معرفی دو معبد زیبای میناکشی و خاجوراهو در هند

جاذبه‌های گردشگری هند
معرفی دو معبد زیبای میناکشی و خاجوراهو در هند

هند کشور وسیع و پر جمعیت آسیا که در سمت شرق ایران قرار گرفته، کشوری است پر از معابد گوناگون با معماری‌های دیدنی که در دوره‌های مختلف ساخته شده است. اگر با تور هند سفر می‌کنید با فرهنگ متفاوتی با آنچه تابحال در کشورهای دیگر دیده‌اید روبرو خواهید شد. افرادی با لباس‌های رنگارنگ، زبان‌ها و مذاهب مختلف را خواهید دید که در هیچ کجای دنیا شبیه به آنها نمی‌یابید. در این میان از فرصت استفاده کنید و تعدادی از معابد آنها را بازدید کنید.

 

معابد خاجوراهو Khajuraho


خاجوراها مجموعه‌ای از معابد باقی‌مانده از قرون وسطی است. این معابد از نظر هنری چنان چشمگیر است که نه تنها در هند بلکه یکی از بهترین و زیباترین معابد در جهان است. مجموعه خاجوراها در قرن دهم میلادی شروع به ساخت شد که از ۲۵ معبد باقی مانده از ۸۵ معبد اصلی، می‌توان نوع زندگی مردم قرون وسطی از جمله زنان را بر روی دیوارهای معابد مشاهده کرد.
این مجموعه در شهر خاجوراهو و ایالت مادهایا پرادش و در جنوب شرقی شهر دهلی نو و در حدود ۷۰۰ کیلومتری این شهر واقع شده است. تعدادی از مجسمه های سنگی خاجوراهو بسیار منحصر به فرد است که از مفاهیم عشق و شهوت خلق شده است. به گفته کارشناسان این معابد از سنگ و گل ساخته شده و برخی از ستون‌های سنگی آن حدود ۲۰ تن وزن دارند.

 

 آکشاردام؛ سومین معبد بزرگ هند با ۵هزار سال قدمت 

 

معابد خاجوراهو

 


بعضی از دیواره‌های خارجی با حجاری‌های مفهومی پوشیده شده و دیواره‌های داخلی فقط درباره خدایان می‌باشد به این مفهوم که مردم می‌بایست خارج از معابد به زندگی روزمره خود می‌پرداختند و به هنگامی که داخل معابد می‌شدند باید تمام لذت‌های دنیوی را ترک کرده و فقط به خدایان خود فکر و دعا می‌کردند. مابقی مجسمه‌ها تصاویری از زندگی روزمره مردم بخصوص زنان است و برخی نیز تصاویر خدایان زمان را نشان می‌دهند. در حال حاضر به علت ساخته شدن هتل‌های مجهز و پارک‌های طبیعی در این منطقه، یکی از مناطق بسیار قوی توریستی کشور هندوستان محسوب می‌شود. در این معابد به علت نورپردازی، شب‌ها زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین مترجمینی برای گردشگران در نظر گرفته شده که به راحتی بتوانند از مجموعه بازدید کنند. هر ساله یک جشن رقص نیز در این مکان برگزار می‌شود که باشکوه است.

 

 

معبد میناکشی آمان Meenakshi Amman Temple


معبد میناکشی در قلب شهر ۲۵۰۰ ساله‌ مادورای در کرانه‌ جنوبی رود وایگای (Vaigai)، در شهر مادورای (Madurai) قرار دارد. در این مجموعه حدود ۱۴ برج به بلندی ۵۱ متر وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به یک خدا و یا شخص خاص وقف شده‌اند. حدود ۳۳۰۰۰ مجسمه و نقاشی را می‌توان در این مجموعه دید که هر یک متعلق به دوره‌های زمانی مختلفی هستند. در این معبد سالانه در فصل برگزاری فستیوال و جشنواره‌های مختلف، میلیون‌ها گردشگر به این منطقه می‌آیند.

 

 یک روز در دهلی، پایتخت زیبایی‌های هند

 

Meenakshi Amman Temple

 


نمای بیرونی این برج‌ها با مجسمه‌ خدایان هندو تزئین شده‌اند و به خاطر رنگ‌آمیزی جالبی که این مجسمه‌ها دارند، واقعا دیدنی هستند. معبد به صورت بدن انسان ساخته شده است و دارای ۵ ورودی اصلی است که به عنوان حواس پنج‌گانه‌ انسان یعنی بویایی، شنوایی، بینایی، چشایی و لامسه در نظر گرفته شده است. ۹ ورودی فرعی و کوچکتر هم هست که راه‌های ارتباط درون بدن انسان را با بیرون تداعی می‌کنند. هندوها بر این باورند که هوایی که در این ورودی‌ها در جریان است، همان روح آدمی است و اگر هوا از جریان بیفتد، روح برای همیشه بدن انسان را ترک می‌کند. مجسمه‌های بیرونی معبد شامل الهه‌ها، خدایان، نیمه خدایان، شیاطین و حیوانات هستند. مجسمه‌هایی که در بالای معبد قرار گرفته‌اند ظاهر ترسناک و شیطانی دارند و هر کدام ویژگی‌های خود را دارند.

 

  تصاویری که زیبایی‌های هند را به رخ می‌کشد

 

Meenakshi Amman Temple

 


معبد میناکشی یکی از دیدنی‌ترین معابد وجاذبه‌های هند است اما دسترسی آن به اندازه‌ جاذبه‌های دیگر آسان نیست و لازم است در صورتی که قصد دیدن این معبد زیبا و رنگارنگ را دارید به جنوب هند بروید و از معبدی که از حدود ۳۳ هزار مجسمه‌ رنگی ساخته شده بازدید کنید. افسانه‌های زیادی پشت ساخت مجسمه‌ای داخل این معبد قرار دارد که با دانستن هر کدام، دیدن سنگ‌های تراشیده برایتان جذاب‌تر خواهد بود.

۲۲ مرداد ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 31 تیر 1400)

نظرات کاربران