خاچاپوری ، غذای درجه یک و سنتی گرجی

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
خاچاپوری ، غذای درجه یک و سنتی گرجی

تفلیس پایتخت کشور گرجستان یکی از زیباترین شهرهای این کشور به حساب می‌آید که باید به آن سفر کرد و خوش گذراند. شهری که هم پذیرای سفرهای خانوادگی است و هم پذیرای سفرهای پرشور و حال مجردی. شهری که جاذبه‌های تاریخی و مدرن گردشگری زیاد در خود دارد و با بهترین امکانات گرجستان از مسافرانش پذیرایی می‌کند. شهری که به غذاهای سنتی‌اش نیز در گرجستان شناخته می‌شود. شهری که در آن می‌شود خاطره ساخت و برای همیشه آن خاطره را به یادگار در ذهن نگه داشت. در سفرتان با تور گرجستان به این شهر اگر به دنبال یک غذای سنتی معروف هستید همراه ما باشید تا خاچاپوری را خدمتتان معرفی کنیم و سپس بازگوییم در کدام رستوران‌ها می‌توانید بهترین‌های آنها را نوش جان کنید.

 


خاچاپوری خوش خوراک‌ترین غذای گرجستان


در سفرتان به گرجستان و پایتخت آن یعنی شهر تفلیس به احتمال فراوان به هر رستورانی قدم بگذارید می‌توانید نشانی از خاچاپوری در منوی آن بیابید. غذایی لذیذ که نان و پنیر از ثابت‌ترین ترکیبات انواع مختلف آن به حساب می‌آید. غذایی که در بخش‌های مختلف تفلیس می‌توانید انواع آن را با قیمت‌های مختلف سفارش بدهید و نوش جان کنید. غذایی که بیشتر به عنوان صبحانه در میان گردشگران پرطرفدار است. این غذا شش نوع معروف به شرح زیر دارد.

 

 ۱۰ غذای خوشمزه گرجستان که طرفداران جهانی دارد 

 

خاچاپوری

 


۱- ایمرتی (Imeretian): این نوع خاچاپوری متدوال‌ترین خاچاپوری کشور گرجستان است که از نان گرد درست می‌شود.
۲- آجاری (Adjarian): این خاچاپوری یکی از معروف‌ترین خاچاپوری‌های گرجستان در سرتاسر جهان است که جدای از رستوران‌های کشور گرجستان، در شهرهای دیگر دنیا که مراودات فرهنگی با گرجستان دارند می‌توانید آن را بیابید. برای تهیه این خاچاپوری گوشه‌های خمیر را می‌کشند و آن را به شکل یک قایق درمی‌آورند و روی آن کمی قبل از سرو و وقتی هنوز غذا داغ است یک تخم مرغ خام و کمی کره می‌ریزند.
۳- مگرلی (Megrelian): این نوع خاچاپوری مشابه خاچاپوری ایمرتی است با این تفاوت که پنیر بسیار بیشتری روی آن قرار داده می شود. بنابراین اگر رژیم غذایی دارید این خاچاپوری را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.
۴- آچما (Achma): اگر به لازانیاهای پنیری علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور تفلیس حتما این خاچاپوری را سفارش بدهید و نوش جان کنید. غذایی که شیوه طبخش متعلق به آشپزی منطقه آبخاری است. غذایی که از لایه‌های متعدد پنیر با نان تشکیل می‌شود و در میان جوانان بسیار پرطرفدار است.
۵- گورین(Gurian): این خاچاپوری به غذاهای ایتالیایی شبیه است. غذایی که در خمیرش از تخم مرغ آب پز استفاده می‌شود و شبیه به غذای کالزونه است. این غذا در میان توریست‌های اروپایی بسیار پرطرفدار است.
۶- اوستی(Ossetian): این خاچاپوری از سیب زمینی و پنیر تشکیل شده است و در میان گیاهخواران بسیار پرطرفدار است. غذایی که با نام خابیزگینی آن را در گرجستان می‌شناسند.

 

 

خاچاپوری

 

 

معروف‌ترین رستورانهای تفلیس برای نوش جان کردن بهترین خاچاپوری‌


۱- رستوران ساخاچاپور


این رستوران که معنای نامش خانه‌ی خاچاپوری است یکی از معروف‎‌ترین و برترین رستوران‌های تفلیس برای نوش جان کردن خاچاپوری به حساب می‌آید. جاییکه در خیابان روستاولی واقع شده است و همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب درهایش به روی مشتریانش باز است و از آنها پذیرایی می‌کند. رستورانی که با رفتن به آن می‌توانید انواع مختلف خاچاپوری‌ها را سفارش بدهید و نوش جان کنید. رستورانی که قیمت خاچاپوری‌های منویش مقرون به صرفه است و به همین دلیل یکی از رستوران‌های شلوغ و پرطرفدار شهر به حساب می‌آید.

 

 بهترین رستوران‌های تفلیس برای چشیدن طعم جدیدی از غذاهای بین‌المللی

 

 خاچاپوری

 


۲- رستوران باوهاس


یک رستوران کوچک و دنج که میزها و صندلی‌هایش را در فضای بیرونی چیده است. رستورانی که در پارک دئائنا واقع شده است و قیمت خاچاپوری‌هایش مقرون به صرفه و مناسب است. رستورانی که درهایش همه روزه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲ بامداد به روی مشتریانش باز است و از آنها پذیرایی می‌کند.

 

 

 خاچاپوری

 


۳- رستوران آمرا


آنهایی که عاشق نوش جان کردن خاچاپوری آچما هستند بدون شک باید به این رستوران در شهر تفلیس تشریف ببرند. جاییکه همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب درهایش به روی مشتریانش باز است و از آنها با بهترین آچماها پذیرایی می‌کند. رستورانی که جدای از خاچاپوری، غذاهای با کیفیت دیگر نیز به مهمانانش ارائه می‌کند.

 

 تجربه‌ای خوشمزه از بهترین غذاهای گیاهی گرجستان 

 

 خاچاپوری

 


۴- رستوران دادیانی


آنهایی که عاشق پنیر هستند و ترسی از اضافه وزن و چاق شدن ندارند باید به این رستوران تشریف ببرند. جاییکه خاچاپوری‌های درجه یک پر پنیر برای مهمانانش سرو می‌کند. جاییکه جدای از خاچاپوری، دیگر غذاهای گرجی را نیز طبخ و سرو می‌کند. درهای این رستوران همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب به روی مشتریانش باز است و از حضور آنها گرمترین استقبال‌ها را می‌کند. رستورانی که برای نوش جان کردن تمام وعده‌های غذایی می‌توانید به آن مراجعه کنید.

 

 

۱۹ تیر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران