قلعه دختر، نماد افسانه‌ای تور باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
قلعه دختر، نماد افسانه‌ای تور باکو

تور باکو انتخابی هوشمندانه برای کسانی است که هم دوست دارند از زیبایی های تاریخی یک فرهنگ آسیایی بهره مند شوند و هم به دنبال فرصتی برای استراحت در یک طبیعت ناب و آرام هستند. نزدیکی به ایران و اقتصادی بودن سفر به آذربایجان را هم به این ویژگی‌ها اضافه کنید.
قلعه دختر، یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی کشور است و بسیاری از مردم بومی این کشور معتقدند این بنا، یک آتشکده زرتشتی بوده و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. جالب است بدانید که این بنا، آنقدر محبوب و مشهور است که عکس آن بر روی اسکناس‌های ده مناتی آذربایجان ثبت شده است.
یکی از پرآوازه ترین و ارزشمندترین سازه‌های باستانی در کشور آذربایجان، قلعه دختر است. این قلعه درست در قسمت جنوب شرقی باکو واقع شده است و به همین دلیل هم برای بازدید از آن نیاز به زمان زیادی ندارید.
این قلعه تاریخی، در نزدیکی مکان‌های تاریخی دیگر هم‌چون قصر شیروان شاه قرار گرفته است پس بهتر است طوری برنامه ریزی کنید تا زمان کافی برای بازدید از این منطقه تاریخی هم داشته باشید. این دو بنا در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

 


افسانه نام‌گذاری قلعه دختر


در افسانه‌ها آمده است که نام‌گذاری قلعه دختر بر اساس داستان زندگی پادشاه و دختر اوست. ماجرا از این قرار است که پادشاهی قصد داشت دخترش را به ازدواج با مردی وادار کند، که هیچ علاقه‌ای به او نداشت.
دخترک برای اجتناب کردن از تصمیم پدر، از پادشاه درخواست می‌کند که پیش از ازدواج قلعه‌ای برایش بنا کند. پادشاه پذیرفت و ساخت بنا را آغاز کرد. هنگامی که این بنا کامل شد و پدر از دخترش خواست که با آن مرد ازدواج کند، دختر با پریدن از بالای قلعه خودکشی کرد و به این داستان پایان داد.

 

راهنمای گردش ۴۸ ساعته در باکو

 

 

قلعه دختر باکو

 


معماری قلعه دختر


برای بازدید از قلعه دختر در تور باکو، پس از آنکه خودتان را به این منطقه تاریخی رساندید، یک ورودی در بخش غربی سازه خواهید دید که با ورود به آن وارد طبقه همکف خواهید شد. ارتفاع این طبقه حدود سه متر است و عظمت آن شما را میخ‌کوب خواهد کرد.
قلعه دختر بنایی با هشت طبقه است. این طبقه‌ها اکنون به موزه تبدیل شده‌اند. شما با بالارفتن از یک راه پله قدیمی می‌توانید خود را به بالای قلعه برسانید و از مجموعه‌های تاریخی موزه بازدید کنید.
هنگامی که به بالاترین طبقه قلعه برسید، با چشم اندازی زیبا از شهر تاریخی باکو روبه رو خواهید شد؛ چشم اندازی شگفت آور از بلوار باکو و درخت‌های زیبایش و کوچه و پس کوچه های بافت تاریخی شهر را خواهید دید که به دریای خزر رسیده اند. این بنا بر اساس ترکیبی از عناصر معماری ایرانی، عربی و عثمانی ساخته شده است.

 

معرفی برج‌های شعله؛ یکی از سازه‌های دیدنی و توریستی باکو

 

 

قلعه دختر باکو

 


افسانه‌های عاشقانه


تاریخ ساخت قلعه دختر به سه هزار سال پیش یعنی دوره سومریان می‌رسد؛ البته هنوز برخی پژوهشگران درباره این تاریخ تردید دارند. عده‌ای دیگر از تاریخ‌شناسان با توجه به معماری این بنا معتقدند قدمت قلعه دختر به قرن دوازدهم میلادی می‌رسد.
این اختلاف نظر چند هزار ساله درباره قدمت این بنا، یک اتفاق منحصر به فرد تاریخی در سطح جهان است. با این حال قلعه دختر جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان دارد و نشانه‌ها و نمادهایی از آن در فرهنگ اساطیری و افسانه‌های مردم باکو دیده می‌شود. عظمت این بنا به اندازه ای است که اکنون هم می‌تواند ۲۰۰ نفر را در خودش جای دهد.

 

موزه‌ی فرش باکو تجلی فرهنگ و هنر آذربایجان

 

 

قلعه دختر باکو

 


آسیب بافت تاریخی بنا بر اثر زلزله


در سال دو هزار میلادی، قلعه دختر به همراه بافت تاریخی اطراف آن در باکو در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید اما اندکی بعد، زلزله شدیدی در منطقه رخ داد و این بنای ارزشمند تاریخی آسیب فراوانی دید.
هرچند که این اتفاق از دید دولتمردان آذربایجان اهمیت چندانی نداشت اما این بنای ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو آنقدر برای تاریخ‌شناسان جهانی حائز اهمیت بود که به عنوان میراثی در خطر نابودی ثبت شد. این بنا در سال ۲۰۰۹بازسازی شد.

 

سفری ارزان به باکو چقدر هزینه دارد؟

 

 

قلعه دختر باکو

 


کاربردهای قلعه دختر در طول تاریخ


قلعه دختر در طول تاریخ کاربردهای گوناگونی داشته است که برخی از آن‌ها در تاریخ به ثبت رسیده و برخی دیگر در حد افسانه باقی مانده‌اند:
- عبادتگاه: آتشکده زرتشتی، برج سکوت یا دخمه زرتشتی
- کاربرد علمی: رصدخانه، ستاره شناسی و نجوم
- یک افسانه اثبات نشده: معبد سزار، یکی از امپراتوران روم شرقی

 

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران