این باغ به دلیل قرار گرفتن برخی جاذبه‌های گردشگری تاریخی نظیر آرامگاه محمد شاه، آرامگاه اسکندر لودهی و گنبد شیشا و گنبد بارا درون آن در بین توریست‌ها معروف شده است. البته در این میان نمی‌توان از چشم‌اندازهای زیبا و فضای سبز آن نیز چشم پوشی کرد.

 

گشت وگذاری شبانه در دهلی

باغ‌ لودی دهلی 

تاریخچه تاسیس باغ لودی

باغ لودی اولین بار در قرن ۱۵ام میلادی تاسیس شد. این باغ به دستان شخصی هندی به نام لودهی ساخته شده و نام خود را نیز از همین شخص گرفته است. امروزه این باغ به دلیل اهمیتی که دارد توسط سازمان باستان شناسی هند نگه‌داری می‌شود. همواره این مکان در طول تاریخ هند مکانی با ارزش و مهم تلقی میشد. به طوری که مقبره محمد شاه نیز در سال ۱۴۴۴ میلادی در این باغ قرار داده شد. امروزه درهای این باغ به روی تمامی افراد باز می‌باشد. گردشگران می‌توانند برای بازدید و پیاده‌روی به آنجا بروند و لحظات خوشی را در طول سفر برای خود رقم بزنند.

باغ‌ لودی دهلی

سبک معماری باغ لودی

اصلی‌ترین سبک معماری دیده شده در باغ لودی مربوط به دوران حکومت مغول‌ها می‌باشد. در این دوران ساخت و سازهای بسیار زیادی در این باغ صورت گرفت. به عنوان مثال یک رصدخانه عظیم و یک کتابخانه در آن تاسیس شد. همچنین می‌توان آثاری از سبک معماری بریتانیایی را در این باغ مشاهده کرد. چرا که تحولاتی در دوران استعمار بریتانیا در باغ لودی رخ داد. از آنجایی که این باغ همیشه در طول تاریخ اهمیت زیادی برای هندی‌ها و گردشگران داشته است بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

علاوه بر تمامی این موارد در گنبدهایی که در باغ لودی مشاهده می‌شوند می‌توانید سبک معماری هند و اسلامی را به وضوح مشاهده کنید. تمامی این سبک‌های معماری باعث شده‌اند تا باغ لودی به یکی از بی‌نظیرترین و دیدنی‌ترین مجموعه‌های گردشگری در دهلی تبدیل شود.

 

یک روز در دهلی، پایتخت زیبایی‌های هند

باغ‌ لودی دهلی

جاذبه‌های گردشگری واقع در باغ لودی

در باغ لودی چندین جاذبه گردشگری وجود دارند. از جمله این موارد می‌توان به آرامگاه‌های ۸ ضلعی واقع در آن که هر کدام متعلق به یک شخصیت مهم در هند است اشاره کرد. اولین و قدیمی‌ترین آرامگاه که در باغ لودی قرار گرفته است از آن محمد شاه می‌باشد. به غیر از آن می‌توان به آرامگاه اسکندر لودی اشاره کرد. این بنا متعلق به سال ۱۵۱۷ میلادی است. گفته می‌شود که ابراهیم لودی به عنوان پسر وی دستور ساخت این آرامگاه را در آن سال‌ها داده است. سبک معماری این آرامگاه شباهت بسیار زیادی به آرامگاه محمد شاه دارد.

باغ‌ لودی دهلی

علاوه بر این موارد در مرکز پارک لودی گنبد عظیمی قرار گرفته است. این گنبد نو گنبد بارا یا گنبد بزرگ دهلی نام دارد. گردشگران می‌توانند سبک معماری دوران مغول را در ساخت این گنبد به خوبی مشاهده کنند. در نگاه اول شاید بینندگان تصور کنند که این گنبد نیز یک آرامگاه است. اما با نزدیک شدن به آن متوجه خواهید شد که در اصل دروازه‌ای است که مردم را به سمت مسجدهایی گنبدی شکل راهنمایی می‌کند. این گنبد و مسجدهای متصل به آن در دوران حکومت اسکندر لودی بنا شده‌اند. قدمت این سازه‌ها به سال ۱۴۹۴ میلادی بر می‌گردند.

 

۷ نقطه‌ی فوق‌العاده در دهلی که چشم‌اندازی زیبا از این شهر به شما ارائه می‌دهد

Lodhi Garden

بازدید باغ لودی

علاقه‌مندان به چنین مکانی می‌توانند در تمامی روزهای هفته به بازدید از آن بروند. ساعات کاری این مکان در روزهای هفته از ساعت ۶ صبح تا ۷:۳۰ عصر می‌باشد. مدت زمان پیشنهادی برای گذراندن زمان خود در این مجموعه ۱ الی ۳ ساعت است. اگر صبح زود به این مکان بروید بومیان دهلی را در حین پیاده‌روی و یوگا مشاهده خواهید کرد. شما نیز می‌توانید به این جمع‌ها ملحق شوید و در کنار آن‌ها به فعالیت بپردازید. از دیگر تفریحاتی که می‌توان در باغ لودی نام برد تماشای دسته پرندگان و منظره زیبای دریاچه واقع در آن است.

۲۵ فروردین ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 تیر 1400)

نظرات کاربران