۶ غذای محلی که می‌توانید در قشم نوش جان کنید

جاذبه‌های گردشگری قشم
۶ غذای محلی که می‌توانید در قشم نوش جان کنید

قشم یکی از جزیره‌های معروف است که نام و آوازه‌اش هرکسی را وسوسه می‌کند حداقل یک بار به دیدن آن برود. جزیره‌ای که امکانات رفاهی مناسبی دارد و مردمانش با خلق و خوی گرم جنوبی از مهمانانش پذیرایی می‌کنند. جزیره‌ای که هم می‌شود خانوادگی به آن سفر کرد و هم مجردی. جزیره‌ای که در آن می‌توانید تفریحات آبی را تجربه کنید و به دیدن نقاط هیجان‌انگیز از طبیعت ایران بروید. در سفرتان با تور قشم که رستوران‌های درجه یک در خود کم ندارد اگر هوس دارید که غذاهای محلی نوش جان کنید همراه ما باشید تا ۶ غذای محلی این جزیره را یک به یک خدمتتان معرفی کنیم. غذاهایی که سراغ‌شان را از منوی بسیاری از رستوران‌های این جزیره می‌توانید بگیرید.


۱- ماهی کبابی ذغالی

ماهی شکم پر فقط مخصوص شمالی‌های ایران نیست و بسیاری از جنوبی‌ها نیز ماهی شکم پر درست می‌کنند. یکی از این ماهی‌های شکم پر که در سفر به قشم می‌توانید از رستوران‌ها سراغ آن را بگیرید ماهی کبابی ذغالی است. در این غذا شکم ماهی سنگسر یا سرخو را خالی می‌کنند تا آن را با انواع سبزیجات معطر و ادویه‌های مختلف پر کنند و بعد در ورقه‌ای فلزی بپیچند تا روی آتش کبابش کنند و یکی از لذیذترین غذاهای جنوبی را طبخ کرده باشند. غذایی که طبع سردی دارد و بسیاری از محلی‌های قشم آن را با رطب نوش جان می‌کنند. در سفرتان به قشم اگر اهل غذاهای دریایی هستید و در عین حال زیاد بوی زخم برایتان آزار دهنده نیست به شما توصیه می‌کنیم این غذا را سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 

 ۷ رستوران عالی قشم که می‌توانید بهترین و متنوع‌ترین غذاها را در آنها نوش جان کنید 

ماهی کبابی ذغالی


۲- کلمبا

یک غذای عالی که از ترکیب گندم و ماهی به دست می‌آید. در این غذا گندم را پرک می‌کنند و بعد آن را با ماهی که در آب و زردچوبه خوب پخته شده و استخوان‌هایش از آن جدا شده است مخلوط می‌کنند تا در روغن حیوانی تفت دهند و بعد سبزیحات معطر به آن اضافه کنند و سرو کنند. غذایی که هم لذیذ است و هم قادر است به دلیل سبوس موجود در گندم، حجم کم آن شما را سیر کند. در سفرتان به قشم اگر اهل غذاهای متفاوت هستید حتما این غذا را سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 

کلمبا


۳- زیبون

این غذا به نوعی یک خورشت ماهی به حساب می‌آید که می‌گذارند در میان برنج دم بکشد و سرو می‌کنند. در این غذا از ماهی و گوجه فرهنگی و سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات معطر خورشت درست می‌کنند و بعد برنج را همراه آن دم می‌کنند و به هنگام سرو آن را شبیه به قیمه نثار سرو می‌کنند. غذایی که میان قدیمی‌ها و بومی‌ها بسیار پرطرفدار است.

 

 گشت و گذار ماجراجویانه در غار رازآلوده خربس قشم 

زیبون


۴- موفلک

این غذا از جهاتی شبیه به کلمبا است. چرا که از ترکیب گندم یا جو پرک شده به همراه ماهی به دست می‌آید. در این غذا گندم یا جو پرک شده را تفت می‌دهند تا رنگش تیره شود و بعد ماهی را که از قبل پخته شده به آن اضافه می‌کنند و بعد ترکیب ماهی و برنج و گندم را دم می‌کنند تا یک غذای عالی به دست آید. غذایی که شاید در نگاه نخست برایتان خشک به نظر آید اما آنقدرها هم چنین نیست. غذایی که طبع سردش سبب می‌شود خیلی‌ها با رطب آن را نوش جان کنند.

 

موفلک


۵- برنج دیشو

برنج دیشو یکی از خاص‌ترین برنج‌ها و مقوی‌ترین آنهاست که در سفر به قشم می‌توانید آن را به همراه ماهی برشته سفارش بدهید و نوش جان کنید. برنجی که برای طبخ آن ابتدا شیره خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق شود و بعد آن را روی گاز می‌گذارند تا به جوش آید. وقتی به جوش آمد برنج را داخل آن می‌ریزند تا یک برنج دمی درجه یک درست شود. در شمال ایران بیشتر ماهی را با سبزی پلو سرو می‌کنند اما در جنوب می‌توانید ماهی را با برنج دیشو سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 

 ۱۳ مرکزخرید قشم برای خرید بهترین و ارزانترین لباس‌ها و سوغاتی‌ها

برنج دیشو


۶- سفره ماهی

برای طبخ این غذا گوشت کوسه را قطعه قطعه می‌کنند و بعد با پوست در آب نمک می‌ریزند تا بجوشد و کاملا پخته شود. وقتی گوشت ماهی کامل در آب پخت (به اندازه‌ای که استخوانش به راحتی از آن جدا شود) گوشت را کاملا له می‌کنند و می‌فشارند تا آب آن کاملا گرفته شده و خشک شود. سپس آن را با پیاز و سبزی‌های معطر در روغن سرخ می‌کنند و مقداری رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه می‌کنند و همه‌ی این مواد را با هم می‌پزند. این غذا در قشم طرفداران خاص خودش را دارد و یکی از غذاهای محبوب به حساب می‌آید.

 

سفره ماهی

 

۱۵ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران