نکات جالبی که در مورد دیوار بزرگ چین نمی‌دانستید

جاذبه‌های گردشگری پکن
نکات جالبی که در مورد دیوار بزرگ چین نمی‌دانستید

دیوار بزرگ چین، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تمام دنیاست و مردم زیادی دیدار از آن را به عنوان یکی از اهداف زندگی خود تعیین می‌کنند. چنین سازه‌ی عظیمی حتما داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. نکاتی که ما می‌خواهیم در مورد این دیوار در نوشته‌ی امروز بیاوریم، حقایق جالبی هستند که ممکن است بعضی را بدانید و بعضی دیگر ممکن است شما را حیرت زده کنند.

 

آیا دیوار بزرگ چین از مدار زمین قابل رویت است؟

جالب است که بدانید، هنوز هم از بسیاری فضانوردان، وقتی به زمین باز می‌گردند، این سوال پرسیده می‌شود. اما بر خلاف باوری که برای دهه‌هاست جریان دارد و گفته می‌شود که دیوار بزرگ تنها ساخته بشر از است که از فضا می‌توان آن را دید، فضانوردان با آن مخالف هستند. در واقع بدون استفاده از تکنولوژی، شما از ایستاه فضایی نمی‌توانید این دیوار عظیم را مشاهده کنید. البته در مدار‌های خیلی پایین این امکان وجود دارد، اما همان هم تنها به وسیله‌ی دوربین‌های قدرتمند انجام می‌شود و نه به وسیله‌ی چشم انسان.

 

خاص‌ترین و زیباترین معابد چین را بشناسید

دیوار بزرگ چین 

 آیا دیوار بزرگ یک سازه‌ی یکپارچه است؟

این دیوار طی سال‌های متمادی درست شده و دارای شاخه‌های متعدد و چرخش‌هایی است، پس نمی‌توان آن را یک سازه‌ی یکپارچه به حساب آورد. در حال حاضر، حتی بخش‌هایی از دیوار خراب شده و تنها آجرها یا برج‌هایی از آن‌ها باقی مانده است. حتی این را هم باید در نظر بگیرید که این دیوار، کاملا در یک خط سیر ساخته نشده و دارای بخش‌های مختلف است که بعضی بعدا به آن اضافه شده.

دیوار بزرگ چین

طول دیوار بزرگ چین چقدر است؟

با توجه به بخش‌های زیادی که این دیوار دارد و بعضی قسمت‌هایش نابود شده، تخمین درازای آن کمی مشکل است. در مطالعات انجام شده و با استفاده از GPS و عکس‌های ماهواره‌ای بود که بالاخره تخمین زده شد. این دیوار در مجموع تمامی بخش‌هایش ۲۱۱۹۶ کیلومتر درازا دارد که بخش بزرگی آن را طوفان‌های شن پوشانده بوده و تا سال ۲۰۰۹ کشف نشده بودند. بزرگ‌ترین بخش یکپارچه دیوار ۸۸۵۱ کیلومتر درازا دارد که مربوط به دیوار مینگ شهرت دارد. در آخر مد نظر داشته باشید که حدود ۲۲ درصد از دیواری که در دوره‌ی مینگ ساخته شده، کاملا نابود و ناپدید شده است.

 

غذاهای اصیل چینی را در کدام رستوران‌های پکن بخوریم؟

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ جزو عجایب هفتگانه به شمار می‌رود؟

با توجه به بزرگی و قدمت دیوار بزرگ، این بنای باستانی در لیست اولیه عجایب هفتگانه بود. لیستی که حالا تنها این دیوار و اهرام ثلاثه از آن باقی سالم باقی مانده‌اند. در نهایت طی نظر سنجی و لیست جدیدی هم که منتشر شد، هنوز دیوار بزرگ چین، جزو عجایب هفتگانه محسوب می‌شود.

دیوار بزرگ چین

آیا در نهایت دیوار بزرگ، از چین محافظت کرد؟

متاسفانه تمام این زحمات و سختی‌هایی که برای دیوار بزرگ کشیده شد، در نهایت به دفاع درست از کشور نینجامید و از شمال بارها چین مورد هجوم قرار گرفته. البته بعدها دیوار برای جابه‌جایی آذوقه و ادوات جنگلی، تاثیر بسزایی ایفا کرد، اما به عنوان یک سد دفاعی، آنقدر که باید عملکرد قابل دفاعی نداشت.

 

بهترین بازارهای پکن برای آن‌ها که عاشق مد هستند

دیوار بزرگ چین

قدمت دیوار بزرگ چین چقدر است؟

ساخت این دیوار از حدود ۲ هزار سال پیش آغاز شده بود. اما سازه‌ای که در نهایت همه‌ی ما به عنوان دیوار بزرگ می‌شناسیم و بخش مهمی از این بنا را تشکیل می‌دهد، در دوره‌ی مینگ (قرن ۱۴ میلادی) و برای دفاع از سرزمین در مقابل هجوم مغول‌ها ساخته شده بود.

دیوار بزرگ چین 

آیا بخش‌های از بین رفته، توسط دشمن چین خراب شدند؟

بخش زیادی از خرابی‌ها به دست مزرعه‌داران اتفاق افتاده است، چون ملاتی که در آن به کار گرفته می‌شد، می‌‌توانست به عنوان کود در زمین زراعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین سنگ‌های به کار رفته نیز با ارزش بودند و دزدیده شده و در جاده‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

نکات جالب و کوتاهی که بهتر است در مورد دیوار بزگر بدانید:

  • باوری وجود داشت که گفته می‌شد کارگران زیادی در میان سنگ‌های دیوار بزرگ دفن شده‌اند. اما تا به امروز کاوشگران هیچ بقایایی از انسان‌ها در دیوار کشف نکرده‌اند.
  • سوراخ‌های درست شده از تیرهی تفنگ در دوران جنگ ژاپن (۱۹۳۷-۱۹۴۵) در بخشی از دیوار وجود دارد
  • بیش از ۲۵ هزار برج دیده‌بانی در امتداد دیوار و در طی سالیان متمادی ساخته شده است
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران