سفر به استانبول در رمضان ۲۰۲۳

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به استانبول در رمضان ۲۰۲۳

استانبول در هر فصل سال زیبایی خودش را داشته و جلوه‌ای از خودش را به نمایش می‌گذارد. از آنجایی که ماه رمضان، قمری است و بین فصول می‌چرخد امسال همزمان با آغاز بهار رنگ و بوی متفاوتی دارد. به علاوه این شهر نیمه مسلمان و توریستی همیشه حس و حالی از ماجراجویی دارد. در تور استانبول شما می‌توانید از افطاری رنگارنگ ترکی لذت ببرید و تجربه شنیدن صدای طبل سحری را داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به یک ماجراجویی بهاری و رمضانی در استانبول برویم.

 

تاریخ‌های مهم در رمضان ۲۰۲۳

رمضان در تاریخ پنجشنبه، ۲۳ مارس ۲۰۲۳ در استانبول آغاز شده و در تاریخ پنجشنبه، ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد. همچنین عید فطر به عنوان یکی از مهم‌ترین اعیاد مذهبی به مدت ۳ روز در ترکیه جشن گرفته می‌شود که طی آن کل کشور در تاریخ‌های شنبه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ تا دوشنبه، ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ تعطیل است.

آداب روزه‌داری در استانبول

به طور کلی سفر به استانبول برای افرادی که مسلمان نیستند و یا روزه نمی‌گیرند سخت نیست و زندگی عادی مثل قبل در این شهر جریان دارد. ولی بهتر است در بعضی موارد به احترام مردم روزه‌دار خودتان کمی رعایت شرایط را بکنید. مثلا برای سفر در ماه رمضان به استانبول لباس‌های پوشیده و ساده‌تری بپوشید و یا از نوشیدن نوشیدنی‌های غیراسلامی در مکان‌های عمومی پرهیز کنید. در غیر این صورت می‌بینی که تمام کافه‌ها و رستوران‌ها و دست فروشان و ارابه‌داران در حال فعالیت و تجارت هستند و بسیاری از مردم محلی در تمام طول روز در این مکان‌ها به راحتی می‌خورند و می‌نوشند. بنابراین شما تنها کسی نخواهید بود که روزه نمی‌گیرید و مطمئنا ناهار و تنقلات را در همه جا خواهید یافت. همچنین باید در نظر داشته باشید که رستوران‌ها برای صرف افطار که به وقت غروب آفتاب است شلوغ و پر می‌شوند، پس با در نظر گرفتن این موضوع برای شام‌تان زمان‌بندی کنید.

به خاطر داشته باشید که حدود ساعت ۲:۳۰ تا ۳ صبح احتمالا با صدای طبل از خواب بیدار می‌شوید. این یکی سنت‌های بسیار قدیمی شهر است که به وقت سحر اجرا می‌شد تا مردم از خواب بیدار شوند. اگرچه این رسم برای امروزه کمی کم‌رنگ شده با اینهمه هنوز ردی از آن در این شهر دیده می‌شود.

 

اپلیکیشن‌های کاربردی برای حمل و نقل در استانبول

یک روز معمولی در استانبول در ماه رمضان

روزه‌داران مسلمان در استانبول مانند تمام دنیا، هنگام غروب آفتاب افطار می‌کنند و بعد از آن نماز عصر به جا می‌آورند. ماه رمضان را می‌توان بهترین ماه برای سفر به استانبول برای تجربه سنت‌های اسلامی و احساس ماه مقدس دانست. استانبول در طول ماه رمضان نسبتا روزهای آرام‌تری را تجربه می‌کند و هر چقدر هم که بگوییم در این مدت استانبول مثل همیشه است اما، خیلی از توریست‌های خارجی ترجیح می‌دهند در این مدت از سفر به تور ترکیه بپرهیزند پس این برای شما خبر خوبی خواهد بود چراکه از ازدحام توریستی استانبول نیز کاسته می‌شود. شما در این مدت شانس آن را خواهید داشت که با فرهنگ محلی آشنا شوید، سنت‌ها و جشن‌های اسلامی در ترکیه را تجربه کرده و از آن لذت ببرید و همچنین در ماه رمضان غذاهای ترکی اصیل را در استانبول امتحان کنید. ماه رمضان هر ساله در استانبول جشن گرفته می‌شود و با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود. همچنین فضای معنوی شهر با اشتراک‌گذاری، عشق و مدارا به بازدیدکنندگانش آرامش می‌بخشد. از لحاظ ظاهری نیز با نورپردازی مساجد، جشن‌های پرنشاط با انواع فعالیت‌ها، نمایشگاه‌ها، بازارها، فرصت‌های خرید بیش از پیش جلوه‌گری کرده و به فضایی مقدس تبدیل می‌شود.

همچنین تقریبا تمام رستوران‌های شهر یک منوی ویژه افطاری اضافه می‌کنند تا روزه‌داران و علاقه‌مندان در فضایی دوستانه و صمیمی از خوردن غذاهای ترکی لذت ببرند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های افطار به اشتراک گذاشتن غذاهای لذیذ و سنتی ترکی با دوستان است.

پس از افطار، شور و شوق اقامه نماز ماه مبارک رمضان در تمام مسجد‌های استانبول به ویژه در محله‌های سلطان احمد استانبول، ایوپ، مال‌تپه و اوسکودار احساس می‌شود. در ادامه شب، میدان سلطان احمد و فشانه (در ایوپ) با جشن‌های رمضانی و فعالیت‌های متنوع بعد از صرف غذای افطار تبدیل به ضیافتی پر جنب و جوش می‌شود. مراسم افطاری در استانبول به صورت ویژه‌ای با هزاران نفر گرامی داشته می‌شود و انواع غذاهای سنتی و ترکی در همه جای شهر با قیمت‌های مناسبی در دسترس قرار می‌گیرد.

به علاوه شهرداری متروپولیتن استانبول غذای افطاری در فضای باز و همچنین در چادرهای بسیاری از نقاط شهر ترتیب می‌دهد و مراسم و جشن‌های سنتی ماه رمضان که بعد از افطار شروع می‌شود نیز به صورت ویژه‌ برگزار می‌شود تا بازدیدکنندگان را سرگرم کنند.

 

۴ مورد از بهترین پارک‌های آبی استانبول

افطاری و عصرانه در استانبول

چادرهای افطاری متعددی را می‌بینید که تقریبا در همه میدان‌های محبوب شهر برپا شده‌اند. این یکی از بهترین کارهایی است که در ماه مبارک رمضان در استانبول انجام می‌شود تا همه را گرد هم آورد و تقریباً همه رستوران‌ها برای افطار منوی ویژه‌ای جهت پذیرایی از مهمانان خود فراهم می‌کند. پیده (نان مسطحی که با مواد رویه‌ای در اجاق سنگی پخته می‌شود) و گولاک (دسری که با ورقه‌های گولاک، شیر، شکر، گلاب و گردو درست می‌شود) طعم‌های مخصوص ماه رمضان هستند که مردم محلی در ماه رمضان از آن‌ها استفاده می‌کنند. به علاوه بسیاری از استانبولی‌ها روزه خود را در پارک‌ها، در فضای پیک نیک روی چمن در میادین محبوب اطراف اماکن مقدس، مساجد و غیره مانند میدان سلطان احمد، ایوپ، فشانه، ینیکاپی، اوسکودار و پارک شهر مالتپه افطار می‌کنند.

نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی ماه رمضان در استانبول

نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی متنوعی در استانبول در ماه رمضان توسط شهرداری کلانشهر استانبول برگزار می‌شود، مانند نمایشگاه‌های کتاب، نمایشگاه‌ها، شب‌های شعر، رویدادهای هنری سنتی، میزگردها، رویدادهای خوشنویسان، نمایش‌های دراویش صوفی، موسیقی صوفیانه و کنسرت‌ها مطابق با روح این ماه مبارک میدان سلطان احمد، میدان بیازیت، ایوپ، فشانه، ینیکاپی، اوسکودار و پارک شهر مالتپه نقاط اصلی همه این رویدادها هستند.

 

۱۰ استیک‌هاوس‌ معروف در استانبول

بهترین مناطق برای تجربه و لذت بردن از ماه رمضان در استانبول

  • میدان سلطان احمد در استانبول

میدان سلطان احمد استانبول تاریخی است و به تمام دیدنی‌های تاریخی استانبول که شامل مساجد دیدنی اصلی مانند مسجد آبی، موزه‌هایی مانند موزه کاخ توپکاپی معروف و موزه ایاصوفیه، مکان‌ها و کاخ‌های تاریخی است، منتهی می‌شود. این منطقه متراکم و نسبتا بدون ترافیک، گشت و گذار در منطقه را با پای پیاده آسان می‌کند. میدان سلطان احمد در ماه رمضان بسیار پر جنب و جوش می شود، جایی که هزاران نفر برای افطار در باغ‌ها، خیمه‌ها به اینجا می‌آیند و لحظات معنوی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. همچنین در اینجا غرفه‌هایی با غذاهای عثمانی و ترکی، نمایشگاه‌های کتاب، سوغات، آثار هنری مانند سنگ مرمر، هنر خوشنویسی و زیور آلات را خواهید دید.

  • میدان بیازیت استانبول

میدان بیازیت فضای معنوی عمیقی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می‌کند و محل فعالیت‌های مختلف رمضانی مانند نمایشگاه کتاب، کنسرت، موسیقی صوفیانه، شعرخوانی، نمایش‌های تئاتر، اجرای هنرهای سنتی و غیره است. بازدیدکنندگان همچنین اوقات خوبی را در بازار بزرگ نزدیک آن تجربه خواهند کرد.

  • فشانه در استانبول

فشانه مکانی پر جنب و جوش و جذاب با یک باغ بزرگ است که میزبان جشنواره‌ها و رویدادهای متعدد در طول سال در استانبول می‌شود. این محله در ساحل شاخ طلایی استانبول، در نزدیکی منطقه ایوپ واقع شده است. در ماه مبارک رمضان فشانه میزبان کنسرت‌های صوفیانه تا اجراهای دراویش می‌شود. بازدیدکنندگان مسلمان ترجیح می‌دهند که زمان افطار را در اینجا بگذرانند و از مسجد مقدس ایوپ سلطان برای نماز شب بازدید کنند.

 

بهترین استادیوم‌های فوتبال استانبول

  • ینیکاپی در استانبول

ینیکاپی نیز یکی از نقاط مهم جشن‌های رمضان در استانبول است. در رمضان، ینی‌کاپی میزبان چادرهای بزرگ شامل انواع خدمات در فضای باز برای بازدیدکنندگان می‌شود. همچنین غرفه‌هایی با غذاهای عثمانی و ترکی، دسرها، نان شیرینی و همچنین آثار هنری سنتی، نمایشگاه کتاب، سوغاتی و غیره را خواهید دید. در کنار این‌ها فعالیت‌هایی مانند نمایش عروسکی برای کودکان، کنسرت‌ها، نمایش‌های دراویش و غیره را خواهید دید.

  • مالتپه در استانبول

مالتپه یکی از نقاط اصلی برای فعالیت‌های ماه رمضان در سمت آسیایی استانبول است. جشن‌ها در کنار سواحل در یک منطقه فعالیت بسیار بزرگ (بزرگترین منطقه آسیایی) با بازاری که غذاهای سنتی عثمانی و ترکی، آثار هنری، نمایشگاه های کتاب، سوغات و غیره را ارائه می‌دهد برگزار می‌شود. به علاوه رویدادها و فعالیت‌های دوست‌داشتنی مانند نمایش‌های عروسکی و نمایش‌های تئاتر، موسیقی و کنسرت‌های صوفیانه، نمایش‌های دراویش و غیره را نیز پیدا خواهید کرد.

 

تفریحات خانوادگی محبوب در استانبول

  • اوسکودار در استانبول

اوسکودار منطقه بزرگ در سمت آسیایی است که میزبان جشن‌های بزرگ در طول ماه رمضان با غرفه‌ها و مناطق فعالیت زیادی در امتداد ساحل با مناظر خیره‌کننده برج مایدن و شبه جزیره تاریخی می‌شود. بازدیدکنندگان ترجیح می دهند شب را در کافه‌ها و رستوران‌های مختلف کنار بسفر بگذرانند.

هتل‌های استانبول در ماه رمضان

هتل‌های استانبول بسیار آرام‌تر خواهند بود و در ماه رمضان می‌توانید معاملات خوبی را در برترین هتل‌های استانبول پیدا کنید. در طول روز معمولا رستوران‌ها و کافه‌های هتل‌ها باز هستند.

کافه‌ها و رستوران‌های استانبول در رمضان

اکثر کافه‌ها و رستوران‌ها در سراسر شهر معمولا در طول روز در ماه رمضان باز هستند و می‌توانید با خیال راحت بخورید و بنوشید. البته رستوران‌ها در زمان ناهار مثل حالت عادی شلوغ نمی‌شوند و پس از غروب آفتاب تا سپیده دم، اکثر رستوران‌ها نیز باز می‌مانند. شما می‌توانید در رستوران‌های محلی معتبر در استانبول و یا در معروف‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای استانبول شام را صرف کنید.

 

۵ پارک جذاب استانبول در سال ۲۰۲۳

خرید کردن در استانبول در ماه رمضان

مراکز خرید و بازارها در ماه رمضان در استانبول رنگارنگ‌تر از همیشه می‌شوند. همه مراکز خرید استانبول و سوپرمارکت‌ها در ماه رمضان باز هستند و اکثر بوتیک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌ها تا نیمه‌شب باز می‌مانند. به خصوص آنهایی که در مناطق توریستی مانند سلطان احمد، سیرکچی، امینونو و تقسیم هستند. مراکز خرید خیره کننده نیز مکان‌های بسیار ایده‌آلی برای گذراندن اوقات خوشی در محیطی خنک هستند.

جاذبه‌های گردشگری در استانبول

با آرام‌تر شدن شهر، می‌توان گفت که بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول در ماه رمضان می‌تواند بسیار مفرح و بدون جمعیت زیاد باشد.

حمل و نقل در استانبول

حمل و نقل عمومی در استانبول مثل همیشه و کمی آرامتر است. شما فقط می‌توانید ساعت‌ها قبل از غروب آفتاب با شلوغی روبرو شوید که مردم محلی عجله دارند تا برای صرف غذا عصرانه به خانه‌های خود بازگردند.

 

۱۳ نکته برای بازدید از برج گالاتا استانبول

منبع

۲۴ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران