راهنمای کامل اخذ ویزای شنگن

اطلاعات مفید
راهنمای کامل اخذ ویزای شنگن

یکی از مهم‌ترین سدهایی که در راه سفر به اروپا وجود دارید، دریافت ویزای شنگن است. شنگن در واقع منطقه‌ای از اروپا است که شامل ۲۷ کشور شده و شما برای رفت و آمد به آن‌جا به ویزای مخصوص احتیاج دارید و این ویزا شامل سفرهای توریستی نیز می‌شود. برای ایرانیانی که قصد سفر به کشورهای اروپایی و حوضه شنگن را دارند، سخت‌گیری‌های وجود دارد که دریافت این ویزا را سخت می‌کند. به همین خاطر، ترجیح دادیم تا مطلب امروز را برایتان آماده کرده و تمامی مراحل اخد ویزای شنگن را برایتان شرح دهیم.

 

ویزای شنگن برای سفر به کدام کشورها کاربرد دارد؟

در لیست زیر کشورهایی را مشاهده می‌کنید که در حوضه شنگن قرار می‌گیرند. در واقع برای رفتن به تور اروپا و سفر به این کشورها، اقدام به دریافت ویزای شنگن کنید:

اتریش

آلمان

مجارستان

فراانسه

پرتغال

اسپانیا

بلژیک

اسواکی

لهستان

ایتالیا

سوییس

سوئد

نروژ

اسلوونی

هلند

یونان

دانمارک

ایسلند

فندلاند

جمهوری چک

لوکزامبورگ

لیتوانی

استونی

لاتویا

مالت

لیختنشتاین

جزایر فارو

کرواسی

 

 

عکس:travelandleisureasia.com

 

ویزا شنگن را به سه دسته بندی کل می‌توان تقسیم کرد:

ویزای USV یا ویزای گردشگری

برای دریافت ویزای شنگن جهت رفتن به تور اروپا، شما باید برای دریافت ویزای USV اقدام کنید. با دریافت این ویزا، این امکان برایتان هیاست تا به مدت ۹۰ روز در هر شش ماه، به کشورهای عضو شنگن سفر نمایید. اعتبار این مدت نیز از اولین ورود شما به این کشورها محاسبه می‌شود. البته ویزای گردشگری شنگن نیز چند نوع دارد. برای مثال، ویزای شنگن نوع A به ویزای ترانست گفته می‌شود و برای آن‌هایی کاربرد دارد که در مسیر پرواز خود بین دو کشور، در محدوده شنگن توقف کرده و در انتظار پرواز دیگر خود می‌مانند. پر واضح است که این ویزا تنها در محدوده ترانزیب فرودگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۱۰ شهر توریستی اروپا

عکس: escape.com.au

 

ویزای نوع B  نیز برای افرادی که در حوضه حمل و نقل فعال هستند در نظر گرفته شده و اجازه‌ی اقامت آن‌ها در این محدوده، حداکثر ۵ روز خواهد بود. اما ویزای مورد نیاز برای تور اروپا، ویزای نوع C است. ویزای گردشگری نوع C به سه شکل ویزای سنگل یا یک بار ورود، ویزای دوبار ورود و ویزای مولتی یا چند بار ورود صادر می‌شود. اغلب آن‌هایی که برای تفریح اقدام به دریافت ویزای شنگن می‌کنند، ویزای سینگل دریافت کرده و تنها یک بار اجازه سفر به اروپا را دارند و اگر بار دیگر و بعد از گذشت شش ماه، برای رفتن به این قاره اقدام کنند، باید دوباره مراحل اخذ ویزا را طی نمایند. به همین ترتیب، ویزای دو بار ورود، دوبار این اجازه را در شش ماه به شما می‌دهد و ویزای مولتی نیز، برای چند وار ورود به حوضه شنگن صادر می‌شود.

ویزای LTV یا منطقه محدود

ویزای LTV یک نوه ویزای موقت بوده که تنها در شرایط خاص صادر می‌شود. این ویزا بیشتر مناسب پناهنگادنی بوده که بدون مدارک شناسایی معتبر به منطقه شنگن رسیده‌اند و برای عبور و مرور در کشور مقصد خود، نیاز به مدارک دارند. در نظر داشته باشید که بر خلاف مدل‌های دیگر ویزای شنگن، با ویزای منطقه‌ محدود، تنها اجازه‌ی رفت و آمد در محدوده‌ی مشخص شده را دارید که عموما شامل تنها یک کشور می‌شود. شرایط و مدت اعتبار ویزای منطقه محدود بر اساس شرایط، متغیر است.

ویزای ملی

این ویزا را با نام ویزای نوع D نیز می‌شناسند. این ویزا برای اهدافی چون کار یا تحصیل ارائه شده و مناسب افرادی است که مدتی طولانی، قصد اقامت در حوضه شنگن دارند. این ویزا نیز به صورت یک بار ورود و چند بار ورود است و اگر ویزای ملی چند بار ورود شنگن را داشته باشید، می‌توانید بدون مشکل حوضه شنگن را ترک کرده و دوباره به آن‌جا برگردید.

عکس: travelandleisureasia.com

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شنگن

برای اقدام به دریافت هر گونه ویزا برای هر کشوری، نیاز به یک سری مدارک است و خب، ویزای شنگن با توجه به سخت‌گیری‌های خود، مدارک خاص خود را می‌طلبد. در نظر بگیرید که شما با توجه به مقصد سفر خود، باید از طریق همان سفارت اقدام کنید. با این وجود اگر از قوانین مطئنم نیستید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان ما، راهنمایی‌های لازم را برای دریافت ویزای شنگن به شما ارائه دهند و در مسیر گرفتن ویزا، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

 

بهترین و بدترین فرودگاه‌های اروپا

عکس: dw.com

 

اما قبل از هر چیز، این لیستی از مدارکی است که برای دریافت ویزا به آن‌ها احتیاج خواهید داشت:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی تمامی صفحات آن‌ها
  • برای آقایان، کارت پایان خدمت یا معافیت
  • پر کردن فرم درخواست ویزا
  • دو قطعه عکس تمام رخ جدید (متفاوت با گذرنامه)
  • گذرنامه به با اعتبار حداقل ۶ ماه از زمان سفر
  • بیمه نامه معتبر مسافرتی و بلیط رفت و برگشت و مدارک مربوط به محل اقامت در طول سفر که مقتدرسیر آن‌ها را برایتان مهیا می‌کند
  • گواهی تمکن مالی (گردش حساب، اسناد ملکی و ...)

البته افراد شاغل باید قرار داد استخدام خود به همراه گواهی مالیات بر درآمد و گردش حساب شش ماهه اخیر را نیز ارائه کنند. برای دانشجویان، مدارک ثبت نام و رضایت نامه، برای آن‌ها که به دیدار خویشاوندان خود می‌روند، تعهد نامه تامین هزینه‌های سفر و دعتنامه نیز باید ارائه شود. البته در شکل‌های مختلف سفر، ممکن است مدارک بیشتری نیز از شما خواسته شود. برای مثال کسانی که برای سفر تجاری قصد رفتن به اروپا را دارند باید مدارک مربوط به خود را همراه داشته باشند یا آن‌ها که قصد سفر درمانی دارند نیز، به نامه پزشک و چند گواهی دیگر احتیاج دارند.

عکس:dw.com

 

دلایل اصلی ریجکت شدن در زمان دریافت ویزای شنگن

مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن درخواست ویزای شنگن شما، این است که افسر ویزا، قانع نشده که شما بعد از سفر، قصد بازگشت به کشور را داشته باشید و سپس این موضوع را در قالب یک ایمیل به شما اعلام خواهند کرد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ موارد زیر رایج‌ترین دلایل برای ریجکت شدن تقضای دریافت ویزای شنگن است:

  • ارائه مدارک جعلی اعم از سند ازدواج جعلی، دعوتنامه جعلی و ...
  • گذرنامه نامعتبر، مخدوش یا نداشتن اعتبار لازم
  • تکمیل نبود فرم درخواست ویزا یا قدیمی بودن فرم (حتما جدیدترین فرم‌ها را دریافت کنید)
  • داشتن سوء پیشینه
  • نداشتن مدارک لازم برای تمکن مالی
  • عدم ارائه بلیط رفت و برگشت، مدارک رزرو هتل و چیزهایی از این دست

 

زیباترین نقاط اروپا را بشناسید

عکس:travelandleisureasia.com

 

نکات مهم درباره دریافت ویزای شنگن

از نکات بسیار مهم درباره مراحل اخذ ویزای شنگن این است که درصد موفقیت شما برای دریافت این ویزا در تورهای گروهی اروپا بیشتر خواهد. در زمان خرید تور نیز، می‌توانید به صورت کامل مشاوره‌ای رایگان با کارشناسان مقتدرسیر تابان داشته باشید تا در جریان همه چیز، پیش از خرید باشید. همچنین، حتما به سفارت کشوری رجوع کنید که مقصد سفر شماست یا اگر قرار است به چند کشور بروید، به سفارش کشوری مراجعه کنید که اولین مقصد سفرتان محسوب می‌شود. البته در حال حاضر کشورهای ایتالیا و اسپانیا به متقاضیان ایرانی بهتر ویزا می‌دهند که آن‌ها را به مقاصد بهتری برای تور اروپا بدل می‌کند.

عکس: oag.com

 

بهتر است برای این که از سفر جا نمانید، حداقل ۱۵ روز قبل از سفر اقدام به اخذ ویزای توریستی شنگن کنید و همچنین تمام مدارک گفته شده را توسط دارالترجمه رسمی، ترجمه نمایید. این مدارک باید به زبان انگلیس برگردانده شوند. این را هم نادیده نگیرید که یکی از مهم‌ترین چیزهایی که به صدور ویزای شما کمک می‌کند، صداقت در پر کردن مدارک و مصاحبه است. با ارائه مدارک جعلی یا جواب‌های غلط، تنها درصد رد شدن خود را افزایش می‌دهد و با یک بار رد شدن، شانس خود برای صدور ویزا در دفعات بعدی را نیز کاهش خواهید داد.

هزینه دریافت ویزا شنگن چقد راست؟

در حال حاضر هزینه صدور ویزای شنگن برای افراد بالای سال، ۸۰ یورو بوده، برای افراد ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو است و برای افراد زیر ۶ سال نیز رایگان خواهد بود. این را هم مد نظر داشته باشید که برای مراجعه به سفارت‌های کشورهای اروپایی، باید مبالغ را به صورت نقدی و به یورو پرداخت نمایید.

 

معرفی ۶ بنای نمادین اروپا

عکس: etias.com

۱۷ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران