واردزیا شهر پنهان گرجی‌ها در دل کوه ملکه

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
واردزیا شهر پنهان گرجی‌ها در دل کوه ملکه

انتخاب تور گرجستان و بازدید از شهرهای آن مانند باتومی و تفلیس یعنی شما دارید خودتان را به یک سرزمین تاریخی دعوت می‌کنید، یک سرزمین تاریخی که هم آثار باستانی‌اش را حفظ کرده است و هم با سرعت چشمگیری به سوی مدرنیته حرکت می‌کند.

شاید همین یک دلیل ساده برای گردهم آوردن گردشگرانی از سراسر جهان در این سرزمین است. از آثار تاریخی و باستانی گرجستان هرچه بنویسیم، کم نوشته‌ایم و حالا هم نوبت به شهر غاری واردزیا رسیده است. یک شاهکار تاریخی که از درایت حاکمان گرجستان در قرن‌های پیش حکایت دارد.

 

شهر غاری واردزیا

اگر از علاقمندان بناهای باستانی و تاریخی هستید و هنگام بازدید از تخت جمشید شیراز و شهر سوخته سیستان و بلوچستان، محو ابهت این سازه‌های تاریخی می‌شوید، حتما بازدید از واردزیا را در برنامه سفرتان با تور گرجستان بگنجانید.شهر غاری واردزیا از قیدیمی‌ترین شهرهای غاری است که تا کنون کشف شده است و گردشگران اجازه دسترسی به آن را دارند. این شهر تاریخی سنگی در حوالی شهر کوچک آخالتیسخه و در نزدیکی تفلیس واقع شده است.

 

راهنمای سفر عاشقانه به گرجستان؛ کشوری ارزان با تفریح‌های رمانتیک

 

 

شهر غاری واردزیا

 

 

فلسفه ایجاد واردزیا به دستور ملکه تامار

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اصلا چرا باید با آن همه مشقت، شهری در زیر زمین ایجاد کرد آن هم همگانی که به اندازه کافی منابع طبیعی و فضا برای زیستن در روی زمین وجود داشته است.گرجستان هم، مانند بسیاری از کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه، هیچ وقت از حملات و لشکرکشی‌های حکامی که به دنبال کشورگشایی بودند، در امان نبود.

به همین دلیل هم در اواخر دهه ۱۱۰۰ میلادی، ملکه تامار دستور داد شهری نفوذناپذیر و پنهانی در دل کوه‌ها بسازند تا مردم و حکومتش در برابر حمله بیگانگان دوام بیاورند.

این دوران، درست همزمان با دوره‌ای است که مغول‌ها، راه‌شان را به سوی قفقاز پیش گرفته بودند و هیچ بنی بشری از گزندشان در امان نبود.

 

 

شهر غاری واردزیا

 

 

مغول‌ها از راه می‌رسند

در قرن دوازدهم میلادی، مغول‌ها به گرجستان هم حمله کردند؛ حمله‌ای وحشیانه که تا آن روز سرزمین‌های اروپایی به چشم ندیده بودند. برای همین هم حاکمان سرزمین‌های در خطر، تصمیم گرفتند برای نجات مردم‌شان راهی پیدا کنند.

در همین زمان بود که ملکه تامار دستور داد این شهر زیرزمینی ساخته شود. پس بر اساس آنچه در تاریخ آمده، ساخت این شهر به دستور ملکه، در سال ۱۱۸۵ در قلب کوه‌های اروشلی در جنوب گرجستان و درست در نزدیکی شهر پر رونق آن زمان یعنی آسپینادزا قرار آغاز شد.

 

حمام‌های تاریخی تفلیس ؛ شهر آب‌های گرم گرجستان

 

 

شهر غاری واردزیا

 

 

یک شهر همه چیز تمام

هنگامی که کار احداث شهر سنگی-غاری به پایان رسید، نه تنها یک پناهگاه ساخته شده بود، بلکه یک شاهکار معماری که دنیا تا آن روز به چشم دیده بود، متولد شد.

این شهر حیرت انگیز در ۱۳ طبقه، با کلیسای بزرگی که برج ناقوس هم داشت، اقامتگاه پادشاهی و شش هزار غار یا همان خانه مسکونی ساخته شده بود.

 

 

شهر غاری واردزیا

 

 

شهر مخفی شده در دل کوه‌ها

نکته حیرت انگیز واردزیا این است که هنگامی که کوه ملکه را تماشا می‌کردید، چیزی جز یک کوه ساده واقعی به چشم‌تان نمی‌آمد. همه چیز در خفا و به صورت پنهانی ایجاد شده بود، حتی راه‌های دسترسی که تنها به چند تونل زیرزمینی محدود شده بود.

 

۱۱ دلیل برای اینکه چرا باید به کشور زیبای گرجستان سفر کنیم؟

 

 

شهر غاری واردزیا

 

 

تونل پنهانی، به سوی واردزیا

شهر پنهانی، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، نباید از سوی بیگانگان کشف می‌شد. برای همین هم باستان‌شناسان می‌گویند که تنها راه دسترسی به واردزیا، یک تونل پنهانی در حوالی مرزهای رودخانه متکواری(کورا) بود.

 

کشف راز واردزیا

اما چطور پرده از راز این شهر برداشته شد؟ مانند بسیاری از کشف‌های تاریخی دیگر، این بار هم زلزله به کمک باستان شناسان آمد. هرچند که در آن زمان تنها بخش‌هایی از این شهر دیده می‌شد و هنوز راز آن سر به مهر بود.

در سال ۱۲۸۳، زلزله مشهور گرجستان سبب شد که صخره‌های غول پیکری که حالا به خانه‌ها و اتاق‌های تو خالی تبدیل شده بودند، در هم بشکنند. صخره‌ها و سنگ‌ها به درون شهر پنهانی سقوط کردند. نتیجه آنکه بخشی از این شهر نمایان شد و بخش دیگری از آن هم تخریب شد.

 

ماجراجویی در ۵ غار زیبای گرجستان

 

 

شهر غاری واردزیا

 

 

با این حال این شهر غاری، رسالت خود را انجام داده بود، مردم گرجستان با درایت ملکه تامارا، از حمله‌های مغول در امان ماندند، اما این شهر تنها یک قرن کاربرد داشت و با زلزله گرجستان  بخش قابل توجهی از آن ویران شد.

 

 

کوه ملکه و شهر واردزیا میزبان گردشگران

واردزیا در طول قرن‌ها و سال‌ها، حوادث طبیعی و دست‌اندازی‌های بشری زیادی را تجربه کرد اما امروز با آغوشی باز میزبان گردشگرانی است که از سراسر دنیا با تور گرجستان به دیدنش می‌آیند.

اگر در سفر خود به تفلیس برنامه‌ای برای دیدن این کوه داشته باشید، می‌توانید وارد شهر غاری واردزیا شوید و از اتاق‌ها و اقامتگاه‌های آن دیدن کنید.

 

سفرنامه‌ی گرجستان ؛ ماجراجویی زنانه در ۱۵ شهر

 

 

 

 

راه‌های دسترسی به واردزیا برای گردشگران تور گرجستان

اگر با تور گرجستان به شهر تفلیس سفر کرده‌اید، تنها چهار ساعت با این شاهکار بشری فاصله دارید.

می‌توانید از تورهای محلی کمک بگیرید و یا کافی است خودتان را به شهر آخالتسیخ برسانید و از آن‌جا با اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که به مقصد واردزیا در حرکت هستند، خودتان را به این شهر سنگی برسانید.

راه دیگر این است که از تفلیس، خودتان را به شهر برجومی برسانید. کمی در آن استراحت کنید و بعد هم با تاکسی‌هایی که دو ساعته شما را به واردزیا می‌رسانند راهی این شهر باستانی شوید.

 

راهنمای سفری یک روزه به طبیعت زیبا و بکر بورجومی در گرجستان

 

 

واردزیا

 

 

چند نکته حیاتی برای بازدید گردشگران تور گرجستان از واردزیا

خودتان را برای کمی پیاده‌روی آماده کنید برای همین هم بهتر است با لباس‌های سبک و کفش‌های مناسب راهی این منطقه شوید.

برای اینکه از آفتاب سوختگی در امان بمانید، کلاه محافظ، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید.

به اندازه کافی با خودتان آب و خوراکی داشته باشید. در مسیر رسیدن به واردزیا، کافه یا رستورانی وجود ندارد که بخواهید روی آن حساب باز کنید.

۰۴ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران