راهنمای مختصر از سفر به ترابزون در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترابزون
راهنمای مختصر از سفر به ترابزون در ترکیه

ترابزون در مقایسه با استانبول آنقدرها مشهور نیست اما هنوز یکی از مقاصد خوب ترکیه برای گشت و گذار است. مخصوصا بین گردشگران غربی کم شناخته شده‌تر است اما بین مردم خاورمیانه ترابزون محبوبیت زیادی دارد. در دهه ۱۹۹۰ این قسمت از ترکیه میزبان توریست‌های تاجر زیادی بود و موفقیت‌ها و رونق زیادی داشت. بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و برداشته شدن محدودیت‌ها این منطقه با سیل توریست‌های اروپای شرقی و تجارت کالاهای ارزان‌قیمت روبرو شد. در حال حاضر اغلب شرکت‌های توریستی به اینجا تورهای ۴ روزه گردشی می‌برند. ما در اینجا نگاهی کلی به تور ترابزون و سفر به آن می‌پردازیم.

 

ترابزون کجاست؟

ترابزون در شمال شرقی ساحل ترکیه، و در نزدیکی مرز گرجستان واقع شده است. این شهر که نزدیک به شهر ریزه قرار داد به عنوان مرکز تولید چای کشور شناخته می‌شود. جمعیت این شهر با حومه حدود ۷۷۰ هزار نفر می‌شود که برخی از این جمعیت خود را از لاز، یک گروه قومی برجسته در این منطقه می‌دانند. در طول تاریخ، به خاطر موقعیت استراتژیک آن در سواحل دریای سیاه این شهر به یک بندر تجاری مشهور، به ویژه در جاده ابریشم قدیمی تبدیل شده بود.

 

بازدید از جاذبه‌های دیدنی ترابزون

ترابزون

 

ترابزون برای چه چیزهایی شهرت دارد؟

ترابزون را اغلب شهر سلاطین می‌نامند زیرا سلطان سلیمان بزرگ، پادشاه عثمانی در این شهر متولد شده است. به علاوه یکی از تیم‌های داخلی محبوب فوتبال هم به همین نام وجود دارد. اما این شهر بیش از هر چیزی به فندوق‌های باکیفیت خود می‌نازد. به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مرغوب همه ساله فندوق‌های خوبی در این منطقه تولید می‌شود و هزاران تن به سراسر دنیا صادر می‌شود. طبیعتا نزدیکی به دریا باعث می‌شود تا ماهیگیری نیز در شهر رونق داشته باشد. این یعنی ترابزون غذاهای دریایی این منطقه برجسته و قابل توجه هستند.

 

ترابزون

 

آب و هوای ترابزون چگونه است؟

ترابزون دارای آب و هوای مرطوب و نیمه گرمسیری است که با آب و هوای زمستان و تابستان ساحل اژه و مدیترانه کاملا متفاوت است. توجه داشته باشید که تابستان میانگین دمای اینجا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه بوده و زمستان‌ها اغلب برف می‌بارد. تا نیمه‌های بهار با این که روزها هوا آفتابی می‌شود اما از غروب به بعد خنک می‌شود.

 

ترابزون

 

چگونه به آنجا برویم؟

فرودگاه آسان‌ترین و سریع‌ترین راه است. باند فرودگاه ترابزون در کنار دریا واقع شده که هنگام فرود اگر کنار پنجره نشسته باشید حس می‌کنید در حال فرود روی دریا هستید. البته، ترمینال داخلی آن شلوغ‌تر از بین‌المللی است زیرا بسیاری از ملیت‌های خارجی برای سفر به این شهر از پرواز استانبول می‌آیند نه از بیرون مرزها. مسیر فرودگاه تا مرکز شهر با تاکسی تنها ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید که راحت‌ترین و سریع‌ترین راه است. به غیر از این برای افرادی که می‌خواهند زمینی سفر کنند برنامه زمان‌بندی منظمی با اتوبوس وجود دارد. به طور معمول از استانبول تا ترابزون یک سفر ۱۳ ساعته شبانه تدارک دیده می‌شود.

 

ترابزون

 

کجا خرید برویم؟

ترابزون جزو شهرهای بزرگ ترکیه است و این یعنی به طور طبیعی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها همه چیزی برای فروش عرضه می‌کنند. با این همه در میان تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌ها ترابزون فوروم با داشتن سینما، برندهای و گزینه‌های سرگرمی برای کودکان در بین بقیه محبوب‌ترین است.

 

ترابزون

 

املاک و زمین‌ها

طی چند سال گذشته زمین‌ها و املاک این شهر به دست سرمایه‌گذاران خارجی و خریداران افتاده است. اکثر ساختمان‌ها و آپارتمان‌های جدید را این سرمایه‌گذاران برای ارائه به مسافران باذوق و اقتصادی ساخته‌اند. یکی از محبوب‌ترین محلات این شهر یومرا است که در حومه شهر واقع شده که دسترسی آسانی به مرکز شهر دارد.

 

 

دیدنی‌ترین نقاط مراکز شهر؟

شما می‌توانید برای کاوش در مرکز شهر یک روز کامل را صرف کنید. یکی از جاذبه‌های مرکز شهر کافه‌های جذاب و عجیب آن است. آیا می‌دانستید یک ایاصوفیه قرن ۱۳امی در ترابزون وجود دارد؟ آن را در مرکز شهر پیدا کنید. با وجود این که ایاصوفیه ترابزون خیلی کوچک‌تر از نسخه استانبول است اما نقاشی‌های داخلی و معماری داخلی تاریخی آن شما را تحت تاثیر قرار خواهد. عمارت کلاه فرنگی آتاتورک، ساختمانی مهم و سه طبقه، قرن ۱۹امی است که مکانی محبوب برای افراد محلی برای گرفتن عکس‌های عروسی محسوب می‌شود.

 

ترابزون

 

در اینجا وسایل شخصی مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه نگه داشته می‌شود. سومین دیدنی مشهور ترابزون، مسجد جامع و مقبره قرن ۱۶امی آن است. ترابزون همچنین یک قلعه باستانی دارد که البته مقدار کمی از آن باقی مانده و قسمت‌های اعظم آن از بین رفته است.

۲۵ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران