ارز مسافرتی چیست؟

اطلاعات مفید
ارز مسافرتی چیست؟

در سال‌های اخیر و بالا رفتن قیمت ارز، این مهم به یکی از بزرگ‌ترین سدها برای سفرهای خارجی بدل شده است. بر همین اساس ارز مسافرتی که قیمتی پایین‌تر از ارز بازار آزاد دارد، گزینه‌ای بهتر بهت به حساب می‌آید. اگر در جریان این امور نیستید و می‌خواهید ارز مربوط به سفرتان را تهیه کنید، با مطلب امروز ما همراه شوید.

 

ارز مسافرتی چیست؟

این ارز در واقع کمک هزینه‌ای است که دولت برای سفرهای خارجی مسافران در نظر می‌گیرد. قیمت ارزی که به مسافران تعلق می‌گیرد، پایین‌تر از قیمت ارز آزاد است و مسافران تنها بعد از خرید بلیط هواپیمای خارجی، آن را از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی تهیه کنند. البته قوانین و محدویت‌هایی برای این گونه ارز در نظر گرفته شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. اگر شما نیز مسافر تور خارجی هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

بهترین شهرهای دنیا برای سفر در بهار

عکس: traveloffpath.com

 

سهمیه ارز مسافرتی در سال 1402

با توجه به شرایط ارزی کشور، محدودیت ارز اختصاص یافته به مسافران، تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. نکته دیگر این که این ارز، تنها سالی یک بار به مسافر تعلق می‌گیرد و اگر چند بار در سال به سفر خارجی بروید، تنها یک بار می‌توانید در خواست ارز مسافرتی دهید. در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۲) ارز اختصاص یافته به مسافرانی که از طریق پرواز به کشوری خارجی سفر می‌کنند تا سقف ۵۰۰ یورو و برای آن‌هایی که از طرق ریلی و زمینی به کشور خارجی می‌روند، ۳۰۰ یورو است. البته یک تبصره هم وجود دارد و آن این است که آن‌هایی که حتی از طریق هوایی به کشورهای بدون ویزا سفر می‌کنند نیز تنها تا سقف ۳۰۰ یورو می‌توانند ارز دولتی دریافت کنند.

باز هم تاکید می‌کنیم که تنها در صورتی این ارز به شما تعلق می‌گیرد که بلیط خود را تهیه کنید و آن را برای دریافت ارز ارائه نمایید. قبلا ارز اختصاص یافته به مسافران بیش‌تر بود و تا قبل از کاهش این عدد، تا یکی دو سال پیش، شما برای سفرهای خارجی می‌توانید تا ۲۰۰۰ یورو نیز، ارز دولتی دریافت کنید.

عکس: scmp.com

 

محاسبه قیمت ارز مسافرتی به چه صورت است

با توجه به نوساناتی که در حال حاضر در بازار ارز مشاهده می‌کنیم، نمی‌توان قیمت ارز را از قبل گفت و شما باید با توجه به زمانی که قصد خرید دارید، قیمت‌ها را مرور کنید. بهترین راه برای مطلع شدن از قیمت ارز دولتی، سایت www.mex.co.ir است و از آن‌جا می‌توانید، قیمت ارز دولتی را بیرون آورده و با قیمت ارز بازار آزاد مقایسه کنید.  قیمت ارز در بازار آزاد در سایتی که معرفی کردیم موجود نیست و باید آن را از صرافی‌های آنلاین پرتعداد بر روی اینترنت متوجه شوید. مسافرین می‌توانند بعد از ثبت بلیط خود، به یکی از بانک‌های عامل مراجعه کرده و حواله ارز خود را دریافت کنند.

 

مناسب‌ترین شهرهای آسیا برای سفر در ماه آوریل

عکس: transwap.com

 

چه کسانی شرایط گرفتن ارز مسافرتی را دارند

قوانین مربوط به ارز دولتی تعلق یافته به مسافران، اعلام می‌کند که زنان و مردان بالای ۱۲ سالی که به کشورهای خارجی می‌روند، امکان دریافت مبلغ مورد نظر تا سقف گفته شده را دارد. قبلا هم گفتیم، تنها در صورت ارائه بلیط شما می‌توانید برای این کار اقدام نمایید، پس قوانین و شرایط خاص دیگری وجود ندارد و حتی اگر به صورت خانوادگی به سفر می‌روید، هر کدام از اعضای بزرگسال خانواده شما، می‌توانند برای دریافت ارز اقدام نمایند.

اما یک نکته مهم این است که شما باید حداقل یک هفته قبل از پرواز برای این کار اقدام کنید که دریافت ارز دولتی برای تورهای لحظه آخری را سخت می‌کند. نکته دیگر این که متاسفانه برخی بانک‌ها، با این که قانونا افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند برای گرفتن ارز دولتی اقدام کنند، تنها به افراد بالای ۱۸ سال حواله تحویل می‌دهند که در این صورت پیشنهاد می‌کنیم، از بانک دیگری برای این منظور درخواست خود را برای گرفتن حواله ارائه کنید. همچنین تمام مراحل گفته شده را باید شخص متقاضی به انجام برساند و شما نمی‌توانید ارز مسافرین همراه خود را بدون حضور آن‌ها دریافت نمایید.

عکس: travelandleisure.com

 

ارز مسافرتی سفرهای زیارتی

در حال حاضر ارزی که برای سفرهای زیارتی در نظر گرفته شده، تفاوت زیادی با ارز سفرهای خارجی به مقاصد تفریحی ندارد. برای مثال، شما برای سفر حج می‌توانید تا ۵۰۰ دلار سهمیه دریافت کنید اما برای دریافت آن باید به سامانه samah.haj.ir‌ مراجعه کرده و در آن‌جا درخواست خود را ثبت نمایید. ارز مسافرتی به مقصد عراق نیز شرایط مشابهه دارد و ارز اختصاص یافته تا سقف ۵۰۰ دلار خواهد بود که تنها برای کسانی‌ست که بلیط تهیه کرده‌اند نه آن‌هایی که از طرق زمینی خودشان به عراق می‌روند. برای دریافت این مبلغ نیز باید به سامانه samah.haj.ir مراجعه نمایید. فرق مهم این است که در سفر به کربلا، همه‌ی کسانی که بالای ۵ سال دارند، می‌توانند ارز مسافرتی را دریافت کنند و این مهم تنها به افراد بالای ۱۲ سال اختصاص نیافته است.

 

بهترین شهرهای دنیا برای یک سفر به یادماندنی و دوستانه

عکس : kashmirobserver.net

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

برای این که بتوانید حواله بانکی خود را برای دریافت ارز دولتی تحویل بگیرید، نیاز به پر کردن فرم درخواست ارز و همچنین ارائه مدارک مورد نیاز دارید که آن‌ها را در زیر لیست می‌کنیم:

  • تکمیل فرم درخواست ارز
  • اصل و کپی گذرنامه ، آن‌هایی که دو تابعیتی به طور کل نمی‌توانند برای ارز دولتی اقدام نمایند. همچنین گذرنامه باید حداقل ۶ ماه اعتبار از زمان سفر داشته باشد
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی ویزا برای کشورهایی که به ویزا احتیاج دارند
  • اصل و کپی بلیط هواپیما یا کد رهگیری بلیط هواپیما که به صورت اینترنتی خریداری شده است
  • رسید عوارض خروج از کشور

در نهایت شما باید مبلغ مورد نظر برای دریافت ارز و همچنین کارمزدی که به این بابت از شما گرفته می‌شود را پرداخت کرده و ارز خود را دریافت نمایید.

عکس : sabihagokcenfasttrack.com

 

دریافت ارز مسافرتی

در حال حاضر گفته می‌شود، تنها بانک ملی اماکن ارائه ارز دولتی به مسافران را دارد. اما این بانک برای کسانی که قصد ثبت نام برای دریافت ارز مورد نظر را دارند، روش‌های حضوری و غیر حضوری را ممکن کرده است. شما می‌توانید با رفتن به شعب بانک ملی، درخواست خود را به صورت حضوری و با ارائه مدارک گفته شده ثبت نمایید و در نهایت در گیشه بانک ملی در فرودگاه مبدا، مبلغ مورد نظر را به صورت نقدی دریافت نمایید.

البته راه دیگر برای دریافت ارز مسافرتی، نصب اپلیکیشن بله است. در این برنامه با شماره تلفنی که به نام شماست ثبت نام کنید، به بانک من رفته و ارز مسافرتی را انتخاب کنید. مراحل گفته شده را طی کرده، و در نهایت بعد از ثبت درخواست خود و گرفتن تایید، ارز مسافرتی را از طریق دستگاه BTM در فرودگاه تحویل بگیرید. البته تنها افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند به صورت غیر حضوری درخواست خود را ثبت نمایید.

 

شهرهایی مملو از غذاهای خوشمزه در قاره‌های مختلف

عکس: findyourparadise.co

 

آیا امکان خرید ارز بیشتر را دارید؟

ارز مسافرتی در بسیاری مواد جوابگوی سفر شما نخواهد بود، به همین دلیل باید برای خرید ارز به بازار آزاد مراجعه کنید. البته هر نفر می‌تواند با کارت ملی خود تا سقف ۲ هزار یورو در سال ارز سهمیه‌ای دریافت کند که البته قیمت این ارز کمی از قیمت بازار آزاد کم‌تر است. فقط در نظر بگیرید که شما تنها یک بار در سال می‌توانید برای گرفتن این ارز اقدام نمایید و مهم نیست چه مقدار ارز را در همان نوبت درخواست می‌کنید، دیگر تا سال بعد امکان دریافت ارز بیشتر از طریق سهمیه‌ای را نخواهید داشت و مجبور به خرید در بازار آزاد می‌شوید.

عکس: holidaytourstravel.com

۰۶ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران